Uutispalvelu Duodecim: Eläinproteiineja suosivat suurentuneessa diabetesvaarassaHarvardin korrelaatiokopla jatkaa eläinperäisen ravinnon vastaiasta ristiretkeäään. Miksi eivät jatkaisi, kun jemmassa olevasta datasta voi helposti, vaivattomasti ja halvalla laskeskella lisää kaikenlaisia korrelaatioita - jotka siis edelleenkään EIVÄT kerro mitään syy-seuraussuhteesta - ja haluttujen otsikoiden saaminen maailman mediaan on taattu.
Totta helvetissä tolkuton proteiinin syönti edistää insuliiniresistenssin kehittymistä ja sen etenemistä diabetekseksi kuten tolkuton hiilareiden syöntikin. Molemmat nostavat verensokeria ja panevat haiman tuottamaan lisää insuliinia.
Kuten uutisessa jopa myönnetään, ero eläin- ja kasviperäisen proteiinin välillä oli tutkimuksessa vähäinen. Otsikko kuitenkin synnyttää lukijalle ihan toisenlaisen mielikuvan.
Lainaa:
Tulosten perusteella riski sairastua aikuistyypin diabetekseen oli suurin osallistujilla, jotka saivat eniten proteiinia ravinnostaan. Erityisesti tämä koski paljon eläinperäisiä proteiineja syöviä.
Kasviproteiineja suosivien diabetesriski oli hieman muiden riskiä pienempi, mutta vaikutus ei ollut kovin suuri, tutkijat havaitsivat.
Rasva on edelleen turvallisin makro energianlähteenä insuliiniresistenssin ja diabeteksen ehkäisyn kannalta. Piste. Mm. liiallisiin omegakuutosiin liittyvien ongelmien takia eläinrasva on yleisesti ottaen terveellisempää kuin kasvirasva.
Oikeampi otsikko tälle tutkimusuutiselle, jos tästä piti uutinen tehdä, olisi ollut:
Liikaa proteiinia syöneet suurentuneessa diabetesvaarassaLiikaproteiinin ongelmallisuus on juuri se syy miksi karpit eivät korvaa liikahiilareita proteiinilla vaan korvaavat ne rasvalla.