karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-16 10:45:38

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2005-02-27 12:51:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kyse ei ole siis mistään murrosiän ongelmasta vaan olen 41 vuotias nainen. Finnejä ei ole ollut koskaan, ei edes murrosiässä joitain satunnaisia näppylöitä lukuunottamatta.

Olen nyt alakarpannut kohta 2 kuukautta. (ruokapäiväkirjat tuolla luettavissa jos kiinnostaa) Nyt on sitten alkanut tulemaan finnejä, niitä todella kipeitä, tavallaan ihon alla olevia "luufinnejä" joita ei voi edes puristaa. Tällä hetkellä on otsassa yksi "sarvi" ja nenän sivussa tulossa toinen, sen parantumassa olevan vieressä. Silmien välissä on yksi parantumassa oleva aivan ruvella kun olen sitä rusikoinut.

En minä tähän kuole, mutta olisin kiinnostunut kuulemaan onko tähän mahdollisesti joku syykin ja voinko tehdä jotain että tämä ei kovin kauaa jatkuisi? Tosi kipeitä ovat jos vähänkin niitä vahingossa hipaiseekaan.

Viestin otsikko: Vitamiinilisät
ViestiLähetetty: 2005-02-27 17:33:06 
Poissa
sintti
sintti

Eli vitamiinitabletit aiheuttavat finnejä minulle. Olken kärsinyt aknesta 26 vuotta ja kun olen ottanut c-vitamiinia ja multitabsia niin finnit tulevat kuin aamen kirkossa. KArppaus on lieventänyt vaivaa huiomattavasti, ihon tulehtuneisuus on poissa. Mutta tässä viikko sitten leukaani ilmeistyi sellainen ihonalainen pallero joka on joo tosi KIPEÄ eikä sitä voi edes puristella :wink: !
Jätin sitten vitamiinit muutamaksi päiväksi pois (en kalaöljyä) ja uusia ihonalaisia palleroita ei ilmestynyt enään.
Näin siis minulla, "kaiken" finnimaailmassa kokeneelle :D . Karppaus on muuten ollut tähän mennessä paras konsti niitä vastaan.
T: finniarpinen

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-28 00:29:13 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Olisko jotakin hormooneihin liittyvää? Itselläni alkoi näppyjä ilmestyä kolmenkympin jälkeen. Enpä ole keneltäkään kysynyt asiasta, joten en tiedä onko yleistä muillakin yli 30:llä.

Karppailu ei ole niihin vaikuttanut. Vain ihon kuivuuteen. Ennen olikin vaivana paikoitellen kuiva iho ja finnit! Nyt sitten ne finnit, justiin ne syvät puristamattomissa olevat.

(en oikein tiedä olenko alitajuisesti nimimerkkinikin näin valinnut.. )

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-28 08:29:28 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Niitä ihon alla olevia mollukoita ei kyllä kannata ruveta puristelemaan. Käy vielä niin kuin minulle, että tulehdus lähti leviämään ja pienestä mollukasta kasvoi n. puolen kananmunan kokonen paise 8-[
Tosin tämä näppy oli selässä. Lääkäri määräsi paiseen puhkaistavaksi ja hän ja hoitaja purskahtivat nauramaan kun mätä tulvi ulos.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-28 09:04:35 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Suattaapi tuo liittyä elimistön puhdistumiseenkin tuo finneily ja siihen hormonitoiminnan muutokseen. Mulla ensin kuivui iho, sitten pukkasi paskat pihalle ja nyt on ns. "normaali", eli parempi kuin vuosikausiin. Rasvaisuus on kadonnut tyystin. Finnejä tuli pari, kun oli kuunkierto sopivassa vaiheessa, mutta yleisnäppyläisyys on hävinnyt. Huomasin myös, että näpyt tulee helpommin, jos luistan riittävästä juomisesta tai juon liikaa kaffetta/teetä.

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-28 09:33:06 
Poissa
karppi
karppi

No, hmpf, minäkin olen yli kolmekymppinen ja muuten hyväkuntoinen ihoni tuppaa puskemaan noita kipeitä yksittäisfinnejä silloin tällöin!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-28 10:34:33 
Poissa
sintti
sintti

Minun ystäväni äiti, tuolloin rapia kolmekymppinen sai naamansa aivan täyteen finnejä. Hänellä kun ei kuulemma murkkuiässä niitä ollenkaan ollut. Finnien tulo tai häipyminen ei siis välttämättä liity mitenkään karppaamiseen vaan ehkä hormonitoiminnan muuttumiseen noin yleensä ottaen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-28 11:22:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minulle ilmestyi myös finnejä 30v jälkeen mutta karppaamisen aloitettuani ne hävisivät, asia josta olen kiitollisempi kuin laihtumisesta :D Minulla vaikuttaa finnien ilmestymiseen ihan selvästi sokeri, vähänkään hyppysellistä enemmän valkoista sokeria ja finni nenänpäässä on ihan taattu.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-28 12:52:18 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kaksi syytä tulee ensimmäiseksi mieleen:

1. Elimistö reagoi ruokavalion muutokseen, ja parhaiten reagointi näkyy ihon kunnossa. --> Tilanne rauhoittuu kun "kroppa tottuu".

2. Ihon kuivuminen. Se on sekä hyvä että huono juttu. Hyvä sikäli, että rasvaisesta ihosta kärsivien tilanne paranee, mutta huono sikäli että jos iho pääsee pinnalta kuivumaan, talitiehyet tukkeutuu helpommin. Näin tali ei pääse tulemaan pois rauhasesta, vaan jää jumiin ja tulehtuu. --> kuori ja kosteuta - kosteuta ja kuori.

Varsinkin tällaisilla talvipakkasilla ihon kuivuminen on tosi rajua. Joten nestettä sekä sisäisesti juomalla riittävästi että ulkoisesti jollain hyvällä ja huokosia tukkimattomalla kosteusvoiteella.

Kuorinnasta nyrkkisääntönä, että kerran viikossa talvipakkasilla, maksimissaan pari kertaa viikossa lämpöisemmillä keleillä. Eikä sit millään "hiomatahnalla", vaan hellästi kuorivalla pienirakeisella aineella. Eikä myöskään hedelmähappo-kuorinta-aineilla. Ne on sen verran stydyä kamaa, että meinasi naiset ahkeralla kuorinnalla kuoria koko naamansa veks :P .

Meikä käyttää Freemansin Peel Off kurkku/gingseng kuorintanaamiota. Se levitetään nassulle, ja kuivuttuaan vedetään rauhallisesti veks. Se ei ärsytä herkkää ihoa, mikä monesti on ainakin sekaihon omistajan riesana.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-28 14:03:31 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Ennen minulle tuli säännööllisesti talia nenän seudun ihohuokosiin, niitä sai sitten puristella. Ruokavaliomuutoksen jälkeen ei ole tarvinnut puristella ollenkaan. Ihoni ei kaipaa mitään hoitoa, aamulla vain huuhtaisen viileällä vedellä. Tässä lienee geeneillä osuutta, meillä on hyväihoisia suvussa. Sen kuitenkin huomasin jo nuorena likkana, että jos laitan kosteusvoidetta, ihoni ikäänkuin laiskistuu tuottamasta omaa rasvaa ja kuivuu. Niinpä käytän kosteusvoidetta vain aivan poikkeustapauksissa, kuten kevään ensimmäisen auringonoton jälkeen tms.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-28 16:30:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiitos vastauksista :D

Mullahan on iho karppaamisen aloittamisen jälkeen kuivunut ja nyt on alkanut sitten tulemaan näitä luufinnejä. Otsassa oleva on viime yönä kadonnut itsekseen mutta nenänsivussa oleva alkaa ilmeisesti kypsyä vähitellen. Hitto soikoon minkä näköinen.

Vastauksista päätellen syynä voi olla mikä tahansa :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-01 06:51:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mun iho on kuivunut karppaamisen aloituksen myötä ja näpsykät vähentyneet. Hianoo! Tosin on ollu opettelu siinä, että naamaan täytyy laittaa rasvaa, kun ennen sitä on yrittänyt vain poistaa.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00