pisara kirjoitti:
Sellasta tuossa mietiskelin ketoosista, et minkäslaisia "oireita" teillä muilla on ollut alkuun ja miten kauan alotuksesta ootte saavuttaneet sen tilan? Mietin vaan et mistäköhän sit tiedän olevani "sielä"?
Saattaa olla aika typerän kuuloista teistä muista jotka olette kauemmin karpanneet mut esim. meikäläinen, uusio sellainen on ihan pihalla ku lumiukko

Paljon asioita mielessä, jotka ihmetyttää.. Syönkö oikein, tarpeeks vihreetä, tarpeeks protskuja, rasvaa ja tarpeeks vähän hiilareita. Kaikkea makeeta oon yrittäny välttää (ja aika ylpeä itestäni ku kiusauksetki oon hoitanu hienosti) ei vaan haluu et "hyvä" alku menis hukkaan.. Kusella joudun ainakin laukkaan
KOKO ajan, tunnin välein. Toivottavasti se ei kestäis kovin kauaa
Tänks jos vaivaudut viisaampana vastaamaan

ps. tein muuten eilen uuden makkaralöydön sittarista merkkiä Hakala, ei glugoosia ei jauhoja

Ja sitten kukaan ei vastaa. Vihje: älä kysy vain "viisaammilta". Ei täällä viisaampia olla, vain tätä asiaa pidemmän aikaa kokeilleita. Varmasti ihmetyttää, koska tasaisin väliajoin lehdistä saa lukea niitä samoja vanhoja juttuja "tasapainoisen ruokavalion" tärkeydestä.
Koko se ketoosi juttu on vähän määrittelykysymys. Ketoaineita muodostuu aina, kun rasvaa käytetään ravinnoksi. "Ketoosi" on sitten määritelty tilaksi, jossa niitä syntyy enemmän. Ei sitä oikeastaan tiedä mistään "onko ketoosissa". Jotkut käyttää ketostickejä, mutta nekin saa punaisiksi, jos ei juo paljoa nestettä tai syö paljon rasvaa, jolloin vararasvan käytöstä energiaksi ei tule juuri tietoa.
Olet ihan oikein aloittanut. Vältä sokeria. Siinä tärkein sääntö. Aluksi poistuu nestettä, kun elimistön glukogeenivarastot tyhjenevät. Se on varmaan jo vähentynyt. Syö niin paljon vihreitä kasviksia kuin maistuu ja niin paljon proteiinipitoista ruokaa kuin maistuu. Äläkä pelkää rasvaa.
Muunkinvärisiä kasviksia ja marjoja voi lisätä vähitellen. Pidä kriteerinä nälän poissa pysymistä.
Olen vähän huono kertomaan niistä "oireista" kun tunnun siirtyvän ilman mitään oireita käyttämään ketoaineita glukoosin sijaan. Ainoa oire on minulla ollut palelu, silloin kun selvästi käytän vararasvaa energiaksi. Sekään ei näin kesällä juuri haittaa. Tämä Pietarin kostea saunamainen ilmasto kun on joskus varsin tukala.
Vältä siis sokeria edelleen. Tarkkaile painon lisäksi mittoja. Mittanauhalla tai sovittamalla vanhoja vaatteita. Syö niin, ettei ole nälkä. Mielestäni nälkä on laihduttajan pahin vihollinen, niikuin sigistäni voi todeta. Ne pomppivat tuolla vasemmalla lisäsin, kun aloitin L-karnitiinin lisäravintona. Tuli niin energinen olo.
Jos ei ole nälkä ja paino ja/tai mitat pienenevät niin ei syytä huoleen. Jos on nälkä ja paino ja/tai mitat eivät pienene, niin sitten kerro mitä syöt ja yritetään auttaa. Ja muutkin, haloo, vastatkaa.