Vähän jälkijunassa täällä ketjussa, mutta osui niin, että on pakko kommentoida. Nelikymppinen, meow ei aloittanut tätä ketjua vaan tämä jaettiin pänniketjusta.
Into Ituhippi kirjoitti:
Ja jos saan kertoa, mikä minua ärsyttää niin se on se, että ravitsemus on kenties ainoa elämän osa-alue, jolla jokaikinen maallikko kuvittelee olevansa asiantuntija. Kelatkaa vähän sitä.
Hmm... Siis "elämän osa-alue"? Tarkoitti varmaan aihe-aluetta, sillä elämän asiantuntijoitahan me ollaan kaikki.
Ravitsemus ei suinkaan ole ainoa akateeminen alue, jossa maallikot "kuvittelevat" olevansa oikeassa. Mä olen sellaisessa työssä, että sitä tapahtuu jatkuvasti. Sillä erotuksella, että näissä hommissa he myös sanovat sen ja kertovat kuinka asioiden pitäisi olla. Silloin pitää vaan olla faktat väitteilleen ja taito esittää ne niin, että maallikkokin tajuaa. Joskus harvoin käy niin, että maallikoilla on nerokkaita oivalluksia, jotka "eivät sovi kaavaan". Lisäksi oma ammattitaito vahvistuu kun mielipiteille pitää olla oikeasti perusteet, joiden pitää olla enemmän kuin "näin on aina tehty".
Jos jotain olen oppinut, niin sen, että jos maallikko kuvittelee tietävänsä jostakin jotain, niin hän saattaa myös tietää jotakin. Mahdollisesti jopa jotain sellaista mitä itse en alan ammattilaisena tiedä/hahmota. Käytäntö ja teoria eivät ole toisistaan erillisiä, vaan käytäntö laajentaa teoriaa.
Mitä taas tähän foorumiin tulee, niin täällähän se ei ole oleellista. Muutamia niminikkejä lukuunottamatta emme tiedä kuka siellä nikin takana puhuu, akateeminen asiantuntija vai innostunut lukiolainen.