karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-24 15:25:50

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 626 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 18 9 10 11 1232 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2014-12-06 14:22:52 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Huvu kirjoitti:
Nyt menee puurot ja vellit muuten aika pahasti sekaisin. Eduskunnan säätämä laki vs. jokin ohje. Ei noita voi verrata.

Se "jokin ohje" on hemmetin tärkeä lääkäreiden vastuita määritettäessä.
Ja niillä peloteltaessa.
Mutta mistäpä sinä sellaisista tietäisit - vaikka joskus jotain ihan muuta olitkin väittävinäsi :D

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-12-06 15:41:10 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2014-09-29 14:22:33
Viestit: 183
els kirjoitti:
Huvu kirjoitti:
Nyt menee puurot ja vellit muuten aika pahasti sekaisin. Eduskunnan säätämä laki vs. jokin ohje. Ei noita voi verrata.

Se "jokin ohje" on hemmetin tärkeä lääkäreiden vastuita määritettäessä.
Ja niillä peloteltaessa.
Mutta mistäpä sinä sellaisista tietäisit - vaikka joskus jotain ihan muuta olitkin väittävinäsi :D


Suomen perustuslaki (11.6.1999/731) määrää, että "kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia". Laista ei virkamies siis saa missään tilanteessa poiketa. Perustuslain sanamuodosta kannattaa huomioida sanat "kaikessa" ja "tarkoin".

Käypä hoidolla ei sen sijaan sitovuutta ole. Päinvastoin siitä on välttämätöntä poiketa yksittäistapauksessa, toteaa mm. Pälve. Alla lyhyt artikkeli elsille, niin ehkä eroavaisuus on helpompi ymmärtää.

http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/ ... 123814.ece


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-12-06 21:40:41 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Ei tuo todistelu auta yhtään eikä muuta mitään. Mutta sen varmaan ehkä arvasitkin?
Peruslääkäriä pelotellaan niillä siinä missä hän sitten jatkaan ketjun asiakkailleen.
Ja tekemällä niiden vastaisesti lääkäri joutuu todella avuttomaan asemaan. IRL siis.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-12-06 22:00:27 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2014-09-29 14:22:33
Viestit: 183
els kirjoitti:
Ei tuo todistelu auta yhtään eikä muuta mitään. Mutta sen varmaan ehkä arvasitkin?
Peruslääkäriä pelotellaan niillä siinä missä hän sitten jatkaan ketjun asiakkailleen.
Ja tekemällä niiden vastaisesti lääkäri joutuu todella avuttomaan asemaan. IRL siis.


En arvannut.

Kyllä peruslääkäri joutuu poikkeamaan käypä hoidosta. Käypä hoito on vahva lähtökohta, mutta ei sitä voi aina noudattaa. Itsekin olen muuten saanut käypä hoidon vastaista hoitoa, jopa pyytämättä. :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-12-06 22:45:56 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Annika Dahlqvist roikkui löysässä hirressä neljä vuotta, kun valitusta käsiteltiin. Se koski hänen käypähoidon vastaista työtään diabeteksen hoidossa. Hän selvisi siitä - neljän vuoden tutkinnan, kadotetun työpaikan ja maineenmenetyksenkin jälkeen. Heikkilä, joka on uskaltanut puhua vastaan, lähtee maasta. Ja käytännössä jokainen diabetestä "väärin" eli käypähoidon vastaisesti hoitava ja siitä ääneen puhuva tk-llääkäri on hiljennetty, tehokkaasti.

Vai luuletko että he hoitavat diabetestä kuten hoitavat vaikka potilaskokemukset jo monella sanovat jotain ihan muuta? Eivät lääkäritkään ole tyhmiä.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-12-28 12:00:47 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Eve kirjoitti CH:n blogin kommentteihin niin tyhjentävän jutun kananmunista, että se on pakko kopioida tänne kokonaisuudessdan:

Lainaa:
Kananmunan proteiininlaatu on huippuluokkaa ja lisäksi siinä on vitamiineja lähes koko kattaus. Ei ole olemassa tieteellistä todisteita kananmunien ja lisääntyneen kolesterolin välillä. Itse asiassa kananmunassa oleva koliini, jota on kananmunan keltuaisessa on välttämätön aivojen hyvinvoinnille, se myös auttaa maksaa puhdistautumaan ja toimimaan sille kuuluvalla tavalla. Koliinilla on myös verenpainetta alentava ominaisuus ja sen ainesosia esiintyy hermoissa ja aivokudoksessa.

Kokonaisena kananmuna on ravintoarvoltaan yksi luontoäidin parhaita saavutuksia, se sisältää kaiken paitsi C-vitamiinin. Sen proteiinit ovat hyvänlaatuisia ja rasvahappokoostumus käytännössä erinomainen.

Yhdestä n. 55 g munasta saadaan 79 kCal energiaa, rasvaa n. 5,7 grammaa, proteiinia n. 6,9 g ja kaikkia välttämättömiä aminohappoja

Keltuainen sisältää A-, D-, E- ja K- vitamiineja sekä vesiliukoisia B-ryhmän vitamiineja: tiamiinia, riboflaviinia, niasiinia, pyridoksiinia, koliinia, B12- vitamiinia, foolihappoa, pantoteenihappoa ja biotiinia. Kivennäisaineista keltuainen sisältää natriumia, kaliumia, kalsiumia, magnesiumia, fosforia, rikkiä, rautaa, mangaania, sinkkiä, kuparia, kobolttia, nikkeliä, kromia, fluoria, jodia ja seleeniä.

Valkuainen sisältää proteiinia (suurin osa), biotiinia, foolihappoa, niasiinia, pantoteenihappoa, pyridoksiinia ja riboflaviinia. Erityisesti riboflaviinin lähteenä valkuaisella on merkitystä ihmisen ravitsemuksessa. Kivennäisaineista valkuainen sisältää natriumia, kaliumia, kalsiumia, magnesiumia, fosforia, rikkiä, rautaa, sinkkiä, kuparia ja jodia. Määrät ovat kuitenkin pieniä, joten valkuaista ei voida pitää merkittävänä kivennäisaineiden lähteenä.

Kanan ruokinta vaikuttaa jonkinverran ravintoarvoon.

Laadukasta kananmunaa terveellisempää ruokaa saa etsimällä etsiä, joten miksi niiden syömistä pitäisi välttää?

Monet ihmiset ovat karttaneet kananmunaa ruokavaliossaan, sillä sen on luultu vaikuttavan haitallisesti veren kolesterolipitoisuuteen. Viime vuosina saatujen tutkimustulosten perusteella kananmunaa on kuitenkin syyllistetty turhaan. Perusterveen ihmisen ei tarvitse vältellä kananmunia.

Kananmuna on yksi maailman täydellisimmistä ruuista.

Keltuaisessa on antioksidantteja erityisesti luteiinia ja kseaksantiinia, jotka ehkäisevät merkittävällä tavalla silmänpohjan rappeumaa. Munassa on koliinia, joka osallistuu aivojen, hermoston sekä verenkiertoelimistön toimintojen säätelyyn, sekä valkuaisaineosia, jotka laskevat verenpainetta ja suojelevat virustaudeilta. Suojaravinteet imeytyvät kananmunasta erittäin hyvin.

Kananmunissa on myös kolesterolia, jota kananpoikasen aivot tarvitsee kehittyäkseen. Se ei kuitenkaan päädy sellaisenaan ihmisen elimistöön, sillä maksa säätelee veren kolesterolipitoisuutta. Jos ruoka sisältää vähän kolesterolia, maksa tuottaa sitä elimistön tarpeiksi. Vastaavasti, jos kolesterolia on paljon, maksa vähentää omaa tuotantoaan.

Tiedetään, että kananmuna saa elimistön tuottamaan runsaasti hormonia, joka ylläpitää kylläisyyttä, hillitsee ruokahalua ja syömistä.

Kananmunat ovat hyvällä syyllä todellista superruokaa esimerkiksi sydänterveyttä ajatellen.

Kananmunat sisältävät runsaasti antioksidantteja, joista voi olla apua monenlaisten sairauksien ehkäisyssä. Tutkijat ovat havainneet, että kaksi kananmunan keltuaista sisältää yhtä paljon antioksidantteja kuin 25 grammaa karpaloita. Tutkijoiden mukaan ihmisiä tulisikin rohkaista syömään enemmän kananmunia, koska ne ovat niin terveellisiä. Suomalaiset syövät keskimäärin vain 3 kananmunaa viikossa, joka on kananmunien terveellisyyttä ajatellen todella vähän.

Kananmunien suhteen on erityisen tärkeää huomioida laatutekijät etenkin jos kananmunia syö runsaasti. Voi olla mahdollista, että tehotuotettujen munien runsas syöminen ei ole pitkässä juoksussa hyvä juttu terveyttämme ajatellen. Tämä johtuu siitä, että tehotuotetut kananmunat ovat esimerkiksi rasvahappokoostumukseltaan huomattavasti huonompia, kuin luomukananmunat. Lisäksi on hyvä muistaa sekin, että luomukananmunat sisältävät enemmän ravintoaineita kuin tehotuotetut kananmunat.

Munat kannattaa säilyttää omassa pakkauksessaan.

Kananmunan terveysvaikutukset saa hyödynnettyä parhaiten jos sen syö mahdollisimman vähän kypsennettynä. Esimerkiksi keltuaisen antioksidanttipitoisuus vähenee puoleen jos sen kypsentää liian kypsäksi.

Keitto-ohje: keitä 3 minuuttia ja nosta kattila liedeltä. Anna hautua 7 minuuttia. Jäähdytä.

Kananmunaa ei kannata syödä raakana avidiinin (estää biotiinin eli B7-vitamiinin imeytymistä) ja pienen salmonellariskin takia.

Yhdysvaltalaisen meta-analyysin mukaan kananmunien syönti ei lisää sepelvaltimotautia eikä aivoverenkierron häiriöitä. Meta-analyysiin oli sisällytetty kahdeksan artikkelia ja yhteensä yli 250 000 osallistujaa.
(Rong Y ym. BMJ 2013:346:e8539 doi: 10.1136/bmj.e8539)

”Voit syödä niin monta kananmunaa kuin haluat. Kananmunat ovat maksan jälkeen ravinteikkain ruoka mitä voit maan päällä nauttia. On valtava häpeä, että lähdimme demonisoimaan näitä ruokavalion kulmakiviä.”
Tim Noakes (professori)
http://talkfeed.co.za/eggs-and-cholesterol/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-12-29 14:14:50 
Poissa
voinen
voinen

Liittynyt: 2011-07-01 11:44:20
Viestit: 5466
Kananmuna laihduttaa. Olen viime aikoina syönyt muuten samoin kuin ennen, mutta lisäksi yhden kananmunan päivittäin. Ja paino on laskenut.

_________________
Uushullu

Kuuntelen Kroppaa


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-01-25 20:12:13 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Amerikassa yritetään isolla rahalla kehittää kasvipohjaista korviketta kananmunalle.

Jakten på det ägglösa ägget (SVT 18.1. 2015)

Per Wikholm: Den fåniga jakten på vegetabiliska ägg


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-01-26 08:59:34 
Poissa
voinen
voinen

Liittynyt: 2011-07-01 11:44:20
Viestit: 5466
Kasvipohjainen korvike kananmunalle? :shock: :smt078

_________________
Uushullu

Kuuntelen Kroppaa


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-01-26 13:40:38 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 56770
Ei näytä tälle korvike hulluudelle olevan loppua tulossa! #-o

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-01-26 15:22:06 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
^Munatonta munaa kehitetään munan kovikkeeksi vegaaneille. Korvikkeet kuten margariini ovat syvältä.

Andreas Eenfeldtkaan ei innostu.

Eenfeldt toistaa vanhan ohjeensa, ettei munia kannattaisi syödä enempää kuin 36 päivässä. Liiallisen proteiinin saannin välttämiseksi (glukoneogeneesi) olen itse tyytynyt jonkin verran pienempiin määriin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-01-27 19:18:45 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Kuva

Kaiken muun hyvän lisäksi kananmunat auttavat laihtumaan. JS Vander Walin ja kumppaneiden tutkimuksessa vuodelta 2008 kananmunia aamiaiseksi syönyt laihdutusryhmä laihtui 65 prosenttia enemmän kuin bageleita aamiaiseksi vetänyt laihdutusryhmä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-02-12 09:00:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-03-17 14:39:14
Viestit: 1874
Lainaa:
The effect of a high-egg diet on cardiovascular risk factors in people with type 2 diabetes: the Diabetes and Egg (DIABEGG) study—a 3-mo randomized controlled trial

In this randomized controlled study, we aimed to determine whether a high-egg diet (2 eggs/d for 6 d/wk) compared with a low-egg diet (<2 eggs/wk) affected circulating lipid profiles, in particular high-density lipoprotein (HDL) cholesterol, in overweight or obese people with prediabetes or T2D.

Conclusions: High egg consumption did not have an adverse effect on the lipid profile of people with T2D in the context of increased MUFA and PUFA consumption. This study suggests that a high-egg diet can be included safely as part of the dietary management of T2D, and it may provide greater satiety. This trial was registered at the Australia New Zealand Clinical Trials Registry

Abstract

Syökää rauhassa kananmunia diabeetikot kertoo aussitutkimus

_________________
Kaikenlaista pohdintaa terveys/sairausriskeistä....

SANIN LUUPPI


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-02-12 16:22:36 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Kolesterolipitoinen ruoka pääsemässä pannasta Yhdysvalloissa


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-02-18 20:33:28 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18625
Päivän Dagens Nyheter kertoo että Euroopan vanhin, 115 vuotias EmmaMorano on kertonut pitkän ikänsä salaisuuden
Lainaa:
Morano förklarar sitt långa liv med att hon ätit tre råa ägg om dagen sedan hon var tonåring. En doktor ordinerade henne den dieten för att motverka blodbrist

En annan förklaring är att hon levt utan man sedan 1938, då hennes olyckliga äktenskap tog slut efter att hennes nyfödde son dött.

Sedan dess har ingen fått styra över henne igen.

Morano selittää pitkän ikänsä salaisuuden sillä että han on päivittäin syönyt kolme raakaa kananmunaa teini-iästä alkaen. Lääkäri määräsi hänelle tämän ruokavalion verenpuutteen (alhaisen hemoglobinin) välttämiseksi.
Toinen selitys on että hän on elänyt ilman miestä onnettoman avioliittonsa päättyessä v 1938 vastasyntyneen poikalapsen kuolemaan.
Sen jälkeen häntä ei kukaan ole määräillyt.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-02-18 21:30:05 
Poissa
apina
apina

Liittynyt: 2009-12-21 22:22:11
Viestit: 10830
mlv kirjoitti:
Morano selittää pitkän ikänsä salaisuuden sillä että han on päivittäin syönyt kolme raakaa kananmunaa teini-iästä alkaen. Lääkäri määräsi hänelle tämän ruokavalion verenpuutteen (alhaisen hemoglobinin) välttämiseksi.
Toinen selitys on että hän on elänyt ilman miestä onnettoman avioliittonsa päättyessä v 1938 vastasyntyneen poikalapsen kuolemaan.
Sen jälkeen häntä ei kukaan ole määräillyt.

Mulle kertoi IRL yks akka, lääkäri määräsi syömään pihviä ja kananmunaa alhaiseen hemoglobiiniin, raskaana ollessa. Kuulema toimi. Joskus ennenmuinoin.

_________________
äh


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-02-18 21:31:51 
Poissa
Sambakarppi
Sambakarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-06-03 16:26:23
Viestit: 15364
Eilen tuli syötyä lähinnä kananmunia, eli 8 kpl keitettyä munaa. Pitääkin ottaa tämä tavaksi. ;)

_________________
Mateen ruokahakemisto

Tiede on se, mihin uskominen loppuu. - Matee


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-02-23 11:11:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-11-01 15:25:41
Viestit: 578
http://www.hs.fi/ruoka/a1424660664471

Tämmöinen löytyi tämän päivän HS:sta. Tuolla kommenteissa joku kertoili, että veren kolesteroli määrä vaikuttaa myös d-vitamiinin muodostuksessa. Olen joskus tästä lukenut mutta jotenkin se on jäänyt ns.sisäistämättä, kertaus on opintojen äiti, näinhän se taitaa mennä. No siis tuli tästä mieleeni, jotta kun suomessa (ja länsimaissa yleensä) nämä d-vitamiinitasot ovat koht.alhaiset ainakin aikuisväestöllä, niin voiskohan se johtuakin tästä alituisesta kolesterolin vahtaamisesta? (joka siis on myös muissa länsimaissa yleensä viime aikoina ollut tapetilla). Ja sitäkautta sen alentamisesta, ja sitä kautta d-vit.tasojen alentamisesta, ja sitä kautta kansan sairastelemisesta jos jonkilaiseen autoim.tautiin...Lasten ja nuorten d-vitamiinien tai kolesterolien tasoja ei niin aktiivisesti taideta tutkiskellakaan. Mutta nykyisillä ravitsemusohjeistuksilla taitaa lastenkin kole tasot olla melko alhaiset, ja siis heidänkin keskuudessaan tuo d-taso saattanee olla alhainen ja edelleen myös nuoret sairastuvat suomessa kaikenlaisiin autoim.tauteihin...en tiedä, en ole tutkija, mutulla tässä vaan pähkäilen.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-02-23 11:27:29 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Kolesteroli on D-vitamiinin esiaste. Muun muassa iholla, jossa kroppa Deetä syntetisoi.
Ennen täällä pohjolassa syötiin voita ja munia ja pysyttiin kunnossa ilman pillereitäkin.
Nykyisin syödään flooraa ja salaattia, ja ihot näyttävät tasan sen mukaisilta.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-02-23 11:34:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-09-13 23:28:05
Viestit: 1329
Mulle on muodostunut käsitys notta niitä kolesteroleja ei piä ihimisen mennä peukaloimaan. Kolesteolin tehtävät ovat hämärän peitossa..
D-vitamiini muodostuu kolesterolista ja miesten romantiikka hormoni.. kuinkas ne akat pidetään tyytyväisinä, jos niin

_________________
http://wainanjutut.blogspot.fi/2015/04/ ... vamme.html


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 626 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 18 9 10 11 1232 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)