karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-27 09:04:56

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 50 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-10 11:41:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-05-07 19:59:06
Viestit: 2539
Anonymous kirjoitti:
No ei kauas tarvitse katsella kun jo löytyy esim. tälläkin taistelutantereella mainittu homokysteiini & rasvatutkimus jne.. Virallisterveellinen on mitä on joten sitä en lähde puolustelemaan.


No jos ei virallisterveellinenkään käy, niin mikä on se terveellinen ruokavalio, jota suositat? Tässä keskustelussa tunnutaan menevän pylly edellä puuhun. Sinulla pitäisi olla jotain tuoda tuomitsemisen tilalle - muuten toimit vain kuin pahainenkin troolikalastelija.

_________________
Kuva

Carpe diem, carp in dies


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-10 11:41:30 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2006-12-19 15:57:06
Viestit: 481
Anonymous kirjoitti:
No ei kauas tarvitse katsella kun jo löytyy esim. tälläkin taistelutantereella mainittu homokysteiini & rasvatutkimus.

Ja se taas kertoo jotain karppauksesta...

_________________
Esimerkiksi turkkilainen jogurtti maistuu kyllä hyvältä, mutta se on niin rasvaista, että monelle se ei sen vuoksi sovi kui kerran pari vuodessa nautittuna.
-nimimerkki Erasmus Kalevan juttutuvassa


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-10 11:41:51 
Poissa
OT-karppi
OT-karppi
Avatar

Liittynyt: 2005-07-03 18:38:03
Viestit: 3992
Ei voi kuin ihmetellä tätä tarmoa, millä asioista tietämättömät jaksaa tänne tulla jutustelemaan. Miksei ne käy jossain marsufoorumilla kertomassa kasvatuksesta? Tietoa ainakin näyttää riittävän.. 8)

_________________
5 oceans, 1 life. Dive it well.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-10 11:44:39 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2005-08-27 00:30:11
Viestit: 370
meerika kirjoitti:
Ja riisi risottona, rasvassa käsiteltynä.


Risottoriisin GI taitaa olla korkeimmasta paasta (matalampia esim. villi- ja jasmiiniriisi aasialaisittain valmistettuina eli vahassa vedessa keittetyina).

Kuten taalla onkin jo tullut esille, pavut ja linssit voisivat olla noita ihan perinteisimpia tarkkelyksia parempi ratkaisu - joka tapauksessa, kokeilemalla loytyy varmasti ne sopivimmat!


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-10 12:14:12 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Jasmiiniriisin GI on valitettavasti korkea. Jäähtyneenä ja maustevihannesten kanssa öljyssä paistettuna alenee.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-10 13:36:04 
Kiti_ kirjoitti:
Ei voi kuin ihmetellä tätä tarmoa, millä asioista tietämättömät jaksaa tänne tulla jutustelemaan. Miksei ne käy jossain marsufoorumilla kertomassa kasvatuksesta? Tietoa ainakin näyttää riittävän.. 8)


Kaikentietävä karppi löytynyt :D Säälittävää, todella säälittävää.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-10 21:12:40 
Poissa
OT-karppi
OT-karppi
Avatar

Liittynyt: 2005-07-03 18:38:03
Viestit: 3992
Se, mitä tarkoititkaan sanoa, oli: kiihottavaa, ah, niin kiihottavaa. 8)

Cheekin sanoin: Yea, sori, mä en oo kenenkään nyt. :wink:

_________________
5 oceans, 1 life. Dive it well.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-11 17:01:51 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2004-08-29 17:55:59
Viestit: 130
Tämä taitaa parhaiten kuulua Taistelutantereelle. Iltalehti tänään:

"Pieni määrä sokeria auttaa laihtumaan
11.7.2007 9:49

Dieettien tuhona pidetty sokeri ei olekaan maineensa veroinen paha, vaan pieninä annoksina nautittuna se voi jopa auttaa ihmistä hoikistumaan, Edinburghin yliopiston tutkijat vakuuttavat.

Tuoreen tutkimuksen mukaan sokeri ei olekaan pahasta laihduttajalle.

Tutkimukseen osallistui 69 keski-iältään 41-vuotiasta naisihmistä, joita ohjeistettiin noudattamaan joko tarkkaa liikuntaohjelmaa tai ruokavaliota kolmannen ryhmän noudattaessa molempia. Neljäs ryhmä ei saanut ohjeita lainkaan.

Eniten kiloja onnistui pudottamaan se ryhmä, jonka ruokavalioon kuului runsaasti hiilihydraatteja, mutta vain vähän rasvaa sekä 60 minuuttia reipasta kävelyä päivässä.

Mikä merkittävintä, eniten laihtuneiden ruokavaliosta kymmenen prosenttia koostui sokerista, jonka käytön monet laihdutusohjelmat kieltävät kokonaan.

Tutkijoiden mielestä sokerin totaalinen poisjättäminen ei siis olekaan olennaista, vaan pieninä annoksina sen miellyttävä maku voi jopa auttaa laihduttajaa pitäytymään uudessa ruokavaliossaan. "

Pieni määrä = kymmenen prosenttia? :roll:


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-13 20:59:30 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2006-05-30 14:45:59
Viestit: 320
No, täällähän on ehditty jutella kaikenlaista aiheesta ja aiheen vierestä. Kommentoin nyt vaan tuota tutkimusta. Sehän ei verrannut eri diettejä, vaan (1) pelkkää normaalidiettiä, (2) liikuntaa, (3) normaalidiettiä yhdistettynä liikuntaan, (4) ei mitään. Joten ei kovin yllättävää, että ruokavalioon ja liikuntaan (molempiin) kiinnittämällä laihtui eniten. Käsittämätöntä, miten tuollaisesta tutkimuksesta saadaan revittyä otsikot, että sokeri on jees laihduttajalle. Tuohan on ihan hölmöläisjuttua. Taitaa olla kehitelty koko tutkimus jossakin elintarviketeollisuuden taholla, jossa tutkimuksen lähtökohtana on ollut, että pitää saada otsikoihin "sokeri on ok laihduttajalle".

Että sitä medialukutaitoa tarvitaan!


Mutta mitä aiheeseen tulee, eli sokeri vs. tärkkelykset, niin ei olla ainakaan vielä tehty mitään muutosta. Täytyy vielä funtsia, mikä olisi järkevää. Noita papuja ja linssejä ainakin aion ottaa käyttöön entistä enemmän.

_________________
Vuosikausia kestänyt väsymys-tulehduskierre. Lääkäreiltä ei apua. Tämä näyttää toimivan!! Aloitus kesäkuun alussa 2006. *innostunut*


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-13 21:45:35 
Poissa
aktivistikarppi
aktivistikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-07-05 01:36:24
Viestit: 2703
meerika kirjoitti:
Taitaa olla kehitelty koko tutkimus jossakin elintarviketeollisuuden taholla, jossa tutkimuksen lähtökohtana on ollut, että pitää saada otsikoihin "sokeri on ok laihduttajalle".

Että sitä medialukutaitoa tarvitaan!


Kyseinen tutkimushan tosiaan oli Iso-Britannian sokeriteollisuuden rahoittama, ja heiltä myös on sokerinen otsikointi peräisin. Kirjoittelen tästä sivuilleni myöhemmin, kun olen mahdollisesti saanut Iltalehdeltä kannanoton.

_________________
Ravitsemus ja terveys | Vähähiilihydraattinen ruokavalio | VHH-kirjoja


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-13 22:26:59 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
meerika kirjoitti:
Mutta mitä aiheeseen tulee, eli sokeri vs. tärkkelykset,

Hei! Mainitsit minutkin alussa. Vastaan myöhässä, loman (ja siunatun nettipimennon) takia.

Taidetaan olla tällä hetkellä mirkan kanssa vähän eri linjoilla ruokavalinnoissa, vaikka VHH'ta kumpikin harrastaakin. Näin on käynyt ehkä siksi että kropat kremppoineen ovat erilaisia - tai ehkä siksi kokeilemme nyt eri asioita? Oli miten oli, kumpikin viihtyy tyylissään, niin että puhun tässä omista ja perheeni valinnoista, enkä anna yleisohjeita. Meillä homma perustuu sokerikuorman pakolliseen vakiointiin, jotta pysyimme kunnossa, joten meillä tärkkelysten poisjättö on tältä osin varsin ymmärrettävä valinta. 8)

Asiaan: Olen kasvattanut aterioiden ruokaisuutta, mutta tärkkelysten tai volymetrisen lautasenkasvatuksen sijaan se on tehty aika puhtaasti rasvalla :lol: Possunrasvassa ja/tai voissa kuullotetut kasvikset ovat monta kertaa parempia rasvattuina kuin kuivina; salaattiin mahtuu öljyn lisäksi usein myös pähkinöitä/kookosta, kahviin kermaa, jälkiruokaan fasua ja/tai kermaa ja/tai kunnon juustoa.

Jos välipalaa tarvitaan, se on tässä talossa pähkinöitä, juustoa tai metukkaa (siis käytännössä jotain rasvaista ja hiilaritonta eli lähes veren sokeritasapainoon vaikuttamatonta tavaraa). Hedelmiä syömme siinä missä marjojakin, mutta vain aterioilla. Linssejä ja papuja täällä käytetään mutta oikeastaan vain talvella. Leivon karppiakin kovin harvakseltaan, enkä muuta enää juuri koskaan.

Määristä: sain juuri lomalla kulumaan kuudessa päivässä ja keskimäärin kolmen aikuisen ruokahuoltoon puoli kiloa voita, kilo pähkinöitä; pari litraa kermaa, pari desiä öljyjä ja melkein kilon juustoa - ja nuo tulivat rasvajogurtin, täysmaidon, normaalirasvaisten lihojen ja suklaan lisäksi. Toki mukaan mahtui myös melkoinen vuori rehua (sipulia, kaaleja, porkkanaa, ituja, salaatteja, kurkkua, tomaattia, paprikaa ....), muutama kilo kesämärjoja, jokunen pullo viiniä - ja mausteeksi muutama muna, vähän majoneesia, yksi appelsiini, yksi sitruuna, paljon yrttejä, balsamicoa ja tilkka hunajaa.

Toistaiseksi tässä rasvataloudessa maku on ollut suurin voittaja. Tai se ainakin kilpailee ykkössijasta terveyden kanssa? Suurin hankaluus on ollut se, ettei kunnollista, normaalirasvaista (eli suomalaisittain siis hyvin rasvaista) ja marinoimatonta lähituotettua lihaa tahdo oikein löytää jokapäiväiseen käyttöön...


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-14 11:23:12 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Els ja minä olemme samaa mieltä monesta mutta tyyli on hiukan erilainen. Lisään itsekin joskus pieniä määriä tärkkelystä aterialle, suosikkeina riisitäytteiset viininlehtikääryleet, pieni määrä punaista kviinoaa tai tattaria, eilisessä marskin valtionjohtajakauden ohjeella tehdyssä vorsmackissa oli jopa pikkuisen perunaa. IIK! :lol:

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-14 18:15:30 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Mirka kirjoitti:
Els ja minä olemme samaa mieltä monesta mutta tyyli on hiukan erilainen...

Juuri näin :smt026


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-14 22:06:21 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2006-05-30 14:45:59
Viestit: 320
els kirjoitti:
Määristä: sain juuri lomalla kulumaan kuudessa päivässä ja keskimäärin kolmen aikuisen ruokahuoltoon puoli kiloa voita, kilo pähkinöitä; pari litraa kermaa, pari desiä öljyjä ja melkein kilon juustoa - ja nuo tulivat rasvajogurtin, täysmaidon, normaalirasvaisten lihojen ja suklaan lisäksi. Toki mukaan mahtui myös melkoinen vuori rehua (sipulia, kaaleja, porkkanaa, ituja, salaatteja, kurkkua, tomaattia, paprikaa ....), muutama kilo kesämärjoja, jokunen pullo viiniä - ja mausteeksi muutama muna, vähän majoneesia, yksi appelsiini, yksi sitruuna, paljon yrttejä, balsamicoa ja tilkka hunajaa.


Pitäisköhän koittaa mennä tämän listan kanssa kauppaan, kun viikon päästä lähdetään viikon mökkilomalle... Meitä on kaksi aikuista ja kaksi lasta, joten määrien pitäisi suunnilleen täsmätä.

Periaatteessa samat eväät on käytössä, mutta en ehkä saa viikossa kyllä voipakettia käytettyä. Nyt olen kyllä ajatellut, että tuommoinen perusjuttu, jolla voi korvata perunat, on keitetyt porkkanat ja voita lautaselle, jolloin porkkananpalat voi ottaa voinokareen kanssa. SE ON HYVÄÄ!

Ja kermaa, en kyllä oikein keksi, kuinka sitä voi käyttää pari litraa viikossa! "Marjakermana", marjamaidon tyyliin? Ruokiin sitä on vaikea paljoa laittaa, koska jos ei käytä tärkkelyksiä, ei kermakastikkeet onnistu (ellei osaa suurustaa munalla, ja se on vähän hankalaa). Ja kahviin tietysti, ja lapsilla kaakaoon.

Olisko sinulla joku tietty idea, että miten sitä saa kulumaan edellä mainittujen lisäksi?

_________________
Vuosikausia kestänyt väsymys-tulehduskierre. Lääkäreiltä ei apua. Tämä näyttää toimivan!! Aloitus kesäkuun alussa 2006. *innostunut*


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-14 22:23:34 
Poissa
aktivistikarppi
aktivistikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-07-05 01:36:24
Viestit: 2703
Kermavinkkejä: kahvin/teen/kaakaon sekaan, rahkan sekaan, vaahtona marjojen kanssa, jäätelökoneeseen, ruoan sekaan, ...

_________________
Ravitsemus ja terveys | Vähähiilihydraattinen ruokavalio | VHH-kirjoja


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-14 23:25:54 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2006-05-30 14:45:59
Viestit: 320
Noi muut kuulostaa tutuilta mutta jäätelökone on kokeilematta. Alkoi kyllä kiinnostamaan, kun tajusin joitakin viikkoja sitten, että ihan tavis-kermajäätelössäkin on teollisia transseja (emulgointiaineena). Jospa vaikka toivoisin joku kerta lahjaksi...

_________________
Vuosikausia kestänyt väsymys-tulehduskierre. Lääkäreiltä ei apua. Tämä näyttää toimivan!! Aloitus kesäkuun alussa 2006. *innostunut*


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-15 09:42:30 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
:lol: Minäkään en ole oikein keksinyt, mihin kermaa voisi käyttää. Ostan sitä kuuliaisesti Lidlistä kun halvalla saa, ja lopulta heitän purkin homeisena roskikseen. Voipakettikin kestää helposti kuukauden. Oliiviöljyä menee sitten viikossa litrakin. Suomalaisen lihan rasvamäärä on vallan sopiva, kun grilliin ostaa kassleria eikä ulkofileetä. Kylkeä en pysty syömään niin paljon, että kaipaamani prodemäärä täyttyisi. Saksanpähkinät ja mantelit on kova juttu, ja Pirkka ruskeat pavut ja kasa tomaattimurskatölkkejä, ja monta kilon lätkää kananmunia. Kalasäilykkeitä vino pino, meetvursti on myös hyvin säilyvää. Kasviksista sipulit, valkosipuli, keräkaali, zuccini, porkkanat, punajuuret, omenat, sitrukset, kuivatut luumut ja aprikoosit. Ja tietenkin tummaa prosenttisuklaata ja teetä antioksidanteiksi.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-15 13:14:43 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-09 00:49:58
Viestit: 13637
meerika kirjoitti:
Noi muut kuulostaa tutuilta mutta jäätelökone on kokeilematta. Alkoi kyllä kiinnostamaan, kun tajusin joitakin viikkoja sitten, että ihan tavis-kermajäätelössäkin on teollisia transseja (emulgointiaineena). Jospa vaikka toivoisin joku kerta lahjaksi...


Varsinkin kasvirasvajäätelö sisältää niitä. Liekkö sitten kermajäätelökin? Siinähän on ainakin luonnollista transsia, kuten kermassa pitääkin. Mulla on tuo jäätelökone, joka alkuinnostuksen jälkeen on jäänyt kaappiin pölyttymään. Mun mielestä se jäätelö välillä onnistuu jotenkin ja välillä se on pohjalta kivikovaa ja päältä löysää ja sen syöminen vaatii taltan ja vasaran ja juomalasin.

Mä en myöskään oo kermasta perustanut ja sitä paitsi se näyttää mua lihottavan. Kermavaahto taitaa olla ainoo, jossa sitä kaipaan.

_________________
“It's not the destination so much as the journey, they say.
~ Captain Jack Sparrow"


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-15 20:05:44 
Poissa
aktivistikarppi
aktivistikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-07-05 01:36:24
Viestit: 2703
Katselinpa juuri ostamani vaniljaeskimon valmistusaineita. Siellähän se oli, osittain kovetettu kasvirasva.

_________________
Ravitsemus ja terveys | Vähähiilihydraattinen ruokavalio | VHH-kirjoja


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-15 21:26:02 
Poissa
tustustuskykyinen
tustustuskykyinen
Avatar

Liittynyt: 2006-05-11 16:13:40
Viestit: 4667
Mä laitan kermaa jogurttiin (teen ite) ja jauheliha-kermakastikkeeseen jota syön rehujen kanssa. Mies syö sitä spagetilla.

_________________
Kahvakuulalähettiläs.
(Sh)it's my life! | Sporttiteevee
Blogissa murkuloita ja satunnaisesti oikeetakin elämää.
"Tätä en olekaan koskaan yrittänyt, joten luulen, että se ihan varmasti onnistuu!" -Peppi Pitkätossu-


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 50 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)