karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-14 22:23:43

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Kuvotus, hiilarit ja uloste?
ViestiLähetetty: 2005-02-23 10:23:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Heikkohermoisten ei kannata lukea, jos jätös-osasto ei kiinnosta 8)

Olen vain tässä viime päivien aikana pohtinut, että voiko hiilaripäivien ulosteista (tai siis sellaisista ulosteista, jotka ovat syntyneet päivinä, jolloin on syönyt ns. roskahiilareita paljon) erittyä jotain "myrkkyä", joka aiheuttaisi kuvottavan olon?

Olen tässä nyt muutamana päivänä testimielessä syönyt pizzaa, pullaa, valkoista riisiä, hamppariaterian, karkkia ja keksejä, ja erityisesti iltaisin on ollut jotenkin kuvottava olo. Ei ihan oksu-olo, eikä se ole tullut heti syömisen jälkeen (en ole siis vetänyt itseäni mitenkään ähkyyn tmv), mutta olen jotenkin analysoinut, että ensin vatsassa on ollut hieman sellainen kaasuuntuva olo (ja taas "yllättäen" ilmavaivat ovat lisääntyneet), ja sitten on iskenyt se kuvotus. Kun olen käynyt vessassa päästelemässä kaasuja tai isolla hädällä, paha olo on lähtenyt pois. Olen syönyt suolaa raakana, kun joskus sama paha olo tuli verenpaineen liiallisesta laskusta/suolatasapainon heittämisestä ja sain tilanteen korjattua vetämällä merisuolaa raakana ja juomalla vettä päälle.

Nyt taas aamulla oli sama kuvotus (ei pitäisi olla aamupahoinvointia...) ja kun kävin ns. isolla tarpeella vessassa, kuvotusolo hävisi.

Kuvotus on vähän samantapaista kuin joskus tuli aamuisin, kun otin vitamiinit ja rautatabletit aamupalan yhteydessä. Nyt kun otan ne iltaisin, ei ole ollut enää mitään ongelmia.

Onko kellään mitään teoriaa tästä? :roll: Siis ihan muutakin teoriaa kuin nämä ulostemyrkyt :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-23 14:52:12 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Suolistohiiva?
http://www.valioravinto.fi/pakeman/pakeman7.html

Karpilla Candida A lienee vähällä ravinnolla, ja ei sen takia häiriköi. Itse söin hurjasti pikkuleipiä viime perjantaina ja kyllä minua kuvotti.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-23 15:10:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiitos, enpä olisi suolistohiivaa tullut ajatelleeksikaan.

Minulla on taustaa muulle hiivailulle, ja kaikenmaailman greipinsiemenuutteet ym. on käyty läpi. Eli tasaisen epätasaisesti kuulostelen olisiko hiiva iskenyt taas. Ja Candida-kirjoja on, ja siksi alunperin olen sokereita jättänytkin pois, mutta enpä ole tullut ajatelleeksi (eikä sitä ole koskaan tutkittu), että hiiva voisi majailla koko suolistossa.

Tuo voisi kyllä selittää kuvotusolon, koska esim. ma-illalla olin yhdessä tilaisuudessa, jossa oli keksejä ja söin niitä. Ja kuvotus iski kotimatkalla, mutta ajattelin sen vain olevan mahaärsytystä liiallisesta kahvinjuonnista tai bussissa matkustamisesta johtuvaa autopahoinvointia.

Syön vitamiinivalmisteena bion3:sta, jossa on 3 eri maitohappobakteerikantaa, eli olen ajattelut noiden olevan tarpeeksi elimistön tasapainottamiseen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-23 15:23:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mulla on joskus ollut samanlaisia kokemuksia, mutta ne ovat yleensä liittyneet ylenpalttiseen alkoholin käyttöön. Olo kirkastuu kun saa myrkyt pois kropasta. Millähän siitä päänsärystä pääsisi eroon? :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-23 15:38:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tässä voi sentään allekirjoittanut rehellisesti todeta, että alkoholilla ei ollut osuutta asiaan. 8) Eli nyt syytetään vain ja ainoastaan kiinteässä muodossa syötyjä sokereita :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-23 15:48:41 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Mielenkiintoinen testi sulla, Laskukone!?
Mullakin maha turpoaa heti hiilarien syönnin jälkeen ja vatsantoiminta ikäänkuin "hidastuu", mikä tukaloittaa oloa entisestään. Olenkin tullut omissa "testeissäni" siihen johtopäätökseen, ettei nuo leipienkään kuidut automaattisesti vatsalle hyväksi ole. 8)
Paras keino ennalta ehkäistä tukalaa oloa on vältellä joutavia hiilareita eli kieltäytyä keksien kutsusta.. Vai onko jollain jotain jälkihoitokeinoa tiedossa?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-23 16:48:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joo, lähinnä halusin vain kokeilla, että onko se harhaa, että mulle tulee roskahiilareista paha olo, vai ihan totista totta. Ja olotilasta päätellen vaikuttaisi olevan ihan reaalimaailmaan kuuluva ilmiö, ei mielikuvituksen tuotetta...

Yleensä en kyllä mitään keksejä ym. puputakaan, kun en ole kovin makean perään ollut koskaan. Pastaa tai riisiä joudun syömään satunnaisesti, mutta välttelen niin paljon kuin voin. Eli nyt tuli todellinen sokerirysäys, ja sen kyllä huomasi. Eli takaisin normaaliruokavalioon, niin kuvotuskin ehkä pysyy pois.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-23 17:02:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä sain eilen samanlaisen kuvotuskohtauksen kiinalaisessa syödyn lounaan jälkeen, enkä edes koskenut riisiin mutta taisi tulla sokeria ja suurusta heti tanakampi annos. Yläkarpeilla ystavattarillä ei ollut mitään vaivoja vaikka samaa ruokaa söimme eli ruuassa sinänsä ei ollut vikaa. Olo helpottui kun kotona hörppäsin lasillisen Valmarinia ja pullollisen kivennäisvettä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-23 17:33:02 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Olen erehtynyt syömään mämmiä parina päivänä ja lisäksi ihan tavallista makkarasoosia perunamuussilla. Mua on kuvottanut myös pari päivää ja näiden ruokien nauttimista ennen ei ollut mitään kuvotusta. Toisaalta aamupahoinvointia oli tuossa 8kk sitten, mutta luulisi sen jo loppuneen...

Kamala väsymys myös tuli jauho/siirappi-sössöjen syömisestä. Hyvä että jaksaa ilman päiväunia.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-23 18:33:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Just..., eli vaikuttaisi hyvinkin siltä, että nää hiilaripitoiset, erityisesti nopeita sisältävät, ruoat vois aiheuttaa pahaa oloa. Mielenkiintoista! :)

Hyvä, että en ole yksin omituisine olotiloineni, tuli jo hieman luulosairas olo, kun kukaan muu ei voi pahoin ja itsellä on sellanen "tarvitaan raitista ilmaa tai oksennan" -olo.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-23 19:06:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

tsili kirjoitti:
Minä sain eilen samanlaisen kuvotuskohtauksen kiinalaisessa syödyn lounaan jälkeen, enkä edes koskenut riisiin mutta taisi tulla sokeria ja suurusta heti tanakampi annos. Yläkarpeilla ystavattarillä ei ollut mitään vaivoja vaikka samaa ruokaa söimme eli ruuassa sinänsä ei ollut vikaa. Olo helpottui kun kotona hörppäsin lasillisen Valmarinia ja pullollisen kivennäisvettä.

OT, mutta eikös jostakin oululaisesta kiinalaisesta ravintolasta löytynyt vasta löytynyt joku tartuntatauti (mikä lie salmonella, kun en muista tarkemmin... :( )?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-23 19:49:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kuulemma joo, mutta kai ne kaveritkin olisivat sairastuneet :? ja oireetkin olleet lievää kuvotusta kummemmat.

(epäreilua olla kertomatta että mistä nimenomaisesta ravintolasta on kyse :evil: )

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-23 19:53:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

tsili kirjoitti:
(epäreilua olla kertomatta että mistä nimenomaisesta ravintolasta on kyse :evil: )

Erittäin totta, täällä Turussa oli se dyykkaus/vessanlattiallasäilytysjuttu, ja siitä sanottiin vain että etninen ravintola. Keskustan kaikki etniset ravintolat pizzerioista kebabeihin ja kiinalaisiin on tästä kärsineet.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-23 22:01:58 
Poissa
karppi
karppi

Minulla ei hiilariyliannostuksesta seuraa onneksi pahaa vointia, mutta vatsa pysähtyy muutamaksi päiväksi viljan nauttimisen jälkeen :roll: .

Voi olla, että jollekin viljakuidut sopivat, mutta oma vatsani on noin kymmenen kertaa onnellisemmassa liitossa kasvisperäisen liukenevan kuidun kanssa.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00