HYVIN PITKÄAIKAISEN STATIINILÄÄKITYKSEN VAIKUTTAVUUS
Olen jo vuosia ihmetellyt, miksi statiinin vaikuttavuudesta suomalaisessa arkielämässä ei kerrota mitään, vaikka asia koskee tai on koskettanut lähes miljoonaa suomalaista. Rahaakin statiinihoitokokonaisuuteen on kulunut jo yli kaksi miljardia euroa. Ainakin teollisuudessa ja liike-elämässä tällaisen ”investoinnin” takaisinmaksua olisi seurattu joka vuosi. Nyt näyttää, että statiiniprojektilla ei ole vastuullista ”omistajaa”.
Olen yrittänyt löytää vastuullisten tahojen tutkimana edes jotakin tietoa statiinin vaikuttavuudesta suomalaisessa arkielämässä:
Professori Risto Huupposen vastuulla on Turun yliopistossa tätä asiaa tutkittu jo lähes kahdeksan vuotta – tuloksetta.
Professori Erkki Palva pitää selvitystä tärkeänä, mutta Fimealla ei ole tähän resursseja.
Professori Erkki Vartiainen kertoi, että asia ei kuulu THL:lle. THL:llä on kyllä tietokonerekisterit näistä asioista, mutta tietokonejärjestelmä meni jumiin viime vuonna. Bujettileikkauksesta johtuen järjestelmää ei ole korjattu.
Dyslipidemia Käypä Hoito-ryhmää asia ei näytä kiinnostavan lainkaan.
Yllä mainittujen vastuullisten tahojen välinpitämättomyyden takia, olen sekä omasta kiinnostuksestani että muiden potilaiden kannustuksesta yrittänyt selvittää asiaa julkisista, Tilastokeskuksen ylläpitämistä rekistereistä. Iltalehti kiinnostui selvityksestäni ja halusi uutisoida siitä. Iltalehden julkaisema artikkeli aiheutti raivokkaan reaktion Turun Sanomissa. Turun yliopiston sydänsairauksien huippututkimusyksikon johtaja, professori Juhani Knuuti hyökkäsi rajusti selvitystäni vastaan. Hän vetosi muun muassa siihen, että erilaisten sydänperäisten kuolemien tilastot pitää ikävakioida, jotta ne olisivat luotettavia. Vakioitua tietoa ei kuitenkaan ollut saatavilla edes Tilastokeskuksesta. Ikävakioitu kuolemansyyaineisto oli mahdollista saada käyttöön ainoastaan tilaustyönä erilliskorvausta vastaan. Tilasin ikävakioinnin laskutustyönä omalla kustannuksellani. Media sai vauhtia toimeksiantoon ja Tilastokeskus toimitti tiedot nopeasti. Nyt statiinilääkityksellä olevilla on käytössään suomalaisen rekisteritilaston viimeisin ja virallisin tieto.
Oheisesta liitteestä löytyvät erilaisten sydänperäisten kuolemien kehitystrendit sekä vakioimattomina että vakioituina. Katselkaa niitä ja tulkitkaa haluamallanne tavalla.
Liite 1: Statiinilääkitys oli miljardimoka
https://docs.google.com/viewer?a=v&pid= ... U4ZDBhZmU4
PROFESSORI JUHANI KNUUTI
Tyrmäät minun selvitykseni täysin vääräksi, mutta et esitä mitään oikeampaa rekisteriselvitystä. Minusta tämä on väärin. Edes joku parempi selvitys on esitettävä. Tästä syystä pyydään Sinulta vastaavaa selvitystä. Saat vapaasti käyttää selvityksessäni olevia Tilastokeskuksen numeroita. Niitä en ole nyt edes itse kerännyt Tilastokeskuksen järjestelmästä, vaan olen saanut ne kirjallisesti 29.5.2015 Tilastokeskuksesta.
Leino Utriainen
dipl.ins./ eläkkeellä