karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-23 22:42:54

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: kuidun merkitys
ViestiLähetetty: 2004-08-19 07:34:42 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2004-08-10 07:51:29
Viestit: 66
Olen karpannut kolmisen viikkoa (painoa pois 3-4 kg, väsymys vähentynyt, koko elämän naamassa pyörineet talinäpyt kadonneet otsasta ja poskipäistä, vatsa toimii ja tuntuu hyvältä :D ). Mieltäni on alkanut askarruttaa tuon kuidun merkitys, onko sillä muuta todistettua merkitystä kuin vaikutus vatsan toimintaan? Olen miettinyt pellavansiemeniä ja muita, mutta jos maha toimii muutenkin erinomaisesti niin onko tarpeellista syödä kuituja jostain muusta syystä? :)

_________________
"Elämä on ihmisen parasta aikaa."


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-19 10:11:57 
Poissa
paleokarppi
paleokarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-21 07:57:52
Viestit: 721
Käyppä katsomassa Yleisen keskustelun 2-sivulta ketju otsikolla "uusi listalainen ja kysymys mm. endometrioosista" - siellä on viimeisin ja aika kattava keskustelu kuitujen merkityksestä!


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-19 16:54:46 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

Liittynyt: 2004-05-25 08:11:35
Viestit: 4830
Kuitujen merkitystä liioitellaan. Mielestäni mahan normaalisti (tarkoittaapi sitä, että ei siellä ole kipuja, kakkia tulloo ku o tullaksee, eikä pal pieretä) toimiessa, ei niitä tartte ahtaa itteensä vaan siksi, että joku leipäpersoona niin suosittelee. Syököön itte vihneensä.

Veikkaanpa paskaan hyvinkin tutustuneena, että ummetusta suurempi ongelma on kuramaha, josta minä ainakin kärsin koko alkuelämäni. (Yleisissä toileteissa harvemmin kuulee ähkyvää vääntöä verrattuna kuitujen solinaan.) Enpä kärsi kuramahasta enää, en. Enkä ole ainoa tälläkään palstalla.

Rapamahaan on loogista olla syömäti kuituloita, jos pellavilla ja rukiilla paskaa laitetaan liikenteeseen. Lääketiede tosin änkää molemmille lajeille samaa lääkettä ja kiistävät homeopatian tehon. Minäkin kiistän. Siksi en syö kuramahaan lääkettä, jolla vaiva on tullutkin.

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=z8tl2GSNxpo
KILO LÄSKIÄ ON ÄMPÄRILLINEN KUSTA.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-19 17:01:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-19 20:09:11
Viestit: 802
Karpaasille pitää lisätä jokin esi-signature viesteihin, joissa varoitetaan totaalisen repeämisen vaarasta!

:lol:


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-20 03:10:22 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2004-05-24 07:52:45
Viestit: 127
Kuitujahan on kahdenlaisia, vesiliukoisia ja liukenemattomia. Oman kokemuksen mukaan mahan toimintaan riittää nuo vesiliukoiset. Mun puolesta voisi syöttää lehmille kaikki viljat, ihmiset nauttikoot proteiinia ja vihanneksia. Eipä tulisi hullun lehmän tautia, ihmiset voisivat paremmin. Että sitä vaan ihmettelen miksei sitä viljaa syötetä eläimille, niille se kuuluu. No, en ihmettele, parempi katehan siitä tulee kun vehnää jalostetaan ihmiseille kuin eläimille. Menipä taas häneksi... :roll:

_________________
Syön hyvin, siksi .... :)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-20 07:48:06 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2004-08-10 07:51:29
Viestit: 66
Itselläni on ollut koko elämän karpaasin mainitsema rapamaha :| ja olen syönyt kuituja (ruisleipää ym leseitä ja puuroja) runsaasti. Nyt kun olen kolmisen viikkoa ollut ilman mitään viljatuotteita niin ajatus koskea johonkin ruisleivänkänttyyn aiheuttaa puistatusta, jota a) ei tahdo saada kurkusta alas ja b) menee liiankin nopeasti pöntöstä alas ja aiheuttaa siinä vielä välillä muita vaivoja. Hitto, olisi pitänyt joskus aikaisemmin ajatella omilla aivoillaan, eikä uskoa mitä tervyestädit sanovat :oops: .. Mutta leipäaivopesu on tehonnut, itsekin aloin murehtia kuidunsaannista siitä huolimatta voin paremmin nyt kuin koskaan :?

nimimerkillä: Ala karppaaman - säästä paperia! :D

_________________
"Elämä on ihmisen parasta aikaa."


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-20 08:52:53 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Itseasiassa vilja on vähän ongelmallista myös eläimille. Lehmän pitäisi syödä ruohoa, ei viljaa, rasvahappokoostumus olisi paljon terveellisempi!
Eikös luomulihassa olekin joku ruohominimi?


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-20 09:20:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-05-20 12:29:42
Viestit: 1190
Jostain muistelen lukeneeni, että kuitu olisi myös suolistolle tarpeellista esim. paksusuolen syövän ehkäisyssä. Eli täytyyhän sen tarpeellisuudella muitakin perusteita olla, kuin vain vatsan toiminta. Vai liittyvätkö nämä yhteen (eli jos vatsa ei toimi, kakka jää suoleen ja aiheuttaa syövän :?: ?)?

_________________
Jos keskustelet idiootin kanssa, varmista ettei hän tee samoin.

Kuva
iHerb -koodini on JOK311; saat sillä ensitilaajana 5 $ alennuksen.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-20 10:06:14 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
No niin piti olla. Siitä on opettavainen tarina Harvardin ravitsemussivuilla. Ensin piti olla hirmuisen hyödyllinen ja estävä. Sitten se päätettiin varmistaa ihan oikeilla koejärjestelyillä... ja sen kunniaksi nykyisin ollaan melko lailla yhtä mieltä siitä, että kuidulla ja paksusuolen syövällä ei ole korrelaatiota. 8)

Tässä tapauksessa kanta riippuu siiä, kuinka vanhoihin lähteisiin tukeutuu. Koska kuitenkin vain tuoreimmat kokeet oli tehty nimenomaan tätä kuitu-syöpä linkkiä varmistamaan, ne ovat luotettavampia kuin aiemmat. (Muistaako kukaan, mitä tapahtui, kun Suomessa alettiin vastaavasti tutkia eläinrasvoja ja beetakaroteenilisäyksiä - jos ei niin nou hätä. On se julkaistu, muttei ylittänyt uutiskynnystä ...)

Ainoa, missä kuidusta voi olla hyötyä on se että yläkarpatessa vaihtaa osan kuiduttomista hiilareista kuidullisiin - hiilareiden kokonaismäärä vähenee ja ne saattavat hivenen hidastuakin. Mutta silloinkin parempi olisi ... :wink:

terv. els

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-20 13:07:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-05-23 22:19:38
Viestit: 1405
fisu kirjoitti:
Että sitä vaan ihmettelen miksei sitä viljaa syötetä eläimille, niille se kuuluu


Tämä on valitettavan yleinen virhekäsitys johtuen siitä, että parin - kolmen ihmissukupolven ajan eläinten ruokintaan on todella ollut käytettävissä viljaa. Yhä edullisempaa sellaista. Lyhyen ajan vallinneesta tilanteesta on tullut "normaalia" kun lähtökohta on unohdettu. Eläinten kasvattajatkin opetetaan alan oppilaitoksissa uskomaan näin. :cry:

Vilja on tehokas lihottaja eläimilläkin ja tehotalous on päivän sana.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-20 18:25:42 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2004-05-24 07:52:45
Viestit: 127
:roll: Ai niinkö. No viljapossuista olen kuullut, mutta eikös lehmille tehdä edelleen "ruohikosta" rehua, paalataan valkoisia jättipyörylöitä, ainakin täällä kotomaassa. Mutta mistäs minä mitään tiedän lehmän ravinnosta, muuta kuin sen että se pötsi sulattaa kaikenlaista mitä ihmisvatsa ei. :wink:

_________________
Syön hyvin, siksi .... :)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-22 14:17:06 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2004-06-12 18:19:51
Viestit: 18
Joo, kannattaa syödä runsaskuituista ruokaa, niin vatsapa toimii reippaasti: :shock:

http://www.st-enterprise.de/images/news ... heisse.jpg


Ylös
   
 Viestin otsikko: kuiduista
ViestiLähetetty: 2004-08-31 17:08:12 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2004-08-31 16:51:46
Viestit: 22
Heippa! En tiedä miten asiantuntijat suhtautuisivat uusimpaan keksintööni... Olen nimittäin tehnyt luomu vehnäleseistä itselleni leipää (9hh/100g). Vatsa toimii mahtavasti eivätkä aikaisemat iho-oireenikaan ole palanneet! Tässä resepti, jota pystyy varioimaan erilaisilla pähkinöillä ja siemenillä mielin määrin!

5dl vettä
11-12 dl vehnäleseitä ja/tai mantelijauhoa
2 munaa
suolaa
2 tl leivinjauhetta/ruokasoodaa

Tee pellille ohuita rieskamaisia leipiä. Paista n. 180 asteessa 15-20 minuuttia. Kannattaa kokeilla! :D


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 9 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)