karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-19 16:07:34

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 139 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 57 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Parempi toistaan?
ViestiLähetetty: 2007-01-24 17:50:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Anonymous kirjoitti:
Rinette kirjoitti:
Ei kakkosnelosta ei kyllä jaksa. Minä kävin joskus, mutta oikeasti en kestä idiootteja ollenkaan. Tietysti jos muuten hututtaa, eikä täällä ole kivoja trolleja, niin parempi se kuin purkaa paineita kaupan täteihin.

Miksiköhän minulle tuli sellainen kuva, että kuvittelette olevanne muiden yläpuolella? Toiset reppanat yrittävät etsiä tietoa, sitten yksi sekopää julistaa joka palstalla omia mielipiteitään ärsyttäen muita. Tekeekö se kaikista idiootteja? Miksei muuten Kiril ole tämän palstan jäsen?

On todella ylimielinen ja luotaantyöntävä asenne täällä...

Ai niin ja oletteko muuten huomanneet, miten joitakin TÄMÄN palstan jäseniä moititaan jossain toisella foormulla suht samoilla lauseilla, että se siitä.

Joo, syystäkin. Mä ainakin olen ylimielinen ja luotaantyöntävä.

ViestiLähetetty: 2007-01-24 18:02:47 
Poissa
vapaakarppi
vapaakarppi

Vääräkoski kirjoitti:
- Kuka on Kiril?

http://galleria.suomi24.fi/Kiril

Sieltä pääsee sitten kattelemaan mitä herra on keskusteluihin kirjoittanut.

(Miten minä muuten aina tiedän nämä "nettipersoonat" :roll: )

ViestiLähetetty: 2007-01-24 18:05:16 
Poissa
prinssieversti
prinssieversti

Rinette kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:
Rinette kirjoitti:
Ei kakkosnelosta ei kyllä jaksa. Minä kävin joskus, mutta oikeasti en kestä idiootteja ollenkaan. Tietysti jos muuten hututtaa, eikä täällä ole kivoja trolleja, niin parempi se kuin purkaa paineita kaupan täteihin.

Miksiköhän minulle tuli sellainen kuva, että kuvittelette olevanne muiden yläpuolella? Toiset reppanat yrittävät etsiä tietoa, sitten yksi sekopää julistaa joka palstalla omia mielipiteitään ärsyttäen muita. Tekeekö se kaikista idiootteja? Miksei muuten Kiril ole tämän palstan jäsen?

On todella ylimielinen ja luotaantyöntävä asenne täällä...

Ai niin ja oletteko muuten huomanneet, miten joitakin TÄMÄN palstan jäseniä moititaan jossain toisella foormulla suht samoilla lauseilla, että se siitä.

Joo, syystäkin. Mä ainakin olen ylimielinen ja luotaantyöntävä.

Ja minä sekopää :smt119 :D

Nimim. Kiril on vissiin suomi24-palstalla vakkari.

ViestiLähetetty: 2007-01-24 22:17:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Anonymous kirjoitti:
Miksiköhän minulle tuli sellainen kuva, että kuvittelette olevanne muiden yläpuolella? .

No mehän ollaankin, minä ainakin. :twisted:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-25 08:06:46 
Poissa
sitkeäsissi
sitkeäsissi

Mehän ollaankin VALAISTUNEITA! :lol: :lol: :lol: :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-31 07:27:31 
Mirka kirjoitti:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15531663&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

Alakarppaajille on juuri tyypillistä, että he poimivat tähän tapaan poikkeuksia tutkimusten joukosta (cherry picking). Suuri tutkimusmassa osoittaa vielä tyydyttyneiden rasvojen olevan haitallista.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-31 09:29:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ja virallisterveellisen kannattajille se ei ole tyypillistä?

No annas tulla sitten listaa niistä suuren massan tutkimuksista. Yksikin kunnollinen riittäisi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-31 09:45:25 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Anonymous kirjoitti:
Suuri tutkimusmassa osoittaa vielä tyydyttyneiden rasvojen olevan haitallista.

Jamona kirjoitti:
No annas tulla sitten listaa niistä suuren massan tutkimuksista.

Ja kiinnostavinta olisi tietysti saada sellaisia tutkimuksia, joissa saadaan joka tapauksessa tarpeeksi välttämättömiä monityydyttymättömiä. Tyydyttyneellä ei ole tarkoitus korvata mahdollisesti ennestäänkin vähäisiä monityydyttymättömiä rasvoja, vaan lähinnä sokeria ja tärkkelystä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-31 11:48:27 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Tuo on tärkeä pointti. Tutkimusnäyttö on vahva siihen suuntaan, että tyydyttymättömät korreloivat sydäntaudin vähenemisen suuntaan. Tästä en ole eri mieltä. Mutta eri mieltä olen siitä, löytyykö näyttöä tyydyttyneen (ei trans) rasvan itsenäisestä haitallisuudesta. Olen monelta asinatuntijalta pyytänyt, kun itse en ole löytänyt. Eikä kukaan heistäkään ole pysytynyt nimeämään. Ei ainoatakaan.

Sen sijaan olen löytänyt näyttöä sille, että tyydyttynyt rasva mm. suojaa syövältä, suojaa allergioilta, parantaa immuunipuolustusta, parantaa D-vitamiinisynteesiä. Terveellisyys on muutakin kuin sv-tilastoa, jota viime vuosikymmenet on yksisilmäisesti tuijotettu.

Siis molempi parempi. Karsimme ravinneköyhimmät sokerit ja tärkkelykset, ja niiden suomalla pelivaralla syömme rasvoja monipuolisesti.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-31 12:44:52 
Mirka kirjoitti:
Tuo on tärkeä pointti. Tutkimusnäyttö on vahva siihen suuntaan, että tyydyttymättömät korreloivat sydäntaudin vähenemisen suuntaan. Tästä en ole eri mieltä. Mutta eri mieltä olen siitä, löytyykö näyttöä tyydyttyneen (ei trans) rasvan itsenäisestä haitallisuudesta. Olen monelta asinatuntijalta pyytänyt, kun itse en ole löytänyt. Eikä kukaan heistäkään ole pysytynyt nimeämään. Ei ainoatakaan.

Katso esim. Harvardin huippututkijoiden Hun ja Willettin katsausartikkeli Optimal Diets for Prevention of Coronary Heart Disease. Siinä on lueteltu näyttöä. Artikkelin pääsee lukemaan ilmaiseksi JAMAsta kun kirjautuu. On selvää, että kliinisiä kokeita puuttuu, koska tutkimuseettiset syyt estävät niiden tekemisen. Tyydyttyneiden rasvojen haitallisuudesta on nimittäin sen verran laaja konsensus, että pidettäisiin tutkimushenkilöiden terveyden riskeeraamisena, jos nykyisin järjestettäisiin jokin satunnaistettu kontrolloitu tutkimus asian vahvistamiseksi.

http://jama.ama-assn.org/cgi/content/ab ... 88/20/2569

Mirka kirjoitti:
Sen sijaan olen löytänyt näyttöä sille, että tyydyttynyt rasva mm. suojaa syövältä, suojaa allergioilta, parantaa immuunipuolustusta, parantaa D-vitamiinisynteesiä. Terveellisyys on muutakin kuin sv-tilastoa, jota viime vuosikymmenet on yksisilmäisesti tuijotettu.

Mitä hyötyä tällaisista yksittäisistä hyödyistä on (monet mainitsemistasi eivät muuten ole niinkään kiistattomia) jos kokonaiskuolleisuus kuitenkin kasvaa? Paras nähdä metsä puilta.

Mirka kirjoitti:
Siis molempi parempi. Karsimme ravinneköyhimmät sokerit ja tärkkelykset, ja niiden suomalla pelivaralla syömme rasvoja monipuolisesti.

On terveellisempää korvata raffinoituja hiilihydraatteja yksinkertaisesti tyydyttymättömillä rasvoilla, kuten oliiviöljyllä ja rypsiöljyllä. Tämä on Willettinkin linja. Ja minun.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-31 13:05:20 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Anonymous kirjoitti:
On terveellisempää korvata raffinoituja hiilihydraatteja yksinkertaisesti tyydyttymättömillä rasvoilla, kuten oliiviöljyllä ja rypsiöljyllä. Tämä on Willettinkin linja. Ja minun.

Onko esim. "Broileri koipi-reisi, nahkoineen" (Fineli) mielestäsi huono valinta?

4,4 g tyydyttyneitä
6,5 g yks.tyydyttymättömiä
3,4 g monityydyttymättömiä

Tyydyttyneiden osuus on tuossa pienempi kuin virallisessa ravitsemussuosituksessa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-31 13:08:23 
chiman kirjoitti:
Onko esim. "Broileri koipi-reisi, nahkoineen" (Fineli) mielestäsi huono valinta?

Kyllähän siipikarja ruokavalion mahtuu, vaikka rasvainen kala ja kasvikunnan proteiinit olisivat vielä terveellisempiä valintoja.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-31 14:16:08 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Minusta nuo kaikki mahtuvat ruokavalioon oikein hyvin. Ei sitä kalaakaan jaksa ihan joka päivä syödä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-31 14:50:06 
Mirka kirjoitti:
Ei sitä kalaakaan jaksa ihan joka päivä syödä.

Miksi ne kasvikunnan proteiinit, kuten pavut, linssit ja tofu, eivät näytä mahtuvan karppaajien ruokavalioon, vaikka näyttöä niiden terveellisyydestä löytyy?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-31 14:58:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisilla mahtuu, toisilla ei. Joillekin palkokasvien hiilarimäärä on liikaa ja se ilmenee mm. väsymyksenä, joten kyse ei ole pelkästään periaatteesta tai ohjeiden noudattamisesta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-31 15:01:26 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Ruskeita papuja tänä aamunakin. Ja illalla mungpavun ituja. Se vain, että laihdutusvaiheessa moni (vaan ei kaikki) karsii tiukemmalla kädellä. Ongelma lienee siinäkin, että palkokasvien käyttö on Suomessa paljolti unohtunut, jäänyt sinne purkkihernekeiton varaan.

Ai niin ja eilen söin tofua.

Muutenkin ruokapäiväkirjoja pitävät lähinnä aloittelijat, joten ne ovat varsin yksipuolisia. Perustiedot ovat vielä vähän hakusessa, ja kun keksitään muutama "sallittu" elintarvike niin niillä sitten sinnitellään.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-31 15:07:00 
Mirka kirjoitti:
Ruskeita papuja tänä aamunakin. Ja illalla mungpavun ituja. Se vain, että laihdutusvaiheessa moni (vaan ei kaikki) karsii tiukemmalla kädellä. Ongelma lienee siinäkin, että palkokasvien käyttö on Suomessa paljolti unohtunut, jäänyt sinne purkkihernekeiton varaan.

Ai niin ja eilen söin tofua.

Hyvä. Tunnut tuntevan muutenkin ravitsemusta aika hyvin - karppaajaksi. :wink:

(Sorry, oli pakko. :) )

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-31 15:41:21 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Mun mielestä kyllä karppaajat tietävät tavallista enemmän ravitsemuksesta kuin virallisterveellistä syövä tavallinen tallaaja. Tarkoitan siis niitä karppeja jotka on jo jonkin aikaa noudattaneet vhh-ruokavaliota. Alottelijat on eri asia. Ja hekin oppivat sit ajan kanssa. Karppaajat on mun mielestä tavallista kiinnostuneempia ravitsemuksesta ja terveellisen ruokavalion koostamisesta ja suurin osa tosi kiinnostuneita oppimaan koko ajan uutta ja "karppigurut" neuvoo mielellään meitä vähemmän asioista tietäviä.

Kirrimirri

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-31 15:44:12 
Tänne on selvästi tullut apujoukkoja puolustamaan karpit-linnaketta. :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-31 17:21:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tämä on yleinen keskustelu, johon kaikki rekisteröityneet voivat osallistua. Ei täällä mitään kaksinpeliä harrasteta, ne hoidetaan yksityisviesteillä.

Eikä meidän tarvitse mitään puolustella, kunhan tykätään väitellä. Karppilinnake ei kaadu, vaikka miten vastustettaisiin, eipä se mitään uutta ole.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 139 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 57 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00