Anonymous kirjoitti:
No hei c'mon, mä kirjoitin tuolla aiemmin kylässä käymisestä ja kahvipöydän sokerisista herkuista ja te alatte puhumaan kaikenmaailman muslimien sun muiden ruokarajoituksista. Enpäs arvannut, että keskustelu vois ajautua tuollaiselle raiteelle. Sattuuhan niitä junaonnettomuuksiakin

Etkö sä näe mitään yhteyttä erilaisten ruokarajoitteiden välillä
Puhut sosiaalisesta rajoittavuudesta ja kuinka se pistää koko elämän ihan vituiksi. Oli se ruokavalion syy mikä tahansa, samanlainen vaikutus sillä on sosiaaliseen elämään. Tuttavani (muslimi) ei syö lihaa, eikä taloon saa sitä viedä muutkaan perheenjäsenet, sosiaalisesti se vaikuttaa siis hyvin laajasti. Jos häneltä kysyisin, se olisi hänelle niin luonnollinen asia, että kokisi ettei tuosta rajoitteesta ole hänelle vaivaa tai haittaa.
Sama koskee allergikkoja, ei heillä yleensä tunnu olevan suuria sosiaalisia ongelmia elämässään johtuen ruokavaliosta.
Näissä ero vapaaehtoiseen karppaukseen on vain siinä, että alkuun painostuksen alla voi olla vaikeaa pistää omat halunsa (ja uskonsa) toisten toiveiden edelle ja aika monet eivät halua tehdä valinnoistaan (uskostaan) suurta numeroa.
Mulle karppaus on uskonto, koska tulen viljoista sairaaksi olen päättänyt, että viljat on saatanasta ja minun tulee täten uskonnollisista syistä välttää niitä. Jos sorrun syntiin ja ruokin itseäni viljalla, joudun suoraan helvettiin. Siellä on valkoista ja kiiltävää, vatsaani pistellään tuhansilla tulikuumilla miekoilla ja olen tuomittu tuohon vessaposliinille ikuisuudesta ikuisuuteen.