karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-06 18:51:25

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2007-09-18 17:02:25 
Poissa
sintti
sintti

Hei!

Olen vaiheessa, jossa etsin itselleni uutta ruokavaliota, sillä tämän hetkinen ei miellytä. Minulla on usein päänsärkyä, olo on jotenkin raskas, tunkkainen tai väsynyt. Kesällä olo oli huomattavasti parempi, kun söin lähinnä pelkästään tuoreita kasviksia omasta kasvimaasta. Nyt ei ole omaa kasvimaata ja muutenkin olen vaiheessa, jossa on hyvä tehdä remontti elämään.

Mutta asiaan. Sopisiko jonkin asteinen karppaus minulle? Tarkoitukseni on löytää hyvä ruokavalio, jolla tuntisin oloni virkeäksi ja jaksaisin pitkälle päivään. Kuulun ihmisiin, jotka laittavat itsensä kohtuu koville niin henkisesti kuin fyysisestiksin:

Teen tällä hetkellä väitöskirjaa, joten tarvitsen päätäni ja teen paljon ajatustyötä.

Painonhallintaan en tällä hetkellä tarvitse muuta apua kuin lähinnä sen, ettEI paino tippuisi. Olen 25 vuotias, 160 senttiä pitkä ja yleensä painan noin 48-50 kg. Välillä paino tosiaan heittelee ja tippuu 45 tai alle. Silloin olo on voimaton ja treenikään ei suju.

Harrastan siis kohtuullisesti liikuntaa (4-5 kertaa viikossa). Nelisen kertaa noista on raskasta hikijumppaa ja sen päälle kerran kaksi tai chita ja/tai venyttelyä. Joka päivä kävelen töihin puolisen tuntia suuntaansa.

Sopiiko karppaus pidempiaikaiseksi ruokavalioiksi vai vain lyhytkestoisemmaksi dietiksi? Sopiiko karppaus vain niille, jotka haluavat pudottaa painoa?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-18 17:08:48 
Poissa
sintti
sintti

Niin edelliseen vielä.
Saako ruisleipää syödä? En yleensä syö mitään muuta aamiaiseksi kuin kunnon siivun ruissaria kurkun kera.

ViestiLähetetty: 2007-09-18 18:04:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Karppaus on nimenomaan elämäntapa, ei pikakuuri. Kokeilemalla saat selville, sopiiko tämä sinulle. Monille karppaus on tuonut virkeyttä ja energiaa, parantanut vaivan jos toisenkin ja laihduttanut.

Itse olen normaalipainoinen, ja olin sitä jo karppaamaan alkaessanikin. Pituutta on saman verran kuin sullakin, ja normikarppauksella paino pysyy alle 48 kilossa muttei laske paljoa alle. Joskus olen painanut 45, mutta ainakaan löysin rantein karppaamalla ei pääse menemään noin alhaisiin lukemiin.

Ruisleivästä: Osa karpeista syö ruikkaria silloin tällöin. Toisille se saattaa aiheuttaa mahavaivoja tai hiilarihimoja. Testaa siis itse.

Tervetuloa karppilammikkoon :)

ViestiLähetetty: 2007-09-18 18:16:19 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

ulpu kirjoitti:

Sopiiko karppaus pidempiaikaiseksi ruokavalioiksi vai vain lyhytkestoisemmaksi dietiksi? Sopiiko karppaus vain niille, jotka haluavat pudottaa painoa?

Karppaus nimenomaan EI ole lyhytkestoinen dieetti. Karppauksen idea perustuu painonpudotuksenkin puolesta siihen, että voi syödä hyvin kokoajan, eikä tarvi kituuttaa. Kun kilot on poissa, niin ei ole myöskään syytä retkahtaa vanhoille huonoille tavoille.

Karppaus sopii useimmille, mutta ei välttämättä kaikille. Tervetuloa vain kokeilemaan.

Anteeksi vain, ei mitenkään henkilökohtaisesti, mutta täällä on kolme ihmistä viikossa kysymässä, että "voiks mä syödä xxx, kun mä niin tykkään xxx, enkä voi elää ilman xxx" (xxx on joku ei-karppiruoka).

Vastaus on aina, että "kaikin mokomin, mutta ei se ole sitten enää karppausta". Mutta, jos nyt yhden palasen kokojyväleipää syöt aamupalaksi ja jotain karpimpaa päälle, niin ei siihen vielä maailma kaadu, jos meinaat esim. "hyväkarpata".

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-18 18:24:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tuo liikuntamäärä kompensoi mielestäni jo huomattavan paljon yhtä ruisleipäviipaletta. :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-18 21:01:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

...jos antaa pirulle pikkurillin, niin se voi viedä koko käden !!
...jääkö se yhteen leipään? Unohda se leipä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-18 21:16:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kuten moni on jo sanonutkin: Karppaus on nimenomaan elämäntapa, ei laihdutuskuuri. Sen avulla voi laihtua, kasvattaa lihasmassaa, lihoa tai ylläpitää painoa. Joka tapauksessa sitä noudatetaan terveyden ja hyvinvoinnin vuoksi, ja hyvin harva karppaukseen ryhtynyt haluaa palata enää koskaan vanhoihin ruokatottumuksiin. En voi muuta kuin suositella lämpimästi kokeilemaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-18 21:35:43 
Poissa
vapaakarppi
vapaakarppi

veera45 kirjoitti:
...jos antaa pirulle pikkurillin, niin se voi viedä koko käden !!
...jääkö se yhteen leipään? Unohda se leipä.

Miksi pitäisi unohtaa leipä? Osa ihmisistä sietää hyvinkin leipää ja esim. minun vatsani vaatii päivittäin pienen vilja-annoksen. Se on yleensä 1-2 siivua leipää tai pieni annos puuroa. Eikä tuo nyt pahemmin himoja ole aiheuttanut.

Meitä on niin montaa sorttia ja osalla väestä hyperinsulemia paranee karpatessa, ts. hiilarien sieto paranee. Osa väestähän sitten vaipuu hiilarikoomaan kun näkeekin leipäpaketin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-19 08:27:44 
Poissa
aktivistikarppi
aktivistikarppi

Minulle sopii, mutta omalla kohdallasi tiedät vasta kokeilemalla itse. Kannattaa kuitenkin ottaa ensin asioista selvää, jotta noudattaisi terveellistä vhh-ruokavaliota eikä asiantuntijoiden luomaa mustamaalattua versiota siitä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-19 11:59:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä aloitin karppauksen osittain siksi, että peruna ja leipä eivät maistuneet hyvälle. Toinen osasyy oli painon putoaminen. Toisin kuin monilla, minun painoni ei ole merkittävästi pudonnut. Tuo allekirjoituksessani oleva laskuri laskee kiloja painosta, joka on henkilökohtainen ennätykseni, jonka olen parin vuoden karppauksesta huolimatta sillointällöin saavuttanut.

Olen oppinut paremmin kuuntelemaan itseäni vasta tänä kesänä, kun tiukensin linjaani ja aloitin säännöllisen liikunnan samanaikaisesti. Paino ei ole lähtenyt syöksykierteeseen enkä ole mitään sen suurempia valoja nähnyt. Kaikesta huolimatta minua ei oikeastaan kiinnosta putoavatko kiloni tänään vai vuoden päästä. Rasvaprosentissa ja muissa mitoissa tapahtuneet muutokset ovat olleet paljon merkittävämpiä ja kaiken lisäksi voin oikeastaan paremmin kuin pitkiin aikoihin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-19 12:44:12 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

mun karppaukseen kuuluu myös leipä (uotilan ruislimput), pala tai kaksi sokerittoman hillon kanssa aamulla. nopea laittaa silmät ristissä ja saa kuituja kun oon niin kehno kaikenmaailman siementen kanssa...

Esittelyni
Mustikan syksy

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-19 13:11:24 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

noh, neljättä vuotta tässä mennään, että kai se lyhytaikaisen diettin vaihe on jo mennyttä :wink:

Ehdottomasti sopii elämäntavaksi, ne tuntemani alipainon rajoilla keikkuvat, jotka ovat aloittaneet karpimman elämän, ovat itseasiassa nostaneet painoa lihasten kautta (eli paino on noussut vaa'alla muutaman kilon, mutta vaatteet on yhä olleet samat). Uskon siihen, että kun ruokavalio on kohdallaan, kroppa osaa pyytää ja käyttää hyväkseen tarvittavat aineet.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-19 14:00:33 
Poissa
korpikarppi
korpikarppi

Montignacin mukaan voi syoda leipaakin, tai hyvakarpaten joten kokeile. Mulla ainakin on aivot paljon vahemman sumuiset kun karppaan, siis pystyn ajattelemaan selkeammin enka koskaan enaa nukahda Tv:n eteen yolla ym.

Hanki joku kirja tai lue taalta nama perusjutut.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-19 16:58:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pangolin kirjoitti:
Mulla ainakin on aivot paljon vahemman sumuiset kun karppaan, siis pystyn ajattelemaan selkeammin enka koskaan enaa nukahda Tv:n eteen yolla.

Mä nukahdan telkkarin eteen melkein joka ilta. Se tapahtuu kellon tarkkuudella. Johtuu tosin mun unirytmistä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-19 17:25:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Haluat tuntea itsesi virkeäksi, jaksaa tehdä ajatustyötä ja fyysinen aktiviteetti on melkoisen korkea. Painonpudotustarvetta ei ole.

Hiilihydraattitietoinen elämäntapa sopii sinulle varmasti. Runsasrasvainen ja niukkahiilihyraattinen ravinto tasapainottaa verensokeria ja hormonitoimintaa ja takaa aivoille, sekä hermosoluille riittävästi hyvälaatuisia rasvahappoja. Kaikki nämä asiat mm. edistävät terveyttä ja jaksamista fyysisesti ja psyykkisesti.

Ellei painonpudotutarvetta ole hiilihydraattien määrän ei tarvitse olla aivan erityisen niukka. Hiilihyraattien laatuun kannattaa kuitenkin panostaa. Koska painonpudotustarvetta ei ole, mutta kiinostus optimaaliseen ravintoon terveyden ja jaksamisen kannalta on ohjannut sinut tänne "oikeaan" suuntaan vinkkaisin tutustumaan esim. Searsin Zoneen tai Diana Schwarzbein periaatteisiin.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00