karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-16 10:01:37

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2009-03-24 22:11:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nyt tartten apua, kun omat keinot käyvät vähiin ja tietämys ei riitä.

Olen nyt n. kuukauden päivät karppaillut ja alku olikin mukava; turvotus hävisi, vatsavaivat hiljenivät ja olo oli kokonaisvaltaisesti parempi. Nyt sitten olen tullut jonkin kompastuskiven eteen. Painoa pääsi tippumaan jokin ehkä kaksi kiloa; en oo niin kilojen päälle, että tarkkaan tietäisin. Nyt ne on tulleet takaisin, maha pömpöttää taas entiseen malliin ja ruokailun jälkeen ylävatsaa kivistää 15-30min.

Kovin tarkkaan en ole ruokiani punninnut tai kaloreita laskeskellut, mutta kun finelin ruokakoriin syötin muutaman esimerkkipäivän, huomasin kalorien jäävän aika alhaisiksi. Tuhteina päivinä pääsin ~1500kcal paikkeille ja "normipäivinä" energiansaanti jäi noin tonniin. Jonkin laskurin mukaan energiantarpeeni taas olisi ~1900kcal, kun aktiivisuus on matala. Liian suuri energiavaje ainakin omiin tavoitteisiini, mutta ei muhun vaan mahdu enempää ruokaa! Nytkin täytyy melkein väkisellä syödä, kun nälkää vaan ei oo eikä tuu. Hiilareita tulee päivässä kutakuinkin 20-50g, prodea himppasen vajaa 2g/tavoitepainon painokilot ja loput sitten rasvaa. Ennen jumppaa ja joskus jumpan jälkeenkin syön jonkin hedelmän, joka usein on banaani ja näinä hedelmäpäivinäkin hiilarit jäävät alle 80g.

Silti paino on kääntynyt nousuun ja masu pullottaa. Missä vika? Itse en enää osaa etsiä tähän vastausta.

Liikkapäikky ja muuta räpellystä
Blogi elämästä ja Englannista

ViestiLähetetty: 2009-03-24 22:33:43 
Poissa
pallopollari
pallopollari

Uskoisin et vikana on juurikin noi liian alhaiset kalorit.
Ja siihenhän on vain yksi vastaus...
LISÄÄ RASVAA!

ViestiLähetetty: 2009-03-24 22:34:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Se aika kuukaudesta? Jos siis olet nainen. Menkat tuppaa turvottamaan hetkellisesti.

ViestiLähetetty: 2009-03-24 22:36:27 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Vaikea sanoa tarkkaan mitään, kun et kerro mitä syöt. Tulee kuitenkin mieleen, että protskua saattaisi tulla yli tarpeen, syöt liikaa kerralla, syöt salakavalasti paljon hiilareita, juot liian vähän tai yrität syödä, vaikka elimistö yrittää kertoa, ettei enempää ravintoa halua.

Nämä siis edellä mainittujen lisäksi.

ViestiLähetetty: 2009-03-24 22:49:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Protskua olenkin yrittänyt rajoittaa, kun sitä vahingossa tuli noin paljon. Syön kahdesti päivässä sellaisen hyvän annoksen. Lautasella puolet salaattia ja toinen puolikas kasviksia ja jotain lihajuttua. Sen verran, että olo on hyvä eikä tule ähky. Ruoka-aineet olen ostanut sen 5/100 -säännön mukaan, joten ei sieltä salakavalastikaan pitäisi tulla liikaa. Vesipullo mulla on koko ajan matkassa ja sitä tulee täytettyä useamman kerran päivässä.

Pitäiskö sit vaan olla syömättä, jos nälkä ei ole, vaikka päivän energiansaanti jäisikin jonnekin 1000kcal huonommalle puolelle? Jotenkin kuulostaisi hurjalta.

Tässä nyt vaikka tämän päivän ruuat, jos näistä olisi apua:
Lounaaksi n. 10:30 kreikkalainen salaatti, jonne kippasin sekaan John Westin tonnikalaa auringonkukkaöljyssä. Jonkin verran koitin lorauttaa sitä öljyäkin mukaan, mutta en oikein ole vielä oppinut kovin öljyllä salaattien kanssa lotraamaan. Purkillinen ykkösviiliä.

Banaani ennen treeniä n. 16:15.

Illalliseksi vähän vaille ysin pintaan taas pieni kreikkalainen salaatti ja sen kaverina jauhelihaa ja wokkivihanneksia sellainen ehkä kolmannes lautasesta. Salaatin kastikkeena majoneesia.

Saan noista taas fineliin syöttämällä vähän reilut 1100kcal tai sit olen vaan armottoman huono arvioimaan määriä. En ole ikinä punninnut mitään, joten taito ei ole päässyt harjaantumaan, joten aika mututuntumalla arvioin. Koitan kuitenkin lyödä ne määrät vähän yläkanttiin tasoittaakseni arviointivirheitä.

ViestiLähetetty: 2009-03-24 23:25:14 
Poissa
pallopollari
pallopollari

Tarkenna nyt vähän tuota rasvapolitiikkaasi. Vähän öljyä, sanot. Paljonko on vähän? Oliko jauhelihasi sikanautaa vai kenties paisti jauhelihaa? Majoneesi? Millaista ja paljonko? Wokkivihannekset? Paistettu missä? ja millaisella rasvamäärällä?
Kaloreita ei todellakaan ole vaikeaa saada ylös kunhan oppii sitä rasvaa ruokaansa piilottamaan.
Kasvisten määrä kuullostaa hyvältä. Laatu ei selviä pelkästään tuosta selonteosta. Proteiinit 2g/tavoitekilo on aikas paljon jollet ole kilpailutason urheilija tjsp :D Paitsi tietty jos noi määrät on nyt satunnaista ylilyöntiä.

Toivottavasti tästä mun kyseenalaistamisesta on jotain iloa. Ajatuksia on tarkoitus herätellä.

ViestiLähetetty: 2009-03-25 06:47:38 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Eihän sulla ole ollut ummetusta? Se voi aiheuttaa hankalaa oloa syömisen jälkeen. Eli jälleenkerran päästään kyselemään sen rasvan määrää... :lol:

ViestiLähetetty: 2009-03-25 08:19:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jauheliha oli pakastimesta löytynyttä 17% naudan paistijauhelihaa. Lorautin vähän öljyä pannulle ja siinä paistelin lihat ja wokkivihannekset samalla. Majoneesi tuossa oli hesen paprikamajoa 40g pussillinen. Ja siinä lounassalaatissa vähän sitä öljyä oli sellainen pieni loraus siitä tölkistä. En osaa ollenkaan arvioida, ehkä ruokalusikallinen, ehkä vähemmän. Eilen ei sit tullut protskuakaan niin paljon, kuin aloitusviestissä mainitsin, se oli sellaisen tuhdimman päivän määrä, jolloin söin makkaramunakkaan. Ja ei, en ole kilpailutason urheilija enää ;) Oon siirtynyt valmentamaan.

Ummetusta ei ole tietääkseni ollut.

ViestiLähetetty: 2009-03-25 10:26:25 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Jaea kirjoitti:

ummetus => kakka ei tule moneen päivään :twisted: Että kyllä sen tietää onko ummetusta vai ei.... Oli ihan pakko... :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2009-03-25 10:38:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Empu kirjoitti:
Jaea kirjoitti:

ummetus => kakka ei tule moneen päivään :twisted: Että kyllä sen tietää onko ummetusta vai ei.... Oli ihan pakko... :mrgreen:

Joo tiedossa tietenkin, mutta sekin on kaikilla yksilöllistä, kuinka usein täytyy torttua vääntää. Toiset ovat kerran pävässä paskojia, kun toisille riittää pari kertaa viikossa.

ViestiLähetetty: 2009-03-25 11:08:02 
Poissa
nuivakarppi
nuivakarppi

suosittelen lisäämään kaloreita: ainakin rasvaa lisää! Jos kerran liikut paljon, syö myös sen mukaan. itse en liiku juurikaan kuin 2-3 krt viikossa tunnin verran... syön silti 1600-2000 kaloria. olen 64/160; paino on ainakin tähän asti tippunut hitaasti mutta varmasti. Kun aloitin karppaamista pari vuotta sitten, painoni tippui hyvin 2000:n kaloreilla; kävin silloin joka toinen päivä puntilla ja olin parturi-ampaajana. nyttemmin teen vähän eri hommia, mutta uskon että saisin taas syödä sen 2000, mutta en nyt vaan "uskalla" joka päivä... Tosin punttisali touhu on kevyempää nykyään... (?)

2. pvkirja: viewtopic.php?f=11&t=27408

ViestiLähetetty: 2009-03-25 11:18:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Niin mä itsekin arvelin, että kalorivajeessa saattaa olla ainakin osa ongelmaa. En vaan oikein ole vielä löytänyt keinoa syödä enempää, kun tää karppiruoka täyttää niin tehokkaasti. Tulee melkein pahoinvoiva olo, jos liikaa mättää :cry: Itse mä olen 163/60 eli ihan normaalipainon sisällä pelleilen. Rantakuntoon jos nyt pääsisi, kun omista kilpaurheiluajoista on päässyt vähän pömppis pullistumaan ja peppu hyllymään.

ViestiLähetetty: 2009-03-25 11:26:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lisää sitä rasvaa ja kunnolla. Mulla oli ihan sama fiilis, olin täynnä ähky mutta kalorit jossain tonnin tietämillä...Osta joitain rasvaisia juustoja, oliiveja, avocadoa ja laadukasta oliiviöljyä, niin sillai saat rasvaa ujutettua salaa ruokiin ilman että tulee ns. rasvakammo-yökytys :mrgreen:

Sit vielä mantelit ja hasselpähkinät ovat hyviä rasvanlähteitä!!

ViestiLähetetty: 2009-03-25 14:17:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiitos teille vastauksista :) Täytyy vissiin vaan yrittää saada sitä rasvaa lisättyä, vaikka aika onnettomalta urakalta näin alkuun vaikuttaakin. Eiköhän tämä tästä.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00