Hei vaan kaikille!

Olen jo pitkään lueskellut tätä palstaa ja olen päättänyt kokeilla vhh-ruokavaliota jo vuosia jatkuneiden vatsavaivojeni takia jotka tosin ovat olleet tosin melko lieviä , mutta todella ärsyttäviä nimittäin päivittäiset ilmavaivat iltaisin , ajoittainen ummetus ja joskus on ollut myös vatsakipuja.
Laihtuminen ei ole todellakaan tavoitteeni enemminkin painon rauhallinen lisääminen

( painan 61 kg ja olen hieman alle 180 cm pitkä nuorimies)
Myöskin jatkuva väsymys ja suvussani esiintyvä aikuisiän diabetes ovat saaneet minut innostumaan asiasta.
Aikaisemmin ruokavalioni on ollut vahvasti viljapainotteinen vaikkakin kuntosaliharrastuksen myötä olen lisännyt proteiinin ja hyvien rasvojen määrää.
tässä esim. VANHASTA ruokavaliosta:
Aamiainen : 1 dl kaurahiutaleita mikrossa , 3 rkl raejuustoa ,sokeritonta mehukeittoa silmämääräisesti , 2 leipää ( päällä margariinia , lihaleikettä ja kurkkua tai muuta vihannesta ) , kananmuna ja 2 lasia vettä , kahvi maidon kera
Lounaaksi : mitä nyt onkaan ruokana , vihanneksia + oliiviöljyä loraus , 2 leipää samoilla päällisillä. Lasi vettä tai maitoa. Usein ruuan höysteenä lihaleikettä tai raejuustoa jos on todella proteiiniköyhää.
Välipala: ehrmann , 1dl mysliä , joku hedelmä esim. banaani , omena tai mandariini ja lasi vettä
Illallinen : purkki tunaa , lihaleikettä tai raejuustoa tai näitä sekaisin , kasviksia , pari leipää samoilla päällisillä ja lasi vettä tai maitoa.
näiden lisäksi olen koulussa välipalana aina välillä syönyt banaania ja/tai pähkinöitä/ manteleita
mutta nyt olen karsinut perunan , riisin , leivän ja muut viljatuotteet kokonaan pois samoin hedelmät ( varmuuden vuoksi. Vai kannttaisko mun joku omena tai mandariini syödä , kun luonnollista ruokaahan se on?) Ruokavalion runko on kuitenkin pysynyt samana mutta leikkeleet ja juustot on vaihtuneet täysrasvaisiin , munia menee enemmän samoin pähkinöitä , manteleita ja pellavansiemenrouhetta. Kahvin ja rasvattoman rahkan sekaan olen lorauttanut vähän kuohukermaa .Voita sekä oliiviöljyä olen ruokiin myöskin lisäillyt. Porkkanaa olen syönyt aika runsaasti joka käsittääkseni on " huonoimpia" kasviksia mutta eiköhänse meikäläisen hyväkarppaukseen sovi ihan mainiosti. Vai mitä?
Nyt on vasta kolmas päivä menossa ja olo on aika lailla samanlainen kuin ennenkin , tosin rusauttelu on vähentynyt huomattavasti ja vatsa on muutenkin toiminut hyvin. Eilennä särki vähän päätä mutta se johtu ehkä vaan raittiin ilman puutteesta. Liikuntakin on sujunut samalla lailla kuin ennenkin mitä olen vähän ihmetellyt...tuleekohan mulla piilohiilareita jostain ?

Oon lukenut tämmöstä opusta kuin " Vähähiilihydraattinen elämäntapa" ja siinä kirjoittaja laittaa maapähkinät , cashew- ja pistaasipähkinät pannaan mm. Tämä ei kaiketi koske minua , kun en havittele ketoosia? Eihän noissa pähkinöissä ole hh:ja paljon paskaakaan ja runsas rasva ja protsku hidastavat niiden imeytymistä.
Mutsi on vähän ihmeissään kattonut tätä mun touhua. Pelkää , että laihdun ihan luurangoksi. Ainoo mikä tässä on ärsyttänyt on se että saa melkein joka päivä pilkkoa seuraavalle päivälle vihanneksia tai ottaa pakastimesta marjoja jääkaappiin sulamaan ja keitellä munia ym. Pitäis opetella vähän kokkailemaankin en ole vielä väsännyt muuta kuin munia ja pekonia pannulla voissa paistettuina. ja tietysti hinta on kans yks seikka.
Mites muuten kuuluis suhtautua esim Lidlissä muutävään tonnikalaan jossa ei lue ravintoarvoja ollenkaan ...uskaltaako semmosta ihan sokkona ostaakaan , tai leikkeleihin missä on 1.5 g sokeria?
Sitten vielä semmonen huolettaa , kun lähden reilun viikon päästä espanjaan kolmeksi viikoksi vieraaseen perheeseen asumaan ja jos siinä vaiheessa olen todennut hyväkarppauksen paremmaksi tavaksi syödä kuin vanhan leivän ja muun viljan puputtamisen niin mitenköhän mahtavat meikäläisen " nirsoiluun " suhtautua. Mitä nyt esim leipäkulttuurista maailmalla tiedän niin taitaa skandinaavian ulkopuolella kaikki leipä olla vaan vehnämössöä ja päälle vielä vedetään purkki sokerijogurttia ja " ai kun oli täyttävä aamupala! " . Varmaan vedän siellä aika vegelinjalla

. noh....ya lo veremos.