karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-12 13:35:27

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2007-09-08 07:17:22 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Tää on varmaan niin miljoona kerta kysytty, mutta kun tämän sisäinen blondi ei osannu hakee vaikka yritti :lol:

Omasta mielestäni mun ruokavaliossa on liian vähän rasvaa. Mutta miten ihmeessä lisään sitä? Mitään en osta vähärasvaisena. Salaattiin lorauttelen oliiviöljyä. Kun paistan jotain, törkkään voita pannulle. Mitä muuta voisin vielä yrittää? Ja ei, en kykene vetämään öljyä paljaaltaan lusikalla...

Syön mielestäni vatsan täyteen. Ja sittenkin välillä iskee nälkä ja makeanhimo. :roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-08 07:23:06 
Poissa
touhukarppi
touhukarppi

http://karppaus.info/forum/viewtopic.ph ... %2A#369510

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-08 09:55:07 
Poissa
sintti
sintti

Moikka

Mä olen varmistanut rasvan saannin, kermaa ja voita ruuanlaittoon, majoneesia salaattiin, feta ja tonnari öljyssä ja pähkinät on hyviä rasvalisiä. + rasvainen kala 2 kertaa viikossa.

Kandee varmaan oikee punnita ja laskee saako tarpeeksi ettei sit tule liian paljon taas. Siis yhtenä kahtena päivänä laskee. Mun on aina välillä pakko laskee, punnita ruokamäärät.

Tsemii sulle

Annu

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-08 12:04:58 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Vuosikausia karppausta seuranneena (jo 70 luvulla) ja noudattaneenakin (vaihtelevin menestyksin) voin sanoa että olen saanut uuden herätyksen vasta tänä kesänä. Aikaisemmin noudatin Atkinsia (huonolla menestyksellä) kun en osannut syödä sitä rasvaa tarpeeksi. Proteiineja tuli liikaakin, josta seurasi että paino ei laskenut ensimmäisten viikkojen nestevajauksen jälkeen lähes ollenkaan, ummetusta niin että silmät pullistu päästä, kihtioireita ja päänsärkyä, josta seurasi turhautuminen ja paluu hiilarimaahan. Osasyynä oli tietenkin se että kasviksiakin tuli syötyä vain pari salaatinlehteä, jotta ketoosi vain pysyisi päällä, heh. No tuhoontuomittu yrityshän se aina oli, vaikka kuinka uskoin että karppaus on (tai sen pitäisi olla) minulle se oikea ruokavalio. Pidin tätä uskoa yllä vuosikaudet vaikka karppaus ei käytännössä toiminutkaan minulla - jakomielistä vai mitä - mutta sisimmässäni tiesin että näin sen pitäisi olla.

Kunnes kesällä pelästyin korkeaa sokeriarvoani ja päätin että nyt sen on loputtava meni syteen tai saveen, elikä vaikka en laihtuisi grammakaan niin sokeriarvot on saatava alas ja palasin luonnollisesti karppaukseen. Tällä kerta valmistauduin huolella ja luin kaikki mahdolliset karppiteokset vanhat ja uudet ja löysin tienii (taas kerran) tälle foorumille. Kiinostuin rasvateoriasta, josta en ollut aikaisemmin kuullutkaan (no olihan minulla muutaman vuoden tauko, kun en ollut lukenut yhtään ainukaista karppikirjaa) ja päätin unohtaa vanhat opit, vähensin proteiineja tuntuvasti ja lisäsin rasvaa ja kasviksia. En laske, punnitse enkä mittaa yhtään mitään, syön mitä tekee mieli (mottona että keho kyllä tietää mitä tarvitsee), syön vain kun on nälkä (siis pääasiassa illalla). Ja mitä tapahtui; 2 kk karppausta takana ja - 7kg, joka on ollut minulle lähes mahdoton saavutus viimeisten vuosien aikana, jolloin olen jojoillut pari kiloa alas ja kymmenen ylös.

Uskon vakaasti että rasva on minulla ollut se joka on pannut vauhtia asioihin, pysyn kylläisenä todella pitkään, muutama manteli tai pähkinä vie päivälläkin hiipivät mieliteot useiksi tunneiksi pois, en jaksa enää syödä kerralla paljoa, vyötärö on selvästi kaventunut enemmän kuin 7 kg normaalisti tekisi (sääli että en ottanut heti aluksi mittoja ylös). Ei tietoakaan ummetuksesta (syön todella paljon kasviksia), kihdistä tai päänsärystä. Olo on todella hyvä ja virkeä, untakaan en tarvitse niin paljon kuin aikaisemmin, karppaus on jeeees (kun sen tekee oikein).

Niin, lisään aina salaattiin ison lorauksen maustettua oliiviöljyä, paistan munat, lihat, kalat ja kanat voissa tai gheessä ja käytän muutenkin ruoanlaittoon gheetä tai oliiviöljyä (kookosöljyä täältä ei saa). Usein kuullotan kasviksia öljyssä tai vaikka höyryttäisin niitä niin aina lorautan öljyä tai laitan ison voinokareen. Kalat, lihat, kermat, juustot ja jugurtit aina rasvaista. Mantelita ja pähkinöitä syön myös. Näppituntumalla mennään ja olen aina tykännyt rasvaisesta ruoasta, joten ei ala tökkimään. Kevytjutut ei ole koskaan oikein maistunut meikäläiselle, vaikka niitä on "pakosti" yrittänyt käyttääkin, mutta onneksi täällä päin maailmaa ei tuo light-buumi ole ollut vallalla kuin vasta muutaman vuoden, eikä light tuotteita ole ollut myynnissä. Sääli katsella ihmisiä, joita aivopestään ja totutetaan siirtymään luonnollisesta rasvaisesta ruoasta muovirasvaan ja korkeaan sokerimäärään. Onneksi täällä ei myöskään ole ollut eineksiä tarjolla paljoakaan, vaan aina ruoka on tehty alusta asti tuoreista ruoka-aineista. Marinoituja lihojakaan ei ole, vaan lihat kaikki "luomuna", mutta ei varmaan mene aikaa kun maailmantuulet tännekin kantautuu, no onneksi ei tarvii ostaa.

Sokeriarvoja en ole vielä mitannut, tarkoitus mennä verikokeisiin kun 3 kk tulee täyteen. Onkohan se tarpeeksi aikaa, jotta saan karppitulokset, vai vaikuttaako entinen ruokailuni vielä tällä aikavälillä arvoihin?

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-08 13:19:27 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Mielenkiintoinen vhh-historia, yasmeli. Tuosta saanee moni ruokavalionsa toimivuutta pohdiskeleva itselleen hyödyllistä vinkkiä.

Muutama kuukausi on varmasti vaikuttanut veriarvoihin jo jollain tavalla, mutta muutoksia voi vielä tulla myöhemminkin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-09 16:03:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiitos kokemuksistasi Yasmeli. Mielenkiintoinen tarina.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-10 01:05:41 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kiitos palautteesta- niin, sitä voi siis karppailla totaalisesti väärin , vaikka olisi lukenut vaikka kuinka monta opusta. Joten mitä tästä opimme? Kannattaa aina kuunnella omaa kehoa, joka tietää parhaiten, kuten täällä on niin usein sanottu.

Jos on hyvä olla niin olet oikealla tiellä, jos joku ei tunnu oikealta niin se on sinun kohdallasi väärin , vaikka jollain muulla se toimisikin. Uskon että ihmiskeholla on rajaton voima pyrkiä aina oikeaan painoon, terveyteen, suoritustasoon, jos vain annamme sille mahdollisuuden ja kuuntelemme oman kehomme ääntä. Kuunnelkaa, kuunnelkaa ja kuunnelkaa ja antakaa kehon päättää mikä sille on hyväksi. Pois turha stressi; mittaaminen, punnitseminen, vahtaaminen ja orajalliset ohjeet. :wink: kyllä se siitä.

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-12 01:04:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toi rasva on vaikea. Mun pitää oikeasti nyt koulujen alettua itsekin painaa mieleen, että rasvaa on oltava. Oli tänään aika iljettävä ateria. Kalaa ja sitten muusia, kun se oli semmonen särjen kokonen pala jotain seitiä. Kaivoin tässä yösyömmellä possun lämpenemään vesihauteeteen, että aamulla voi siitä VOISSA ja RASVASSA paistaa ihmiskelposta ruokaa.

Iljettää ihan noi hiilarit. Lisäksi mulla on tänään ollut ihan hirveä väsytys päällä. Proteiiniakaan en oo saanu kai kunnolla pariin päivään.

Proteiinilla ja rasvalla en ole laihtunut tippaakaan heinäkuun jälkeen, mutta vyötäröä on 8cm vähemmän.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-12 11:06:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olethan sä laihtunut :shock: , 8cm on paljon. Paino ei ole pudonnut mutta sulle on tainnut kasvaa pattia hauiksen kohdalle :) .Kannattaa tosiaan satsata kunnon aamiaiseen jos lounas on noin surkea :( .

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-12 11:24:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

turbo-orvokki kirjoitti:
Olethan sä laihtunut :shock: , 8cm on paljon. Paino ei ole pudonnut mutta sulle on tainnut kasvaa pattia hauiksen kohdalle :) .Kannattaa tosiaan satsata kunnon aamiaiseen jos lounas on noin surkea :( .

En mä oo aamiaisihminen. Taidan vaihtaa warrioriin. Sillä sitä on ennenkin vältetty paskan syömistä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-12 11:47:56 
Poissa
OT-karppi
OT-karppi

Suosittelen ferrix ehdottomasti! Ei tarvi koulussa kärvistellä vehnäjauhokastikkeilla ja tärkkelyspotuilla ja sokerisalaatinkastikkeella ja muulla halpispaskalla. Mä syön kaks kertaa päivässä ja se riittää. Tosi, tosi harvoin tulee välissä napsaistua mitään. Ja pieni nälkä ei haittaa tee, maistuupahan ruokakin paremmalta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-12 12:10:43 
Poissa
karppi
karppi

Lyhyt oppimäärä rasvateoriasta, kiitos? Anyone?

Pyytää, anoo,

tällä(kin) hetkellä väärinkarppaava

krisu

PS. Hieno homma, yasmeli, onnea! Suhun ei sitten tainnut kolahtaa se "One golden shut"-juttu? Mä vallan luulin, että mun kohdalla on peli menetetty sen takia :?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-12 19:05:10 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Krisu mikä on "One golden shut"-juttu?

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-12 19:23:10 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

One Golden Shot taitaa olla eräs "teoria" siitä, että elämänsä ensimmäistä kertaa induktiolle tai vastaavalle ryhtymällä onnistuu laihduttamaan helpoiten ja nopeiten. Kaikki seuraavat yritelmät vievät enemmän aikaa ja ajavat ihmiset helpommin epätoivon suohon, ihmettelemään miksei tämä toimikaan enää.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-13 06:47:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiti_ kirjoitti:
Suosittelen ferrix ehdottomasti! Ei tarvi koulussa kärvistellä vehnäjauhokastikkeilla ja tärkkelyspotuilla ja sokerisalaatinkastikkeella ja muulla halpispaskalla. Mä syön kaks kertaa päivässä ja se riittää. Tosi, tosi harvoin tulee välissä napsaistua mitään. Ja pieni nälkä ei haittaa tee, maistuupahan ruokakin paremmalta.

Joo, mä olen nyt ainakin tämän viikon warrior. Mä olen sellainen luonnostani, mutta mielitekoja ja nälkää tämä on alkuun ihan varmasti. Mantelipussin ottaminen kouluun vähän mietityttää. Kaipa se pitää ottaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-13 06:50:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Rommikoala kirjoitti:
One Golden Shot taitaa olla eräs "teoria" siitä, että elämänsä ensimmäistä kertaa induktiolle tai vastaavalle ryhtymällä onnistuu laihduttamaan helpoiten ja nopeiten. Kaikki seuraavat yritelmät vievät enemmän aikaa ja ajavat ihmiset helpommin epätoivon suohon, ihmettelemään miksei tämä toimikaan enää.

Kai tuossakin voi totuuspohjaa olla. Tietämättömänä saattaa laihtua nopeammin ja helpommin. Liian pikkutarkkana ei tapahdu mitään positiivista kehitystä. Jälkikäteen oikeanlainen relaaminen auttaa. Sen ajan, kun olin täysin miettimättä karppausta, tässä kuukausi sitten, tuntui painoakin lähtevän eikä pelkkää vyötäröä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-13 08:31:38 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi

Rommikoala kirjoitti:

Tosi on! Ja käytännössä nähty ja koettu! Jopa jotkut valaistuneet lääkäritkin uskovat tähän!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-13 08:46:26 
Poissa
on/off-karppi
on/off-karppi

Sisko on nyt ollut induktiolla viikon. Rasvojen välttäminen ja kalorien laskeminen istuu kuitenkin pirun tiukassa, vaikka yritin sille selittää, että alkuun on vaan tärkeää saada elimistö polttamaan sitä rasvaa hiilarien sijaan. Sanoinkin, ettei kannata odottaa mitään isoja tuloksia jos elimistö on kovilla miinuskalorien takia (miinusta siis mun mielestä tulee paljonkin). Vähän meinaa turhauttaa, mutta koitan muistaa, että mullakin meni aikaa ennenkuin "osasin" syödä rasvaa.

Harmittaa vaan kun sitten karppaus lopetetaan kun ei tule tuloksia. Koitan neuvoa oikealle polulle. Ja tuntuu kai tuo tajuavan, että kalorivajetta ei saisi liikaa tulla, mutta mutta... Nooh.. Seuraava vaihe on joka tapauksessa "induktion" jälkeen nostaa hiilarimääriä sinne 60 tienoille. Toivotaan, että se onnistuu sitten paremmin. Ja pikkuhiljaahan se rasvaan asennoituminen muuttuu. Muuttuuhan? :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-13 11:08:55 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ei ollut missään nimessä tarkoitus tyrmätä tuon teorian paikkansapitävyyttä... :oops: Olisin voinut laittaa aiemman viestin perään jotakin juuri siitä, että moni tuntuu luovuttavan ekalla tai vaikka viidennellä aloituskerralla jotenkin liian helposti, kun niitä tuloksia ei näykään kolmen päivän jälkeen. Tämä ajatus oli mielessäni tuossa aiemmin, jostain syystä en sitten sitä kirjoittanut näkyville. Sen siitä saa, jos ajatus juoksee sormia nopeammin. Tai hitaammin :wink:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00