els kirjoitti:
Ja piennöksestäsi olen tosi paljon samaa mieltä. Jos kuitujen hyvät ominaisuudet näkyvät vain ja ainoastaan tutkimuksissa, joissa kuidut saadaan vihanneksista, herää heti kysymys, mitä
muuta niissä vihanneksissa on. Mutta tätähän ei saanut sanoa ääneen...

Ja näin erityisesti tuon sydänterveyden osalta, sillä minusta nuo muut selitykset eivät oikein kuulosta... ...no mikäpä minä olen arvioimaan

. Sen sijaan kasvisten antioksidatiiviset vaikutukset...
...niiden vaikutusten "poistaminen" tilastollisesti lienee etevällekin tilastomatemaatikolle hankalahko pähkinä, jos nimittäin tavoitteena on suodattaa väestöaineistosta liukoisen kuidun terveysvaikutukset sinällään

.
MUOKS: Tarkennan vähän. Siis nuo sydänterveysvaikutukset eivät ole minusta uskottavia siksi, että
a) Kuitu tuskin on kovinkaan selektiivistä esim. rasvahappoja sitoessaan. Sidoshan ei ole kemiallinen, vaan ajatus on kai se, että rasva kulkeutuu liukoisen kuidun muodostamassa geelissä ulos ruoasulatuskanavasta, emulsiomaisena seoksena siis. Kokonaisrasvan pieneneminen taas... ...tieteellinen aineisto osoittaa minusta varsin selkeästi sen, että rasva on sydänterveyden kannalta elimistölle hiilihydraattia parempi polttoaine, transrasvaa lukuunottamatta. Ja kuitu siis tuskin muiluttaa nimenomaan transrasvaa ulos elimistöstä.
b) Vaikutus hiilareiden imeytymisnopeuteen, Els kuittasikin jo tuon.
c) Kuituhan tosiaan jonkin verran kuljettaa rasvaa ulos, siis ei-selektiivisesti. Myös kolesteroli on rasva-aine eli sitä myös. Ja tuon kuittasin tuossa aikaisemmassa viestissä, ei pitäisi järisyttävästi vaikuttaa kolesteroliaineenvaihdunnaltaan terveisiin yksilöihin.
Mutta tuo suolistosyöpämekanismi lienee ihan kohtuullisen hyvin osoitettu. Jännästi vaan unohdetaan usein mainita, että vaikutus on vain sillä liukoisella kuidulla. Ja että butyyrihappoa saa ravinnostakin, maitorasvan lisäksi sitä taitaa muuten olla myös hapatetuissa elintarvikkeissa: hapankaalissa, hapankurkuissa, hapatetussa leipätaikinan juuressa, lieneekö hapanmaitotuotteissa normimaitotuotteita korkeampia pitoisuuksia? Mutta tästä näkökulmasta psylliumin lisäileminen ruokaan silloin tällöin ei ole lainkaan hassumpi juttu.