Kieli kaantyy, luonnollista, mutta on sanoja joita kaytat vain tietylle kielella ja meilla kotonakin , jossa puhutaan ei suomenkielta paaasiassa, ei tule mieleen kuin vieraskielinen sana. Tai ei osaa..
Tuttua on myos sekakieliperheissa puhua sekaisin eli puhut yhta kielta, mutta suomea puhuessasi kaytatkin tiettyja eri kielisia sanoja jatkuvasti. (meilla on pantoufle, cartable, sac de gym tai sac de natation (ei aamutossu, koululaukku,tai liikuntakassi, uintikassi) en ole naita sanoja juurikaan kayttanyt omalla kielllani taalla, valitetavasti, sanoja on lisaa, otamme douchen (emme mene suihkuun....
Asiakaspalvelu ei kuulu kauppojen tavaroiden hintaan lahikaupunkimme pikkuliikkeissa, menettavat meidat asiakkaina. Olimme ostamassa (sanahukka taas) sellaisia pieni koriste-esine lahjoja mita jaetaan esim ristiaisissa vieraille, kaupoissa niita on esilla vain yksittaiskapopaleet ja nita siten tilataan isoja maaria, meilla oli tarvetta 50 kappaleeseen erika myyja ollut kiinnostunut palvelemaan ,vaan totesi hanen olevan hieman huonolla paivalla,mies sanoi anteeksi , koska olimme hairinneet rouvan olemusta astumalla ko kaupppaan asiakkaina. Nama pikkulahjat tuovat tulot kaupalle, ilman asiakkaita han ei myy mitaan,silti homma ei kiinnostanut..
Kangaskaupassa odotin vartin ,ainoana asiakkaana ,omistajamyyjan juoruilun loppumista puhelimessa, kuulin todellakin puhelun ja se oli viikonlopun treffeista, valilla sain ikavia katseita , koska hanen kaupassaan hairitsin hanen yksityispuhelua, jota nainen selosti kovaaanisesti. Lopulta katsoi minua vihaisesti ja sanoi puhelimeen "ala katkaise, odota, taala on joku hairitsemassa, myyn nopeasti kankaan ja taas jatketaan" Nainen oli siis omistaja ja noin 70v.
Olen tottunut asiaan, joten pikkuliikkeisiin ko kaupungissa en mene, sen sijaan tavarataloissa (no, ei meilta sellaisia loydy, mutta esim Carrefour, Delhaize, Match, palvelua loytyy kaikkeen mita kysymme, tilaavat mita kaipaamme ja homma pelaa)
Belgiassa ei taida olla asiakaspalvelukulutusta kuten Suomessa ,ei alueellamme olla kuultu ystavallisesta lauseesta "asiakas on aina oikeassa" , heidan mielestaaan ei ole....Koska eivat ymmarra lauseen todellista merkitysta...Tai pikkuputiikien omistajat eivat ole saaneet alan koulutusta, ovat vain avanneet kaupat itselleen.....Juuri ne omistajien yllapitamat liikkeet ovat nollia asiakaspalvelussa.
Suomessa kenties normaalia, mutta paivittain ruokakaupassa kayvana uusien kassojen edessa lause "avatkaa ostoskassinne, kiitos" harmittaa...Meidan rahoilla liikkeet elaa ja kassi , jota pyytavat avata on ko kaupan oma kassi, pieneksi rypistettyna ostoskarryssa (taas oli tulla caddy sana)...
Ei ole yhta maata, jossa kaikki toimisi kuten jokainen meista haluaisi, oma paratiisimme on kenties sellainen.
Sollyan kuvailema idyllinen elamani on kaiketi sita. Riippuu kuka kertoo asioita, mina , pitkaaikainen kerrostalon lahiokasvatti, nakee asiat hyvinkin idyllisina vanhassa pienessa kunnostetussa , kunnostusta jatkuvasti kaipaavassa kodissa, ilman julkisia kulkuvalineita, ilman palkkaa, tyota tehden 24:24h, kadet mullassa paivittain ulkokaudella aah minulle tama on se juttu...Ei stressia....Ja tama on 10 miljoonan asukkaan maassa, joka on kooltaan yksi kymmenes osa Suomen pinta-alasta. Saan olla siis onnellinen etta loytyy sita tilaa ilman ruuhkaa...
Mutta monilla Suomessa maaseudulla asuvillahan on kaikkea tata elamaa jo syntymastaankin eika se ole heille idyllista...
|