karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-18 10:02:37

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Energiavajetta pukkaa
ViestiLähetetty: 2009-03-19 20:31:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minulle on käynyt niin, että en osaa syödä tarpeeksi, kun mukaan on tullut liikuntaa. Vaikka olen jo laihtunut on elopainoa reilusti yli 100kg. Kun tällä massalla teen koiran kanssa reippaita 30...120 min lenkkejä/pv..eli tuollainen 30km/vk. Kun lasken peruskulutuksen + liikunnan saan helposti palamaan yli 3500 kcal/vrk. Hyvin harvana päivänä olen saanut syödyksi 2500 kcal, kun tulee ikään kun vähemmällä kessi täyteen. Ilmeisesti rasvoja lisäämällä saan tuota polttoainetta lisää, koska hiilareihin en koske edes pitkällä tikulla. Hiilarit pyörii siinä 20..30g/vrk, tosin jos innostun syömään partaäijää marjoja voi tulla 50g/vrk.
Onko tämä yleistä karpeilla, että kitkutetaan 1000kcal vajeella :roll: :?: toki tämä vaje riippuu karppaajan elopainosta ja tietysti aktiivisuudesta.
Jostain luin, että 5..600 kcal/vrk olisi sellainen sopiva vaje laihtumiseen, koska isompi vaje vie säästöliekille ja kokeilee elimistöä.

Viestin otsikko: Re: Energiavajetta pukkaa
ViestiLähetetty: 2009-03-19 21:25:25 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Yleensä VHH ruokaa voi syödä enemmän kuin hiilarihöttöä, jos omasta mielestäsi syöt tarpeeksi, niin tuskin vajeen kanssa ongelmaa tulee. Oletan, että olet reilusti vielä ylipainoinen (rivien välistä luettuna, pahoittelen, jos olen väärässä), joten aineenvaihduntasi voi olla tavallista hitaampi. Eli älä turhaan panikoi kalorimäärästä, jos tunnet syöväsi riittävästi. :)

ViestiLähetetty: 2009-03-22 00:20:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tuohon heti sanoisin että 1000 kilokalorilla ei laihduteta lainkaan terveellisesti. [-X
Ai niin mutta tarkoititkin 1000 kcal:n vajetta.
No, itse en oo mikään himoliikkuja mutta sanottaisko että kun kokonaiskulutus on jotain päälle 2100 kcal painoisellani ihmisellä ilman liikuntaa, vaje laihdutukseen mulle on laskettu -500 kcal:iin koska tavoite on laihtua 500 g /vko. Se on suositeltava tahti.
Nyt siis jos sä liikut paljon ja kokonaiskulutus kasvaa esim 3000 kcal:iin, on sun sitten lisättävä sen mukaan syömistäsi periaatteessa. Näin sulla on energiaa myös rasvanpolttoonkin ;).
Prodet menee ehdottomasti 1-2 g per PAINOkilo, ei tavoitepainon mukaan. 2 g jos liikut kovasti.
Prodet ei tuossa määrässä tee mitään hallaa, vaan päinvastoin siitä on pelkkää hyötyä vaan laihdutuksessa.
Tämmöistä täältä.

ViestiLähetetty: 2009-03-22 01:18:38 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Ei kai erikseen oo mitään sopivaa ja epäsopivaa tahtia? Jos painoa tuppaa tippumaan kilo pari viikossa, niin toki siinä voi lihaksetkin lähteä. Mutta jos nyt paino putoaa kivasti ja olo on mainio ja väsyä ei pukkaa, niin anna mennä vaan. Kovin suuri ts. liiallinen kalorivaje tuppaa lykkäämään kehon helposti ns. säästöliekille (joka on ylipainoiselle keholle mitä omituisin tila, siis täysin luonnon vastaista IMHO) ja sitten taas ei laihdu ainakaan läskiä.

No mutta rasvallahan sitä kalorivajetta kaikkein kätevimmin korjaa, hiilarilla ei kannata, kun se tuppaa lihottamaan. :D

ViestiLähetetty: 2009-03-22 01:38:08 
Poissa
Myy-karppi
Myy-karppi

Ere-ere: väitätkö tosissaan, että jos painaa 100 kiloa ja harrastaa liikuntaa, olisi proteiinin tarve 200 g päivässä? Mielestäni moiset määrät ovat jo aika liioittelua... Eri juttu on, jos rasvaprosentti on pieni, mutta lihasmassaa sen verran, että painaa sen 100 kiloa. Mutta jos 100 kilossa on vaikkapa 30 kiloa ylimääräistä rasvaa (ennen kuin ollaan normaalipainossa), on 200 g prodea päivässä aika hurja määrä.

Mä väittäisin, että säästöliekille ei alle 2000 kcalin päiväsaannilla kovin helposti mene, vaikka kulutus olisi mikä. Neuvoisin kanssa aloittajaa kuuntelemaan omaa oloaan. Jos tulee nälkää, väsymystä, palelua, ihon kuivumista tms. oireita, niin sitten energiaa (rasvaa) lisää. Toki 1000 kcalin vaje on mieletön, jos kulutus on vaikkapa 1800 kcal. Mutta kun puhutaan noin korkeista kulutuslukemista, ei se 1000 kcalin vaje olekaan suhteessa enää niin suuri. Käsittääkseni tuo -500 kcal kulutuksesta / päivä -ohje on sellainen keskiarvoneuvo, jos oletetaan, että kulutus on n. 2000 kcal.

ViestiLähetetty: 2009-03-22 10:44:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiitos vihjeistä , en ole todella mikään riukukinttu. :lol:
Onhan tässä vielä ylipainoa vaikka kuinka, ~35kg, olen saanut vasta 15 kiloa talvella pois, lähtötilanne oli 133kg. Kropaltani olen sellainen jässikkä , vielä 100 kiloisena näytän hoikalta vaikka siinäkin on noin 20 kiloa liikaa. Läskini ei ole mahassa vaan joka puolella tasaisesti, koska olen painooni nähden "hoikka". Läskistä huolimatta en ole rapakunnossa ja tuo kunto kasvaa varsin helposti, koska vanhaa kuntopohjaa on jäljellä.

Vuosien varrella on tullut tehtyä näitä ryhtiliikkeitä, varsinkin 90 luvun taiteessa, jolloin pidin välivuodet työstäni ja olin 5-vuotta "remontti-reiskana". En ole millään kuntosaleilla käynyt, vietin lapsuuteni ja nuoruuteni maa ja metsätöissä. Ole aina ollut hyvin vahva, nyrkkeilin nuorempana ja käänsin satoja käsiä pöytään sekä työnsin kuulaa. :mrgreen: Päädyin lopuksi ammattiin jossa tarvittiin enemmän aivoja kun voimaa, kun ruoka maittoi se oli siinä. En ole koskaan tupakoinut eikä miehestä tullut edes alkoholistia, =D> vaikka jouduin takavuosina tekemisiin muusikoiden ja muiden hulttio- taiteilijoiden kanssa. :lol:

Ilmeisesti olen hyvin herkkä hiilareille, koska jo 50g hiilarit toppaa heti painonkehityksen, en tosin liho ja olo on tosi hyvä. Aion palata taas alakarpiksi, vetää enemmän proteiinia ja kohtuullisesti hyviä rasvoja. Jos teen reippaan 90min kävelylenkin hieman vaihtelevassa maastossa kyllä sen päivän kokonaiskulutus jossain 3700..3800 kcal vaiheilla. Samoin kun aloitan maalla piha- ja rakennushommat kyllä siinä päivän kulutus voi olla reilun 4000 kcal. Tosin täällä kaupungissa voi olla päiviä jolloin palaa vain 2500 kcal sen alle ei juuri tällä painolla mennä.

ViestiLähetetty: 2009-03-22 19:51:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lainaa:
Ere-ere: väitätkö tosissaan, että jos painaa 100 kiloa ja harrastaa liikuntaa, olisi proteiinin tarve 200 g päivässä?
minä en tällaista väitä vaan ihan muut tahot. Se on olemassa oleva suositus että runsaasti urheileva tarvitsee 2 g per painokilo sitä.

ViestiLähetetty: 2009-03-23 00:46:10 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Koskee lähinnä kai punttiukkoja, mutta kyllä munkin silmiin on tuo 0,8-2g/painokilo prodea useamman kerran osunut. Ja käsittääkseni siksi urheillessa reippaasti enemmän, että lihakset myös kasvaisi. Eli jos painaa 100kg ja on iso mies ja urheilee päälle runsaasti niin 200g imeytyvää prodea on ihan sopiva määrä. Jos on, kun se aina on siitä säädöstä kiinni.

Nyt jos miettii vähän, niin itseasiassa enemmän on vähemmän karppia ruokaa. Onpahan ainakin elimistöllä kaikkea mistä ottaa ja reilusti, kun paikkaillaan entisen elämän vaurioita. Painonpudotukseen on tietysti omat säätönsä.

ViestiLähetetty: 2009-03-24 16:51:11 
Poissa
sintti
sintti

Millä laskukaavalla sopivan kalorivajeen saa laskettua?
Itse olen 160cm/96kg.

T;Tiisku

ViestiLähetetty: 2009-03-24 17:24:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ensin perusaineenvaihdunta vaikkapa tuolta laskutikusta:
Näyttäisi olevan noin 1700-1750 kcal.

Jos et juurikaan liiku (hyötyliikkumista tai urheilua), päiväkulutuksesi on hintaluokkaa 1,3 X perusaineenvaihdunta:
Laskinta käytetään... 2200 - 2300 kcal

Jos olet liikkuvaisempaa sorttia, voit joko heittää peliin kertoimen 1,6 (kova urheilija 1,8) tai plussailla mukaan erikseen liikunnassa kuluttamiasi energioita.

Yhden rasvakilon kuluttaminen vaatii yhteensä 7000 kcal vajetta, joten jos esimerkiksi syöt 2 viikon ajan joka päivä 500 kaloria "liian vähän", laihdut kilon (14x500=7000). Jos siis et liiku - laihdut kilon kahdessa viikossa, jos syöt 1700-1800 kcal/päivä.

Laihtumisen edetessä kulutuksesi tietenkin laskee, joten laihtumisvauhti hidastuu - ellet vastaavasti lisää liikuntaa tai vähennä syömistä.

Muista kuitenkin, että tämä on teoriaa!! Laskeminen antaa ohjenuoraa, ja useille ihmisille myös itsevarmuutta. Älä unohda, etä nesteitä voi välillä kertyä, jonkun viikon punnitustulos voi olla korkeampi kuin edellisviikolla vaikka vajetta olikin. Ei vaan pidä luovuttaa!!

ViestiLähetetty: 2009-03-24 17:49:38 
Poissa
sintti
sintti

Lainaa:
minä en tällaista väitä vaan ihan muut tahot. Se on olemassa oleva suositus että runsaasti urheileva tarvitsee 2 g per painokilo sitä.

Sehän on 2g/rasvaton painokilo. Tämäkin siis vaihtelee elimistöjen mukaan, mutta tuolla määrällä aletaan katsomaan mistä se oikea määrä löytyy. Riippuu myös millä kaudella urheilija on, voimaa, kestävyyttä, voima-kestävyyttä, massaa, lajia, koordinaatiota... jne..

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00