karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-12 08:58:54

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 77 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-19 16:43:24 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Jos vilja ei aiheuta oireita, niin kannattaa harkita semmoista systeemiä, että syö palan tai kaksi viikossa, niin että kroppa pitää tietyn tottumustason. Silloin on paljon vapaampaa esim. ravintoloissa kastikkeiden kanssa jne. Tämä keliaakikon totaalielämä kun ON oikeasti rajoittavaa.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-19 16:46:17 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Jackie kirjoitti:
leipäjuusto-graavilohi-yhdistelmä, pitää kokeilla. Mutta ei kyllä ruisleivän tarvettani tyydytä, on sen verran kaukana (happamuus puuttuu tyystin, nimittäin).

Tokikaan se ei ole samanlaista määrällisesti kuin hiivaleivänsyönti aikanaa. Mutta joskus harvoin tykkään pitää kädessä ikäänkuin fyysisesti samoin kuin leipää haukatessa. ja tokihan päälle käy mikä tahansa.

Happamuutta en tarvitse leiväsä, siihen piisaa puolukka, karpalo, jne... ja muuten, olen ihan tarpeeksi hapan...mutta hyvin sisäisissä kompensointirajoissa :) :) ;)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-19 17:05:39 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Jos vatsa kestää ruista, niin se taitaa olla "repsahduksista" tai alakarppaamisesta poikkeamisista harmittomin. Oikeastaan uskon niihin selvityksiin, joiden mukaan ruis on "terveellistä" kuten kaurapuurokin.

Itse kaipaan leipää vain sattumalta, ja silloin kuolaan vaaleaa, tuoretta rapeakuorista leipää joka on vielä lämmintä. Nam!

Aamiaispaahtoleivän korvasi minulla Kavlin lehtileipä, 3,5 g hh / kpl, sen päälle voi kasata niin ison keon alakarppipäällysteitä kuin osaa. Mitään munakasta en saisi aamulla alas, yäks!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-19 17:28:37 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mulla ei ole leivän syömisen lopettaminen tuntunut yhtään pahalta. Mutta emmä kyllä olekaan karpannut kuin runsaat kuukauden.. Ainoastaan silloin, kun teen lapsille paahtoleipää ja sivelen runsaasti voita päälle, silloin täytyy vähän vahtia itseään, ettei leipä livahda suuhun 8)

Mulle on riittänyt Kavlin lehtileipä tomaattimaksamakkaran kera silloin tällöin kerran päivässä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-19 17:33:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Susie kirjoitti:
Lainaa:
tosin käytän mieluummin Voimariinia

Öhöm... tarkoitat varmaankin Oivariiniä! :D

Öhöm vaan, eikös se Oivariini tule vasta vuoden vaihteessa, tai ainakin silloin on pakko. (Sarjassamme aivan välttämättömiä postauksia :) )
edit/ Jotta jotain asiaakin, itse en ole kaivannut leipää koko aikana. Tosin ei tule oireitakaan, jos joskus palan syön. Eli voin syödä tai olla syömättä, yleensä en syö leipää, mutta jos joskus harvoin syön, se on rukihista. Ööö, perjantai...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-19 17:49:31 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Olen varmaan jotenkin toisin ajatteleva "nuori".

Aiempi ruokavalio tukeutui täysin leipään, riisiin. pottuihin ja pastaan (pasta oli parasta maultaan mitä edes tiesin). Leipä oli aina joka ruista tai muuten täysviljoja. Ja hun kun osti lähileipomon kauraleivän se oli täyttä nautintoa, lateksin kanssa ja ilman. Joka kerta tuli synnin tunto kun koko leipä hävisi parempiin suihin. Lateksinkin käyttö on juurrutettu tosi syvälle.

Olen nyt ollut yhden kuukauden, tosin vain yhden kuukauden olen ollut täysin ilman leipää (Jälkiuunileipä, Vaasan Maukas näkkäri ja Leivon kuivattu ruis! Miten näitä on voinut ohittaa, jotenkin vain). Nyt olen kuukauden ollut kaikkea tätä ihanaa vailla. Tiedän että himo iskee, mutta iskeköön. Yhdestä sellaisesta himon ketkestä kyllä selviää kunhan pysyy muuten "kaidalla tiellä".

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-19 18:53:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

pätkätöppönen kirjoitti:
Susie kirjoitti:
Lainaa:
tosin käytän mieluummin Voimariinia

Öhöm... tarkoitat varmaankin Oivariiniä! :D

Öhöm vaan, eikös se Oivariini tule vasta vuoden vaihteessa, tai ainakin silloin on pakko. (Sarjassamme aivan välttämättömiä postauksia :) )

Brändimarkkinointi on alkanut jo! :D

ViestiLähetetty: 2004-11-19 22:19:16 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Jackie kirjoitti:
Minun on lähes joka aamu saatava kaksi viipaletta ruisleipää, koska 1) ollessani yksin lasten kanssa en ehdi alkaa munakasta kokkailemaan, enkä usko että ä-loman loputtua arkiaamuisin siihen olisi aikaa (viikonloppuaamut ovat eri asia) 2) ruisleipä maistuu sairaan hyvältä aamukahvin kanssa.
[...clip...]
Perunaa, pastaa, riisiä, vaaleaa leipää tai pullaa en kaipaa lainkaan, mutta tuo aamuruisleipä (ja ajoittainen tumma suklaa) ovat kompastuskiveni, ja varmaan myös syyt siihen, että paino ei ota pudotakseen sitten alkuheilahduksen (joka lähti ilman sen tiukempaa induktiota).

Minä söin säännöllisesti yli 20 vuotta jälkiuunileipää aamuisin, päivisin, iltaisin ja öisin koska se on parasta leipää mitä löytyy. Käytännössä elin pelkällä leivällä koska vuosikausiin en syönyt mitään lämpimiä aterioita tahi muutakaan ns. kunnon ruokaa. Silti en kokenut leivästä vierottautumista mitenkään hankalana vaan pikemminkin yllättävän helppona.

Nyt jo yli pari kuukautta karpanneena olen herkkupalaksi parina päivänä ottanut pienet palat jälkiuunileipää ja se on ollut kieltämättä aivan taivaallisen hyvää, peittoaa suklaan kuin suklaan 10-0. :D

PS. Ruisleipä maistuu sairaan hyvältä AINA, eikä pelkästään aamukahvin kanssa. :lol:

ViestiLähetetty: 2004-11-19 22:43:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Einomies kirjoitti:
PS. Ruisleipä maistuu sairaan hyvältä AINA, eikä pelkästään aamukahvin kanssa. :lol:

Totta, tuore ruisleipä on mannaa. Tällä hetkellä, kun energiamäärät ovat alhaalla, niin vähät hiilarini otan juuri ruisleivästä. Ja tankkauspäivänä sitten ranskanleipiä kolme tai neljä kappaletta.

ViestiLähetetty: 2004-11-20 01:08:04 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Sam kirjoitti:
Einomies kirjoitti:

Totta, tuore ruisleipä on mannaa.

Minä taas en niinkään perusta siitä tuoreudesta, ainakaan tuon jälkiuunileivän kohdalla. Se nimittäin on parhainta kun se on riittävän vanhaa. Tälläkin hetkellä leipälaatikossa on "työn alla" leipä, jonka parasta ennen -päiväys on 16.9. :D

ViestiLähetetty: 2004-11-20 07:30:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vaikka täällä muuta väitetään, en saa tehdyksi lihapullia ilman korppujauhoa. Muuten viljatuotteita ei mene lainkaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-20 07:45:04 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Lihapullat ilman korppujauhoja. Itse saan lihapullat kuin kalapullatkin ilman korppujauhoja tehtyä, suolaa, pippuri, paprikaa mitä mausteita tekeekin mielei. Vesi ja jauhot jätetään pois ja tilallalle kanamunaa sitomaan. Ohjeen sain mummolta, joka ei korppujauhoja pullissa käytä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-20 08:42:34 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Pienetär, mitä sinä niihin laitat? Meillä ei ikinä käytetä muuta kuin lihaa ja mausteita. Siis ei mitään jatkeita, ei nesteitä eikä kananmunaakaan. Sipulia voi laittaa oikein pieneksi silputtuna vähän, usein valkosipulikin riittää. Usein laitetaan vain suolaa ja pippuria, joskus sinappijauhetta tai muita mausteita. Jos haluaa kiinteyttää rakennetta, se tapahtuu taikinaa vaivaamaalla, jolloin lihassyyt "vanuttuvat" kuten kebab-lihassa. Turkissa vaivataan jauhelihataikinaa voimakkaasti. Ranskalaiset taas haluavat murumaisemman rakenteen, ja vaivaavat vähemmän. Enpä mene päättämään, kummasta tykkään enemmän! :D

Viestin otsikko: Toistaiseksi ei leipää
ViestiLähetetty: 2004-11-20 19:17:59 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Nyt pari viikkoa olen onnistunut kieltäytymään kaikesta leivästä ja ei ole tehnyt tiukkaakaan. Paitsi tänään meinasin oikein hermostua miehelle joka osti suuren tuoreen ruisleivän, sellaisen rapeakuorisen uunileivän ja alkoi tyrkyttää sitä ja varsinkin kysellä ettenkö halua kantapalaa !!! Varsinkin kun olen aina pitänyt suuresti niistä ruisleipien kantapaloista!
Pystyin kieltäytymään mutta jouduin jo sanomaan vähän tiukemmin miehelle että NYT LOPETA !!!!!!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-20 20:30:53 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Aloittelija, onneksi olkoon. Myöhemmässä vaiheessa ehkä voit harkita, jos vilja ei aiheuta oireita, että syöt sen yhden kantapalan silloin kun se superhyvästä leivästä eteesi kannetaan. Ei sitä niin usein noilla kriteereillä satu. Näin tekee mieheni nykyään ja palaa heti ruotuun (olemme karpanneet yli kaksi vuotta), itse en valitettavasti voi. Tietysti edellyttää, että osaa antaa pirulle vain sen pikkusormen, tässä meitä on kovin erilaisia.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-20 22:26:56 
Kyllä mä ainakin pystyn. Elokuun jälkeen olen "sortunut" vain juustonaksuihin, tavalliseen jätskiin (isänpäivänä) ja karkkiin (risteilyn tuliaisiin). Niihinkin vain, lainatakseni Arvon Vihollisiani: "kohtuudella" eli max. 50g tuotetta per kerta. Noita kertoja on ollut kaiketi kolme-neljä.

Juustonaksut on jostain syystä olleet ne suurin houkutukseni, mutta leipä? Haloo? Siis mikä leipä, ja miksi? En edes pahimmissa painajaisissanikaan (onpa muuten suomenkieli veikeää - taas uusi jättipitkä sana hirsipuupeleihin!) olisi unelmoinut leivästä.. Miedän perheessä on kyllä jotain vikaa. Sillä minä olen ainut, joka karppaa, ja silti kukaan ei syö leipää. Minä sitä kiltisti ostan ja aina saan heittää roskiin, kun ei kellekään kelpaa...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-20 22:32:18 
Poissa
karppi
karppi

Minä pystyn.

Täydellinen sokerista vapautuminen on huomattavasti hankalampaa. Ensinnäkin sitä on pieniä määriä monissa valmisruuissa, joita en pysty täysin välttämään. Toisekseen tumma suklaa on helvetin hyvää. Ja kolmanneksi, en ole ihan varma, kumpi on loppujen lopuksi pienempi paha; keinomakeutusaineet vai sokerin vähäinen kulutus. Taidan kallistua jälkimmäiseen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-20 22:37:19 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mä taas karppaan Montylla, joten joka aamu 2 siivua Uotilan maalaisruislimppua kuluu ja hyvää tekee...aahhh!!!!! Siinä mielessä ihana leipä, ettei siinä ole lainkaan hiivaa eikä muuten mitään vehnäjauhojakaan... Mä olen pikkuhiljaa alkanut lipeämään (tämän foorumin myötä...) Montyn pääperiaatteista, mutta siitä pidän yhä kiinni,että leipää (täysruis) voi aamulla syödä, kunhan ei vedä sen kanssa rasvaa tai proteiineja. Siis sorry vaan kaikille, jotka leipää halajavat; mun ei ole siitä tarvinnut luopua!!!! Enkä luovu!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-20 22:51:06 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Nist kirjoitti:
Miedän perheessä on kyllä jotain vikaa. Sillä minä olen ainut, joka karppaa, ja silti kukaan ei syö leipää. Minä sitä kiltisti ostan ja aina saan heittää roskiin, kun ei kellekään kelpaa...

Miksi ihmeessä ostat sitä, jos kukaan ei sitä syö? :shock: :?:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-21 06:39:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nyt jälkikäteen ajateltuna (aina on helpompaa olla jälkiviisas :D ) minä söin leipää vain sen täytteiden takia: juustoa, kylmäsavustettua hirven- tai poronlihaa (suolaista tosin :oops: ), pippurimaustettua sianlihaa, keitettyä kananmunaa tms. Nam =P~ Eikä 1-2 leipää tavallisesti riittänyt, vaan syötyä tuli ainakin 3-4 ja massunihan siitä turposi (vielä kun olen aina suosinut täysjyväisiä leipiä). Vaaleista leivistä, vaaleasta riisistä (lukuunottamatta Jasmiini-riisiä) ja pastasta en pidä, sillä olen jo aikaa sitten todennut, että nälkäni vain kasvaa niitä syödessäni eivätkä ne mielestäni edes maistu miltään :? Lisäksi yhdeksän vuoden semikasvissyönnin aikoihin opin tarkkailemaan (yleisestä kiinnostuneisuudesta ravitsemukseen), että saisin joka aterialla proteiinia (kaikenmoiset pavut, soija, kananmuna, maitotuotteet, kala), enkä pitänyt esim. pelkkää leipää, pastaa tomaattikastikkeessa, nuudeleita, kasvissosekeittoa tms. oikeana ruokana, sillä 'oikean ruoan' mielestäni tuli sisältää jonkin kunnon proteiinin lähteen. Ja järkytyin :shock: suuresti taannoin nähdessäni, mitä ranskalainen poikaystäväni syö välipalakseen: patonkia, jonka välissä on suklaata (jos ei Nutellaa ole tarjolla). Hänelle on joka kerta huvituksen aihe kun tosissani jaksan kerta toisensa jälkeen "luennoida" hänelle riittävän proteiinin saannista ja terveellisestä ruokavaliosta. Jaan hänelle myös ohjeita painonhallintaan yms. ja hänen mukaansa olen fundamentalisti mitä tulee syömiseen ja ravintosisältöihin :oops:

Hups, meni vähän OT:ksi :oops: Eli alkuperäiseen aiheeseen: en syö leipää, mutta kivahan tietysti joskus olisi tehdä kunnon kerrosvoileipä välipalaksi juustoineen, leikkeleineen, yms. Mutta vielä olen pintani pitänyt, sillä olen todennut sen aiheuttavan vain "massuni (so. suolistoni) jumitusta" :wink:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 77 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00