karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-23 21:59:10

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 352 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 15 6 7 8 918 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-21 20:17:58 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Se hyperblondiaivosolu sai kuitenkin tarttumaan kirjaan... :wink:

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-21 20:20:31 
Mirka kirjoitti:
Se hyperblondiaivosolu sai kuitenkin tarttumaan kirjaan... :wink:


Sanoisin sitä kuitenkin anarkisti-aivosoluksi. :wink:


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-21 20:24:52 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Nist kirjoitti:
els kirjoitti:
Ekassa tapauksessa k.o. henkilö laski taulukoista, mitä söin - ja toisessa uskoi mielikuviaan.

Nist, etkö lainaisi sitä uskomatonta blondi-aivosoluasi hetkeksi!


*ojentaa Elsille vähänkäytetyn aivosolun*

*Ottaa supersolun, tuikkaa sen paikalliseen tutkimuslaitteeseen (lasillinen vulkaanien ajatustelukijaa, kesäversiona muutaman pakastemansikan kanssa), nautitsee...*

Ihan sama vastaus oli sinulla kuin minullakin. Miten voikin tuo sankarisolusi vastata näitä vain 125g miehenpuolia pienempiä aivoja? Pitäis varmaan käydä peroksoimassa koko kuontalo, että ajatus selkiintyisi - tällä saisi vaikka noobelin! :lol: Tai siis näillä ajatuksissa ei tietty saisi kun ne on niin väärin, vaikka totta olisivatkin :cry: 8) :cry:

Mielikuvat osaavissa käsissä ovat erinomaisen tehokkaita ajatusten muuntajia elikkä manipulaattoreita. On se vain niin sääli, että kansakunnan ravitsemustieteen kerma jää briljeeraamaan tällä eikä oikeasti yritä jotain järkevämpää...

*palauttaa kiittäen hivenen kostuneen ja hiukan nikottelevan solun takaisin*

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-21 20:50:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-10-18 00:50:12
Viestit: 1630
Nist kirjoitti:
Pullaakin saat syödä, koska täytyyhän elämässä olla nautintoja.


Mielikuva on sekin, että uskotaan, että pitäis syödä pullaa/Xää,
sillä täytyyhän elämässä olla nautintoja. Nautintoja maailmamme
on pullollaan, eikä ne kaikki liity ruokaan, vaikka näin meidän
annetaan uskoa.

-yupik


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-21 21:17:31 
els kirjoitti:
tällä saisi vaikka noobelin!


Niin sä saisitkin. Kun sä olet tommonen Nero.

*polvistuu*


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-21 21:18:35 
yupik kirjoitti:
Nautintoja maailmamme
on pullollaan, eikä ne kaikki liity ruokaan


Niinpä! Niin just!


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-21 22:01:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Seurasin aika läheltä yksien vallalla olleiden käsitysten romahtamista. Ensin sitä, miten sitä ei saanut kyseenalaistaa lainkaan, eikä tarvinnyt todistella mitään ja uskomattomia "teorian" opettajia.

Yhtäläisyydet ovat uskomattomia tähän.

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-22 09:51:29 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Meinaatko tota itänaapuria?

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-22 13:43:30 
Poissa
karppi
karppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-07 21:46:10
Viestit: 3285
Markku kirjoitti:
"Runsas rasvan käyttö kohottaa helposti veren kolesteroliarvoja. Tällä perusteella eräässä viime syksynä radiosta kuulemassani lääketieteellisessä Reseptori-ohjelmassa (YLE 1, torstaisin) kritisoitiin Atkinsin dieettiä. Sitä kuten muitakin ihmedieettejä ohjelmassa suositeltiin vain pakottavissa tilanteissa. Useimmissa tapauksissa näillä dieeteillä laihduttamaan onnistuneet henkilöt ovat lihonneet dieetin lopettamisen jälkeen uudelleen, jotkut jopa entiselleen. Dieettien toistaminen useita kertoja voi jo olla vahingollista."


Rasvaretoriikka elää meillä jostain syystä vielä edelleen kovin voimakkaana, vaikka tieteelliset perustelut sille ovat erittäin hatarat. Satuitko, Markku, lukaisemaan tätätutkimusta, jonka läpsäytin johonkin keskusteluun jo aikaisemmin. Huomautan vielä, että kyseessä ei ole yksittäinen tutkimus vaan nuo tulokset on koostettu 60 tutkimuksen aineistoista. Tukimukset on valittu tiukoilla laatukriteereillä, jotka on artikkelissa tarkkaan selvitetty.

Kolesteroliarvojen kannalta huonoin vaihtoehto on niukkarasvainen, runsashiilihydraattinen laihdutusruokavalio. Sama asia on todettu myös suomalaisissa tutkimukssa (muistaakseni Oulun yliopisto), mutta asiasta ollaan jostain syystä kovin hiljaa.

Haluaisin kuulla myös suomalaisilta asiantuntijoilta, miksi kokonaiskolesterolin alentamiseen panostetaan edelleen niin kovasti. Kokonaiskolesteroli kun ei olekaan osoittautunut SVT-tautien riskitekijäksi. Veren lipidiprofiilista voidaan toki mitata sellaisiakin arvoja, jotka toimivat luotettavina riskimittareina (apo A ja B sekä riittävällä tarkkuudella suuntaa antaa myös kokonaiskolesterolin ja HDL:n suhde). Tutustuitko esimerkiksi Interheart-tutkimukseen?

Markku kirjoitti:
Ei tiedemies eikä -nainenkaan ryhdy pitämään totena mitään epävarmoja tietoja ja mielipiteitä, vaan hyväksyy löydöksen vasta silloin, kun se voidaan havaita tarkoin määritellyissä ja koordinoiduissa olosuhteissa.


Sepä se näissä ruokavaliotutkimuksissa onkin. Kliiniset, kontrolloidut tutkimukset ovat hankalia ja kalliita toteuttaa, pitkäaikaisina liki mahdottomia. Nykyisen ravitsemusvalistuksen taustoja valaisee minusta hyvin Gary Taubesin artikkeli NY Timesistä, käänsin sen aikanaan tännemuidenkin iloksi. Taubesin artikkelin lähteitä on helppo kaivaa esiin verkosta. Huomionarvoinen seikka on se, että Keysin "Study of seven countries" on populaatiotutkimus, jossa on nimen mukaisesti mukana vain seitsemän maan tiedot (kun katsoo uudempaa dataa esim. Monicasta tai Interheartista, on helppo ymmärtää miksi: data ei tue hypoteesia. Monican dataa on Excel-muodossa esim. osoitteessa http://www.heartstats.org ). Vastaavasti:

Lainaa:
Seuraavina vuosina N.I.H käytti useita satoja miljoonia dollareita pyrkimyksenään osoittaa rasvansyönnin ja sydänsairauksien yhteyden, ja – toisin kuin saattaisi ajatella – epäonnistui. Viisi päätutkimusta ei vahvistanut yhteyttä. Kuudes tutkimus, joka maksoi yli 100 miljoonaa dollaria, päätyi siihen, että kolesterolin alentaminen lääkehoidolla saattoi ehkäistä sydänsarauksia. N.I.H:n johto päätti hypätä uskon voimalla. Basil Rifkind, joka johti ko. tutkimuksia N.I.H:ssa, kuvaili päättelyketjua tähän tapaan: rasvan ryönnin vähentämisen terveysvaikutuksia ei oltu kyetty osoittamaan. Mutta jos kolesterolia alentava lääkitys saattoi ehkäistä sydänkohtauksia, täytyi myös vähärasvaisen, kolesterolia alentavan ruokavalion toimia samoin. ”Tämä on epätäydellinen maailma”, Rifkind totesi minulle. ”Lopullinen data on saavuttamattomissa, niinpä teemme parhaamme saatavilla olevalla tiedolla”.


Markku kirjoitti:
Kestänee vielä kymmeniä vuosia ennen kuin tällaisen hiilihydraatteja rajoittavan dietin hyödyllisyys ja haitat selviävät.


Runsashiilihydraattisen, paljon raffinoituja hiilihydraatteja sisältävän ruokavalion vaikutukset alkavat jo pikku hiljaa näkyä tilastoissa. On totta, että ihmisen ruokavaliosta ei ole paljonkaan varsinaista dataa ajalta ennen maanviljelyn leviämistä :mrgreen: , mutta keräilijä-metsästäjäkansoja ja paimentolaiskansoja on kyllä tutkittu. Kuten myös arkeologisia luu- ja muumiolöydoksiä. Maanviljelyksen leviämisessäkin on hyvä huomata kaksi vaihetta: 1) maanviljely ja 2) maanviljely + tuotteiden teollinen jalostaminen. Pelkkä maanviljely jo muutti jonkin verran ihmisravinnon makroravinnejakaumaa ja rapautti pikku hiljaa viljeltyjen kasvien ravintopitoisuutta, mutta todellinen suuri muutos ruokavaliossa tapahtui vasta siinä vaiheessa, kun teollisesti käsittelemällä opittiin tekemään viljasta ja muista viljelytuotteista paremmin säilyvää tavaraa jauhojen lisäksi myös mm. suuremmassa mittakaavassa sokerituotteita ja kuumapuristamalla ja hydrogenoimalla valmistettuja kasvirasvoja, joiden terveysvaikutukset (vai pitäisikö sanoa sairausvaikutukset) on Suomessa lakaistu tehokkaasti maton alle.

Puhdistetut jauhot ovat liki puhdasta tärkkelystä, jonka "B-vitamiinipitoisuus on palautettu käsittelemättömän viljan tasolle" - runsasenergisiä B-vitamiinivalmisteita siis. Tavanomaisia markettituotteita tarkastellessa on helppo todeta, että todellisten kokojyvätuotteiden valikoima on erittäin pieni. Niissä ei minusta ole mitään vikaa osana terveellistä ruokavaliota, jos vain vilja sopii omalle elimistölle. Mutta vilja on kasvikunnan tuote siinä missä muutkin, eikä ansaitse erityispaikkaa ruokavaliossa ravitsemuksellisista syistä. Tuotantoteknisistä syistä kylläkin.

Markku kirjoitti:
els kirjoitti:
Willett'in artikkeli Scientific Americanissa (joulu 2004 tai 2004, kaivan esiin), jossa siteerattiin niitä 60-luvun tutkimuksien dataa mm. POhjois-Karjalan, Japanin ja Kreetan ravinnon rasvapitoisuuksien suhteen kertoi, että silloin sekä P-K.n että Kreetan ravinnon rasvapitoisuus oli 40%.

Luulen silti että voin korrelaatio liittyy lähinnä voiLEIPÄÄN, ei siihen rasvaan. Peruste: kun tutkittiin suomalaisia miehiä joiden rasvamuutokset olivat lähinnä leivänpäällyksen rasvanlaatua (viittaus kovin vähän markkinoituihin beta-karoteenitutkimuksiin Suomessa 8)) ei voilla havaittu enää mitään riksiä. Framinghamin mukaan eläinrasva (ja korkeampi kokonaiskolesteroli) vähensivät sydäntautiriskiä, eivät lisänneet sitä...


Toisten tietojen mukaan juuri eläinrasva kohottaa veren kolesteroliarvoja, kasvirasva saattaa sopivassa määrin käytettynä jopa vähentää niitä. Eikös juuri Kreetalla käytetä paljon oliiviöljyä, siis kasvirasvaa. Maaperän ravintopitoisuudellakin on vaikutusta sydän- ja verisuonitautien syntyyn. Esim. Italian maaperä sekä pinta- ja pohjavesi sisältävät runsaasti kalsium- ja magnesiumsuoloja (vesi on ns. kovaa vettä). Tämä on katsottu yhdeksi selitykseksi sille, että Italiassa on verraten vähän sydän- ja verisuonitauteja. Muitakin tekijöitä on varmasti. Suomessahan vesi on niin pehmeää, että tukan pesu tavallisella saippualla onnistuu hyvin. Jo Tallinnassa saippualla pesty tukka hilsehtii veteen niukkaliukoisista kalsium- ja magnesiumsuoloista, joita saippuaioni saostaa. Shamppoon ionit eivät niitä saosta. Maaperän niukka kalsium- ja magnesiumpitoisuuskin on yksi syy siihen, että Suomessa on niin paljon sydän- ja verisuonitauteja.


Kalsium ja magnesium ovatkin todennäköisesti isommassa roolissa, kuin kuvitellaan, samoin kalium ja jotkut vitamiinit. Kyse ei kuitenkaan ole pelkästä maaperästä, vaan edelleen ravinnosta - johon toki maaperän vaikutukset osin heijastuvat. Nykyravinnon hivenainetasapaino on perin erilainen verrattuna keräilijä-metsästäjien ravinnon tasapainoon. Viljelykasvit ovat luonnonvaraisia sisariaan niukkaravinteisempia. Rasva edesauttaa vitamiinien ja hivenaineiden imeytymistä, kuitu (etenkin liukenematon) taas ehkäisee sitä. Esimerkiksi maidon kalsiumin hyvä imeytyminen on todennäköisesti osin maitorasvan ansiota.

Tyydyttyneen rasvan kolesterolivaikutuksista tiedetään paljonkin. Eri pituiset tyydyttyneet rasvahapot vaikuttavat kolesteroliarvoihin eri tavalla, jotkut tyydyttyneet rasvahapot jopa parantavat veren kolesteroliarvoja, toiset taas ovat kolesteroliarvojen suhteen neutraaleja. Eläinrasva on seos tyydyttyneitä, yksittäistyydyttymättömiä ja monityydyttymättömiä rasvahappoja. Samoin on kasvirasva, tosin sen koostumusta pyritään usein muuntelemaan esim. siksi, että rasva saadaan paremmin säilyvään ja paremmin purkissa pysyvään muotoon. Mutta esim. rasiamargariinin ja possunrasvan rasvahappokoostumusten ero on hyvin vähäinen. Asia on helppo todeta Finelistä.

Kolesterolivaikutus on kuitenkin välillinen vaikutus suhteessa esim. SV-tauteihin. Jos tätä välillistä vaikutusta tarkastellaan, niin esim. em. linkkaamani metatutkimuksen perusteella voidaan todeta, että transrasvaa lukuunottamatta mikä tahansa rasva on sydänterveellisempi vaihtoehto kuin hiilihydraatti.

Toisaalta, kukaan ei vielä toistaiseksi tiedä, miksi verisuonet tarkalleen ottaen tukkeutuvat. Tukkauma on kyllä osin rasvaa, mutta ei suinkaan tyydyttynyttä rasvaa vaan monityydyttymätöntä... Väestötilastojen pohjalta runsas rasvankäyttö tai edes runsas tyydyttyneen rasvan käyttö ei korreiloi SV-tautiriskiin. Rasva ei silti ole välttämättä täysin syytön asiaan, mutta kolesterolivaikutuksia kiinnostavampi näkökulma tällä hetkellä saattaa olla SV-tautien tulehdushypoteesi ja siihen linkittyvät n3 ja n6 -rasvat sekä näiden keskinäinen tasapaino. Tulehdukset näyttävät linkittyvän myös moniin muihin elintasosairauksiin.

BTW: Suomessa jostain syystä rakastetaan ns. interventiotutkimusta, eli jollekin joukolle annetulla elämäntapavalistuksella ym. toimenpiteillä pyritään vaikuttamaan elintasosairauksien kehittymiseen. Mm. Pohjois-Karjala -projekti oli tällainen (ko. projektin taustoja ja kritiikkiä kannattaa vähän kaivella). Suomalaisissa interventiotutkimuksissa on sattunut yhtä ja toista, kaikkia tuloksia ei sitten jostain syystä virallisen valistuksen puolelta huudella, esim.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... t=Abstract


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-22 14:39:51 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Wi kirjoitti:
Mm. Pohjois-Karjala -projekti oli tällainen (ko. projektin taustoja ja kritiikkiä kannattaa vähän kaivella). Suomalaisissa interventiotutkimuksissa on sattunut yhtä ja toista, kaikkia tuloksia ei sitten jostain syystä virallisen valistuksen puolelta huudella, esim.


En lukaissut linkkiäsi mutta itsekseni olen miettinyt esim sitä kuinkahan huomioitiin juuri nimenomaan pohjois-karjalan alueen vallinnut booriköyhyys. (ai ettei vaikuta mihinkään ;) kalsium, magnesium ja rikkipitoisuus kasveissä vähenee ja sinkki kupari, molybdeeni ja rauta lisääntyy) Samoin heisimadon esiintyvyys oli ollut tuolla alueella väestössä aivan poikkeuksellisen suuri, ehkä 70% väestöstä. Senkin "jäljet" saattoivat näkyä. Mitä muuta onkaan vailla huomiota.

EDIT:

Esim magnesium pitoisuus on alhaisn pohjoiskarjalassa ja savossa.
Kätköissä voi olla vaikka mitä tekijöitä joiden merkitys on vailla huomiota. Tämä on kaiken ravitsemustutkimuksen yksi ongelma.

Ja booriköyhyys maaperässä vaikuttaa B1 vitamiinipitoiuuksiin.
Tiamiinin niukkuus taas liittyy mm sydänlihaksen toimntaan, verenpainetautiin jne.. kaikenlisäksi tämä on yhteydessä magnesiumiin joka samaten on vajaata booriköyhillä mailla. Kyse on kaikista reaktioista joissa vapautuu CO2 ja tiamiinipyrofosfaati TPP on yksi tärkeä tekijä joka lisäksi vaatii mangaanin ja magnesiumin. Kun hiilarimäärä lisääntyy lisääntyy myös tiamiinin tarve. Mutta juu, vanha tieto tosiaan on se että noin 80% pohjoiskarjalan pelloista on ollut booripuutteista.


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-22 16:07:46 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2005-01-28 14:59:06
Viestit: 196
Pappa kirjoitti:
Markku kirjoitti:

Jos sokeria ja ylimääräisiä pistoksia ei voida sallia, miten murrosikäinen saadaan silloin vastustuksestaan huolimatta noudattamaan dieettiään? Sellaisenkin tarinan olen kuullut radiossa esiintyneeltä diabetes-lapselta, että toiset hänelle kiusaa tehden tarjosivat karkkia. Tällaiset kiusanteot ovat tovottavasti harvinaisia.


Mutta ajatellaanpa allergista lasta tai nuorta.

Siinäpä hyvä huomautus!

Minulle vähähiilihydraattinen ruokavalio ei sovellu ollenkaan!

En voi syödä kovinkaan paljoa keitettyjä tai paistettuja vihanneksia. Saan niistä vatsavaivoja. Raakasalaattia syön kyllä päivittäin reilusti, mutta syömieni vihannesten määrä jää päivittäin varmasti alle suositusten mukaisen puolen kilon. Työpaikallanikin minulle tehdään usein sipuliton ruoka, jos päivän ruokalistassa ole sopivaa leikettä brolerin-, kalan- tai makkaranpalaa; kastikkeista joutuisin poimimaan sipulit pois. Minun ei tee edes mielikään syödä sellaista, josta saan varmasti vatsavaivoja.

Jouluisin en kuitenkaan malta olla syömättä lanttulaatikkoa. Olen oppinut syömään sitä niin vähän kerrallaan, ettei ainakaan kovia vatsavaivoja tule. Jos minun pitäisi luopua kokojyvätuotteista, en pystyisi korvaamaan niistä saatavia tärkeitä hivenaineita millään.

Sama ja vielä pahempi vika oli myös äidinpuoleisella isoisälläni. Viljaa, perunaa, lihaa ja lihaa hän kyllä pystyi syömään. Sodan aikana hän joutui todelliseen pulaan, kun hänelle sopivaa ruokaa sai hyvin vähän. Hän laihtuikin sodan aikana noin 50 kg. Monet sukulaiset ja tuttavat eivät häntä enää tunteneet vaan esittelivät itsensä häntä kätellessään. Vihannekset eivät pysyneet hänen vatsassaan, joten hänen oli turha edes yrittää niitä syödä.

Tuskin monikaan allerginen lapsi tai nuori haluaa syödä sellaista, mistä varmasti saa vaivoja.

Toisenlainen tilanne on diabeetikoilla. Makean syöminen ei aiheuta välittömiä vaivoja mutta kuluttaa insuliinia. Ilman ylimääräistä pistosta insuliini loppuu kesken ja verensokeri alkaa kohota. Ei tästä tule mitään välittömiä oireita, korkeintaan janotusta ja virtsaamistarpeen lisääntymistä, jos sokeria on nautittu niin paljon, että sitä alkaa erittyä virtsaan. Tilanne ei välttämättä korjaannu seuraavan insuliinipistoksen jälkeen, kun se kuluu ylimääräisen sokerin siirtymiseen kudokseen. Jos nuori haluaa toistuvastikin uhmata diettiään, insuliini-glukoositasapaino häiriintyy pian. Silmänpohjan vauriot eivät yleensä tule näkyviin ennen kuin nuori on jatkanut pitkään luvatonta sokerinsyöntiään.

_________________
Markku Salonen
Kemisti, aineenopettaja


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-22 16:28:02 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Minun äitini valittaa samaa, että vihannekset, varsinkin sipuli aiheuttavat vatsavaivoja. Minua mietityttää tässä nyt se, että minä ja juuri äitini puoleinen serkku olemme keliaakikoita. Jospa piilevä keliakia heikentäisi suolen kuntoa, ja tämä näkyisi vatsavaivoina, näin on raportoitu monen laktoosiongelmaisen kohdalla.

Mitäpä jos kuitenkin tekisit itselläsi parin viikon kokeen ilman viljaa. Voit vaikka syödä perunaa, jos et halua samalla kokeilla täysimittaista alakarppia, sekä riisiä, tattaria. Et kuole siihen, vaikka eläisit sen ajan pelkillä kananmunilla. (Tietenkään siihen ei ole mitään syytä, mutta noin kärjistyksenä.) On esitetty jopa 25 % ihmisistä olevan tavalla tai toisella viljaongelmaisia. Jos osoittautuu, että vilja sopii, niin sitten se sopii. Jos mitään ei tapahdu, voit palata takaisin nykyiseen ruokavalioosi. Olisi kuitenkin hirmuisen hyvä sulkea pois keliakian mahdollisuus, sillä hoitamattomana siitä on ikäviä seurauksia. Ja suurin osa keliakiasta on diagnosoimatta.

On myös mahdollista mennä uuteen, edulliseen pikaestiin, joka otetaan veritipasta. Se antaa 95 % tuloksen.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-22 16:42:36 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2004-05-21 13:22:17
Viestit: 198
Mirka kirjoitti:
On myös mahdollista mennä uuteen, edulliseen pikaestiin, joka otetaan veritipasta. Se antaa 95 % tuloksen.

Onko tämä testi jo yleisesti labroissa käytössä, minulle tehtiin maaliskuussa terveyskeskuksen labrassa keliakiatesti. Arvot olivat poikkeavat, mutta eivät menneet kuitenkaan minkään rajan ylitse. Tosin olin ollut viikkotolkulla juuri silloin viljattomalla, ja pari edellistä päivää yritin epätoivoisesti syödä viljaa.
Epäilys jäi minulle, ei kyllä lääkärille.


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-22 16:47:34 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2005-01-28 14:59:06
Viestit: 196
Nist kirjoitti:
els kirjoitti:
Joka Markku ei ole vieläkään esittänyt yhtäkään tutkimusta väitteittensä tueksi. Vaan vaan väitteitä. Jos tiedät, niin perustele, ja tutkimustiedoilla, ei YLEn ohjelmilla.


Markku, kiitos, minäkin odotan perusteluitasi?

"Runsas rasvan käyttö kohottaa helposti veren kolesteroliarvoja. Tällä perusteella eräässä viime syksynä radiosta kuulemassani lääketieteellisessä Reseptori-ohjelmassa (YLE 1, torstaisin) kritisoitiin Atkinsin dieettiä...

Täsä ohjelmassa keskusteli lääketieteen ja ravitsemistieteiden alalta kaksi professoria ja yksi dosentti. Nimiä en muista.

Eikö tämä jo riitä perusteluksi? Vai oletko opieskellut lääke- ja ravitsemustieteitä niin pitkälle, että kykynet kritisoimaan asiantuntemuksella näitä tiedemiehiä ja -naista (muistaakseni yksi noita kolmesta oli nainen).

On selvää, etteivät he anna tukea tällaiselle dieetille, kun heillä on tiedossa paljon haittojakin siitä. Ehkä jotain onnistuineitakin tapauksia. Eivät kuitenkaan katsoneet voivansa suositella tällaista dieettiä, kun parempiakin laihdutuskeinoja on olemassa.

Ei tiedemies eikä -nainenkaan ryhdy pitämään totena mitään epävarmoja tietoja ja mielipiteitä, vaan hyväksyy löydöksen vasta silloin, kun se voidaan havaita tarkoin määritellyissä ja koordinoiduissa olosuhteissa.
Nist kirjoitti:
Ja tuohon "murrosikäisten" aiheeseen. Murrosikäinenkin kykenee olemaan ilman sokeria. Uskotkos?

Olisihan tuo kyseinen neitonen murrosiässäänkin ilman muuta pystynyt olemaan syömättä sokeria. Mutta hän halusi vain uhmata dieettiään ja syödä makeisia tai sokeripitoisia limsoja ym. niin kuin muutkin. Silmänpohjan vaurioita ehti tulla ennen kuin hän ymmärsi tyhmyytensä. Olisiko tällainen parempi vaihtoehto kuin vaurioiden estäminen ylimääräisillä insuliinipistoksilla? Jos murrosikäinen ei suostu noudattamaan dieettiään eivätkä neuvot mene perille.

_________________
Markku Salonen

Kemisti, aineenopettaja


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-22 17:05:15 
Poissa
karppi
karppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-07 21:46:10
Viestit: 3285
Markku kirjoitti:
Nist kirjoitti:
els kirjoitti:
Joka Markku ei ole vieläkään esittänyt yhtäkään tutkimusta väitteittensä tueksi. Vaan vaan väitteitä. Jos tiedät, niin perustele, ja tutkimustiedoilla, ei YLEn ohjelmilla.


Markku, kiitos, minäkin odotan perusteluitasi?

"Runsas rasvan käyttö kohottaa helposti veren kolesteroliarvoja. Tällä perusteella eräässä viime syksynä radiosta kuulemassani lääketieteellisessä Reseptori-ohjelmassa (YLE 1, torstaisin) kritisoitiin Atkinsin dieettiä...

Täsä ohjelmassa keskusteli lääketieteen ja ravitsemistieteiden alalta kaksi professoria ja yksi dosentti. Nimiä en muista.


Minäkin odotan perusteluita. Esitin omat vastaväitteeni rasvojen kolesterolivaikutuksista tutkimuslinkkeineen.

Mirkan ehdotus keliakiatestistä ja viljan käyttötestistä on kokeilemisen arvoinen. En ole itse tutkitusti keliaakikko, mutta viljan jättäminen pois ruokavaliosta on hävittänyt aikaisemmat jatkuvat vatsaoireet ja närästyksen.

Runsas kasvisten käyttö on yksittäinen ravitsemustekijä, joka näyttää vaikuttavan terveyteen myönteisesti tutkimuksessa kuin tutkimuksessa.


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-22 17:16:04 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Nämä ravitsemustieteen ammattilaiset eivät kahden kesken keskusteltaessa tai sähköpostiviesteillä pysty perustelemaan kantaansa yhtään sina paremmin. Koska satun olemaan tiedeammattilainen minulla on ollut mahdollisuus kysyä näitä asioita heiltä suoraan. Ei heilläkään ole ollut perusteluita.

Tässä ketjussa on lueteltu jo koko joukko ei-suomalaisia ravitsemustieteen ammattilaisia, jotka ovat täsmälleen eri mieltä näiden suomalaisten ravitsemustuntijoiden medialinjan suhteen. Näiden joukossa on mm. kaikkia suomalaisia nimekkäämpi tutkijaprofessori Walter C Willett, joka on maailman epidemiologien kovinta kärkeä. Jokunen vuosi sitten hänen julkaisuistaan useampia oli maailman kymmenen siteeratuimman julkaisun listalla. Moniko suomalainen lääketieteilijä on päässyt sille kymmenen kärjessä listalle? 8)

Eli tuo ei tosiaankaan riitä perusteluksi - ei täällä eikä muualla. Kuten ei Galileon aikana sikäläisten tiedemiesten tieto maasta maailmankaikkeuden keskipisteenä.

Valitan.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-22 17:23:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Markku kirjoitti:

Täsä ohjelmassa keskusteli lääketieteen ja ravitsemistieteiden alalta kaksi professoria ja yksi dosentti. Nimiä en muista.

Eikö tämä jo riitä perusteluksi? Vai oletko opieskellut lääke- ja ravitsemustieteitä niin pitkälle, että kykynet kritisoimaan asiantuntemuksella näitä tiedemiehiä ja -naista (muistaakseni yksi noita kolmesta oli nainen).


:shock: Perusteluksi riittää radio-ohjelma, jonka "asiantuntijoiden" nimet eivät ole edes tiedossa. Kyllä käyttää media valtaa, jos näin on. :shock:

Markku kirjoitti:

On selvää, etteivät he anna tukea tällaiselle dieetille, kun heillä on tiedossa paljon haittojakin siitä. Ehkä jotain onnistuineitakin tapauksia. Eivät kuitenkaan katsoneet voivansa suositella tällaista dieettiä, kun parempiakin laihdutuskeinoja on olemassa.


Saisko vähän tietoa niistä haitoista. Kun ne "paremmat" laihdutuskeinot ei joko toimi, tai vaarantaa terveyden.

Markku kirjoitti:

Ei tiedemies eikä -nainenkaan ryhdy pitämään totena mitään epävarmoja tietoja ja mielipiteitä, vaan hyväksyy löydöksen vasta silloin, kun se voidaan havaita tarkoin määritellyissä ja koordinoiduissa olosuhteissa.


Ota vaikka vähän selvää millaisiin tutkimuksiin perustuvat nämä vähärasvaiset ja runsashiilihydraattiset suositukset. Olivat epävarmoja tietoja ja mielipiteitä.

Markku kirjoitti:

Olisihan tuo kyseinen neitonen murrosiässäänkin ilman muuta pystynyt olemaan syömättä sokeria. Mutta hän halusi vain uhmata dieettiään ja syödä makeisia tai sokeripitoisia limsoja ym. niin kuin muutkin. Silmänpohjan vaurioita ehti tulla ennen kuin hän ymmärsi tyhmyytensä. Olisiko tällainen parempi vaihtoehto kuin vaurioiden estäminen ylimääräisillä insuliinipistoksilla? Jos murrosikäinen ei suostu noudattamaan dieettiään eivätkä neuvot mene perille.


Kuitenkin, ainakin vielä toistaiseksi, suurin osa suomalaisista kakkostyypin diabeetikoista ei ole teinityttöjä, joilta olisimme riistämässä heidän elintärkeää insuliiniaan. Suuremmat kustannukset (ja vastaavasti voitot toisaalla) tulevat niistä vähän ikääntynemmän väestön lääkkeistä. He eivät ehkä ole yhtä uhmakkaita, ainakaan päästyään irti sokerikoukusta

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-22 17:33:31 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2005-01-28 14:59:06
Viestit: 196
Mirka kirjoitti:
Mitäpä jos kuitenkin tekisit itselläsi parin viikon kokeen ilman viljaa. Voit vaikka syödä perunaa, jos et halua samalla kokeilla täysimittaista alakarppia, sekä riisiä, tattaria. Et kuole siihen, vaikka eläisit sen ajan pelkillä kananmunilla. (Tietenkään siihen ei ole mitään syytä, mutta noin kärjistyksenä.) On esitetty jopa 25 % ihmisistä olevan tavalla tai toisella viljaongelmaisia. Jos osoittautuu, että vilja sopii, niin sitten se sopii. Jos mitään ei tapahdu, voit palata takaisin nykyiseen ruokavalioosi. Olisi kuitenkin hirmuisen hyvä sulkea pois keliakian mahdollisuus, sillä hoitamattomana siitä on ikäviä seurauksia. Ja suurin osa keliakiasta on diagnosoimatta.

On myös mahdollista mennä uuteen, edulliseen pikaestiin, joka otetaan veritipasta. Se antaa 95 % tuloksen.

En ole saanut viljasta koskaan mitään vaivoja. Pelkällä viljalla elin viime kesänä useankin päivän maalla, kun muut elintarvikkeet olivat loppuneet. en viitsinyt tehdä viiden kilometrin matka lähimpään kaupaan, kun viljatuotteita oli vielä riittävästi jäljellä. Mitään vaivoja ei tullut koskaan. Joten keliakian mahdollisuuden voinen jo nyt sulkea pois.

Kävin opiskeluaikanani vuonna 1982 tutkimuksissa Ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiössä (YTHS). Laboratoriokokeissa minulla todettiin vain laktoosi-intoleranssi ja sekin lievänä. Ei maitotuotteista luopuminen eikä siirtyminen hyla-tuotteisiin auttanut paljoakaan. YTHS:n lääkäri sanoi vain, että jos sipuli aiheuttaa vatsavaivoja, sen käyttöä täytyy vain vähentää. Aika vähän sipulia syönkin, valmistuotteisiin lisätty sipuli ei yleensä aiheuta ongelmia. Valkosipulia ja laktoosiakin vatsani kestää yleensä paremmin kuin tavallista sipulia.

Ongelmanani on sekin, että minulla energiakulutus näyttää olevan erittäin suuri. Olen ollut koko ikäni laiha; painan tuskin 55 kiloa vaikka olen 180 cm pitkä. Nälkä tulee minulle helposti, eikä sitä mikään salaattilautanen riitä sammuttamaan. Keksejä käyn kotonani vähän väliä syömässä, ja ennen minulta kului ainakin yksi paketti (200 g) latkoosittomia Kulta-Marie -keksejä viikossa. Vuoden vaihteen jälkeen vaihdoin ne Tasangon fruktoosipipareihin, ja niitäkin kuluu tavallisesti ainakin yksi pussi (200 g) viikossa, joskus enemmänkin. Kahvin kanssa käyttämäni sokerin olen vaihtanut Rainbow-makeutuspuristeisiin, mutta aikaisemminkin minulta kului vain kolmisen sokeripussia vuodessa. Sokeruidun mehun olen korvannut light-mehulla, jota kulunee keskimäärin lasillinen päivässä. Rainbow-puristeet ja light-juomat vähentävät sokerinkulutustani yhteensä yli 10 g, jos oletetaan, että yksi lasillinen sokeroitua mehua sisältää 20 g sokeria (vuodessa kuluisi 365 x 20g = 7,3 kg). Työpaikalla kyllä otan ateriallani lasillisen mehua, joka varmasti on makeutettu sokerilla, ja iltapäivällä käyn kahvilla, kanssa otan jonkin kahvipullan tai hillomunkin sammuttaakseen nälkäni. Silloin panen kahviini myös sokeria, jotta nälkä pysyisi kauemmin loitolla. Sokerista en siis ole vielä kokonaan luopunut. Yleensä syön yhden banaaninkin ennen iltakahvia. Toista banaania en uskalla syödä, koska silloinkin voi tulla vatsavaivoja, ei kuitenkaan aina.

Kahvista olen jonkin verran riippuvainen; jos olen ollut ilman kahvia 16 tuntia, saan usein päänsäkyä.


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-22 17:38:32 
Poissa
karppi
karppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-07 21:46:10
Viestit: 3285
Jätä nyt edes nuo transrasvapiparit pois ruokavaliosta, tilalle vaikka kotona leivottua pullaa :roll: .

Taipumus alhaiseen elopainoon on yksi keliakian oireista. Itse viljan aiheuttamat oireet voivat olla hyvin vähäisiä, mutta huonokuntoinen suoli oirehtii kyllä muuten.


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-22 17:56:43 
Poissa
karppi
karppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-07 21:46:10
Viestit: 3285
Wi kirjoitti:
Kalsium ja magnesium ovatkin todennäköisesti isommassa roolissa, kuin kuvitellaan, samoin kalium ja jotkut vitamiinit. Kyse ei kuitenkaan ole pelkästä maaperästä, vaan edelleen ravinnosta - johon toki maaperän vaikutukset osin heijastuvat. Nykyravinnon hivenainetasapaino on perin erilainen verrattuna keräilijä-metsästäjien ravinnon tasapainoon. Viljelykasvit ovat luonnonvaraisia sisariaan niukkaravinteisempia. Rasva edesauttaa vitamiinien ja hivenaineiden imeytymistä, kuitu (etenkin liukenematon) taas ehkäisee sitä. Esimerkiksi maidon kalsiumin hyvä imeytyminen on todennäköisesti osin maitorasvan ansiota.


En yleensä lainaile kovin paljon itseäni, mutta nyt on pakko, kun huomaan, että ajatus jäi kirjoituksessani vajaaksi. Siis paikallisten maaperäolojen vaikutusta väheksyn siksi että ravintomme ei tarkalleen ottaen ole kovin paikallista. Ja meillä helsinkiläisillä (tai monilla muilla suomalaisilla) ei edes vesi ole ihan paikallista... ...suomalaisesta pohjavesivarannosta toki, eli kalkkipitoisuushan on täällä liki kaikkialla alhainen. Mutta muuten mineraalipitoisuudessa on kallioperäalueittaisia vaihteluita.


Ylös
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 352 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 15 6 7 8 918 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)