karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-19 19:34:34

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 68 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2005-08-16 07:38:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Varpu kirjoitti:
minä EN viljele kaloreita kirjoissani. Minä EN usko, että kaloriteoria on yksyhteen sovellettavissa.

Meillä on eri käsitys kaloriteorian viljelemisestä, minua kauhistuttaa sekin että Atkins uusimmassaan puhuu että karpilla saattaisi olla sellainenkin juttu kuin ylensyöminen. Mary Enig, joka muuten kuulostaa järkevältä, on pistänyt kirjansa dieetteihin kalorirajoituksen (varsin tiukan, sitä paitsi). Ilman muuta hylkäsin sellaisen kirjan.

Varpu kirjoitti:
Mutta minä en myöskään usko, että alakarpit olisivat kumonneet termodynamiikan lait. Se on sitten toinen juttu, mitä tulevaisuudessa esimerkiksi nutrigenomics-tieteenhaara tulee osoittamaan. Ja Pienetär: olen varmasti jo lukemattomia kertoja sinullekin sposteissani todennut, että minä en näe asioita mustavalkoisina, vaan tunnistan siinä välissä lukuisat eri harmaan sävyt. Niin myös kaloriteorian suhteen.

Minä en usko että mikään fysiikan laki on kiveen hakattu etenkään sen jälkeen kun tutustuin kvanttimekaniikkaan, josta Bohr sanoi, että "joka sanoo tätä ymmärtävänsä, ei ole ymmärtänyt". Minä pidän tätä lausumaa pätevänä myös termodynamiikkoihin.

Tätä ketjua voi jatkaa sillä että on olemassa subjektiivisia totuuksia ja on olemassa harvoja objektiivisia totuuksia. Objektiivisiin totuuksiin kuuluu se ettei ihminen saavuta mitään tärkkelystä ja sokeria syömällä, tämähän on karppien ja virallisterveellisen linjan kannattajien välinen suurin kiistakysymys. Objektiivinen totuus on myös se, että lautasmalli on ristiriidassa saantisuositusten kanssa (ja karppaus vastaa saantisuosituksiin paljon paremmin).
Subjektiivisia totuuksia on että kalorirajoitus laihduttaa, kalorirajoitus lihottaa, pianonvaijerismi laihduttaa, pianonvaijerismi lihottaa.....

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-16 12:29:14 
Me puhumme täysin eri asioista. Minulle sana kalorirajoitus ei merkitse jotakin maagista syö 1500/syö 2000 kcal -formulaa (ja huvittavaa kyllä minä hylkäsin Enigin dieettiohjeet, koska tiesin että joku 2000 kilokaloria päivässä on oman ylläpitoni yläraja, siis aivan liian korkea mulle henkilökohtaisesti), vaan sitä että ihminen laihtuu kun kuluttaa enemmän kuin syö. On täysin yksilöllinen asia, miten tuo suurempi kulutus syntyy. Minusta on suoranaista kusetusta väittää, että ihminen laihtuu syömällä 5000 kcal kaloria päivässä, kunhan syö vain gramman hiilareita, enkä minä missään suostu sellaisia väitteitä levittämään.
Ja koska minä tiedän, millainen äärimmäisyysihminen olet, tämä ei nyt tarkoittanut sitä, että ihmisen pitäisi kitua jollakin 1000 kilokalorin dieetillä.
Tämä ei tarkoittanut edes sitä, että karpin ylipäätään pitäisi kaloreita laskea. Ei todellakaan tarvitse, jos laihtuu ja olo on hyvä. Mutta en jaksa enää kuulla niistä Atkinsin kahdesta hepusta. Ehkä he olivat geneettisiä ihmeitä. On myös paljon mitä ravitsemuksesta ei tällä hetkellä tiedetä.
Käytännön havaintoni osoittavat, että noin neljäsosalla ihmisistä atkaaminen toimii kuin tauti, yhdellä neljäsosalla se ei toimi lainkaan, ja me loput olemme siltä väliltä.
Minun fysiikan tietoni ovat niin vähäiset etten tiedä mitä tekemistä kvanttifysiikalla on ihmisen fysiologian kanssa. Minä olen liittänyt kvanttifysiikan enempi metafysiikkaan, ja sitä minun mielestäni ravitsemus ei ole :lol: . Niin kuin kaikissa asioissa, myös ravitsemuksessa ajattelen niin, ettei kaikkea vielä tiedetä. Mutta se ei tarkoita, että kaikki vanha olisi heitettävä romukoppaan.

Ugh, olen puhunut. Mielipiteeni on kaikkea muuta kuin definitiivinen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-16 15:42:29 
Kaloriteoriasta käydään kiihkeää väittelyä, puolesta ja vastaan. Aineen ja energian häviämättömyyden laki pätee - ainakin siinä todellisuudessa, jonka minä tunnen. Näin ollen kaloriteorialle on perusta, mutta -siis iso MUTTA- on siinä, miten tuo aine ja energia ihmisen elimistössä liikkuu. Tässä käsittääkseni on tuo suuri kiistanaihe.

Tällä foorumillakin on joskus esitetty esimerkkinä, että juo desin tai pari ruokaöljyä. Kaloreita siinä on melkoisesti, mutta se ei välttämättä lihota, koska elimistö ei ehdi kaikkea tuota rasvaa varastoimaan ennekuin se jo poistuu luonnollista reittiä. Kaloriteoria olettaa, että kaikki syöty energia kulutetaan. Mahdollinen ylimäärä varastoidaan. Oikeampi määrittely olisi: Syöty energia vähennettynä poistuvan materian energialla kulutetaan ja ylimäärä varastoidaan. (Tietääkö kukaan tutkimuksesta, jossa olisi syötyjen ruokien lisäksi seurattu systemaattisesti myös poistuvia virtoja? Olisin kiinnostunut.) Se, että, joku syö enemmän kuin kuluttaa ja silti laihtuu, on mielestäni mahdollista, mutta se ei poista sitä, etteikö jonkun muun henkilön jollakin muulla makroravinnekoostumuksella tarvitsisi tarkkailla syömisiään. Ihannetilannehan on, että kenenkään ei tarvitse laskea yhtään mitään, vaan syödä sen verran kuin hyvältä tuntuu. Ja sitähän moni täälläkin on opettelemassa.

Ihan esimerkin vuoksi:pari tuttuani A ja B harrastaa aktiivisesti samantyyppistä liikuntalajia ja syövät samassa ruokalassa samantyyppiset lounaat. Hoikempi A vetelee iltapäivällä vielä yli jääneet kahvileivonnaiset (jätemylly) kun toinen syö vain puolikkaan yhdestä. Jos B söisi saman verran hän lihoisi. Mihin katoaa tuo hoikan kaverin A syömä energia? Joko kaveri kuluttaa mielettömästi (?) tai on ns. huonon hyötysuhteen kaveri - ei pysty varastoimaan ravinnon energiaa. Samainen tuttuni B teki ruokavaliossaan lähes samat muutokset kuin minä, hänen painonsa romahti 10 kg - laskematta, seuraamatta. Minä pääsin noin puoleen siitä. Kuulun ryhmään, jonka paino putosi karppauksella noin 5 %, siis ilman erityistarkkailua. Siitä eteenpäin pitää seurata ja laskea - olen testannut. Jos en seuraa, yläkarpilla lihon ja alakarpilla painoni pysyy vakiona . Karppaus on silti minun juttuni, vaikka mikään painonpudotusautomaatti se ei ole ollutkaan.

Olen samaa mieltä Varpun kanssa, ravitsemuksesta ei tiedetä läheskään kaikkea, eikä ole yhtä ainoaa mallia. Mielestäni myös henkilökohtaisten kokemusten esittäminen yhtenä ainoana oikeana totuutena on sangen kyseenalaista edusti mitä ravitsemussuuntausta tahansa. Variaatioita löytyy, sitä mustan ja valkoisen välissä olevaa harmaata.

Nämä ovat subjektiivisia mielipiteitä.

Terv. Anja
Hyvällä hyötysuhteella - valitettavasti

Täydennyksenä vielä äskeiseen. Toki aineenvaihdunnassa keskustellaan myös erilaisista reiteistä (metabolisesta edusta), mutta niin kauan kuin normaali energiatase:
tulevat virrat-lähetevät virrat = kulutettu + varastoitu
on selvittämättä, puhutaan lillukanvarsista.
(Tämäkin siis mielipide)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-17 06:12:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Varpu kirjoitti:
Mutta en jaksa enää kuulla niistä Atkinsin kahdesta hepusta. Ehkä he olivat geneettisiä ihmeitä.

Vaikka Atkinsilla ja aika monella karppikirjailijalla on tapana esitellä ääriesimerkkejä hyvien tuloksien saavuttamisessa (tapa josta en suuremmin pidä), ne vain havainnollistavat yleisiä suuntaviivoja, eli on paljon enemmänkin niitä heppuja kuin kaksi.
Tietysti joku voi myös kituuttaa vaikka alle megan kalorimäärillä jolloin jumi purkautuu kaloreita lisäämällä. On ihan tunnettu tosiasia että elimistö menee jumiin jos kaloreita on liian vähän. Missä sitten se "liian vähän" raja kulkee - epäilen että se on hyvin yksilöllistä.

Varpu kirjoitti:
Niin kuin kaikissa asioissa, myös ravitsemuksessa ajattelen niin, ettei kaikkea vielä tiedetä. Mutta se ei tarkoita, että kaikki vanha olisi heitettävä romukoppaan.

Mutta kysymysmerkillä se pitää varustaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 16:50:41 
Kysyn ihan mielenkiinnosta, että onko PAKKO syödä niin paljon rasvaa? Ja miksi? Energiansaannin varmistamiseksiko? Jos alan karpiksi, (niin kuin luultavasti alankin tutustuttuani hieman paremmin tähän hommaan) en välittäisi varta vasten lotrata rasvojen kanssa. Ennemminkin lopettaisin rasvojen turhan välttelyn. En esim. pidä rasvaisen maidon mausta, joten haluaisin jatkaa rasvattoman juontia. Toisaalta voisin luopua tavastani kaataa ylimääräiset rasvat viemäriin jauhelihan paistamisen yhteydessä ja uskaltaisin ottaa reilusti salaatinkastiketta. Eli onko välttämätöntä tehdä niin suurta numeroa rasvasta? Luulisi, että esim. hedelmistä ja lihasta tulee muutenkin tarpeeksi kaloreita, vaikkei ryhtyisi millekään rasvakuurille.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 16:57:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Anonymous kirjoitti:
Kysyn ihan mielenkiinnosta, että onko PAKKO syödä niin paljon rasvaa? Ja miksi? Energiansaannin varmistamiseksiko? Jos alan karpiksi, (niin kuin luultavasti alankin tutustuttuani hieman paremmin tähän hommaan) en välittäisi varta vasten lotrata rasvojen kanssa. Ennemminkin lopettaisin rasvojen turhan välttelyn. En esim. pidä rasvaisen maidon mausta, joten haluaisin jatkaa rasvattoman juontia. Toisaalta voisin luopua tavastani kaataa ylimääräiset rasvat viemäriin jauhelihan paistamisen yhteydessä ja uskaltaisin ottaa reilusti salaatinkastiketta. Eli onko välttämätöntä tehdä niin suurta numeroa rasvasta? Luulisi, että esim. hedelmistä ja lihasta tulee muutenkin tarpeeksi kaloreita, vaikkei ryhtyisi millekään rasvakuurille.

Kuka nyt pakottaa sua ylikäyttämään rasvaa? Eri asia se onkin,
että rasva on sentään sallittu, eikä poissuljettu vaihtoehto, niinkuin
low-fatissa.

Juon ihan surutta mitä maitoa haluan, kunhan en juo enempää kuin
2 dl kerralla (nostaa insuliinini liian paljon, mutta ei varmaan muissa).
Jos katsot maitojen hiilarimääriä, huomaat kyllä, ettei ole kovin
iso ero niiden välissä, niin kuin on annettu ymmärtää ainakin
Atkinsin kirjoissa.

-yupik

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 17:31:09 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Anonymous kirjoitti:
Kysyn ihan mielenkiinnosta, että onko PAKKO syödä niin paljon rasvaa? Ja miksi? Energiansaannin varmistamiseksiko?

Osa rasvasta on tarpeen kehon rakennusaineeksi, loppu käytetään energianlähteenä. Jos karsit hiilihydraatteja, täytyy aiheutunut energiavaje korvata jollain muulla. Ainoat vaihtoehdot ovat rasva, proteiini ja alkoholi. Viimeksi mainittua ei suosittele energian kannalta merkittävissä määrin kukaan ja proteiinia mm. lihakset tarvitsevat vain rajallisen määrän (ylijäämä nostaa verensokeria), joten jäljelle jää rasva. Läträtä ei tarvitse, mutta joillekin lähes rasvattomuuteen tottuneille muutos on aika suuri.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 17:37:52 
Ok, hyvä ettei tarvitse välttämättä alkaa syödä varta vasten oikein superrasvaisesti. :D Kun vielä vähän lisään tietämystäni, voinkin pian alkaa karppaamaan. Kiitos vastanneille!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 22:23:36 
Poissa
karppi
karppi

Anonymous kirjoitti:
Ennemminkin lopettaisin rasvojen turhan välttelyn. En esim. pidä rasvaisen maidon mausta, joten haluaisin jatkaa rasvattoman juontia. Toisaalta voisin luopua tavastani kaataa ylimääräiset rasvat viemäriin jauhelihan paistamisen yhteydessä ja uskaltaisin ottaa reilusti salaatinkastiketta.

Minulla homma menee oikeastaan juuri tavalla. Rasvan kanssa lotraaminen on aivan turha median ja tiettyjen hysteeristen ravitsemusvalistajien valitsema sävytys aiheeseen.

Ei minullekaan kaikki rasva vieläkään maistu, esim. se tuhti ja lötkö silavaköntti kyljyksen sivussa jää kyllä edelleen syömättä... ...silloin harvoin kun juon maitoa, valitsen luomukevyttä...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-17 08:56:59 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Minä olen päätynyt ihan tietoiseen rasvan lisäämiseen, muuten ei tule tarpeeksi. Iho kuivuu ja rypistyy, olo nuutuu. Kaloreita ei muuten tule tarpeeksi ainakaan minun kulutukselleni, tai sitten sitä lihaa pitäisi mättää älyttömästi. Mutta tämä varmaankin riippuu paljon juuri siitä kulutuksesta.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-17 09:52:10 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Kun pitkäaikaisesti hiilihydraattien määrä on pieni, sanotaan vaikka noin 5% luokkaa ja jos ollaan isokalorisella ravinnolla, so ei lihota eikä laihduta tuppaa se olemaan aivan normaalia että ravinnon rasvamäärä voi liikkua noin 75-85E% tuntumassa (inuiiteilla jopa yli 90E% ja tässä jo tuleekin esiin se kuinka hankalaa on makroravinnemäärien ilmoittaminen prosentiosuuksina ja suhteessa kulutukseen. Tämä on nykyisten ravitsemussuositusten yksi typeryys, prosentteina kulutuksesta joka ei sovi kovin hyvin erityisesti proteiinille ja sitä kautta se muuttaa muidenkin osuuksia kun esim olosuhteet lisäävät huomattavasti energiankulutusta).

Nykytyylin mukaisista elintarvikkeista ja tottumuksilla sitä ei aina saa ihan "itsestään" vaan on mietittävä mitä syö jotta saa tuon rasvamäärän riittämään ilman merkittävää rasvalisäilyä ellei halua lisätä hilihydraattia tai proteiinia joista jälkimmäisen käyttö suurissa määrin energiaravinteeksi on, jos nyt ei suorastaan virhe niin ainakin täydellisen turhaa eikä vältämättä terveyden kannalta lainkaan optimaalista. Laihdutettaessa, eli oltaessa vajaaenergisellä sen rasvamäärän on syytä jäädä alemmas mutta ei kovin paljoa. Käytännössä se rasvamäärä ei juurikaan ole syytä menä paljoa alle 40E% kokonaistarpeesta (joka siis on eri asia kuin syödyn ruuan energiasisältö) laihdutettaessa. Tällöin sen osuus syödystä ravinnosta tietenkin nouse

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-10-06 21:30:25 
Poissa
sintti
sintti

karppaamisesta en tiedä mitään, mutta sen olen oppinut tässä maailmassa, että mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle, eli ehdoton totuutta ei ole missään asiassa.
kaikkien elimistöt eivät ole samanlaisia ja eri aineiden imeytyminen on erilaista johtuen geeneistä, iästä, sukupuolesta, sairauksista, tottumuksista, liikunnasta, allergioista yms, joten jäitä hattuun saarnaamisessa, eli uskonnonvapaus tässäkin asiassa

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-10-06 23:04:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

nypy kirjoitti:
karppaamisesta en tiedä mitään, mutta sen olen oppinut tässä maailmassa, että mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle, eli ehdoton totuutta ei ole missään asiassa.
kaikkien elimistöt eivät ole samanlaisia ja eri aineiden imeytyminen on erilaista johtuen geeneistä, iästä, sukupuolesta, sairauksista, tottumuksista, liikunnasta, allergioista yms, joten jäitä hattuun saarnaamisessa, eli uskonnonvapaus tässäkin asiassa

:roll:

Viestin otsikko: Karppaajat
ViestiLähetetty: 2005-10-08 21:07:42 
Ja jos jotain tällä palstalla inhoan, niin :roll: -hymiötä.

Karppaajat ensin kertovat jonkun "ei-karppaajan" ruokavaliosta, puheista tai muusta, jolla tämä tavis on paljastanut tyhmyytensä, kun uskoo terveysviranomaisten suosituksiin. Ja sitten lopuksi aina :roll: osoittamaan miten tyhmiä ihmisiä maailmassa onkaan, mutta miten viisaita me karppaajat onneksi olemme.

Tulee aika omahyväinen vaikutelma. Karppaus alkaa muutenkin vaikuttaa uskonnolta.

Viestin otsikko: Re: Karppaajat
ViestiLähetetty: 2005-10-08 21:15:50 
Poissa
prinssieversti
prinssieversti

Vierasxx kirjoitti:

:roll:

Sori, oli pakko :D

Viestin otsikko: Re: Karppaajat
ViestiLähetetty: 2005-10-08 21:22:32 
Vierasxx kirjoitti:

Itseasiassa eniten tuota :roll: -hymiötä on käyttänyt täällä ihq-rakas-trollimme VT. Ja sepäs onkin ainoa asia mitä hänessä inhoan. Juuri tuo sama hymiö. Eli vierasxx, jaamme saman tunteen. :roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-10-09 14:06:53 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Auts, minä olen ymmärtänyt tuon hymiön ilmeisesti ihan väärin. Minä olen luullut, että sitä kaytetään kun asia alkaa mennä mahdottoman moniulotteiseksi eikä enää tiedä mitä ajatella?!

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-10-09 14:16:26 
Poissa
hörhökarppi
hörhökarppi

Pakko kommentoida tähän. Olen ymmärtänyt tuon hymiön kuten Mirkakin. Ja käyttänyt sitä myös siinä tarkoituksessa. Tässä se sitten taas nähdään, miten saman asian voi tulkita eri lailla... :shock:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-10-09 21:55:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No okei, väännetään sitten. Nypy sanoi ensin, että karppaamisesta hän ei tiedä mitään, sitten hän kertoi että kaikkien elimistöt eivät ole samanlaisia, ja sitten kehotettiin laittamaan jäitä hattuun saarnaamisessa. Minusta siinä kävi melko selväksi sekin, että paitsi karppaamisesta, hän ei tiedä mitään tästä foorumistakaan, joten :roll: :roll: :roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-10-09 23:18:35 
Poissa
sintti
sintti

se on totta että tästä foorumista en tiedä mitään, mutta jonkun tiedonjyväsen sain jollekkin annettua, kaloista ja vähän muustakin.
tuntuu kun olen lukenut tätä foorumia, että on joidenkin mielestä olemassa vain yksi oikea tie, karppaaminen

http://www.rpteam.net

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 68 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00