karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-23 15:48:15

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 352 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 17 8 9 10 1118 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-23 10:20:29 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Juu, samoin siitä kaliumista on tullut suorastaan "saarnatua". Kaliumin saantia noin yleisellä tasolla olisi hyvä lisätä. Siitä kannattaa olla huolissaan ja tosiaan huolehtia riittävästä saannista. Noin yleisellä tasolla siihen kiinnitetään jostain syystä turhan vähän huomiota. On aika käsittämätöntä että natriumin saannista saarnataan ja vouhotetaan sen vähentämisestä ja samalla liki kokonaan "unohdetaan" puhua kaliumista.

Joissakin tietolähteissä on mainintoja luonnon kansojen aivan toisenlaisesta kalium/natrium saantisuhteesta kuin lansimaisella hömppäruokavaliolla. Sen lisäksi kaliumin saanti on myös määrällisesti liian vähäistä usein.


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-23 10:21:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-03 11:42:41
Viestit: 1791
Nämä ovat makuasioita. En minäkään pelkästään ruispuuroa söisi, mutta ihanaa tuoretta ruisleipää hyvästikin! Ja muuta viljatuotetta, onhan niissä muissakin. Ohrapuurossa on enemmän kaliumia kuin ruispuurossa, ja uuniohrapuuro on hyvää. Ruisletut!

_________________
Timo Kuuselaa mukaillen: Epidemiologisten tutkimusten jälkianalyyseille näytään pantavan liikaa totuusodotuksia.

Kuva Toisaalta - mutta toisaalta.
Shit happens.


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-23 10:26:22 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Niin, minä taas en käsitä miksi minun olisi syötävä kauhia lasti hiilihydraattia saadakseni kaliumia kun sen määrän saa ilmankin. ;)


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-23 10:27:57 
Perenna kirjoitti:
Nämä ovat makuasioita.


Niin, makuasioitahan nämä. Hyväkarpit todellakin ottavat sitten ne kaliuminsa vaikkapa ruisleivästä. Me alakarpit taas raatelemme lihaa ja pupellamme pähkinöitä. 8)


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-23 10:31:24 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2004-05-21 13:22:17
Viestit: 198
Katsoin ihan uteliaisuuttani Finelistä:

Kalium on solunsisäinen ioni, jolla on merkitystä verenpaineen säätelyssä ja lihasten toiminnassa. Puutosta tavataan lähinnä vain lisääntyneen kaliumin erityksen seurauksena nesteenpoistolääkityksen yhteydessä. Puutosoireita ovat lihasheikkous ja sydämen toimintahäiriöt. Kaliumia saadaan kasviksista, erityisesti perunasta sekä maitotuotteista.

100 g seuraavia aineita:
Ruisjauho, kokojyväjauho, 317,9 mg
Vehnäjauho, puolikarkea, 123,1 mg
Ohrasuurimopuuro, maito, 166,1 mg
Sianliha, raaka, 386,5 mg
Cashewpähkinä, 565 mg
Maapähkinä, 670 mg
Manteli, 740 mg
Valkokaali, 320mg
Porkkana, 390 mg
Tomaatti, 290 mg


Mutta kuinka paljon sitä kaliumia pitää sitten syödä?
Taidan nyt lähteä kaupungille ostamaan pähkinöitä.


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-23 10:56:47 
Poissa
karppi
karppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-07 21:46:10
Viestit: 3285
Kalium on yksi noista solunsisäisistä ioneista. Rukiissa on kaliumlähteenä se(kin) ongelma, että kaupalliset ruisvalmisteet ovat myös erittäin natriumpitoisia. Tavallinen ruisleipähän sisältää enemmän natriumia,kuin suolapähkinät.

Ongelmaa voi tietysti kiertää valmistamalla esim. ruispuuroa itse ja kontrolloida siten natriumin määrää.


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-23 11:23:21 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Maria kirjoitti:

Mutta kuinka paljon sitä kaliumia pitää sitten syödä?
Taidan nyt lähteä kaupungille ostamaan pähkinöitä.


Sopivana määränä pidetään noin 4700mg josta sanotan ettei se ole välttämättä optimaalinen. Tarkkaa määrää on ahdoton määrittää.
Amerikkalaiset naiset saavat tyypillisesti tuosta määrästä puolet, ja miehen aavistuksen enemmän. Tällä epäillään olevan yhteyttä alhaisen saannin alueilla mm kohonneisiin verenpaineisiin. 8toki sillä epäillään olevan yhteyksiä muihinkin juttuihin)

Ylärajaa saannille ei ole asetettu normaaleista ravintoaineista saatuna.

Lisäravinteena sitä on käytetty mm "Atkins" ryhmälle kun on tehty tutkimuksia.


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-23 12:27:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-03 11:42:41
Viestit: 1791
Kaliumista keskusteltiin hifistelyketjussa Kaliumin ja magnesiumin saanti.

KTL:n sivulla Ravitsemussuositusten tausta on lause, jota ei voi olla siteeraamatta.
Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Suomalaiset ravitsemussuositukset. Komiteamietintö 1998:7 kirjoitti:
Tasapainoinen ravintoaineiden saanti, energian saannin ja kulutuksen tasapainottaminen, hiilihydraattien suhteellisen osuuden lisääminen, kovan rasvan ja natriumin saannin vähentäminen sekä alkoholin kulutuksen pitäminen kohtuullisena ovat tavoitteina suomalaisten ravitsemuksen parantamiseksi.

Tämä on siis komiteanmietinnöstä. Tavalliselta ihmiseltä ei tämän kummempia perusteluja hiilihydraattivakaumukselleen voi vaatia.

Kaliumin saantisuositus on tuossa komiteanmietinnössä naisille 3,1 g/vrk, miehille 3,5 g/vrk.

_________________
Timo Kuuselaa mukaillen: Epidemiologisten tutkimusten jälkianalyyseille näytään pantavan liikaa totuusodotuksia.

Kuva Toisaalta - mutta toisaalta.
Shit happens.


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-23 13:12:17 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2004-05-21 13:22:17
Viestit: 198
Kiitos tiedoista.
Finelissä oli lause: "kaliumia saadaan kasviksista, erityisesti perunasta sekä maitotuotteista. "
Ihmettelen tuota lausetta maidon osalta, 100 ensimmäisen joukkoon sopii vain kutunmaito ja rasvaton maitopulveri. Eihän ne taida kuulua kenenkään jokapäiväiseen ruokavalioon.


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-23 13:12:32 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Perenna kirjoitti:
Kaliumista keskusteltiin hifistelyketjussa Kaliumin ja magnesiumin saanti.

KTL:n sivulla Tasapainoinen ravintoaineiden saanti, energian saannin ja kulutuksen tasapainottaminen, hiilihydraattien suhteellisen osuuden lisääminen, kovan rasvan ja

Kaliumin saantisuositus on tuossa komiteanmietinnössä naisille 3,1 g/vrk, miehille 3,5 g/vrk.


Tuota hiilariasiaa on kyllä tullut taivasteltua enemmän kuin kerran. Se on... *per../&%&%¤%#*

NNR2004 teksti hiilihydrateista on kyllä aika pitkä ja mutkikaskin ja menee kyllä ihan biokemian puolellekin asiassa. (Siellä on myös ihan julkeasti sanottu: (suunnilleen) Ihminen ei tarvitse hiilihydraattia. (paitsi jos haluaa välttää ketoosia)

Kaliumin osalta myös uusi NNR2004 (Nordic Nutrition Recommendations)sanoo naisille 3,1 ja miehille 3,5g/vrk. NNR1996 (joka on pohjana mainitsemaasikin) on jätetty muuttamatta kuitenkin vaikka sitten esitetään että vanha perustui dataan verenpainevaikutuksesta. : "The reference values are kept unchanged compared to NNR1996, since there are no new scientific data to justify any major changes."

Tosin tekstiosuudessa NNR2004 sitten on katsausta asiaan laajemmin sekä viitteitä.

Saannin minimirajaksi (NNR2004) on asetettu 1,6g/vrk joka turvaa varsinaiselta puutteelta.

Jokatapauksessa sitten jenkkiläinen (AI, 2004) Adults >19v 4,7g ja imettävälle 5,1g/vrk


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-23 13:24:41 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2005-07-17 16:17:26
Viestit: 7
Minä en kyllä aio käyttää aikaani Na, K, Mg ym. määrien tarkkailuun. Niitä tulee kyllä kun syö ruokaa, ja elimistö kyllä poistaa liialliset jos nyt sattuu esim. Na-K tasapaino muuttumaan turhan paljon. Jos mahdollista, niin kannattaa vilkaista jotain ihan perus biokemian kirjaa niin huomaatte miten fiksu kroppa teillä on!


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-23 13:53:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-03 11:42:41
Viestit: 1791
Jotta emme eksyisi kaliumiin tässä ketjussa, lainaan tässä selostusta Stanley Milgramin testistä:
Stanley Milgramin testiselostus kirjoitti:
Perhaps one of the most fascinating experiments ever conducted to investigate this moral question is known as the Milgram experiment, after Stanley Milgram, the psychologist who devised the experiment. Subjects in his experiment were told that they were going to take part in exercises designed to test other people's abilities to learn. They were seated at a mock "shock generator" with thirty switches marked from 15 volts ("slight shock") to 450 volts ("danger--severe shock"). Through a small glass window they could see the "learner" in the adjoining room strapped to a chair with electrodes on his or her wrists. The subject was told he or she was to test the other person's ability to memorize lists of words, and to administer a "shock" when the learner made the mistake, increasing the intensity each time. As the intensity of the "shocks" grew, and the learner pretended to cry out in more and more pain, eventually fainting, the experimenter told the subjects they had to continue administering the shocks. Astonishingly, although the subjects grew nervous and agitated, more than two-thirds administered the highest level of shocks to the learners when ordered to do so by the experimenter. Milgram concluded that when people are ordered to do something by someone they view in authority, most will obey even when doing so violates their consciences.


(Suom: Ehkä yksi kiehtovimmista koskaan tehdyistä tätä moraalista kysymystä tutkivista kokeista on Milgramin koe, jonka suunnitteli psykologi Stanley Milgram. Koehenkilöille kerrottiin, että he olivat osallisina oppimista tutkivassa testissä. Heidät pantiin istumaan ”sähköiskugeneraattorin” eteen. Laitteessa oli kolmekymmentä katkaisijaa 15 voltista (”lievä näpäys”) 450 volttiin (”vaara – ankara sähköisku”). Pienestä lasi-ikkunasta he näkivät viereisessä huoneessa ”oppijan”, joka oli sidottu tuoliin elektrodit ranteissa. Koehenkilöille [jotka siis luulivat olevansa testaajia] kerrottiin, että heidän tuli testata toisen henkilön kykyä oppia ulkoa sanalistoja. Kun oppija erehtyi, hänelle tuli antaa kerta kerralta voimakkaampi ”sähköisku”. Kun ”sähköiskujen” voimakkuus kasvoi, ja oppija näytteli tuskanhuutoja ja lopulta näytti pyörtyvän, kokeen valvoja käski ”testaajia” silti jatkamaan sähköiskujen antamista. Hämmästyttävää oli, että vaikka ”testaajat” kokivat tilanteen ahdistavaksi, enemmän kuin kolme neljäsosaa antoi kaikkein vahvimman sähköiskun oppijoille, kun kokeen valvoja käski heitä tekemään niin. Milgram teki sen johtopäätöksen, että kun käskijänä on auktoriteetin arvovalta, ihminen tottelee käskyä silloinkin, kun se on vastoin heidän oikeustajuntaansa.)

Ehkä tämä on hiukan kaukaa haettu, mutta valaissee kuitenkin sitä, ettei ole ihan helppoa ruveta uskomaan että meitä k*setetaan. Sitä paitsi uskon että k*settajat ovat itsekin hyvässä uskossa asiassaan.

_________________
Timo Kuuselaa mukaillen: Epidemiologisten tutkimusten jälkianalyyseille näytään pantavan liikaa totuusodotuksia.

Kuva Toisaalta - mutta toisaalta.
Shit happens.


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-23 14:04:51 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Niin minäkin uskon. Pahoja ihmisiä on hirveän vähän. Mutta meillä on nämä talouden rakenteet, jotka ohjaavat sitä, minkälaista tietoa saamme, ja mitä pidämme järkevänä, realistisena ja kaikkea semmoista.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-23 14:05:53 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Poimintoja NNR2004:

Ai että mikä on NNR2004... se on itseasiassa aika paljon... siihen perustuu mm lähivuosien suomalaiset viralliset ravitsemis suositukset... edellinen oli NNR1996

(projektin ryhmässä on olleet suomesta mukana mm Antti Aro, Mikael Fogelholm)

"A number of short- to medium-term studies have shown a transient increase in fasting triglyserides and decrease HDL-cholesterol levels after introduction of high-carbohydrate diets."

"Although there is no absolute need for food carbohydrates to sustain life, dietary supply of carbohydrate is essential to avoid ketosis. The US Food and Nutrition Board estimated the average requirement of (glycaemic) carbohydrate to 100g/d for children and boys and girls up to 18 years, as well as adults, based mainly on data regarding carbohydrate utilisation by the brain. This corresponds to about 15-20E% in adult females and males, respectively."

"Low-carbohydrate/high-fat/high-protein diets have been increasingly advokated recently and are very popular in the media, without detailed evidence of their efficacy or safety. A systematic reviev (89) concluded that there is insufficient evidence to make recommendations for or against the use of low-carbohydrate diets. The safety of long-term adherence to such diets has not been documented. Among the published studies, participants weight loss while using low-carbohydrate diets was principally associated with decreased energy intake and increased diet duration but not with reduced carbohydrate content. On the other hand, increasing protein content to 20-25E% while keeping a low fat/high carbohydrate content may assist weight reduction."

"There is no absolute need for food carbohydrates to sustain life, provided that adequate amounts of protein, for de novo synthesis of glukose, and fat are consumed. Only cells in central nervous system, red blood cells and some other cells dependent on anaerobic glycolysis have an absolute requirement for glucose. At prolonged deficit of glucose brain cells can adapt partially to utilise fat-derived metabolites, i.e. Beta-hydroxibutyric acid and acetoacetic acid. A very low carbohydrate diet, however, result in a chronically increased production and plasma level of these acids, referred as ketosis, and absence of glycogen stores, with adverse effects on high-intensity energy production by muscles. Other possible adverse effects of diets very low in carbohydrates are bone mineral loss, hypercholesterolaemia and increased risk of urolithiasis, but such effects are not well documented."

No juu ihan oikeudenmukaista ei tietenkään ole laajojen tekstien seasta erottaa tuollaisia poimintoja mutta.... tuollaistakin löytyy 400 sivuisesta NNR2004:stä.

Toivottavasti tulla ei pahoja kirjoitusvirhekömmähdyksiä ole... kaksisormijärjstelmä huonoilla silmiklaseilla.. ;)

Jos ihan oikeasti haluaa tietää mikä on virallista ravitsemis suositusta kannattaa tuo kirja lukea. Sanoisin että se saattaa hiukan "avartaa" mailmankuvaa silläkin sektorilla... tuo kyseinen paperikasa on samalla melkoinen tietolähde lukuisine viitteineen. Ja teoriaakin on ihan riittämiin tavanomaisiin tarpeisiin.


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-25 11:21:11 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
mimmuli kirjoitti:
Minä en kyllä aio käyttää aikaani Na, K, Mg ym. määrien tarkkailuun. Niitä tulee kyllä kun syö ruokaa, ja elimistö kyllä poistaa liialliset jos nyt sattuu esim. Na-K tasapaino muuttumaan turhan paljon. Jos mahdollista, niin kannattaa vilkaista jotain ihan perus biokemian kirjaa niin huomaatte miten fiksu kroppa teillä on!


Nimenomaan se on fiksu silloin kun kaikkea on tarjolla riittävästi. ;) Tyhjästä se nimittäin ei tee yhtään mitään.

Erityksen säätö munuisten osalta on suorastaan nerokas. Sama koskee osittain imeytymisen säätelyä.

Yksi kuitenkin hivenen "huonosti" kontrolloitu. Se on hikoilu sen sisältämien elektrolyyttien osalta. Tosin siinäkin on jonkunverran säätöä elyt erityksen osalta. Kuumaan sopeutumaton saattaa erittää hien mukana jopa 30g natriumia kun vastaavaasti sama henkilö useiden viikkojen aikana kuumaan sopeuduttua saattaa erittää samalla hikoilumäärällä vain muutaman gramman. Ja kyllä sen hien mukana muutakin lähtee.

Lainaus: Saunders: Medical Physiology, Guyton&Hall, 10Th Ed.
Pienessä lisäluvussa joka erikseen muun lisänä käsittelee urheilufysiologiaa. (muutenhan toki elektrolyyttitasapainon käsittely on tietenkin hyvinkin yksityiskohtaista)

Pikkukappaleen "Body Fluids and salt in exercise" lopussa.

"Experience by military units exposed to heavy exercise in the desert has demonstrated still another electrolyte problem -- the problem of potassium loss. Potassium loss results partly from increased secretion of aldosterone during heat acclimatization, which increases the loss of potassium in the urine as well as in the sweat. As a consequence of these new findings, some of newer supplemental fluids for athletics are beginning to contain properly proportioned amounts of potassium along with sodium, ........ "


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-25 13:36:18 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2005-01-28 14:59:06
Viestit: 196
yupik kirjoitti:
Oletko ikinä tutkinut niitä tuotteita, mitä myydään Suomessa "täysjyväviljatuotteina"? Eipäs tarvitse näköjään kuin yksi
pikkurilli täysjyvä koko taikinassa, jotta voi myydä niitä täysjyvätuotteina.

Minä taas haluan tietää, että miksi minun pitäis syödä leipää ylipäätänsä,
kun saan riittävästi kuitua kasviksista (esim. artisokista, joissa on 6,45
g kuitua 120 g artisokkaa (josta saa 13,42 g hiilareita), kun taas esim. 100 g VAASAN TÄYSHYVÄT Täysjyvävehnä täysjyvävehnäviipaleissa on vastaavasti: Hiilihydraatteja 46 g Ravintokuitua 4.6 g
(http://www.vaasan.com/public/fi/01_tuot ... view=13742))?

-yupik

Linkosuon vähäsuolainen (0,7 % suolaa) ruisleipä Eväs sisältää kuitenkin 54 % täysjyväruista. 215 g:n pakkauksessa sitä on 116 g. Hiivaleipävehnäjauhojakin siinä on mutta myös perunahiutaleita, hiivaa, emulgointi- ja sakeuttamisaineita sekä mineraalisuolaa, joka sisältää natriumkoloridia, kaliumkloridia, magnesiumsulfaattia ja lysiinihydrokloridia. Näistä kalium ja magnesium ovat tärkeitä hivenaineita. 100 g tuota ruisleipää sisältää energiaa 924 kJ = 221 kcal, proteiinia 7,1 g, hiilihydraatteja 42,9 g, joista sokereita 3,5 g, laktoosia 0 g, rasvaa 1,9 g, joista tyydyttyneitä rasvahappoja 0,1 g, ravintokuitua 8,7 g ja natriumia 2,6 g. Joten riittävän terveellistä ainakin tämä Linkosuon ruisleipä on, vaikkei se olekaan puhdasta ruista.

Eihän sinua tietenkään mikään estä korvaamasta leipää kasviksilla, jos uskot niiden korvaavan täydellisesti kokojyväviljasta saatavat tärkeät hivenaineet. En tiedä sitä, miten hyvin kasvikset ne korvaavat. Itse en pysty syömään kovinkaan paljoa kasviksia, kun saan vatsavaivoja. Raakasalaattia jonkin verran, mutta ei se poista minulta näläntunnetta. Pari Tasangon fruktoosipiparia välipalana poistaa sen tehokkaasti.


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-25 14:39:28 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2005-01-28 14:59:06
Viestit: 196
Maria kirjoitti:
Ja liikalihavuuden suurin syy on nopeasti imeytyvät hiilidydraatit.
ps. ei pitäisi sekaantua väittelyyn, mutta kaikki vaikuttaa kaikkeen. Siksi onkin hyvä laihduttaa alakarppaamalla :wink:

Sillä ei ole paljoakaan merkitystä, miten nopeasti hiilihydraatit imeytyvät. Lihoaminen edellyttää sitä, että ihminen saa ravinnostaan enemmän energia kuin kuluttaa. 100 g hiilihydraatteja ja valkuaisaineita tuottavat 400 kcal mutta 100 g rasvaa 900 kcal. Kuluttamatta jäänyt energia varastoituu elimistöön rasvakudokseksi. Riippumatta siitä, onko energia peräisin hiilihydraateista, valkuaisaineista tai rasvoista taikka esim. alkoholista.

Isäni ei kuluttanut kovinkaan paljoa makeaa. Kakkuja hän ei syönyt juuri koskaan. Omissa häissäänkin hän otti hääkakkua vain pienen palan muodon vuoksi. Sairastuminen aikuisiän diabetekseen johtui paljolti perinnöllisistä tekijöistä ja ylipainosta, joka kehittyi muilla tavoin. Hän söi mielellään rasvaisia ruokia mm. sianlihaa ("läskisoosia") ja ryynimakkaroita. Ollessaan kesäisin kaupungissa "kesäleskenä", kun perhe oli maalla, hän taisi syödä juuri ryynimakkaraa joka viikko. Siitähän oli sai helposti päivällisen useammaksikin päiväksi. Tosin hän söi kesäisin paljon talkkunaa piimän kanssa aamuisin usein kaksikin lautasellista. Hänellä oli sellainen käsitys, ettei aamuruoka lihota. Mutta vain siinä tapauksessa että kaiken siitä saatavan energian kuluttaa. Kulumatta jäänyt energia kyllä muodostaa rasvakudosta.

Talkkunajauhoa hyla-piimän kanssa minäkin olen syönyt aamuisin jo kymmenen vuoden ajan. Muistin sen yhtäkkiä noin kymmenen vuotta sitten ollessani silloisessa Hakaniemen Elannossa (myöh. Maxi, nyk. S-Market). Joku vanhanpuoleinen harmaatukkainen mies sanoi innostuneena vaimolleen löytäneensä hyllyltä "sitä aitoa hämäläistä talkkunajauhoa!". Tuttu nimi lapsuuteni ajalta, mutta laktoosi-intoleranssini vuoksi olin sen kokonaan unohtanut. Pian sen jälkeen ostit sitä ja hyla-piimää, ja sen jälkeen olen syönyt sitä talvisinkin aamuisin. Enkä ole lihonnut, vaikka talkkunajauhokin sisältää runsaasti hiilihydraatteja. Joskus kyllä syön talkkunan sijaan Veetabixeja tai All Brain täysjyvävehnähiutaleita hylamaidon kera.


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-25 15:08:30 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2005-01-28 14:59:06
Viestit: 196
Nist kirjoitti:
Katsoiko Markku ollenkaan tuota ruotsalaisten tutkimusta? Minut ainakin mykisti nuo käppyrät: painonlasku ja verensokeritasot. Molemmilla tutkimusryhmillä oli samat kalorimäärät ravinnossaan, mutta se ryhmä, joka noudatti virallisterveellistä ruokavaliota, laihtui vähemmän ja verensokeritasot putosivat vähemmän.

Ja erot eivät olleet mitään hiuksenhienoja, vaan todella tuntuvia. Miten ihmeessä joku voi tuon jälkeen vilpittömästi toitottaa, että virallisterveellinen ruokavalio on kakkostyypin diabeetikoille parasta? Ai niin, toki voi jos sulkee silmänsä ja elää mielipiteineen viime vuosikymmenellä kuullun radio-ohjelman asiantuntijoiden kertoman varassa... Ovatko nämä samaiset asiantuntijat viitsineet tehdä tuollaista tutkimusta Suomessa? Mikseivät ole? :roll:

Mitä ruotsalaistutkimusta oikein tarkoitat? Ihmisillähän on hyvin erilainen energiankulutus (perusaineenvaihdunta). Energiankulutuksestahan myös riippuu se, miten nopeasti ihminen laihtuu.

Minulla energiakulutus näyttää olevan erittäin suuri. Olen ollut koko ikäni laiha; painan tuskin 55 kiloa vaikka olen 180 cm pitkä. Nälkä tulee minulle helposti, eikä sitä mikään salaattilautanen riitä sammuttamaan. Keksejä käyn kotonani vähän väliä syömässä, ja ainakin yksi pussi Tasangon fruktoosipipareita (200 g) kuluu joka viikko, joskus enemmänkin. Työpaikalla otan ateriallani lasillisen mehua, joka varmasti on makeutettu sokerilla, ja iltapäivällä käyn kahvilla, kanssa otan jonkin kahvipullan tai hillomunkin sammuttaakseen nälkäni. Silloin panen kahviini myös sokeria, jotta nälkä pysyisi kauemmin loitolla. Sokerista en ole vielä kokonaan luopunut mutta korvannut sen suurimmaksi osaksi keinotekoisilla makeutusaineilla. Yleensä syön yhden banaaninkin ennen iltakahvia.


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-25 15:17:32 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Markku kirjoitti:
Nist kirjoitti:
Katsoiko Markku ollenkaan tuota ruotsalaisten tutkimusta? Minut ainakin mykisti nuo käppyrät: painonlasku ja verensokeritasot. Molemmilla tutkimusryhmillä oli samat kalorimäärät ravinnossaan, mutta se ryhmä, joka noudatti virallisterveellistä ruokavaliota, laihtui vähemmän ja verensokeritasot putosivat vähemmän.

Ja erot eivät olleet mitään hiuksenhienoja, vaan todella tuntuvia. Miten ihmeessä joku voi tuon jälkeen vilpittömästi toitottaa, että virallisterveellinen ruokavalio on kakkostyypin diabeetikoille parasta? Ai niin, toki voi jos sulkee silmänsä ja elää mielipiteineen viime vuosikymmenellä kuullun radio-ohjelman asiantuntijoiden kertoman varassa... Ovatko nämä samaiset asiantuntijat viitsineet tehdä tuollaista tutkimusta Suomessa? Mikseivät ole? :roll:

Mitä ruotsalaistutkimusta oikein tarkoitat? Ihmisillähän on hyvin erilainen energiankulutus (perusaineenvaihdunta). Energiankulutuksestahan myös riippuu se, miten nopeasti ihminen laihtuu...

Eli et missään vaiheessa edes lukenut sitä? Vaikka se juuri sinua varten tähän ketjuun postitettiin. Ja perenna vielä ystävällisesti käänsi siitä osan suomeksi.

Taitaa olla turha keskustella ihmisen kanssa, joka lukee ja kuulee vain omat mielipiteensä ja itse lähettämänsä viitteet. (Kiitos kysymästä, olen lukenut jo useasti lähettämäsi diabetesliiton sivut, ja kosvasti ihmetellyt niiden ohjeita jo useamman lääkäriystäväni kanssa. Niissä ei ole mitään uutta. Mutta mikä pahempaa, nissä ei myöskään ole mitään, joka osoittaisi hiilihydraattien rajoituksen ongelmalliseksi. Eikä nissä kerrota yhdestäkään kokeesta, jossa hiilihydraatteja rajoittavaa ruokavaliota olisi verrattu Diabetesliiton suosittelemaan. Ja voin hyvin ymmärtää, miksi näin on :evil:).

No, onnea ja menestystä vaan valitsemallasi tiellä!
toivottelee tästä ketjusta poistuva els

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-25 15:26:33 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2004-05-21 13:22:17
Viestit: 198
Puhunette tästä. Ketju on paisunut jo liian vaikeasti hallittavaksi.
http://www.ltblekinge.se/bls/medicinkar ... vement.pdf


Ylös
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 352 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 17 8 9 10 1118 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)