karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-25 01:57:36

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: onnistunko näin?
ViestiLähetetty: 2005-05-05 08:39:13 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Olen aivan alussa karppauksessani, Ilkan ja Varpun kirja on vasta tilauksessa ja kestää aikansa ennenkuin se tänne ulkomaille saapuu, eli aloitan täysin näppituntuman varassa. Olen tällä hetkellä työn puolesta niin kiireinen, etten valitettavasti ehdi kovin paljon lueskella näitä hyviä sivuja. Joten jos joku ystävällisesti voisi auttaa eli vastata kysymykseeni, olisin kovin kiitollinen.

Aloitin 4 päivää sitten hyvin yksinkertaisella systeemillä seuraavasti: jätin pois kaikki jauhotuotteet, sokerin, perunan ja riisin. Alkoholista sallin silloin tällöin lasin kuivaa valkkaria. Hedelmiä syön hyvin säästeliäästi, mutta missä en sitten laske enkä tingi ovat kasvikset, liha ja rasvat ja kaikki korkeaprosenttiset maitotuotteet ja kananmunat. Onko tämä alakarppausta vai pelkästään sitä hämärästi muistuttava dieetti? :?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-05 08:55:38 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Kyllä minä tuota karpiksi kutsuisin, niin kauan kuin syöt monipuolisesti.
Miltä olosi nyt tuntuu? kyselee els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-05 09:00:50 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Oloni vaihtelee erittäin hyvän ja huteron välillä. Hyvä olo on sitä, ettei ole nälkä, eikä väsymys vaivaa syömisen jälkeen. Hutero olo on sitä, että tulee sellaisia huimauskohtauksia ja "epätodellista oloa". Tämä on vähän säikäyttänyt, koska joudun ajamaan paljon autolla ja kyyditsemään sekä omia että vieraita lapsia.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-05 13:05:26 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Huolehdi riittävästä nesteen ja kivennäisaineiden saannista. Aluksi elimistöllä menee hetki ennenkuin se oppii uudet säädöt. Tuo saattaa olla ketogeeninenkin joten aivot joutuvat hetken "opettelemaan" siihen että osa energiasta tulee ketoaineina eikä pelkkänä glukoosia. Aluksi ketogeeninen myös ajaa eräistä osmolaliteettiin ja pH tasapainoasioihin liittyen elimistöä hivenen "kuivaksi". Siis saattaa olla hiukan "diureettinen". Myöskin eri elektrolyyttien imeytyminen ja poistuminen säätyy ja aluksi voi olla niitäkin tarve hiukan lisäillä kunnes elimistö paremmin oppii tasapainoilemaan niiden kanssa.

Nuo oireet ovat usein tuon ketoadaptaation osalta vahvimmillaan 2 - 4vrk paikkeilla ja siitä ne sitten usein 2vko kuluessa likipitäen normalisoituu. Huolta siis on pidettävä nestetaseesta, joten juo riittävästi kivennäisvesiä ja vettä. (Joskus on myös tarvetta lisätä magnesiumin saantia sekä ruokavaliosta riippuen katsottava että kalsiumia ja siihen liittyvää riittävästi)

Jokatapauksessa lähinnä ajattelen että nuo lievät psykomotoriset oireet ovat harmittomia ja liittyisivät ketoadaptaatioon. Jos tulee vahvoja oireita kannattaa ehkä aavistus nostaa hiilihydraatin saantia jollain hitaasti verensokeriin vaikuttavalla ja vähäisellä määrällä.

Niin juu itse asiaa joskus säätelin kuivatulla aprikoosilla jossa yhdessä on noin 5g. (tosin ei se nyt kamalan hidasta ole mutta hyvää)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-06 07:52:43 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Eilen törmäsin aika jännään ilmiöön. Myöhään illalla se alkoi eli sain juosta vessassa yhtenään. Ei millään hermolirutuksilla vaan rakko oli joka kerran ihan täysi. :shock:

Yöllä kävin vessassa kaksi kertaa ja aamulla herätessä heti taas. Ihan kirkasta nestettä, ihan kuin olisin juonut eilen litrakaupalla vettä... mitä en ollut, unohtui juoda tarpeeksi ja arviolta nestemäärä oli vain n. 1,5L.

Kävin äsken vaa'alla enkä yllättynyt yhtään: se näytti 1,5kg vähemmän kuin eilen. :shock:

Täytyy nyt juoda enemmän, etten kuivu! Vaikka kadonneet kilot olivat "vain" nestettä, niin kokeilin äsken ennen ihan kireitä farkkuja, niin nehän olivat nyt suorastaan löysät. Se kyllä ilahduttaa. :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-06 09:08:29 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Moikka Joanna ja tervetuloa mukaan karppien iloiseen maailmaan!

Mulla kävi aloituksen kanssa sillä lailla, että ensimmäisten 3 viikon ajan mulla oli tosi kummallinen olo; silmät seisoi päässä, väsytti ihan kamalasti ja jalat oli tosi raskaat. Nuo oireet ei helpottanu koko tuon 3 viikon aikana. Tänä aikana en laskenut hiilareita ihan minimiin, vaan söin aika vapaasti kasviksia, pähkinöitä, kermaa, juustoa, jogurttia (10%), yms., en kuitenkaan lainkaan viljaa, riisiä, perunaa tai maissia.

Mutta kun aloitin Atkinsin induktion (eli aloitusvaiheen) maanantaina, niin omituinen olo häipyi jo parissa päivässä ja nyt olo on jo tosi energinen ja hyvä! Epäilin kovasti kun muut kirjoittelivat tänne ja kertoivat tuosta mahtavasta olosta, mutta enpä epäile enää!

Varmaan sinäkin pääsisit tuosta olosta, kun laskisit hiilarit sinne n. 20g:aan/vrk.

-Parempia oloja toivottelee Kata

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-06 10:31:48 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Hei Katastrof!, kiitos vinkistä. Juu tuota... mulla on joku ketoosikammo eli pelkään, että noin alhaisilla hiilareilla tulee kauheita oireita, pyörrytystä, kuvotusta, heikkoutta jne, joita en nyt voi kuvitellakaan saavani, sen verran kiivastahtinen työrupeama on just meneillään ja seuraavat viikotkin vielä. Yritän tätä hyväkarppausta vaan. :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-06 11:03:26 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Ei kaikille tule noita oireita ollenkaan, eli rohkeasti vaan! Sitten jos tulee huono olo, niin esim hedelmä tai pari korjaa sen parissa minuutissa. Tai näin ainakin yökylässä olevilla tuttavilla on tapahtunut meidän ketoruoilla.

Lisäät hiilaria sen mukaan kuin olo vaatii, eikä varmuudenvuoksi. Toisaalta, voi yhtä hyvin aloittaa pehmeällä laskullakin, mutta itse henk.koht. olen niin paljon tarmokkaampi ketoosissa kuin hiilareilla, että silloin kun on rankka päivä tiedossa, olen hiilareiden suhteen erityisen tarkkana eikä toisinpäin.

Mutta näissä voi tietysti olla yksilöllistä vaihtelua.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-06 19:29:58 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Ei ketoosia tarvii pelätä. Mulla oli huomattavasti huonompi olo hyväkarpilla koko ajan kuin eka päivät Atkinsin induktiolla. Eikä mulla tosiaan ole menossa vasta kuin 5. päivä induktiota ja olo on ollu jo pari päivää mitä mahtavin! :D Pelkäsin vähän että miten kovasti henki alkaa haista, mutta ei se haise ollenkaan kun muistaa juoda kovasti.

Mutta tottakai sinunkin kannattaa tehdä asia niin kuin parhaaksi koet. Ja varmaan ajan myötä tulee sinullakin kokeiltua useampia variaatioita karppauksesta.

Oletko muuten lukenut Heikkilän kirjan? On aika kiva eikä niin radikaali kuin Atkins. Tälläkin sivustolla aika moni tuntuu vannovan Heikkilän oppien nimeen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-06 22:14:26 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Hitsi vieköön... Atkins on näköjään tehokkaampi kuin Montignac, jota itse käytän... Mutta uskaltaisiko..? Montin kuurilla sentäs saa syödä hedelmiä ja täysjyväleipää...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-06 23:11:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Itse en ole leipää tai hedelmiä juuri kaivannut kun pari viikkoa oli mennyt. Joskus jos kamala himo iskee voin otta leivän tai pari mutta vatsanväänteet kyllä muistuttavat mikä on fiksua... :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-07 06:02:33 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Käärme kirjoitti:
Hitsi vieköön... Atkins on näköjään tehokkaampi kuin Montignac, jota itse käytän... Mutta uskaltaisiko..? Montin kuurilla sentäs saa syödä hedelmiä ja täysjyväleipää...

Eipä näitä voi laittaa yleiseen tehokkuusjärjestykseen, ei laihtumisen kannalta eikä oikein muutenkaan. Yksi tyyli sopii paremmin yhdelle ja toinen toiselle. Ja kolmas selviää melkein millä vaan.

Minä olisin ehdottanut Joannalle vihannesten ja hedelmien tai maitotuotteiden lisäämistä, eli "laimeita, hitaita" hiilihydraatteja sen verran, että olo tuntuu hyvältä. Mutta muutaman muun palstalaisen tavoin itse voinkin paremmin täällä ketoosin rajaoilla, en kunnon ketogeenisella. Ja ajatteluuni sopii paremmin se, että saa käyttää kaikkea luonnon raaka-ainetta, niin kauan kuin niitä ei ole jalostamalla pilattu. Jyvistäkin saa idättämällä ja hapattamalla oikein hyviä... 8)

Ne kaksi asiaa, jotka kannattaa muistaa eri neuvojen tulvassa, on kärsivällisyys ja oma hyvä olo. Keho kertoo kyllä, mutta menee aikansa, ennenkuin sitä oppii kuuntelemaan. Ja ennenkuin se ehtii palautumaan jotensakin normaaliksi, jos ongelmia yläkarpilla on ollut.

terv els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-07 06:26:50 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kiitos kovasti kaikille vastanneille! :)

Olo on nyt vähän tasaantunut. Vaa'allakin kävin, kun oli niin hoikka olo aamusella ja puoli kiloa näytti lukema eilistä vähemmän, eli ainakin kilot tippuu hurjaa vauhtia. :shock:

Niin kauan kun poden ketoosikammoa, en hirveän radikaaliksi uskalla heittäytyä, tarvitsen aina ja kaikessa varovaista ja tutkivaa aloitusta, siis miksen tässäkin. :wink:

Minulla ei ole mitään karppikirjaa, valitettavasti. Asun Suomen ulkopuolella, joten tilaamani kirjan tuleminen kestää (tarkoitan Heikkilän kirjaa). Olen yrittänyt tutkia tällä palstalla, miten toimitaan ja katsella ruokapäiväkirjoja jne. Itse syön aika paljon maitotuotteita, korkeaprosenttista maitorahkaa ja juustoja, kermaa käytän aika hulppeasti ruuanlaitossa. Kasviksista esim. pinaattia olen syönyt paljoin, samoin kukkakaalia. Kalaa olen syönyt myös runsaasti, vaikkei sitä kai niin päivittäiseen käyttöön suositellakaan. En ole valitettavasti suuri lihan ystävä. Mutta kuten sanottu, olo on nyt tasaantumaan päin. :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-07 10:42:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ketoosia on ihan turha pelätä, nyt noin neljän kuukauden ketoosin (enemmän tai vähemmän) jälkeen ei asiaa enää edes ajattele. Ihan normaalisti tässä elää.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-07 16:02:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kitty kirjoitti:
Ketoosia on ihan turha pelätä, nyt noin neljän kuukauden ketoosin (enemmän tai vähemmän) jälkeen ei asiaa enää edes ajattele. Ihan normaalisti tässä elää.

Näin on.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-07 19:40:16 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kiitoksia rohkaisusta ketoosin suhteen. :D

Tänään tein kaiken väärin ja se sai minut miettimään, että pitäisikö niitä hiilareita vähentää radikaalisti ja voida sitten tosiaan paremmin. Tuossa varhain illalla alkoi sellainen mahan turpoaminen ja ilmavaivat ja ähky olo, että olen varma että se johtui hiilareista. Edelleen olo on tosi turvonnut.

Söin aamiaiseksi 200g (20%:sta) rahkaa ja 100g pakastevadelmia.

Lounaaksi kalakeittoa, jossa 100g kalaa ja kukkakaalia, brokkolia ja 1 pieni porkkana yhteensä 300g. Ja kermaa kunnon loraus. Tuoretta tilliä nippu. Silputtua sipulia n. 2 rkl.

Iltapäivällä söin Brie-juustoa 70g ja 50g kalkkunaleikettä. Pakko vaan työntää naamaan, vaikkei ollut edes nälkä...

Illalla söin taas kalaa, tällä kertaa peräti 200g, sen kanssa 200g pinaattia ja keitettyä kukkakaalia 200g ja kaiken huipuksi vielä tuoretta parsaa (täällä on parsasesonki vilkkaimmillaan) sitäkin 200g. :shock:

Söin siis aivan liikaa ja kaikki tuo sai minut aivan ähkyksi. Minulla oli joku ihme ahmimispäivä, koko ajan piti käydä jääkaapilla. :shock:

Huomenna on toivottavasti parempi päivä.... :?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-07 20:12:28 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Ensimmäiset siirtymäpäivät ketoosia kohti usein aiheuttavat tarvetta ahimimiseen, se on ihan normaalia. Kroppa odotta hiilaria, ja vaikka muuta ruokaa tulee, se on hämmennyksissään, kun rasvan polttaminen on vierasta.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-07 20:25:53 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mirka kirjoitti:
Ensimmäiset siirtymäpäivät ketoosia kohti usein aiheuttavat tarvetta ahimimiseen, se on ihan normaalia. Kroppa odotta hiilaria, ja vaikka muuta ruokaa tulee, se on hämmennyksissään, kun rasvan polttaminen on vierasta.

Ah, tämä tieto helpotti! :)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00