Me puhumme täysin eri asioista. Minulle sana kalorirajoitus ei merkitse jotakin maagista syö 1500/syö 2000 kcal -formulaa (ja huvittavaa kyllä minä hylkäsin Enigin dieettiohjeet, koska tiesin että joku 2000 kilokaloria päivässä on oman ylläpitoni yläraja, siis aivan liian korkea mulle henkilökohtaisesti), vaan sitä että ihminen laihtuu kun kuluttaa enemmän kuin syö. On täysin yksilöllinen asia, miten tuo suurempi kulutus syntyy. Minusta on suoranaista kusetusta väittää, että ihminen laihtuu syömällä 5000 kcal kaloria päivässä, kunhan syö vain gramman hiilareita, enkä minä missään suostu sellaisia väitteitä levittämään.
Ja koska minä tiedän, millainen äärimmäisyysihminen olet, tämä ei nyt tarkoittanut sitä, että ihmisen pitäisi kitua jollakin 1000 kilokalorin dieetillä.
Tämä ei tarkoittanut edes sitä, että karpin ylipäätään pitäisi kaloreita laskea. Ei todellakaan tarvitse, jos laihtuu ja olo on hyvä. Mutta en jaksa enää kuulla niistä Atkinsin kahdesta hepusta. Ehkä he olivat geneettisiä ihmeitä. On myös paljon mitä ravitsemuksesta ei tällä hetkellä tiedetä.
Käytännön havaintoni osoittavat, että noin neljäsosalla ihmisistä atkaaminen toimii kuin tauti, yhdellä neljäsosalla se ei toimi lainkaan, ja me loput olemme siltä väliltä.
Minun fysiikan tietoni ovat niin vähäiset etten tiedä mitä tekemistä kvanttifysiikalla on ihmisen fysiologian kanssa. Minä olen liittänyt kvanttifysiikan enempi metafysiikkaan, ja sitä minun mielestäni ravitsemus ei ole

. Niin kuin kaikissa asioissa, myös ravitsemuksessa ajattelen niin, ettei kaikkea vielä tiedetä. Mutta se ei tarkoita, että kaikki vanha olisi heitettävä romukoppaan.
Ugh, olen puhunut. Mielipiteeni on kaikkea muuta kuin definitiivinen.