karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-15 00:55:57

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 82 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-28 00:29:36 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Elka kirjoitti:
Lainaus vanhasta ketjusta:
Annetaan Paikkarilaisten puhua...

Miksi suotta, voin puhua ihan omastakin kokemuksesta. Suurimman osan läskiäni olen tälläkin erää pudottanut Paikkareiden pistemenetelmää noudatellen, enkä ennen sitä, sen aikana tai sen jälkeenkään nyt alakarpilla ole tuntenut minkäänlaista himoa mihinkään makeaan.

Olen myös vähäkalorisilla laihdutuskuureilla ollut pariin kertaan aiemminkin, eikä silloinkaan ole ollut, eikä niistä ole tullut, moista himoa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-28 07:37:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minäkin väitän, että se on paitsi yksilöllistä, myös puuskittaista. Minä en oikeastaan kahteen vuoteen ole halunnut enkä syönyt karkkia tai makeaa, sitä ennen kyllä jotain kymmenen vuotta, jolloin oli edellinen kausi ettei makea maistunut.

Nykyään syön mahd. tummaa suklaata silloin tällöin vähän, mutta mitään himoa siihen ei ole.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-05 19:34:56 
Poissa
heikoinlenkkikarppi
heikoinlenkkikarppi

Tunnustan!! Minä olen täysin makean orja! Mulla makea on aina ollu heikko kohta ja voisin elää pelkällä karkilla... Siks olenkin näin paksu :wink:

....Ja ehkä just tän riippuvuuden takia mulle karpaus olis ainoa "parannuskeino", pakkareilla ei oo mitään tarjota makean tilalle, tässä on kunnon ruoka.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-05 19:35:33 
Poissa
heikoinlenkkikarppi
heikoinlenkkikarppi

Tunnustan!! Minä olen täysin makean orja! Mulla makea on aina ollu heikko kohta ja voisin elää pelkällä karkilla... Siks olenkin näin paksu :wink:

....Ja ehkä just tän riippuvuuden takia mulle karppaus olis ainoa "parannuskeino", pakkareilla ei oo mitään tarjota makean tilalle, tässä on kunnon ruoka.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-05 19:41:52 
Poissa
heikoinlenkkikarppi
heikoinlenkkikarppi

....Ja ehkä just tän riippuvuuden takia mulle karppaus olis ainoa "parannuskeino", pakkareilla ei oo mitään tarjota makean tilalle, tässä on kunnon ruoka.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-03 21:10:45 
Olipas ketju! :roll: No, olihan siinä asiaa. Miksi minusta tuntuu näitä viestiketjuja lukiessani, että karppaajat ovat aina jotenkin takajaloillaan? :-k Mörkö nähdään pienessäkin, loppujen lopuksi täysin vaarattomassa kommentissa ja siihen tartutaan melkein hampaat irvessä tyyliin "kyllähän tämä asia nyt on näin". Melkein tuli sääli kysyjää.
Itsekin joutuu pinnistelemään kysymyksiä laittaessa, ettei nyt vaan astu kenenkään varpaille ja uskaltaakohan tätä nyt edes laittaa, tyhmänä tietenkin pitävät....
Hyökkäys voi olla hyvä puolustus, mutta ei pidä mennä liiallisuuksiin. Siinä menee koko karppaukselta maine - "ovat niin nälkäisiä, että kiukustuvat pienestäkin kysymyksestä, näinköhän tuo nyt on kovin hyvä elämäntapa tuollainen".
Terveisin alakarpin elämäntapaa opetteleva :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-03 21:57:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Anonymous kirjoitti:
Siinä menee koko karppaukselta maine - "ovat niin nälkäisiä, että kiukustuvat pienestäkin kysymyksestä, näinköhän tuo nyt on kovin hyvä elämäntapa tuollainen".
Terveisin alakarpin elämäntapaa opetteleva :)

Ei se johdu nälästä, vaan uuden asian oppimisesta johtuvasta kiihkosta.
Vrt. vaikka kun joku tulee uskoon :D

-yupik, vanha karpaaja

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-04 11:19:36 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

En jaksanut lukea koko viestiketjua läpi, mutta kirjoitan tähän nyt oman huolestumisen aiheeni kuitenkin. Olen samoilla linjoilla kuin ketjun aloittaja, ja kauhulla seuraan kaikkia ruokia, mihin käytätte makeutusaineita.
Heikkilän mukaan aspartaami aiheuttaa syöpää, itse olen jostain lukenut, että aspartaami ja asesulfaami K (kirjotettiinkohan se noin?) tyhmentävät. Näitä aineita on kaikissa light-mehuissa, jugurteissa, -limsoissa, purkassa, kurkkupastilleissa, joka paikassa.
Toivottavasti ette käyttäisi makeutusjauheita ainakaan joka päivä. Olen vain vilpittömästi huolissani. Kemian opettajani sanoi, että hän ei suosittele E-koodien syömistä, kun ei tutkimustuloksia todella pitkällä aikavälillä ole tehty. Elkää tappako ihtiänne!
:( :( :(

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-04 12:28:14 
Gisandra kirjoitti:
että hän ei suosittele E-koodien syömistä

En minäkään suosittele E-koodien syömistä, enkä ole täällä kenenkään ruokapäiväkirjoissa nähnyt mainintaa moisesta syöpöttelystä :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-04 12:53:57 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Anonymous kirjoitti:
Gisandra kirjoitti:

En minäkään suosittele E-koodien syömistä, enkä ole täällä kenenkään ruokapäiväkirjoissa nähnyt mainintaa moisesta syöpöttelystä :wink:

No mä taasen olen mielestäni liian monen päiväkirjasta lukenut justiinsa noitten light-mehujen yms. käytöstä. Oon kyllä saanut kuulla ihan kavereiltakin, että olen hieman vauhko ton aspartaamin ja lisäaineiden suhteen... Että saatanhan mie kuvitellakin ne "myrkyt"... :roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-05 21:37:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Gisandra kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:
Gisandra kirjoitti:

No mä taasen olen mielestäni liian monen päiväkirjasta lukenut justiinsa noitten light-mehujen yms. käytöstä. Oon kyllä saanut kuulla ihan kavereiltakin, että olen hieman vauhko ton aspartaamin ja lisäaineiden suhteen... Että saatanhan mie kuvitellakin ne "myrkyt"... :roll:

Funlightia löytyy (mutulla) mielestäni juuri niistä päiväkirjoista, joissa myös valitetaan sitä, että paino ei putoa. Olen ihan yhtä vauhko lisäaineiden ja keinomakeuttajien suhteen. vain Stevia (mieluummin vihreä) kelpaa nykyään. Ja mitkään E-koodit ei kelpaa, paitsi hätätilanteessa. Keittelen itse liemeni.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-05 21:44:27 
Vitsinselitystä: ei kukaan syö E-koodeja eikä myöskään reseptejä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-06 00:14:14 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Elka kirjoitti:
Funlightia löytyy (mutulla) mielestäni juuri niistä päiväkirjoista, joissa myös valitetaan sitä, että paino ei putoa. Olen ihan yhtä vauhko lisäaineiden ja keinomakeuttajien suhteen. vain Stevia (mieluummin vihreä) kelpaa nykyään. Ja mitkään E-koodit ei kelpaa, paitsi hätätilanteessa. Keittelen itse liemeni.

Jipii!!! mie en oo ainua pimahtanu! :lol: :lol: :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-06 07:49:54 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Mjaa, monivuotisena pepsimaksiaddiktina minun pitäisi olla debiili jo. En oikein jaksa uskoa, että aspartaamin varovainen kohtuukäyttö olisi hirveän haitallista, joka tapauksessa käytän sitä nykyään ehkä tuhannesosan siitä kuin ennen karppauksen aloittamista. Käytän aspartaamia eli hermesetasjauhetta lähinnä juhlien erikoisherkkuihin, kermavaahtoon ja marjarahkaan, yksi purkki riittää hyvin vuodeksi. Myös hedelmäsokeria käytän. Toki yhtä hyvin voisi näin vähäisen käytön hoitaa ihan tavallisella sokerillakin, mutta kun onneton olen sen verran sokerikiikkerä, että ne herkut tahtovat jäädä silloin krapulan vuoksi syömättä. Ensimmäistä kertaa vuosiin siis olen nyt keliaakikkona ja alakarppina jopa leiponut täytekakkua ja pikkuleipiä, rahkapiirakkaa. (En toki joka viikko ollenkaan, vaan vieraskutsuille.) Elämä on hassu juttu.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-06 10:14:32 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mirka kirjoitti:
Mjaa, monivuotisena pepsimaksiaddiktina minun pitäisi olla debiili jo. En oikein jaksa uskoa, että aspartaamin varovainen kohtuukäyttö olisi hirveän haitallista, joka tapauksessa käytän sitä nykyään ehkä tuhannesosan siitä kuin ennen karppauksen aloittamista. Käytän aspartaamia eli hermesetasjauhetta lähinnä juhlien erikoisherkkuihin, kermavaahtoon ja marjarahkaan, yksi purkki riittää hyvin vuodeksi. Myös hedelmäsokeria käytän. Toki yhtä hyvin voisi näin vähäisen käytön hoitaa ihan tavallisella sokerillakin, mutta kun onneton olen sen verran sokerikiikkerä, että ne herkut tahtovat jäädä silloin krapulan vuoksi syömättä. Ensimmäistä kertaa vuosiin siis olen nyt keliaakikkona ja alakarppina jopa leiponut täytekakkua ja pikkuleipiä, rahkapiirakkaa. (En toki joka viikko ollenkaan, vaan vieraskutsuille.) Elämä on hassu juttu.

En tosiaan tiedä, että miten tämä tyhmentävä vaikutus on tutkimuksissa tullut ilmi. :oops: Eikä tietystikään vähäisellä käytöllä ole merkitystä, mutta kun sitä saatanan myrkkyä tuntuu olevan joka tuotteessa... :evil: :evil: :evil:

Mä ehdotankin vain, että seurausitte vähän myös sitä, kuinka monessa syömässänne tuotteessa on aspaa tai asee. Mä huomasin kauhukseni, että jopa mun vitamiinijauheessani on asesulfaamia K:ta. #-o :evil:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-06 12:24:24 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Aspartaami nostaa myös joillakin insuliinia, eli päivittäin ei kannattane käyttää vaan enempi niissä erikoisherkuttelutilanteissa. Aspartaaminvastustajien sivustolla käytetyt määrät ja ehdotus turvarajaksi oli melko korkea, eli eiköhän se tyhmistävä vaikutus edellytä aika rajua annostelua. Mutta periaatteessa päivittäinen käyttö voi jumittaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-06 12:55:54 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Tämä on nyt näitä oman ruokavalion vilaamiseen liittyviä juttuja, toki ihan hyvä, että joku puhuu E-aineiden terveellisyydestä. Toisaalta, jokainen nykypäivänä tietää, ettei kyseiset aineet ole ihmiselle tarpeellisia. Itse ajattelen niin, että jokainen valitkoon tyylinsä ja hienosäätäköön ruokavalion niin, että olo on hyvä. En näe mitään järkeä ryhtyä tuomitsemaan makeutusaineiden käyttäjiä (itse käytän, mutta olen vähentämässä, en yhtään epäile, etteikö painonjumitus voisi tuostakin johtua).

Yhtälailla voisi mielestäni saarnata tupakanpoltosta tai kahvin liikakäytöstä tai alkoholin käytöstä jne....Jokainen tekee omat valintansa ja e-koodeja kyttäävä saattaa myrkyttää tai vaarantaa terveytensä jollain toisella keinolla, edes tajuamatta asiaa.

Makeutusaineiden tyhmentävä vaikutus on urbaani legendaa, eikä kannata perusteluinaan käyttää sellaista jonka alkuperästä tai oikeellisuudesta ei ole mitään hajua.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-06 13:24:45 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Pitkälti samaa mieltä. Sitäpaitsi E-koodilla kulkee monia sellaisiakin aineita kuin askorbiinihappo. Monet pilaantumisen seurauksena syntyvät aineet ovat monin verroin toksisempia kuin sen estämiseen käytettävä säilöntäaine, eihän siinä muuten mitään järkeä olisikaan. Oma linjani on, että pyrin tekemään ruokani yleensä raaka-aineista itse, mutta en kyttäile satunnaisten lisäaineiden perään sen kummemmin. Tarpeeksi vahtimista aiheuttaa minulle viljan pakollinen välttäminen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-06 23:25:53 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Juu, en mie omia ajatuksiani ehdottomina totuuksina viljele, mutta elän kuitenkin aatteitteni mukaan. Yleisesti ottaen tällä foorumilla viihtyvät ihmiset elävätkin (siis miun mielestä) terveellisesti, mutta välillä olen kyllä huolissani kanssaihmisten terveydestä. Miun työkavereissa on sellaisia ihmisiä, jotka juovat 1,5 litraa light-limsaa työpäivän aikana, ja työpäivän jälkeen lämmittävät itselleen ja lapsilleen Saarioisten eineksiä mikrossa. APUA! :shock:
No, sanoinhan, että olen vähän friikki... :oops:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-11 10:26:01 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Kiitos Gisandra, kun potkit hieman persauksille!

Mun makeutusaineiden vähentäminen on ollut hyvin hidasta ja olen mielessäni ajatellut lopettavani ne heti kun paino on pudonnut, ongelmana on vain se, ettei paino oikein putoile :evil:

Nyt sitten kirjoituksesi inspiroimana päätin lopettaa ne myrkyt kuin seinään. Eka päivä meni ihan hyvin, toisena päivänä oli jumalaton päänsärky (olen niitä, jotka kärsivät kyseisestä vaivasta vain noin 2 kertaa vuodessa) kuvittelin päänsäryn johtuvan niskan jumituksesta tms. kunnes toisen päivän iltana "sorruin" huomaamattani kevyt limuun, puoli litraa kevyt limppaa ja päänsärky oli poissa.

Sain siis makeutusaineiden puutteessa samanlaisia vierotusoireita kuin joskus kun olin kahvin suurkuluttaja :roll:
Olen entistä vakuuttuneempi tuon aineen haitallisuudesta :x
Ja mielestäni en ole järjettömän paljon käyttänyt noita aineita päivässä: suunnilleen 4-6 nappia canderelia tai pirkkaa ja light mehua litran verran päivässä, kevyn limppaa kerran pari viikossa ja satunnaisesti rahkan tms. mausteena.

Nyt siis lopetan ne uudestaan ja paremmin valmistautuneena taistoon :wink:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 82 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00