karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-21 09:12:41

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2005-04-04 13:29:03 
Poissa
sintti
sintti

:oops: :oops: Tietoa haluaisin.
Luin go-dieetistä muistaakseni, että hapanmaitotuotteiden hiilihydraatteja ei tarvitse huomioida. Yritän pitää hiilihydraattigrammat alhaalla, toistaiseksi < 50g. Joisin mielelläni rasvatonta gefilusta, mutta tuoteselosteen mukaan siinä on 4.5g hh/dl. Ei paljon, mutta kuitenkin liikaa. En juo maitoa ja tarvitsisin kalsiumia. Poistuvatko hiilarit hapatuksen johdosta. Olisin kiitollinen vastauksesta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-04 13:34:20 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Hiilarit eivät poistu hapanmaitotuotteista, mutta niille voi raivata tilaa. Tuo 50 g raja rikkoutuu vasta koko litralla piimää! Itse juon noin desin tai kaksi päivässä.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-04 16:24:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Muistan lukeneeni, että nuo bakteerit hapanmaitotuotteissa kuluttavat itse n. puolet hiilareista tuotteen pakkaamisen ja käytön välillä. Eli piimässä olisi silloin vain n. 2,25 g hh per dl.

Tällä järkeilyllä tietenkin olisi parasta syödä tavara mahd. kauan pakkaamisen jälkeen.

Itse olen hiilarit laskenut näin, syön usein bulgarian jugurttia ja lasken sille vain 5 g hiilareita per purkki.

Lieneekö urbaanilegenda?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-04 16:54:58 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos vastauksista !

Olen aina uskonut suomalaisia tuoteselostuksia, mutta koska hiilareita tahtoo kertyä liikaa, toivoin vähän väljyyttä. GO-dieetin kehittelijä Goldberg on biokemian tohtori ja hänen mukaansa :"Hapanmaitotuotteiden sisältämiä hiilihydraatteja ei lasketa mukaan päivittäiseen hh-määrään, mikä johtuu siitä, että bakteerikanta istutetaan maitoon, jossa se pikkuhiljaa syö maitosokerin ja muuttaa sen maitohapoiksi." Suora lainaus on Varpun ja Ilkan kirjasta.
Tuo puolet hiilihydraattimäärästä olisi jo oikein hyvä. :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-04 16:58:31 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Ingmanin luonnonjugurtin maku ainakin paranee vanhetessaan, ne viimeiset tipat ovan pehmeämmän makuisia kuin seuraavasta, tuoreemmasta purkista.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-05 08:06:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Luulisi että valmistaja tietää itse parhaiten oman tuotteensa hiilarisisällön. Tiedä sitten onko se lähtöarvo sille hetkelle, kun tuote lähtee tehtaalta, viimeisen myyntipäivän arvo vaiko sitten joko keskiarvo. Veikkaan tuota ensimmäistä. Mutta omat laskelmani teen ihan valmistajan ilmoittamien lukujen perusteella. Varmuuden vuoksi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-05 18:02:12 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Bakteerit, joita käytetään hapattamaan nuo tuotteet, käyttävät maitosokeria ja siten vähentävät hh pitoisuutta noissa tuotteissa. Periaatteessa se bakt toiminta ehkä hieman jatkuu myös pakkaamisen jälkeen, mutta nuo ilmoitetut lukemat lienevät ne tehtaalta lähtölukemat...

Juuri tuosta maitosokerin "syönnistä" johtuen hapanmaitotuotteet sopivat myös monille laktoosi-intolerantikoille...

unohdus vai...
Rasvainen tiistai!...."

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00