karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-16 10:54:13

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2009-03-24 00:24:06 
Poissa
sintti
sintti

Olen nyt pari päivää totutellut karppaukseen toiveena parempi olo ja terveempi kroppa, laihtuminenkaan ei olisi pahitteeksi. Koskaan aiemmin en tätä ole kokeillut, mutta miettinyt kylläkin.

Ongelmaksi on muodostumassa hiilareiden saaminen tarpeeksi alas. Haluaisin ketoosiin, mutta tuntuu hankalalta saada alle 20g hh päivässä, kun ennen on tottunut syömään melkein pelkästään hiilareita. Olen siis jättänyt leivän, jauhot, pastan ja riisin pois kokonaan, mutta hedelmistä ja pähkinöistä (rakastan pähkinöitä ja siemeniä :D) luopuminen tuottaa tuskaa. Olisiko mitään sellaisia hedelmiä/marjoja/siemeniä/pähkinöitä, joita voisin edelleen syödä? Entä osaisiko joku kertoa, missä kasviksissa on vähiten hiilareita? Itse en näistä niin tarkasti tiedä ja tiedonhaku tuntuu jotenkin vaikealta, kun on todella paljon uutta opittavaa. Pelkään myös, että jos jätän hedelmät ja marjat pois kokonaan, niin en saa tarpeeksi kaikkia vitamiineja/hivenaineita.

Olen myös miettinyt keittiövaa'an hankkimista, kun sellaista ei vielä kotoa löydy. Oletteko kokeneet sen tarpeelliseksi alussa, kun ei oikein vielä tiedä, miten paljon mitäkin tulisi syödä? Ainakin, jos punnitsisi kaiken ja sitten katsoisi arvot vaikka finelistä, niin tietäisi tarkasti, miten paljon hiilareita/proteiinia/rasvaa on tullut syötyä. Vai onko joku mennyt alusta asti ihan mutu-tuntumalla? Nyt en siis osaa sanoa tarkasti, miten paljon mitäkin on mennyt, mutta arvioisin, että eilen hiiilareita meni n. 65g ja tänään 55g. Näillä määrillä ei varmaan vielä ole ketoosiin asiaa?

Olisin todella kiitollinen kaikista neuvoista ja kommenteista :)

ViestiLähetetty: 2009-03-24 00:38:52 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liinuli kirjoitti:
Itse en näistä niin tarkasti tiedä ja tiedonhaku tuntuu jotenkin vaikealta, kun on todella paljon uutta opittavaa.

Fineli on perusjuttu, josta on syytä opetella etsimään tietoa, eikä se ole vaikeaa! Klikkaat vasemmalta "Eniten ja vähiten", sitten Ravintotekijöihin valitset Hiilihydraatti imeytyvä, Ruoankäyttöluokkaan vaikka Kasvikset, tuoreet ja sitten ruksaat Sisältää vähiten.

Ja vot! sieltä alkaa listaa tulla. Ituja, salaattia, pinaattia, lehtiselleriä, kurkkua, parsakaalta...
Täältä voit siis etsiä samalla periaatteella lähes minkä tahansa ruoka-aineen hiilihydraatit.

Itse en ole laskeskellut enkä punninnut mitään, mutta en toisaalta ole edes aktiivisesti yrittänyt ketoosiin. Silti on normaalipainon sisällä lähtenyt liki viisi kiloa (olen 161-senttinen nainen).

ViestiLähetetty: 2009-03-24 01:10:10 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos vinkistä! :D Kävin jo katselemassa, mitkä olisivat parhaita kasviksia ja pähkinöitä tässä vaiheessa. Ehkä yritän nyt vetää pari viikkoa ihan tiukalla linjalla ja sitten lisätä hiilareita vähitellen. Pitänee siis jättää nuo marjat ja hedelmät ainakin pois, vaikka niistä niin pidänkin :( Onkohan se ketoosin raja ihan yksilöllinen vai voisiko sanoa esim., että jos hiilarit menee yli 30g/päivä, niin et voi olla ketoosissa? Mistä sitten tiedän, että milloin olen ketoosissa?

ViestiLähetetty: 2009-03-24 07:57:49 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kyllä kannattaa jättää marjat ja hedelmät pois siksi aikaa, kun ketoilet. Jos pelkäät, että et saa tarpeeksi ravinteita ketoilun aikana, niin lienee ihan sallittua, ja jopa suositeltavaakin, käyttää lisäravinteita.

Tsemppiä sulle alkuun :D

ps. ja kun olet ketoillut muutaman viikon, niin otappa ja maista viinirypälettä. Mä en tajuu miten en aiemmin tajunnu miten imelän makea se oikeesti on.....?!! :smt017 :lol:

ViestiLähetetty: 2009-03-24 08:11:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mulla on kans ikävä marjoja ja hedelmiä, mutta koetan tässä sinnitellä ainakin pari viikkoa ilman. Mä syön Berocca plussaa sekä kalaöljykapseleita ihan normaalistikin, joten purkille ei oo tarvinnut mennä karppauksen vuoksi.

Mä tein exceliin taulukon, jossa on ruokia, mitä oon tähän mennessä syönyt, määrä grammoina ja sitten tulee energia, hh:t, rasva, protskut. Ja sitten summaan alas jokaisesta sarakkeesta sellasen "yhteensä" rivin, mistä näkee, paljon on siihen mennessä syänyt ja paljonko saa/pitää vielä syödä niin voi vähän arvioida, että mitä syömällä rajat ei pauku :D

Ei varmaan kaikki oo niin tarkkoja ja jos onnistuu pääsemään ketoosiin vain jättämällä näkyvät hiilarit (pottu/riisi/makaroni ja leipä) pois, niin en mä nää siinä ongelmaa. Mä en kyllä sitä edes kokeillut ennen kuin lähdin laskemaan, mutta oon vissiin vähän pakkomielteinen taulukoinnin ja laskemisen suhteen :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2009-03-24 09:48:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En ole koskaan tavoitellut ketoosia, mutta silti Finelin ruokakori-toiminto oli akluun ihan paras apu. Listasin sinne kaikki päivän aikana syödyt ruuat niin tarkkaan kuin ilman vaakaa kykenin arvioimaan. Heti ekalta sivulta näkee energiajakauman ja "laske ravintoarvot" kohdasta saa näkyviin kunkin elementin sisältämät ravinteet. Keräilin vielä noita taulukoita omaan exceliin. Sieltä oli tosi helppo katsoa mistä on minäkin päivänä tullut eniten hiilareita ja jättää niitä sitten seuraavana päivänä vähän vähemmälle ja lisätä jotain muuta. Pikkuhiljaa ne arvot alkoivat iteroitua kohdilleen.

ViestiLähetetty: 2009-03-24 10:04:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Berlin kirjoitti:
Finelin ruokakori-toiminto oli akluun ihan paras apu. Listasin sinne kaikki päivän aikana syödyt ruuat niin tarkkaan kuin ilman vaakaa kykenin arvioimaan. Heti ekalta sivulta näkee energiajakauman ja "laske ravintoarvot" kohdasta saa näkyviin kunkin elementin sisältämät ravinteet.

Vau, mä en oo huomannut Finelissä tuollaista toimintoa. Vasta opettelin sen "Eniten ja vähiten" -toiminnon :D

ViestiLähetetty: 2009-03-24 10:42:47 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

Mun mielestä ei ole mitään ongelmaa syödä esim. vattuja (hh alle 5 g/100g), enemmän niistä ravinteitakin irtoaa kuin jostain kiinankaalista. Myös ainakin hasselpähkinät on vähähiilarisia. Eikä se ole ollenkaan sanottua, että pitäisi mennä alle 20 g päästäkseen ketoosiin. Itse olen 80 g/hh/pvä lukemillakin mitannut ketoosia (olin ruumiillisessa työssä silloin). Eikä laihtuminen tai edes syömisenhallinta välttämättä edellytä sitä ketoosia. Tuo oman tikkerini näyttämä on saatu aikaan keskimäärin 60 g/hh/pvä-tasolla.

muoks. Tuohon 60 g/hh/pvä on mahtunut niin marjat, pähkinät kuin 1-2 hedelmääkin. Jos sinua(kin) miellyttää enemmän tämä linja, niin ei mikään estä kokeilemasta, pääsisitkö sillä haluamiisi tuloksiin.

ViestiLähetetty: 2009-03-24 10:56:48 
Poissa
Rantakarppi
Rantakarppi

Siperia kirjoitti:
Mun mielestä ei ole mitään ongelmaa syödä esim. vattuja (hh alle 5 g/100g), enemmän niistä ravinteitakin irtoaa kuin jostain kiinankaalista. Myös ainakin hasselpähkinät on vähähiilarisia. Eikä se ole ollenkaan sanottua, että pitäisi mennä alle 20 g päästäkseen ketoosiin. Itse olen 80 g/hh/pvä lukemillakin mitannut ketoosia (olin ruumiillisessa työssä silloin). Eikä laihtuminen tai edes syömisenhallinta välttämättä edellytä sitä ketoosia. Tuo oman tikkerini näyttämä on saatu aikaan keskimäärin 60 g/hh/pvä-tasolla.

muoks. Tuohon 60 g/hh/pvä on mahtunut niin marjat, pähkinät kuin 1-2 hedelmääkin. Jos sinua(kin) miellyttää enemmän tämä linja, niin ei mikään estä kokeilemasta, pääsisitkö sillä haluamiisi tuloksiin.

komppaan.

Mulla lähinnä on vaikeuksia nostaa hiilarit riittävän korkealle.
Syön vähintään 400g kasviksia, hedelmiä ja juureksia päivässä. Siihen mahtuu 100g vadelmia.
Mistään muusta ei sitten hiiriä sitten oikein tulekaan. Kermasta ja jugusta tulee vähän.
Munista, lihasta, juustosta sun muista ei tule.

kannattaa ensin rakentaa ruokalistan kasviksista ja hedelmistä. Sitten lisää rasvaa ja proteiinia.
Valitse kasvikset ja hedelmät se mukaan, että hiilareita olis max. 6g/100g.
Joissakin on tietysti vähemmän, niin pysyy alla 20g/hh.

Olen itse karpannut yli puoli vuotta ja koko ajan elän muutoksessa.
Perus arkipäivämenyy on iskostunut takaraivoon, joten sitä on helppo noudattaa, jos ei halua kokata.
Kehitä itsellesi sellainen tiukkispäivä, jossa on makrot kohdallaan ja kuitenkin ruoka on sellaista, jota tykkäät syödä.

Esim näin (kopioita omasta ruokapäiväkirjasta):

Aamupalaksi klo10 munakas:

Pekoni 60g.......................................hh1.9..........r12.6.............pro11.2
Kananmuna kuorineen punnittu 60g......hh0.158.........r5.412............pro6.6
Porkkana 100g...................................hh5.56...........rr0.2...........pro0.62
Herkkusieni 100g................................hh0.3...........r0.33..........pro2.1
Nämä yhteensä: 7.918g - rasva18.542g - prode20.52g

Välipalaksi klo15:
liiterin turkkilainen jugu 200g hh5.6g - pro10g - r20g
Vadelma 100g hh4,1g - pro1g - r0,8g
Kerma, rasvaa 38g 0.5dl hh1,5g - pro1g - r19g
lisään tänne munan...
keitetty kananmuna hh0,15g - pro6,6g - r5,4g
Yhteensä: hh 11,35g - pro18,6g - r45,2

ja illalla ruokatunnilla klo19.30 vedän;
2 kpl frankfurter-nakkeja 100g hh0.5g - pro14g - r25g
tomaatti ja kurkku yht.200g hh4,85g - pro1,1g - r0,4g
keitetty kananmuna hh0,15g - pro6,6g - r5,4g
Yhteensä: hh5,5g - pro21,7g - r30,8g

Nämä sitten olis yhteensä: hh25g - pro61g - r95g

Nälkä ei tosiaan jää, ja jos jäis, niin valehtelisin ja olis himo päällänsä... :wink:

ViestiLähetetty: 2009-03-24 11:46:31 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

Lisään vielä, kun hoksasin, ettei aloittajan ensisijainen tavoite ollutkaan laihtuminen vaan parempi olo... että etenkään siinä tilanteessa ei ole ollenkaan välttämätöntä pyrkiä tiukimpaan linjaan. Sen sijaan mielestäni silloin on tärkeää nimenomaan pyrkiä monipuoliseen, ne pähkinät ja marjatkin sisältävään ruokavalioon. :) Siihen nähden se 50-60 g hiilareita päivässä on varmasti oikein passeli määrä.

ViestiLähetetty: 2009-03-24 15:00:00 
Poissa
sintti
sintti

No, olen nyt ajatellut pitää pähkinät ja jotkut hedelmät ja marjat ainakin toistaiseksi ruokavaliossani. Jos ei sitä ketoosia kuulu näillä hiilareilla, niin jääköön sitten kokematta. Ehkä voin siihen pyrkiä sitten myöhemmin, jos oikein innostun.

Olen nyt vähän katsellut tuota fineliä tarkemmin ja täytyy todellakin opetella sitä käyttämään mahdollisimman paljon. Itse en jaksaisi alkaa mitään taulukoita väsäämään enkä oikein ole innostunut punnitsemaan ja laskemaan grammoja tarkasti. Eli ehkä sellainen todella tarkka ruokavalio ei minulle sovikaan.

Tänään on olo ollut vähän väsynyt ja sellainen kummallinen, vähän kuin olisi kännissä :D Eli siis olen koko ajan ihan pihalla ja sekava. Ja päätä särkee helkatisti :( Varmaan jotain vieroitusoireita sokerista ja elimistön totuttelua uuteen elämäntyyliin?

Mutta eteenpäin siis mennään ja ainakin tähän asti olen tykännyt karppauksesta :)

ViestiLähetetty: 2009-03-24 15:14:59 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

Liinuli kirjoitti:
Tänään on olo ollut vähän väsynyt ja sellainen kummallinen, vähän kuin olisi kännissä :D Eli siis olen koko ajan ihan pihalla ja sekava. Ja päätä särkee helkatisti :( Varmaan jotain vieroitusoireita sokerista ja elimistön totuttelua uuteen elämäntyyliin

Ne menee ohi. :) Jos ei muuten, niin syö muutama päivä vähän enemmän hiilareita.

ViestiLähetetty: 2009-03-24 19:58:43 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

mulla ei oikeen salaatti iskosta eli pidän enempi hedelmistä, joten greippi/sitruuna on "in". niissä taitaa olla vähiten hiilareitakin

ViestiLähetetty: 2009-03-25 13:37:32 
Poissa
Rantakarppi
Rantakarppi

murmeliina kirjoitti:
mulla ei oikeen salaatti iskosta eli pidän enempi hedelmistä, joten greippi/sitruuna on "in". niissä taitaa olla vähiten hiilareitakin

Mä en syö ns. "vihreetä salaattia" ollenkaan.

Ihan sama kuin leivän kanssa, en syö leipää vaan ne päälliset.
En syö salaattia vaan ne "sattumat"... :lol:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00