Mirka kirjoitti:
Tuo on tärkeä pointti. Tutkimusnäyttö on vahva siihen suuntaan, että tyydyttymättömät korreloivat sydäntaudin vähenemisen suuntaan. Tästä en ole eri mieltä. Mutta eri mieltä olen siitä, löytyykö näyttöä tyydyttyneen (ei trans) rasvan itsenäisestä haitallisuudesta. Olen monelta asinatuntijalta pyytänyt, kun itse en ole löytänyt. Eikä kukaan heistäkään ole pysytynyt nimeämään. Ei ainoatakaan.
Katso esim. Harvardin huippututkijoiden Hun ja Willettin katsausartikkeli
Optimal Diets for Prevention of Coronary Heart Disease. Siinä on lueteltu näyttöä. Artikkelin pääsee lukemaan ilmaiseksi JAMAsta kun kirjautuu. On selvää, että kliinisiä kokeita puuttuu, koska tutkimuseettiset syyt estävät niiden tekemisen. Tyydyttyneiden rasvojen haitallisuudesta on nimittäin sen verran laaja konsensus, että pidettäisiin tutkimushenkilöiden terveyden riskeeraamisena, jos nykyisin järjestettäisiin jokin satunnaistettu kontrolloitu tutkimus asian vahvistamiseksi.
http://jama.ama-assn.org/cgi/content/ab ... 88/20/2569Mirka kirjoitti:
Sen sijaan olen löytänyt näyttöä sille, että tyydyttynyt rasva mm. suojaa syövältä, suojaa allergioilta, parantaa immuunipuolustusta, parantaa D-vitamiinisynteesiä. Terveellisyys on muutakin kuin sv-tilastoa, jota viime vuosikymmenet on yksisilmäisesti tuijotettu.
Mitä hyötyä tällaisista yksittäisistä hyödyistä on (monet mainitsemistasi eivät muuten ole niinkään kiistattomia) jos kokonaiskuolleisuus kuitenkin kasvaa? Paras nähdä metsä puilta.
Mirka kirjoitti:
Siis molempi parempi. Karsimme ravinneköyhimmät sokerit ja tärkkelykset, ja niiden suomalla pelivaralla syömme rasvoja monipuolisesti.
On terveellisempää korvata raffinoituja hiilihydraatteja yksinkertaisesti tyydyttymättömillä rasvoilla, kuten oliiviöljyllä ja rypsiöljyllä. Tämä on Willettinkin linja. Ja minun.