marsupilami kirjoitti:
kyllä mä ihan karpaamisen perusjutut ymmärrän vaikka sanoinkin isosta suustani että valitsisin TERVEYDELLISISTÄ syistä silti ruisleivän ennemmin kuin suklaan. mielihyvästä valitsen suklaan.
valintakysymys.
Ei kun se oikea tumma suklaa on juuri terveellisempää. Tätä tarkoitin kun sanoin, että et näytä olevan perehtynyt karppaukseen kovin syvällisesti.
marsupilami kirjoitti:
ja luulen että aika moni karppaaja syö ruisleipää ja täsyjyväriisiä/murojakin joskus.
Totta kai, ei se ole mitenkään kiellettyä. Kyse on siitä kuinka paljon oma kroppa niitä kestää. Toisilla se on paljon, toisilla hyvin vähän.
marsupilami kirjoitti:
en tiedä paljon tutkimuksia suklaan terveellisyydestä on tehty, mutta luulen että sen varaan ei kannata paljoa laskea.
Tässä on toinen ongelma: kannattaa ottaa asioista selvää, luuleminen ei riitä, kyllä niitä tummaa suklaata puoltavia tutkimuksia on useita. Ja tuskin kukaan väittää suklaan olevan kaiken parantava ihmelääke tmv. vaan se antaa oman lisänsä terveelliseen ruokavalioon. Ja kyllä suklaassa on paljon kuitua!
Summa summarum: syö ihan niinkuin haluat, se ei ole keltään muulta pois. Karpata voi juuri niin väljästi kuin itse haluaa tai sitten voi olla karppaamatta kokonaan. Mutta jos karppaa, kannattaa selvittää itselleen perusasiat kunnolla, eikä väittää foorumilla mitä sattuu.