karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-07 10:22:47

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 188 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 16 7 8 9 10 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-18 18:32:11 
vieras taas kirjoitti:
Tällä sivustolla on koodi, joka estää tiettyjen ajatusrakennelmien käytön. Mikäli käytät näitä, viestejäsi luetaan, kuin piru raamattua, jollet polvillasi ano anteeksiantoa. yksi esimerkki: Älä käytä sanaa itsekuri.

Ja tämän sanoo ihminen, joka taannoin kehuskeli sigussaan, että "KTL:n ohjeilla 42 vuotta rasvaprosentti 10" ja sitten vähän myöhemmin "ketokarppaan säännöllisesti". :roll:

Mut enivei. Mä lueskelin tänään aikani kuluksi vanhoja ketjuja ja löysin sieltä tämmösen hauskan sutkauksen (mikälie kylähullu tänkin kirjoittanu :lol:):

"Miksi kutsutaan ihmistä, joka kertoo eläneensä 40- vuotta KTL-ohjeilla?

--Nälän nussimaksi käkikellon vieteriksi."

:lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-18 19:06:26 
No juppi. Onko siis ½ tuntia järjetön määrä liikuntaa päivittäin? Juu ja jos historian havinoilla pärjäisi, Paavo Nurmi olisi edelleen suomen mestari :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-18 19:44:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Anonymous kirjoitti:
No juppi. Onko siis ½ tuntia järjetön määrä liikuntaa päivittäin? Juu ja jos historian havinoilla pärjäisi, Paavo Nurmi olisi edelleen suomen mestari :lol:

Minä otin esiin termin "järjetön määrä liikuntaa" eikä se tietenkään ole puoli tuntia päivässä. Tarkoitin näitä henkilökohtaisia ohjaajia ja enemmän sellaista "no pain no gain" -tyyppistä rääkkiliikuntaa, jota ilman ei ainakaan tehokkaan laihduttamisen yleisesti katsota olevan mahdollista. Ei se virallissuosituskaan ole enää puoli tuntia päivässä. Taitaa olla tunti tai puolitoista.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-18 20:04:42 
Vieras taas kirjoitti:
No juppi. Onko siis ½ tuntia järjetön määrä liikuntaa päivittäin?

VT: Kuka on sanonut, että puoli tuntia on "järjetön määrä" liikuntaa? Ei ainakaan Yupik. Sen sijaan 10 tuntia lähentelee jo hulluuden rajaa....

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-19 08:17:16 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Lainaa:
Jos VT on kuka luulen olevan, hänellä onkin omat sivut, joissa
opastetaan juuri sitä. Ehkä hänen sivut eivät kuitenkaan vaan
saa tarpeeksi vieraita?

No laita tähän linkki, niin alkaa vieraita tulla...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-19 09:11:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

misukisu kirjoitti:
Lainaa:
Jos VT on kuka luulen olevan, hänellä onkin omat sivut, joissa
opastetaan juuri sitä. Ehkä hänen sivut eivät kuitenkaan vaan
saa tarpeeksi vieraita?

No laita tähän linkki, niin alkaa vieraita tulla...

Ei ole mun paikka laittaa. Jos VT taas haluaa laittaa, sitä vaan.
Omallani kotisivullani ei ole mitään tekemistä ruoan, liikunnan tai
karppauksen kanssa ;D

-yupik

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-19 09:27:50 
vieras taas kirjoitti:
"Järjetön määrä liikuntaa" = ½ tuntia päivässä? Ei minusta... Ihmisen kuuluisi liikkua 10 tuntia päivässä [-X

Hei dingdong.... ei muuta voi sanoa. Ammattitanssijat/urheilijat yms. treenaa n. 8 h päivässä. Ja nekin sen verran vaan siksi, että ammatti vaatii. Jos puhe on normaalista päivän aikana kertyvästä liikunnasta, ei määriä tarvitse tunneissa laskea.

Sä se ramppaat täällä foorumilla jakelemassa omia mielipiteitäs ja mikä on tulos? Puhdas nolla, nada, turhaa päänvaivaa. Kyllä sä sitten osaat olla sitkeä. Hakkaa vaan päätäs seinään, jos siltä tuntuu. Sä oot tän foorumin narri. :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-19 09:29:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Edit: tuo ylläoleva olin sitten minä, niin tulee valitukset oikeaan osotteeseen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-19 09:32:26 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Minusta nist sanoi jo sen oleellisen... aion ignoorata VT:n tästä lähtien, vaikka sitä onkin hauska välillä kiusata.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-19 11:26:49 
Vieras taas kirjoitti: "Ensinnäkin. Tällä sivustolla on koodi, joka estää tiettyjen ajatusrakennelmien käytön. Mikäli käytät näitä, viestejäsi luetaan, kuin piru raamattua, jollet polvillasi ano anteeksiantoa. yksi esimerkki: Älä käytä sanaa itsekuri."

Huomannut saman...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-19 11:37:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Anonymous kirjoitti:
Vieras taas kirjoitti: "Ensinnäkin. Tällä sivustolla on koodi, joka estää tiettyjen ajatusrakennelmien käytön. Mikäli käytät näitä, viestejäsi luetaan, kuin piru raamattua, jollet polvillasi ano anteeksiantoa. yksi esimerkki: Älä käytä sanaa itsekuri."

Huomannut saman...

Terävä havainto. Tavallista fiksumpi vieras. On mennyt perille, että tämä on ala-karppi keskustelufoorumi. Ja itsekurilla nyt ei vaan ole mitään tekemistä tämän ruokavalion kanssa. Siitä voitte mennä keskustelemaan jonnekin muualle. Tai laittaa tonne OT:n.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-19 15:47:50 
yupik kirjoitti:
Kirpaisee varmaan enemmän, että virallisterveellisiä ohjeita ja järjetöntä määrää liikuntaa tuputtavia löytyy jokaisesta terveyskeskuksesta. ;)
-yupik

Nist: Tarkoitin tätä. Virallinen (myös terveyskeskuksissa) suositeltava liikuntamäärä on ½ tuntia per päivä. Ei siis ollut Elkan määritelmä. Luonnollisesti pitäisi liikkua enemmän. Tällä hetkellä kansalaisilla liikkuminen on lähinnä sohvan ja jääkaapin välillä. Luonnossa ihminen liikkuisi n. 10 tuntia päivässä ravinnon perässä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-19 16:52:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

vieras taas kirjoitti:
Nist: Tarkoitin tätä. Virallinen (myös terveyskeskuksissa) suositeltava liikuntamäärä on ½ tuntia per päivä. Ei siis ollut Elkan määritelmä. Luonnollisesti pitäisi liikkua enemmän. Tällä hetkellä kansalaisilla liikkuminen on lähinnä sohvan ja jääkaapin välillä. Luonnossa ihminen liikkuisi n. 10 tuntia päivässä ravinnon perässä.

Ja tuo on täyttä sontaa. Olen asunut sellaisilla alueilla, joissa
joudutaan metsästää ruokaa, eikä ollut kuin 2 tuntia korkeintään
päivässä, joka meni ruoan etsimiseen/eläinten pyyntiin. Loppuaikaa
sitten keitimme ruoat, korjailimme rikkinäisiä esineita, vaatteita, jne.
Myöhemmin sitten sai istua ja kuunnella kun vanhukset puhuvat tai on
voinut pelata pelejä. Jos oli huono päivä, ei kuitenkaan mennyt yli
tuo 2 tuntia, koska silloin sitten söimme mitä oli "varastossa" ja odotimme
seuraavan päivän olevan parempi, jos varasto oli ehtinyt ehtyä.

-yupik

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-19 16:55:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Unohtui yksi asia tuosta edellisestä viestistäni, eli terveyskeskuksessa
ei ole minulle kertaakaan sanonut ½ tuntia liikuntaa päivässä riittää.
Ne ääliöt tietävät hyvinkin, että liikuin paljon, mutta silti piti niiden
mukaan lisätä liikuntaa päivinä, jolloin olin jo 3 tunnin treeneissa.

-yupik

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-19 17:09:02 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

vieras taas kirjoitti:
Tällä hetkellä kansalaisilla liikkuminen on lähinnä sohvan ja jääkaapin välillä.

Tähän kuuluu ilmeisesti aika suppea joukko, kun lähipiiristäni ei löydy yhtään tuon kaltaisen liikunnan harrastajaa :roll:

Juu, ja kyllä toki sitä itse kunkin pitäisi liikuntaa lisätä. Olen ollut kaikista parhaassa kunnossa silloin, kun olen joutunut työnpuolesta kävelemään 15km pvässä, ja silloin kun vietin suurimman osan työpäivistä fillarilla liikkuen. Silloin ei ollut aikaa/tarvettakaan muille harrasteille, kun työpäivät oli noin 12 tuntisia, nyt joutuu jo vähän järjestämäänkin niitä liikuntatuokioita, kun työ on tietokoneen äärellä. Eli kyllä se työn laatukin vaikuttaa aika paljon siihen liikunnan tarpeeseen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-19 17:46:03 
[quote="yupik"]
Ja tuo on täyttä sontaa. Olen asunut sellaisilla alueilla, joissa
joudutaan metsästää ruokaa, eikä ollut kuin 2 tuntia korkeintään
päivässä[/quote)

jep nykyihminen (myös inuiitti), ei tiedäkkään mitään oikeasta paleoelämästä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-19 17:51:45 
Poissa
karppikakara
karppikakara

vieras taas kirjoitti:
yupik kirjoitti:
Kirpaisee varmaan enemmän, että virallisterveellisiä ohjeita ja järjetöntä määrää liikuntaa tuputtavia löytyy jokaisesta terveyskeskuksesta. ;)
-yupik

Paitsi karpatessa ei tarvi paljoa jääkaapilla käydä. Kun ei olekaan kurniva nälkä jatkuvasti. Paikkaroijat ravaavat jääkaapilla, ainakin itse ravasin aikoinaan koko ajan etsimässä jotain ultrasuperhyperpisteetöntä näläntappajaa etsimässä. Sähkönkulutuskin varmaan lisääntyi, kun jääkaapin ovi koko ajan auki...
Ennen oli ruoan perässä juokseminen, nyt ei, joten tietty pitää vähän vähemmän syöpötellä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-19 20:13:57 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

"Oikea paleoelämä?" Anna mun nauraa. "Oikeassa paleoelämässä" olosuhteet vaihtelivat laidasta laitaan. Välillä ruokaa riitti yli tarpeen, välillä oli sinniteltävä kuivuusjakson tms yli. Hyvinä aikoina ruoan hankinta hoitui parissa tunnissa. Siksipä juuri kroppamme kykenee laajaan sopeutumiseen lähes nollaliikunnasta suuriin määriin, ja eri tyyppisiin makroravinnesuhteisiin. Mikä sitten on a) keskimäärin b) yksilöllisesti optimi taso kumpaankaan, on sitten toinen, mielenkiintoinen ja lopullista vastausta vaille ehkä jopa ikuisesti jäävä kysymys.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-20 09:32:23 
Poissa
karppi
karppi

Paleoelämästä vielä: eräässä mielessä voi ajatella, että hiilihydraatin nälän/kylläisyydensäätelyä hämärtävä vaikutus on täysin tarkoituksenmukainen. Oli maapallon kolkka mikä hyvänsä, joko kuivuuden ja kasvukauden vaihtelu tai talven ja kesän vaihtelu jaksottavat hiilihydraattipitoiset syömiset yhteen tai kahteen lyhyeen kasvukauden loppupuolelle ajoittuvaan jaksoon. Tässä vaiheessa ihmisen on järkevää syödä niin paljon kuin napa vetää, jotta talven tai kuivan kauden ajalle on sitten vararavintoa käytettävissä. Mm. Rosedale kirjoittaa tästä jotain.

Palstan ikuisuusaiheista tai sallituista/kielletyistä aiheista. Itse olen ollut "kaloriuskovainen" koko karppausurani ajan, enkä usko jatkossakaan tilanteen muuttuvan. Karppauksen koko idea perustuu tutkimustenkin mukaan siihen, että elimistön säätelyjärjestelmät yksinkertaisesti pelaavat monilla ihmisillä paremmin niukoilla hiilihydraateilla: syömisen ja kulutuksen tasapaino löytyy. Näin ei toki käy jokaisella, eli monen kirjoittaneen kanssa olen samaa mieltä siitä, että meitä löytyy todellakin moneen lähtöön.

Painon pudottamisen niukoilla rasvoilla, niukahkoilla proteiineilla ja runsailla hiilihydraateilla uskon olevan ihmisnisäkkäälle ehdottoman vaarallista.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-20 10:10:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

tässä muuten lyhyt selitys ruoankeräämisestä vuoden mittaan:

varsinainen keruu/metsästys alkoi yleensä huhtikuussa, loppui
yleensä lokakuun lopulla. Lokakuusta huhtikuuhun sitten syödään
ruokia, joita on säilötetty jollain tavoin (kuivaamalla, käyttämällä,
upottamalla hylkeenöljyyn, hautaamalla). Jos ei mennä tarkoituksella
ulos metsästämään, silti on silmät auki ja aina tartutaan tilaisuuteen
(esim. jos näkee linnun munia, ei niitä jätetä maahan).

Yksikin kunnon valas riittää kyllä pienelle kylälle joksikin ajaksi ja
säilytetty on myös hylkeet, lintuja, niiden munia, kaloja, jne. Rasvaa
saa ylin kyllin valaista ja hylkeistä ja siihen rasvaan upotetaan vaikka
mitä, kasviksia, marjoja, jne. Ruokaa yleensä myös haudataan
reittien varrelle, jotta olisi jotain matkaa varten myös.

Muina aikoina, kun ei ollut hakemassa ruokaa (mikä ei todellakaan
mennyt siihen koko päivää), ihmiset istuivat alas ja tekivät askareita.
Näitä ei kuitenkaan tehdä sisällä, jos sää sallii, vaan ulkona, jolloin
ihmiset kuuntelevat vanhusten tarinoita ja viisauksia. Nykyään lapset
eivät pääse tähän tilanteeseen kuin korkeintään kesäisin, koska
ovat koulussa koko ajan, vanhemmat taas töissä. Silti missä olin,
ihmiset ottivat päiviä vapaaksi, jotta voisivat lähteä vanhusten avuksi.

-yupik

Lokakuun jälkeen, kun vedet jäähtyvät, alkaa pilkkionki.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 188 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 16 7 8 9 10 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00