karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-24 15:50:22

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 230 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 812 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 08:11:49 
kekexxx kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:

Taidan olla tekemisissä tutkimuksen kanssa, toisin kuin täällä valtaosa. Sorry poijaat! :P

No, oletko saanut mitään järkevää aikaiseksi? Lisätään stressiä: pidä huolta, että olet ottanut huomioon kaikki vaikuttavat tekijät. Siitä huolimatta työsi on todennäköisesti täysin yhdentekevää. Aiheutat ehkä muutamia kymmeniä kuolemia, mutta hei, elämä on! Kato pitää uskoa siihen mitä tekee. Eihän sitä voi tehdä munakasta rikkomatta vähän munia. Monet ihmiset lukevat juttusi ja toimivat niiden mukaan; aikamoinen vastuu - painavakin.

Olen saanut paljonkin järkevää aikaan. \:D/ \:D/ Mulla on työpaikka, jossa voi surffailla netissä ja tapella karppien kanssa. :lol: Mä saan suht hyvää palkkaa, työkaverit on mukavia, olen saanut nimen moneen lehteen, radioon ja telkkaan, iso osa ihmisistä pitää mua asiantuntijana, mulla on takana vaikuttava taustataho, joka takaa sen, että se mitä mä sanon merkkaa monelle aika paljon. Mulla on väitöskirja ja tohtorinhattu, jolla voi keekoilla lapsille, iso liuta julkaisuja arvostetuissa kansainvälisissä julkaisuissa. Kun menen ulkomaille kongressiin, mulla on siellä paljon tuttuja tutkijakollegoita. Mun juttuja siteerataan tutkimusmaailman lisäksi tavallisten kuolevaisten maailmassa. Mun työn ansiosta moni muukiin tutkii samaa alaa, kun on huomattu että se on tärkeä juttu. Siinäpä vähän alkajaisiksi. Ei ois ala-asteen ope uskonut vielä 20 vuotta sitten mikä musta tuli. Aika hyvä minä. =D>

Pistäkää paremmaks. :twisted:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 08:17:21 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Anonymous kirjoitti:
Olen saanut paljonkin järkevää aikaan. \:D/ \:D/ Mulla on työpaikka, jossa voi surffailla netissä ja tapella karppien kanssa. :lol: Mä saan suht hyvää palkkaa, työkaverit on mukavia, olen saanut nimen moneen lehteen, radioon ja telkkaan, iso osa ihmisistä pitää mua asiantuntijana, mulla on takana vaikuttava taustataho, joka takaa sen, että se mitä mä sanon merkkaa monelle aika paljon. Mulla on väitöskirja ja tohtorinhattu, jolla voi keekoilla lapsille, iso liuta julkaisuja arvostetuissa kansainvälisissä julkaisuissa. Kun menen ulkomaille kongressiin, mulla on siellä paljon tuttuja tutkijakollegoita. Mun juttuja siteerataan tutkimusmaailman lisäksi tavallisten kuolevaisten maailmassa. Mun työn ansiosta moni muukiin tutkii samaa alaa, kun on huomattu että se on tärkeä juttu. Siinäpä vähän alkajaisiksi. Ei ois ala-asteen ope uskonut vielä 20 vuotta sitten mikä musta tuli. Aika hyvä minä. =D>

Tuossa "saavutuslistassasi" oli kovin vähän mitään tavoittelemisen arvoista, mutta jos sinusta oikeasti tuntuu että olet saavuttanut paljon, niin onneksi olkoon.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 08:23:37 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Mutta asiantuntijana sinä ehkä voisit, Vieras, kertoa minulle mitä on kova rasva johon tässä ketjussa viitataan. Kerro vaikkapa luettelo niistä rasvahapoista. Aloitetaan siitä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 08:30:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Anonymous kirjoitti:
olen saanut nimen moneen lehteen, radioon ja telkkaan,

On munkin nimi ollu kirjassa. Iso kirja onkin, nimittäin puhelinluettelo. :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 09:15:40 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Ainakin itse olen kaivannut tänne palstalle enemmän väittelyseuraa, joka perustelee kantansa. Jos kerran nykysuositukset ovat alakarppausta selvästi parempia ja terveellisempiä, voisi kuvitella niiden perustelujen olevan ymmärrettävissä ilman tohtorintutkintoakin.

Mikä on saanut uskomaan, että juuri rasvan käytön vähentyminen on pienentänyt sydäntautikuolleisuutta muutaman viime vuosikymmenen aikana? Wi:n laittamista käppyröistä voisi päätellä pikemminkin, että syinä ovat viljan ja perunan kulutuksen vähentyminen sekä lihan, kasvisten ja hedelmien käytön lisääntyminen. Tuollainen käyrä ei siis yksin riitä oikeuttamaan rasvan välttämistä. Mitkä ovat ne muut perustelut?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 09:23:41 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Valeluokitus:

Tavallinen vale, emävale ja ylimpänä valeiden kunkkuna tilasto. (vale on tietysti ruma sana mutta sen sijalla voisi käyttää sanaa erehdyttäminen)

Toki niitä sitten on vahingossa tehtyjä ja tahallaan tehtyjä.

haluan kunnollisen kausaliteettiketjun tuolle rasva - sv tauti hypoteesille enkä tilastoja.

Aloitetaan: mikä on paljon puhuttu kova rasva.

Seuraavaksi: miten se elimistössä vaikuttaa.

vai puhutaanko mieluummin siitä että tieverkon asfaltoitujen kilometrien määrän lisääntyminen ja lapsikuolleisuuden väheneminen korreloi selkeästi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 09:25:21 
Anonymous kirjoitti:

Riippumatta nyt siitä, mitä tuosta yllämainitusta väitetään järkeväksi, tunnen monta väintäin yhtä arvostettua lääketieteen ja ravitsemuksen ammattilaista, jotka puhuvat eläinrasvan puolesta ja nopeita hiilihydraatteja vastaan.

Mutta se hiukan ihmetyttää, ettet ammattitutkijanakaan pysty laskemaan yhteen yhtä plus yhtä. Eli yhdistämään suomalaista teollisen transrasvan kulutuksen vähenemistä vuodelta 1950 (sodan jälkeiset korvikkeet) 90-luvulle asti Suomen SVT-tilastoihin. Tuona aikana teollisuus karsi (salaa ja pakon sanelemana) transseja, erityisesti kaikesta näkyvästä rasvasta. Muutos oli moninkertainen verrattuna muutokseen tyydyttyneiden rasvojen käytössä. Ja tämä yhteys on todistettu tutkimuksin muuallakin - toisin tuo suomalaisten suosima väite tyydytettyjen rasvojen ja SVT'n yhteydestä.

Ja sinuna olisin huolissani, että 90-luvun jälkeen sydän- ja verisuonitaudit eivät ole vähentyneet, vaan vain niistä johtuvat kuolemat... Itse asiassa niiden lääkitys lisääntyy siinä missä diabetes ja paino-ongelmatkin. Ja niistä melkoisesti sinua arvostetumpi tutkija, Walter C Willett syyttää kyllä (transsien ohella) lisääntynyttä, pitkälle jalostettujen nopeiden tärkkelysten käytön lisääntymistä, ei luonnonrasvoja 8)

terv els
(Mahtaakohan sinusta tohtorinhattu oikeuttaa myös perustelemattomiin väitteisiin tai asiattomaan käytökseen? Ei silti, se ei varmaan ole ainoa asia, josta olemme eri mieltä.)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 09:26:04 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

... ja tuo olin siis minä...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 09:31:46 
Anonymous kirjoitti:

Riippumatta nyt siitä, mitä tuosta yllämainitusta väitetään järkeväksi, tunnen monta väintäin yhtä arvostettua lääketieteen ja ravitsemuksen ammattilaista, jotka puhuvat eläinrasvan puolesta ja nopeita hiilihydraatteja vastaan.
terv els

Mainitse joku nimeltä, kun heitä kerran on niin monta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 09:34:27 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

els: =D>

Ja tämä mainitsemasi "kupla" on kaikenlisäksi ollut herrojen ravitsemistieteilijoiden TIEDOSSA ja se ON nimenomaan tahallaan vaiettu ja salattu. Vaan kuka paljastaa tämän niin että oikea käry kävisi. Kuka tiesi koska ja mitä. Oliko teko tahallinen (se on kuitenkin rankka väite ja jätän sen sittenkin kysymysmerkiksi) Miksi tämä salailu jatkuu juuri tällä hetkellä. Eli, kuka pelkää.... ja ketä.

Entä jos "avattaisiin" kunnolla uudelleen joitakin vanhoja suomalaistenkin tekemiä tutkimuksia... ja puretaan ne kriittisellä silmällä eikä vaan jätetä loppupäätelmälukuja elämään omaa elämäänsä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 09:38:33 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Anonymous kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:

terv els

Sinähän tässä aloit "saavutuksillasi" ensin kehumaan, että jos ensin esittelisit itsesi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 09:38:42 
Anonymous kirjoitti:
Mutta se hiukan ihmetyttää, ettet ammattitutkijanakaan pysty laskemaan yhteen yhtä plus yhtä. Eli yhdistämään suomalaista teollisen transrasvan kulutuksen vähenemistä vuodelta 1950 (sodan jälkeiset korvikkeet) 90-luvulle asti Suomen SVT-tilastoihin. Tuona aikana teollisuus karsi (salaa ja pakon sanelemana) transseja, erityisesti kaikesta näkyvästä rasvasta. Muutos oli moninkertainen verrattuna muutokseen tyydyttyneiden rasvojen käytössä. Ja tämä yhteys on todistettu tutkimuksin muuallakin - toisin tuo suomalaisten suosima väite tyydytettyjen rasvojen ja SVT'n yhteydestä.

No, kun transsit ovat RADIKAALISTI vähentyneet -90 luvun loppuun mennessä, kun tämä salailu ja salaliitot paljastuivat, niin mitenkäs ne taas 2000 luvulla ovat nousussa?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 09:40:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

oisko transsien saanti taas nousussa?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 09:45:50 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Suuresti ihmettelen miksi nämä kovarasvamantran uskovaiset eivät nyt pläjäytä tähän edes listaa niistä.

tehtävä: luettele ne kovat rasvat! Nimeä ne nyt tai lopetetaan paskanjauhanta niistä.

Helpotetaan. Jos haluat luettele ne rasvat joita tarkoitetaan saantisuosituksen 10% enintään osuudella. Mitkä rasvat ne ovat ihan yksitellen: niiden nimet ja todettu haitallinen käyttäytyminen elimistössä. Kuinka todettu, koska ja missä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 09:48:16 
Einomies kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:

terv els

Sinähän tässä aloit "saavutuksillasi" ensin kehumaan, että jos ensin esittelisit itsesi.

Itse asiassa, minä en ole kehunut mitään, kysyin vain elsiltä kysymyksen. Ilmeisesti täällä ei saa kysyä mitään, saati sitten kyseenalaistaa. :roll: Voin silti esitellä itseni, eli olen äitiyslomaileva arkkitehti, joka on kiinnostunut monista asioista. 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 10:01:28 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

No, ei näy listaa. Eikö se ollutkaan päivänselvä asia ja helppo itsestäänselvyys se kovien rasvojen luettelointi sekä niiden kunkin osoitetut haitat. Vai pitääkö sekin tieto ostaa kuten finelin transrasvat.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 10:13:57 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Arkkitehti kirjoitti:
Einomies kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:

terv els

Itse asiassa, minä en ole kehunut mitään, kysyin vain elsiltä kysymyksen.

Eihän teistä vieraista millään perkeleelläkään voi tietää kuka on kukakin. Anteeksi siis kovasti nyt sinulle.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 10:22:36 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Arkkitehti kirjoitti:
Einomies kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:

terv els

Itse asiassa, minä en ole kehunut mitään, kysyin vain elsiltä kysymyksen. Ilmeisesti täällä ei saa kysyä mitään, saati sitten kyseenalaistaa. :roll: Voin silti esitellä itseni, eli olen äitiyslomaileva arkkitehti, joka on kiinnostunut monista asioista. 8)

Eikös tuo Walter C Willett Harvardista kelpaa? Lienee maailman tämän hetken kuuluisin epidemiologi - ja USDA'n ruokapyramidin kyseenalaistaja. Sitten olis kardiologiproffaa (vaikkapa Agatston), kardiologi-tohtoria (Roope Atkins'in lisäksi niitä on muitakin, osa todella nimekkäitä), endokrinologi-tohtoria (tiedän ainakin kolme), ja vino pino muuten vaan tohtorin tutkinnon saaneita.

Suomestakin tiedän suoralta kädeltä ainakin neljä professoria tai emeritusta, joiden mielipiteet ovat varsin karppia. Lääkäreitä on jo kymmeniä, ellei satoja - ja noita miekankalistelijatohtoreita löytyy jopa täältä karppifoorumilta.

Anonymiteetin suojassa on vaikeaa sanoa enempää - mutta ethän sinäkään sanonut 8). Itse asiassa, tuon saman anonymiteettiuden suojassa sinulla on vieläpä vapaus kertoa itsestäsi juuri niin paljon ja totta kuin haluat. Mutta nuo ensimmäisen kappaleen kaverit ovat kaikki julkaisseet asiasta kirjoituksia, ja vielä ihan omissa nimissään 8)

terv els
/edit jokunen typo/

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 10:32:36 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Ja mikäpä se "tohtorius" edes on. Osa heistä on toista mieltä ja osa toista. Osa enemmän väärässä osa vähemmän.

Tästä huolimatta, kissa joka ei osaa lukea eikä tunne ravitsemustohtoreiden ristiriitaisia toinen toistaan oikeammassa olevia uskomuksia osaavat syödä kummallisen oikein. Ne eivät edes tiedä syövänsä "paharasvaa". Ihmeellistä........

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 11:08:42 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

naputtaa sormella pöytää...

Mikä tässä selvisi (no ei selvinnyt siis vähääkään)?

Transrasva ei ole nykyisin ongelma ja siksi finelissä ei ole tarkoituksenmukaista julkistaa niitä koko kansalle.

"Kovat" rasvat on kiva puheenaihe. Se muuttuu tylsäksi kun joku pyytää nimeämään ne ja luettelemaan kunkin nimetyn haittakäyttäytyminen elimistössä. Tai edes niiden joukon haittakäyttäytyminen.

Missä nämä "tietäjät" nyt on... vai menikö tärkeä rasvaton tärkkelys väärään kurkkuun.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 230 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 812 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00