karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-18 17:23:05

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Apuva!
ViestiLähetetty: 2009-03-21 00:14:23 
Poissa
sintti
sintti

Heippa vaan :)
Haluaisin kysellä, miten teidän karppaajien muut perheenjäset syövät? Karppaavatko he myös vai laittavatko eri ruokaa? Olen siis aloitteleva karppaaja vasta ja kahden pienen lapsen äiti. Ruokavalion muutoksen aloitus on tuntunut vaikealta, kun on tottunut laittamaan ruokaa perunasta, riisistä ja makaronista. Mietinkin nyt, voivatko lapset karpata jossain määrin ja entäs ukko, kait sille on myös kelvattava se ruoka mitä laitan, kun minä se yleensä sen ruoan laitan :lol: .
Entäs miten kylässä, tai esim. ravintolassa? Aivan järkyttävää huomata miten kahvipöydässä ja ruokapaikoissa on vaan tarjolla semmoista mitä en saisi syödä! Kieltäydyttekö kylässä kekseistä ja pullasta? Valitsetteko ravintolassa aina salaatin kun kaikki lämpimät ruoat on yleensä perunaa tai pastaa?

Viestin otsikko: Re: Apuva!
ViestiLähetetty: 2009-03-21 00:17:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sanoisin et jos oot ruoanlaittajan roolissa, niin tilanne on tosi hyvä. Karppiruoat maistuu ihan hyvin kans muille. En ite oo perheen äiti vaan opiskelija ja asun kotona, mut oon isäni rinnalla pääruoanlaittaja, ja aina kun laitan koko poppoolle jotain ruokaa niin tosi hyvin uppoaa. Ei siitä tarvii tehä mitään numeroa ettei kaikki uikaan makaronissa. :) En usko (tätä palstaa lukeneena) et lastenkaan karppaamisessa on mitään ongelmaa.

ViestiLähetetty: 2009-03-21 00:23:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ja voihan siihen rinnalle keitellä ne lisukkeet jos muu perhe niitä kaipaa.... Jättää vaan itse ottamatta. Toi herkkujen syönti on vähän kaksteränen miekka. Jos tunnet itses ja tiedät että pystyt sen yhden keksin vaan syömään ni ei siihen mikään kaadu, mutta monella se yhden syönti aiheuttaa himon toiseen ja kaikkiin muihin hiilarisyönteihin niin sillon kyllä kannattaa jättää väliin :)

Monissa ravintoloissa perunan vaihto kasviksiin onnistuu ihan vaivatta. Ja jos ei onnistu, en siihen paikkaan toiste mene...

Apulanta - Routa
Päikyn tapaista

Kuva

ViestiLähetetty: 2009-03-21 00:39:47 
Poissa
sintti
sintti

Täältä jostain löytyy se kirjoitus niistä "mäkkärivariksista" et varmaan halua omille lapsillesi samaista kohtaloa, eli opeta perheesi yksintein terveellisille elämäntavoille. Pikkuhiljaa perheen ruuanlaittajana se onnistuu ja juurikin niille lapsille me tulevaisuuden teemme, eli miksi heille syöttäisimme heikompaa ravintoa kuin itse syömme. :shock:

ViestiLähetetty: 2009-03-21 07:37:04 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Meillä kahden aikuisen taloudessa mies useimmiten haluaa hiilarilisukkeensa - ja sen myös saa, koska itse sen yleensä laittaa. Mies nauttii hiilarinsa ruuan kanssa, hänelle ei onneksi tarvitse ostella karkkia tai pullaa tai sipsejä. Voi olla, että minulle houkutukset kävisivät ylivoimaisiksi jos noita olisi jatkuvasti kaapissa.

Kieltäydyn kylässä keksistä ja pullasta. Ikävä kyllä joillekin ihmisille joutuu joka kerta selittelemään valintojaan. (Juu, saatan ottaa satunnaisen siivun täytekakkua lasten syntymäpäivillä välttääkseni kohtauksen)

Ravintolassa hiilarilisukkeen saa yleensä vaihdettua vaivattomasti ja ilmaiseksi kasviksiin.

ViestiLähetetty: 2009-03-21 09:18:21 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

meillä teen perheelle perunamuusin ja liharuokaa kermakastikkeessa, jätän itse perunamössön syömättä. ja jääkaapista löytyy voita, kunnon juustoa ja meetvurstia jos joku haluaa leipänsä päälle niitä laittaa. tietty jätän itse leivän syömättä.
ei ongelmia :P

ViestiLähetetty: 2009-03-22 00:14:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Voihan sitä pullaa ym. makeaa ottaa pienemmän palan. Mulla on ainakin toiminu ihan hyvin
eikä tarvii niin paljon selitellä kun sanoo ettei enenpää jaksa.

ViestiLähetetty: 2009-03-22 03:27:55 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mulla ei oo omakohtaista kokemusta perheen osalta (mies karpannut kaikki kolme vuotta, minä vasta 5vkoa), mutta asumme ulkomailla ja tänä keväänä noita vieraita on riittänyt... Olen tehnyt 1,5x ruuat eli lihan aina samana kaikille (itse lisään öljyä tai voita tosin omaan annokseen) ja lisäkkeenä itselle salaattia tai kasviksia ja muille pottumuussia/ risottoa jne. Todella hyvin (tai liina hyvin, et välillä meinas loppua kesken) noi karppilisäkkeet on maistuneet vieraillekin! Samalla saatu muutama yksilö mahdollisesti käännytettyäkin karppia koeilemaan:wink:

ViestiLähetetty: 2009-03-22 14:03:34 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

kyllä tuo perhe sopeutuu uusiin aterioihin (perheeseen kuuluu minun lisäksi mies ja 5 vuotias tytär). Mä olen huomannut että meillä on mm. leivän syönti loppunut lähes kokonaan kun mä en sitä mussuta enään. Valitettavasti joudun perunoita ja makaronia keittelemään silloin tällöin.

ViestiLähetetty: 2009-03-22 15:20:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Meillä syödään iloisesti sekaisin. Minä karpisti, mies virallisterveellisesti ja teini rasvattomasti. Laitan perusruuan niin, että se käy kaikille. Itse lisäilen öljyt yms omaan annokseeni ja salaatteihin. Olen toistaiseksi suostunut kysymään mitä hiilihydraattia muu väki söisi ruuan kanssa. Mies hyötyisi karppaamisesta, mutta leivästä luopuminen olisi kauhistus.

ViestiLähetetty: 2009-03-22 21:16:18 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Yleensä karppisafkat maistuvat kaikille, koska rasvainen ruoka nyt vaan on maukasta. Lapsetkin tuppaavat luonnostaan olemaan karppeja (Käsi ylös te kaikki, jotka muksuna nuolitte rasvat leivän päältä ja piilotitte itse leivän sohvan taakse homehtumaan!) elleivät sitten ole ehtineet tottua makaronilaatikkoon, perunamuusiin ja muuhun perinteiseen lasten suosikkiin. Oikein pahaa tekee, kun joudun vierestä katsomaan, miten tuttavaperheen pieni lapsi yritetään totuttaa syömään leipää, jota ei siis todellakaan haluaisi syödä. Kun ei voi vanhempia oikein tuosta noin vaan alkaa neuvoa... :cry:

Vieraat tuskin huomaavat karppitarjoiluissa mitään outoa, ellet itse varta vasten mainosta, että ateriasta puuttuu jotakin tai että olet nyt tarjoamassa omituista dieettiruokaa. Älä siis mainosta, ainakaan ennen ateriaa. Mainosta vasta sitten, jos vieraat kyselevät. Minä olen vieraille tarjonnut karppisapuskaa, eikä kukaan ole huomannut mitään outoa - paitsi anoppi, joka oikein soitti vielä seuraavana päivänä ja ihmetteli, että miten voi olla mahdollista, että mun ruoka piti nälkää tuntikausia - ei tarvinnut käydä jääkaapilla napsimassa välipalaa vielä kotonakaan!

Ja sitten vähän pidempi tarina siitä, miten meillä karppiintui mies ilman mitään käännytystä ja pakottamista.

1) Kun aloitin karppauksen, tein lähinnä niin, että samat lihat ja rehut molemmille, mutta miehelle kokkasin vielä sen hiilarilisukkeen. Jos kyseessä oli keitto tai laatikko, en tehnyt miehelle mitään erillistä ruokaa, vaan samaa safkaa syötiin molemmat. Ja hyvin uppos. Itse asiassa mies tykkäsi todella paljon noista mun karpeista kasvislisukkeista ja salaateista, piti niitä oikein gourmet-ruokana ja oli innoissaan siitä, että meillä syötiin enemmän kukka- ja parsakaalia!

2) Jonkin ajan päästä en liiemmin vaivautunut keittelemään erikseen mitään hiilarilisukkeita, vaan mies sai itse keittää makaronit ja muut, jos tahtoi. Yhä useammin ei tahtonut, koska sitä laiskotti ja tärkkelyslisukkeet eivät olleet niin maukkaita, että mokomien takia olisi viitsinyt vaivautua.

3) Nykyään on tilanne se, että ukko on melkeinpä karppi. :mrgreen: Miehelle ei (yleensä) maistu mitkään hiilarilisukkeet enää, ja suorastaan kieltäytyy niitä itselleen laittamasta, jos kysyn että tahtoisiko. Samoin on miehen leivänsyönti vähentynyt reippaasti, tosin ei meillä ole ikinä muutenkaan ollut tapana syödä ruoan kanssa leipää, mutta väli- ja iltapaloilla sitä syötiin. Miehen periaate on iät ja ajat ollut seuraava: "Leipä aterian kanssa on pula-ajan juttuja. Miksi täyttää maha leivällä, kun voi syödä oikeaa ruokaa."

Mieskin on nyt huomannut karppauksen edut omassa kropassaan: nälkä pysyy pitkään kurissa, olo on virkeämpi, flunssaa ei ole ollut aikoihin, ja vähän myös masu on pienentynyt. Kovasti on innoissaan siitä, että ihmiset ovat alkaneet yhtäkkiä kyselemään siltä, että onko se laihtunut ja kylläpä näyttää nuorelta nykyään! Jaksaa myön haukkua kevyttuotteita ja saarnata voin, punaisen maidon ynnä muun täysrasvaisen puolesta. Silti on sitä mieltä, että tämä meidän ruokavalio on "proteiinidieetti", ja mainostaa kaikille, kuinka me voidaan paljon paremmin, kun syödään "proteiinipitoista ruokaa". No onhan tuo tottakin... mutta vain osittain. :lol:

ViestiLähetetty: 2009-03-23 17:05:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Napsi kirjoitti:
Miehen periaate on iät ja ajat ollut seuraava: "Leipä aterian kanssa on pula-ajan juttuja. Miksi täyttää maha leivällä, kun voi syödä oikeaa ruokaa."

Mä oon aina ollut samaa mieltä! :D

ViestiLähetetty: 2009-03-24 17:09:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mies syö sitä mitä minäkin. Meillä mä laitan ruuan (ruokavalion takia) eikä mies jaksa omia siihen vääntää päälle. Lisäksi pelkään, ettei tee hyvää vetää rasvaa olan takaa hiilarin kanssa, kun mun tekemä ruoka tosiaan on rasvaista.

Ei mies kyl oo ikinä valittanu, et kun joutu vaihtamaan rasvattoman kanan pekoniin ja kastikeettoman ruuan majoneesiin vuosi sitten.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00