karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-01 07:43:15

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 121 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 57 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-11 11:27:27 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Siinä olen aloittajan kanssa samaa mieltä, että kenenkään julistuksia ei jaksa loputtamosti kuunnella, olipa suuntaus mikä tahansa, eikä toisten syömisiä pitäisi kyylätä sen enempää karpin kuin muidenkaan. MUTTA toisaalta olen myös huomannut, että normi keskustelussa karppaaja erikoisine mielipiteineen leimautuu kiihkoilijaksi, mutta yleisempää linjaa noudattavan isotkin palopuheet herättävät vähemmän huomiota.

Mä en ota asiaa itse puheeksi, mutta jos linjani käy jollekin jostain ilmi, niin vaikka ei muuten olisi hänellä mitään sanottavaa syömisiini, niin yhtäkkiä voi alkaa hirmuinen kritisointi. Parasta oli kokous jossa kaikki muut söivät pullaa ja viineriä, kun minä söin jogurtin kahvin kera. Eräs personal traineriksi tunnustautunut näki minulla karppi-merkin ja ryhtyi haukkumaan karppiruokavaliota...sanoin etten halua aiheesta vääntää, koska olen tutustunut aiheeseen ja huomannut tyylin sopivan minulle. Hänpä ei antanut periksi, vaan irvisteli, pyöritteli silmiään ja piti meteliä epäterveellisistä rasvoista :roll: Nauratti ihan kun katsoin mitä muut, hän mukaanlukien, työnsivät suuhunsa....ajattelin, että kyllä tämä jogurtti onkin vaarallista :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-11 11:27:38 
Poissa
aktivistikarppi
aktivistikarppi

Anonymous kirjoitti:
Tuli muuten ihan mieleen kun tässä sivussa seurailen teidän keskustelua, että minkäslainen tuo äidinmaidon profiili oikein on -siis paljonko rasvaa, hiilareita ja proteiinia? Se on varmasti täysin oikeaoppinen, ainakin vauvalle. Mutta onkos aikuiselle?

Tuossa aiemmassa linkissänihän se:

Rasvaa 55 E%
Proteiinia 8 E%
Hiilihydraatteja 37 E%

Ainakin mulla toimii aikuisenakin hyvin, tosin rasvaa ja proteiinia on enemmän ja hiilareita vähemmän.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-11 11:29:23 
JariJ kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:
En tiennyt. Itse sairaala-alalla työskentelevänä en todellakaan ole moisesta kuullut. Kun kerroin asiasta hetki sitten muutamalle ko. alan hoitajille ja yhdelle lääkärille niin lähinnä herätti hilpeyttä. Mutta sitä en kiistä, etteikö joku karppi-hoitaja/lääkäri voisi tuommosia suosituksia antaa. Mitään virallisia ohjeita ne eivät ole. :!:

Vilkaisepa tuota:

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=603

Erityisesti kohta "Kokonaisenergian jakautuminen".

Jees, kiitti, tuossahan se olikin sopivasti sanottu. Eli toi on siis kasvavalle lapselle kiistatta täysin oikeaoppinen jakauma. Voisko aikuisella olla kuitenkin erilainen tarve........?

kolmas vieras.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-11 11:31:54 
Poissa
aktivistikarppi
aktivistikarppi

Tuosta voi katsella, miten aikuisilla keskimäärin toimii:

http://rjr10036.typepad.com/askdrvernon ... 3.6.07.pdf

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-11 11:34:05 
Tietoisku: Lapsen ja aikuisen energian tarve ei nyt vaan ole sama.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-11 11:35:14 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Anonymous kirjoitti:
Marilyn osoittaa juuri tyypillistä karppi-asennetta. Mainitsin aiemmin monipuolisesta ruokavaliosta ja sivulla yksi onkin sitten Marilynin vastaus tyyliin: "vain ruisleipää" "pullaa diabeetikolle" jne... voi hyvän tähden, että voi olla ihminen "hurmoksessa" voi miten sitä teidän tilaa nyt piti luonnehtia....

Väität ettei täysjyvä ja ruisleipä sentään ole vaarallista. Kyllä on, kaikille ne eivät sovi. Monipuolisuutta käytetään perusteluna usein tietämättä karppiruokavalion koostamisesta hittojakaan. Oletko todellakin sitä mieltä, että ruokavalio on automaattisesti yksipuolinen, jos sen perunan vaihtaa viiteen muuhun kasviin, tai onko gluteeniton ruokavalio automaattisesti yksipuolinen, kun viljatuotteet on rajoitettu??

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-11 11:37:20 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Anonymous kirjoitti:
Tietoisku: Lapsen ja aikuisen energian tarve ei nyt vaan ole sama.

Nyt ei varmaan olekaan kyse energian tarpeesta, vaan rasvan, proden ja hiilarin jakautumisesta. Energian määrähän lopulta riippuu siitä kuinka paljon tuotetta nauttii 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-11 11:39:13 
Poissa
sintti
sintti

Olen huomannut saman ilmiön, että heti leimaantuu kiihkoilijaksi jos mainitsee rajoittavansa hiilihydraatteja. On puhuttu itsemurhadieeteistä yms. Eipä silti voi moittia, koska olen itsekin syylistynyt samaan ennen karppausta.

Otin kuitenkin asioista selvää, koska huomasin että syömässäni ruuassa oli jotain vikaa (erittäin virallisterveellinen). Huomasin, että tämä ruokavalio sopii minulle paremmin kuin virallisterveellinen. Ja huomasin että tieteellistä näyttöäkin on olemassa, siitä ei vain puhuta. Suuri osa ihmisistä tyrmää ja haukkuu erilaisen ruokavalion tuntematta sitä. Olen oppinut että asioista kannattaa ottaa selvää ennenkuin tuomitsee!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-11 11:42:25 
JariJ kirjoitti:
Tuosta voi katsella, miten aikuisilla keskimäärin toimii:

http://rjr10036.typepad.com/askdrvernon ... 3.6.07.pdf

Ooolrait. Kyseessä oli siis ylipainoisia tai lihavia naisia mutta tulokset lienee vertailukelpoisia myös toisella sukupuolella?

kolmas vieras.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-11 11:48:17 
No en varmasti tarkoittanut asiaa ihan noin. En ole koskaan sanonut etteikö karpit voisi syödä monipuolisesti. Mikäli on mahdollisuus syödä ruista/viljaa, niin niistä ei varmasti haittaa ole päinvastoin.

Mitä tulee jonkun viinerin tai pullan syöntiin niin, mikäli sillon tällöin työntää pullan tai viinerin suuhunsa ei siitä haittaa ole (mikäli ei ole allergioita).
Pointtini on, että mikäli mieli tekee syödä pulla -> syö. Mikäli mieli tekee syödä jäätelö -> syö. Kohtuus kannattaa pitää ja sallia itselle niitä "herkkuja" mitä mieli tekee. Monipuolisuudella tarkoitan siis hyvin kirjavaa ruokavaliota sallien sillontällöin herkut...

Mielestäni hannan (tarkoitan ruokapäiväkirja hannan) asenne on oikea. Siis sen suhteen ettei tarvitse olla liian kriittinen ruokailun suhteen.
Ei väliä onko karppi tai ei. Mutta voihan sitä nyt silloin tällöin syödä perunamuusia tai kukkakaalimuusia.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-11 11:51:00 
Poissa
aktivistikarppi
aktivistikarppi

Anonymous kirjoitti:
Kyseessä oli siis ylipainoisia tai lihavia naisia mutta tulokset lienee vertailukelpoisia myös toisella sukupuolella?

Ei aivan välttämättä. Näistä löytynee miehiäkin:

http://archinte.ama-assn.org/cgi/content/full/166/3/285

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-11 11:51:19 
Poissa
maallikkokarppi
maallikkokarppi

Lainaa:
Pointtini on, että mikäli mieli tekee syödä pulla -> syö. Mikäli mieli tekee syödä jäätelö -> syö. Kohtuus kannattaa pitää ja sallia itselle niitä "herkkuja" mitä mieli tekee. Monipuolisuudella tarkoitan siis hyvin kirjavaa ruokavaliota sallien sillontällöin herkut...

Ja mitä haittaa siitä sitten on, jos jättää pullan, jäätelön ja perunamuusin (ja ihan kaikki viljatuotteet ylipäänsä) syömättä, mutta syö muuten monipuolista (karppi)ruokaa? Se ei vieläkään tullut ilmi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-11 11:52:00 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Juu,kyllä karppailu on sitten epäterveellistä ja vaarallista,kuten kuvista näkyy http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?t=27362 :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-11 12:01:40 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

hillapuuri kirjoitti:
^ Ja mitä haittaa siitä sitten on, jos jättää pullan, jäätelön ja perunamuusin (ja ihan kaikki viljatuotteet ylipäänsä) syömättä, mutta syö muuten monipuolista (karppi)ruokaa? Se ei vieläkään tullut ilmi.

Hyvä pointti!

Kyllä mäkin voin joskus harvoin syödä potun, mut eipä paljon tee mieli kun se väsyttää.

Ja kun mun ei oikeasti tee mieli juustonaksuja tai kaljaa, nin onko pakko? Monipuolisuuteen se ei kai vaikuta. Jos en voi keliakian takia syödä ruisleipää, niin tuskin kuolen siihen...monissa maissa ei ole moisesta edes kuultu ja silti pysytään hengissä ihan mukavasti.

Siis saako teiltä nyt luvan olla karppi, jos lupaa syödä monipuolisesti, eikä vaan tykkää samoista asioista kuin te? Ja jos vielä ne tutkimukset joita on sattunut lukemaan vielä tukevat tätä omaa linjaa, niin miksi ihmeessä tästä pitää muiden ärsyyntyä?

"Jos tekee mieli niin syö" on mun mielestä ohjeena sama kuin sanoa jollekin, että jos tekee mieli tupakkaa niin polta. Yhdellä satunnaisella tupakalla kun nyt ei oikeasti ole sinällään merkittäviä terveysvaikutuksia...pitää vain muistaa kohtuus :twisted:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-11 12:23:46 
Kyllä todellakin marilyn saat olla karppi ja ei tarvitse syödä perunaa :wink:

Perustui vaan siihen että monet karpit myös palstalla ovat kirjoittaneet kuinka ovat "tuskissaan" kun tekisi mieli ranskiksi yms.

Ja tosiaan ei siitä yhdestä tupakasta esim kerran x ajassa ole varmasti haittaa jos se tuo kaipaamansa hyvän olen. Mutta se kohtuus!
Tupakkahan on vähän hankala vertailukohde. Esim Pullaan verrattuna.

Mutta peace! Peace!
Uskotko että itsekkin syön ns. karpisti vaikka perunaa rakastankin en varmasti syö esim jotain ranskanleipää kovinkaan helposti / usein. :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-11 12:24:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Missään ei tietääkseni lue, että karppaaja ei missään nimessä saisi syödä esim. pullaa tai jäätelöä. Jälkimmäistä syövät täällä foorumilla itseasiassa iso osa karpeista. Olen lukenut monen sanovan syövänsä kyllä hyvän, laadukkaista raaka-aineista valmistetun (ei transseja tai muuta moskaa sisältävän) leivonnaisenkin jos sellaista tarjotaan. Kuka vain jouluna ja kuka sitten muutaman kerran vuodessa. Itsekin syön. Kysymys taitaa olla puhtaasti valinnoista: joku voi sen leivonnaisen (tai vaikka leipäpalan) syödä ilman suurempia ongelmia, mutta ne jotka tietävät joutuvansa yhdestäkin sellaisesta huonoille teille, eivät niitä syö.

Eli mikä ihme tässä on ongelmana?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-11 12:29:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Anonymous kirjoitti:
Ja tosiaan ei siitä yhdestä tupakasta esim kerran x ajassa ole varmasti haittaa jos se tuo kaipaamansa hyvän olen. Mutta se kohtuus!

Nyt on pakko sanoa että tupakka HAITTAA vaikka polttais vaikka vain kerran tai pari joskus harvoin! Tästä tuskin tarvii pidempään kiistellä! (Anteeksi jos olen jyrkkä, on vaan omakohtaisia/läheisiä kokemuksia asiasta!) Huono vertailun kohde tosiaan...!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-11 12:34:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Välimeren ruokavalio lasketaan kuuluvan kyllä karppiruokavalioihin. Monet karppigurut hehkuttavat välimerelleisen ravinnon puolesta.

Tämäkin uutinen taas todistaa hiilihydraattitietoisen syömisen terveellisyyttä. Ei kai tässä sen kummempaa. Syödään hyvin ja pysytään terveinä.

Sitä niin mielellään suosittelee ja suo hyvää muillekin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-11 12:37:54 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

nassu kirjoitti:

Nyt on pakko sanoa että tupakka HAITTAA vaikka polttais vaikka vain kerran tai pari joskus harvoin! Tästä tuskin tarvii pidempään kiistellä! (Anteeksi jos olen jyrkkä, on vaan omakohtaisia/läheisiä kokemuksia asiasta!) Huono vertailun kohde tosiaan...!

kerrohan tarkemmin, uteliaisuus heräsi?

Mun mielestä tupakan suositteleminen on yhtä kyseenalaista kuin suositella pullaa "jos tekee mieli", molemmat ovat sellaisia jotka voivat saada nautiskelijan pysyvämpäänkin koukkuun. Ja kun houkuttelija ei ehkä tule ajatelleeksi että niitä joskus tilanteita voi olla edessä ihan joka päivä eikä varmaan ole ainoa, joka sanoo että "voithan sä nyt yhden pullan ottaa"

Nimenomaan yhden tupakan polttaminen ei oikeasti ole terveysvaikutuksiltaan sen vaarallisempi, kuin monet ihan jokapäiväiset tai hyväksytyt toimet.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-11 12:46:53 
Poissa
maallikkokarppi
maallikkokarppi

Tää menee aina vaan mielenkiintoisemmaksi. Virallisterveilijät suosittelevat nyt pullan lisäksi myös tupakkaa. Mitä seuraavaksi? Ei yksi heppa-annos suoneen silloin tällöin mitään haittaa! Ai mutta meillähän on jo ruisleipä... :lol:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 121 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 57 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00