Erittäin vakavan aliravitsemuksen aiheuttamat puutostilat (joista se pallomaha johtuu) eivät tietenkään ole minkään hyvänä pidetyn perinteisen ruokavalion aiheuttamia, älkää pliis edes vitsailko.
Häpeäkseni täytyy tunnustaa, että olen hukannut lähteen, josta tuon tiedon joskus nappasin talteen - keräsin yhteen väliin perustietoa kaikista ravintoaineista, kun tein omaa ruokavalionmuutostani. Kieltämättä itsekin hieman ihmettelin tuota valtavaa kuitumäärää... Pointtihan siinä olikin oikeastaan se, että länsimaiset kuitusuositukset ovat todella alhaisia, oikeastaan sellaisia ehdottomia minimejä, joiden alle ei koskaan pitäisi mennä. Kuitenkin niidenkin kokoon saaminen vaatii jo asiaan keskittymistä, niin kuin tiedämme.
Mulla on kotona mm. paleoguru Cordainin kirja, tarkistan illalla josko siellä olisi kuidusta tarkempaa juttua. Perinteisiä afrikkalaisia ruokavaliota on muuten todella erilaisia, lähtien masai-heimon liha-maito-veri -ruokavaliosta bantujen lähes vegaanilinjan maissipuurokeskeiseen ruokavalioon. Arvatkaa muuten ketkä ovat kestäviä, rakenteeltaan pitkiä ja hoikkia ja ketkä ylipainoisia, matalia ja leveitä? (Tämän olen muuten omin silmin nähnyt länsi-Afrikassa, ero on järkyttävä.) Vaikka en itse lähtisi aivan noin radikaalille ruokavaliolle (jo mukavuussyistä), on silti ihmeteltävä, miten perinteisesti elävät eskimot ja masait tulevat terveinä toimeen käytännössä pelkällä rasvalla ja lihalla/kalalla? Tästä(kin) aiheesta löytyy ihastuttavia artikkeleta Weston A. Price -sivuilta.
Luulen kuitenkin, että luonnonssa vapaasti kasvaneen ravinnon korkeampi kuitupitoisuus osaltaan selittää tuota jättiläiskuitumäärää. Onhan esitetty huimia arvioita siitäkin, kuinka paljon vähemmän hivenaineita, vitamiineja ja yleensä ravintoarvoa teollisesti tuotetuissa ja jalostetuissa kasviksissa on verrattuna alkuperäisiin.