karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-24 01:01:38

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 352 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 114 15 16 17 18 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-02 14:22:53 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Toivottavasti Markku saisi senverran tietoa että uskaltaisi muuttaa ruokavaliotaan.

Sellaiseksi jolla diabetesriski on pienempi.

Uskon niin käyvän kun asiaan perehtyy.

Tukea saat näiltä sivuilta kun kuuntelet mitä me suositamme.

Älä kerro meille mitä Diabetesliitto ja virallistahot suosittavat.
He tukevat sinua jos haluat heidän ohjeitaan noudattaa.

Me tuemme jos haluat muutosta. Laitetaan tämä informaatio kulkemaan toiseen suuntan. Meiltä sinulle. Eikä sinulta meille. :)


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-02 14:41:38 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-26 13:15:25
Viestit: 9048
=D>

Se oli se sittenkin :D

Jo herran ensimmäisten viestien jälkeen aloin epäilemään titteliä ja pistin hakusanaksi nimen, tuo samainen sivusto tuli esiin, mutta koska herra ei juuri niissä viesteissä brassaillut statuksellaan, jäin epävarmaksi, onko kyseessä samainen heppu.

Mutta olen tässä jo muutaman viestin verran ihmetellyt sitä, miten hän kopioi omaa tekstiään, lieneekö koneellaan erinäisiä lauseita, joita hän poimii mihin tahansa vastaukseen. Liian monta viestiä on häneltä tullut täsmälleen sanasta sanaan, oli sitten aiheena isän ruokavalio tai hänen oma keksin syöntinsä tai deepass-liiton julkaisut :lol: :lol:

No, ymmärrettävää, että nykyihminen on niin kiireinen, ettei ehdi lukemaan, saati sitten kirjoittamaan viestejä.

Onneksi meikäläisen näppituntuma on kehittynyt sen verran, että jaksan sentään naputella viestit ihan omakätisesti, eikä tarvitse toistaa kopioimalla samaa igen och igen.

Säälittävä yritys sanoisinko, kannattaisi ehkä valistaa vaikkka tarhaikäisiä, joilta puuttuu kriittisyys ja tieto, voisi mennä sadut paremmin läpi :wink:

_________________
We can never obtain peace in the outer world until we make peace with ourselves.
-Dalai Lama


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-02 15:05:49 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2005-01-28 14:59:06
Viestit: 196
Anonymous kirjoitti:
Hei Markku!
Markku, ota selvää, suhtaudu asioihin kriittisesti ja ajatellen. Kokeile itse. Ja tietysti kysy. Täällä vastataan kyllä (ja tietysti niihinkin vastauksiin tulee suhtautua kriittisesti)

Tietysti suhtaudun kaikkeen kriittisesti. Etenkin vähähiilihydraattisten ruokavalioiden terveellisyyteen ja hyötyihin, kuten myös professori Antti Aro ja ravitsemusterapeutti MMM Liisa Heinonen, jotka toeavat kirjoituksessaan
http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=479
seuraavaa:

"Huolimatta siitä, että kiinnostus vähähiilihydraattisiin ruokavalioihin on suurta ja että sellaisia ilmeisesti kokeillaan runsaasti, niitä koskevia tieteellisiä tutkimuksia on niukasti, ja julkaistuista tutkimuksista löytyy runsaasti kritisoitavaa. Bravata työtovereineen (2) teki systemaattisen katsauksen MEDLINE-tietokannassa vuosina 1966-2003 julkaistuista tutkimuksista ja löysi 94 kelvollista koetta. Näistä vain viiden tutkimuksen kesto ylitti kolme kuukautta, eikä yhdessäkään näistä viidestä ollut verrokkiryhmää. Hiilihydraattien määrä oli alle 60 grammaa vuorokaudessa 38 tutkimuksessa ja alle 20 grammaa vuorokaudessa 13 tutkimuksessa. Vähähiilihydraattisten ruokavalioiden ja vertailudieettien välillä ei todettu merkitseviä eroja painon muutoksessa eikä seerumin lipidipitoisuuksissa. Laihdutustulos riippui nautitusta energiamäärästä, mutta ei hiilihydraattien energiaosuudesta tutkituissa ruokavalioissa."

Tällaiset tutkimukset sisältävät paljon puutteita, joten niihin suhtaudun erityisen kriittisesti. Samassa kirjoituksessa todetaan myös seuraavaa:

Äskettäin New England Journal of Medicine -lehdessä julkaistiin tulokset kahdesta tutkimuksesta, joissa verrattiin vähähiilihydraattisen ruokavalion vaikutuksia tavanomaiseen laihdutusdieettiin. Samaha työtovereineen (3) tutki 132 lihavaa, joiden kehon painoindeksi BMI ylitti 35 kg/m2. Tutkimus kesti kuusi kuukautta, mutta vain 60 prosenttia eli 79 henkilöä osallistui siihen loppuun asti. Vähähiilihydraattista ruokavaliota noudattaneiden paino laski keskimäärin enemmän (5,8 kg) kuin verrokkien (1,9 kg) ja seerumin triglyseridipitoisuus laski enemmän kuin verrokkien. Osallistujista 39 prosenttia oli diabeetikkoja ja 43 prosentilla oli metabolinen oireyhtymä. Foster työtovereineen (4) puolestaan hoiti 63:a ylipainoista henkilöä kahdentoista kuukauden ajan. Vähähiilihydraattista ruokavaliota noudattaneiden paino laski kolmen ja kuuden kuukauden kuluessa enemmän kuin verrokkiryhmän jäsenten, mutta ero oli hävinnyt kahdentoista kuukauden seurannassa. Tässäkin tutkimuksessa suuri osa keskeytti tutkimuksen ja vain 59 prosenttia pysyi mukana tutkimuksen loppuun asti. Tällaisissa tutkimuksissa tulokset pitäisi analysoida alkuperäisen intention to treat -jaottelun mukaan, ja painotiedot olisi pitänyt tutkimuksen päättyessä hankkia myös keskeyttäneiltä henkilöiltä. Tämä kritiikki esitettiin lehden pääkirjoituksessa (5). Toimitus oli kuitenkin päättänyt julkaista populaaria aihetta käsittelevät tutkimukset niiden pahoista puutteista huolimatta.

Voidaan kysyä, miksi toimitus julkaisi tällaiset tutkimukset pahoista puutteista huolimatta. Vastausvaihtoehtoja on tarjolla vain vähän. Lehti tarvitsee lisätuloja irtonumeroista, joiden myyntiä tällaiset populaarit kirjoitukset varmasti lisäävät.


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-02 15:18:49 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Markku kirjoitti:

Voidaan kysyä, miksi toimitus julkaisi tällaiset tutkimukset pahoista puutteista huolimatta. Vastausvaihtoehtoja on tarjolla vain vähän. Lehti tarvitsee lisätuloja irtonumeroista, joiden myyntiä tällaiset populaarit kirjoitukset varmasti lisäävät.


Voidaan myös kysyä miksi ei näe julkaistavan tutkimuksia joissa osoitetaan runsashiilihydraatinen nykyaikainen ruokavalio terveelliseksi. Tosin laaja aineisto osoittaa että hiilihydraattirunsaudesta huolimatta diabetes I ja II tyypit lisääntyvät maailmalla ja meillä suomessakin jotenkin kohtalaisesti.

Eikö sellaisten tutkimusten esittäminen toisi myös lisätuloa. Lukisin hyvin mielelläni tutkimuksia joissa kunnolla osoitetaan ehdottomasti terveellisimmäksi ravitsemus jossa hiilihydraateista saadaan reilusti yli puolet energiasta. tutkimusta jonka jälkeen voidaan sanoa että edelleen suositamme hiilihydraattien osuuden lisäämistä entisestäänkin. Missä on tällaisia tutkimuksia. Kestävätkö ne kritiikkiä. (Olen kuullut että VLDL olisi myös yksi pieni ongelma terveyden kannalta - ja mikähän sitä parhaiten kohottelee)


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-02 15:27:27 
Pappa kirjoitti:
Voidaan myös kysyä miksi ei näe julkaistavan tutkimuksia joissa osoitetaan runsashiilihydraatinen nykyaikainen ruokavalio terveelliseksi. Tosin laaja aineisto osoittaa että hiilihydraattirunsaudesta huolimatta diabetes I ja II tyypit lisääntyvät maailmalla ja meillä suomessakin jotenkin kohtalaisesti.

Eikö sellaisten tutkimusten esittäminen toisi myös lisätuloa.


Varmasti kovasti kävisi sellaiset artikkelit kaupaksi, joissa julkaistaisi tutkimuksia tyyiin: Uusi mullistava tutkimus tehty. Maapallo ei olekkaan litteä! Varmaan löytyisi paljon ostajia :roll:

Mistä muuten diabetes on lähtöisin, jos niitä hiilareita on syöty vasta vähän aikaa ja diabetesta on olut vuosituhansia? Diabeteksen ekspansio johtuu lihavuudesta, joka johtuu liiallisesta energiansaannista. Ei siitä tarvitse isompaa vitsiä nostaa.

"Sikiön maksa rasittuu, äidin syödessä hiilareita" :roll:


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-02 15:27:31 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2005-01-28 14:59:06
Viestit: 196
Pappa kirjoitti:
Toivottavasti Markku saisi senverran tietoa että uskaltaisi muuttaa ruokavaliotaan.

Sellaiseksi jolla diabetesriski on pienempi.

Uskon niin käyvän kun asiaan perehtyy.

Tukea saat näiltä sivuilta kun kuuntelet mitä me suositamme.

Älä kerro meille mitä Diabetesliitto ja virallistahot suosittavat.
He tukevat sinua jos haluat heidän ohjeitaan noudattaa.

Me tuemme jos haluat muutosta. Laitetaan tämä informaatio kulkemaan toiseen suuntan. Meiltä sinulle. Eikä sinulta meille. :)

Painan tuskin 55 kg, vaikka olen 180 cm pitkä. Oheisessa riskitestissä
http://www.diabetes.fi/testit/riskitesti/
saan vain 7 riskipistettä (2 pistettä 51 vuoden iästäni ja 5 pistettä siitä, että isälläni oli aikuisiän diabetes). Sairastumisriskini on vain 1/25 eli 4 %.
Ehkäisemään riittää seuraavien suositusten mukainen ruokavalio
http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=224

Sitä kuvataan ruokakolmiomallin avulla. 50-60 prosenttia päivän energiantarpeesta olisi hyvä saada kolmion kantaosasta eli hiilihydraattipitoisesta perusruuasta, johon kuuluvat viljat, kasvikset, hedelmät ja marjat. Tätä perusosaa täydentävät proteiinipitoiset ja rasvapitoiset ruuat kuten liha, kala, maitotuotteet ja kananmuna sekä puhtaat ravintorasvat. Proteiinin suositeltava osuus päivän energiantarpeesta on 15-20 prosenttia ja rasvan 30 prosenttia.

Siitä on myös näyttöä, että kun suositusten mukaisesta tasapainoisesta ruokavaliosta ja liikunnasta tulee arkipäivää, sillä on monenlaisia hyviä terveydelliisä vaikutuksia. Se ei edistä pelkästään painonpudotusta, vaan ehkäisee monia sairauksia.

Tästä on todisteena suomalainen diabeteksen ehkäisytutkimus, jossa heikon sokerinsiedon omaavat ihmiset pystyivät välttymään tyypin 2 diabetekselta, kun he muuttivat ruokailutottumuksiaan suosituksen mukaisen ruokavalion suuntaan ja laihduttivat muutaman kilon. Myös heidän verenpaineensa ja rasva-arvonsa muuttuivat parempaan suuntaan.

Miksi en uskoisi tätä suomalaista diabeteksen ehkäisytutkimusta?


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-02 15:27:35 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Eikö oikeammanlainen todistustaakan asetelma olisi se että tämä pikamoskahiilihydraatti ravitsemus olisi osoitettava terveelliseksi ennen kuin sellaiseen ryhdytään. siltä puuttuvat kaikki hyvät näytöt. Huonoja näyttöjä on jo kertynyt aikalailla.

Eikös ole aika nurinkurista että ihmiskunta elää sadat tuhannet vuodet ja aina miljoonatkin jollain tavalla... sitten tulee muutos (muutama tuhat vuotta oleva lyhyt aikakausi) ja kiihtyvällä tahdilla ravitsemus muuttuu. viimeisenä lyhyenä hetkenä (n 200v) menee kaikki uusiksi. ja viimeisenä silmänäpäyksenä (n 50v) tapahtuu aivan loppumuutos liki kaikessa.

Eikö näiden jotka kannattavat tätä yhtäkkiä muuttunutta ravitsemusta olisi syytä pohtia millaiset pitkäaikaisnäytöt ovat.

kenelle todistustaakka oikeasti kuuluisi. Moskaruuan (tärkeä tärkkelys) kannattajille vai niille jotka pitäytyisivät ihmisnisäkkään lajityypillisessä ravitsemuksessa.


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-02 15:33:44 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Markku kirjoitti:

Sitä kuvataan ruokakolmiomallin avulla. 50-60 prosenttia päivän energiantarpeesta olisi hyvä saada kolmion kantaosasta.....


Ja minkälaisiin tutkimuksiin tämä perustuu jotta on päädytty tuohon suositukseen. Millä tavoin niistä tutkimuksista ilmenee että sellainen ravitsemus on terveellisin. Onko kyse lääketieteestä, ravitsemistieteestä vai ravitsemispolitiikasta?

Osoita tutkimus jossa tuo määrä hiilihydraattia on optimaalinen ihmiselle.


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-02 15:35:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Markku kirjoitti:
Laihtumiseen kuluva energia saadaan elimistön hajottaessa omia valkuaisaineitaan ja rasvakudoksiaan.


Sokerikäyttöinen jo vuosikymmeniä ollut keho, joka sitä jatkuvasti haluaa ja siksi on (makean)nälkä ei mielellään rasvaa polttoaineeksi käytä. Siinä voi sitten elimistö hajottaa omia valkuaisaineitaan energiaksi niin tehokkaasti, että 1,80 m pitkä mieskin voi painaa vain 55 kiloa, jos lihasmassaa on kovin vähän. (Ei ole terveellistä)

"Aivojen rappeutuminen on pysäytettävissä ja korjattavissa. Ruoki aivojasi tai menetät ne, pelkkä käyttäminen ei riitä." Totesi Paula Heinonen eilen televisiossa. Ja mitä pitää syödä? mm. "Pitää syödä rasvaa ja antioksidantteja".

Noita moneen kertaan vääriksi todettuja, ainostaan diabetesliiton sivuilla enää esiteltäviä juttuja, joita tuskin kirjoittajat tänään pystyvät punastumatta lukemaan, en jaksa enää (monesko kierros on menossa? vastaukseksi voisi linkittää tämän ketjun: lue siitä) kommentoida.

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-02 15:41:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Anonymous kirjoitti:
Mistä muuten diabetes on lähtöisin, jos niitä hiilareita on syöty vasta vähän aikaa ja diabetesta on olut vuosituhansia? Diabeteksen ekspansio johtuu lihavuudesta, joka johtuu liiallisesta energiansaannista. Ei siitä tarvitse isompaa vitsiä nostaa.


"Saariston pääviesti kuulijoille on kuitenkin se, että aikuisiän eli tyypin 2 diabetes on yksi tulevaisuuden isoista vitsauksista. 50 vuotta sitten maapallolla lähes tuntematon sairaus on jo nyt 190 miljoonalla ihmisellä ja esiaste 350 miljoonalla. Määrän arvellaan lähes tuplaantuvan 20 vuodessa.

Suomi kulkee eturintamassa, tiedetään. Kakkostyypin diabetes on 190 000 suomalaisella, ja puolella miljoonalla arvioidaan olevan diabeteksen ja valtimotaudin vaaratekijöitä. Finnriski-tutkimuksen mukaan jo nyt 45–74-vuotiaista miehistä 11,6 prosentilla on diabetes ja yli puolella poikkeava sokeriaineenvaihdunta."

totesi Diabetesliiton valtakunnallinen koordinaattori Timo Saaristo eilisessä Hesarissa. Lihavointi minun.

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-02 15:45:41 
Poissa
hörhökarppi
hörhökarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-03-25 21:28:23
Viestit: 3519
Pappa kirjoitti:
Tai sitten tämä johtuu kyvystä hahmottaa tekstiä. Jos näin on, kyse on ennemminkin ehkä kommunikointiongelmasta kuin tahallisesta jankuttamisesta. ----


Tuskin tekee tahallaan. Selität saman asian yhä uudelleen ja uudelleen, ja taas hetken päästä sama asia on edessäsi.

Tuskallisen tuttua... *huoks*


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-02 15:50:38 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Low fat + moskahiilari niittää satoa. Maailman väkimäärä alkaa rajoittua. Näin taitaa van tulla esiin biosfääriin sisäänrakennettu "viisaus" ja ohjaa ihmiskunnan ravitsemuksen taas raiteilleen pikkuhiljaa ja ehkä säätää myös väestömäärää tasolle jonkalaista biosfääri paremmin kestää. Tosin yksi heppu ennusti etei täällä mitään milliä isompaa elollista ole enää 200v kuluttua. Ohjaajana hulluttelun seurannaiset -- sairaudet.

Niin ja sekin vielä -- lajityypillinen elinikä olisi ehkä kolmekymmentä vuotta. Jos haluatte elää kauemmin kestäkää myös rappeumasairaudet. (yksi kohta sovellettuna Valtaojan kirjoittamasta)

mutta tää meni "hiukan" OT kun alkaa väsyttää nuo diabetesliitön jäsenkeräyskampanjat.


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-02 15:52:54 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2005-01-28 14:59:06
Viestit: 196
Pappa kirjoitti:
Markku kirjoitti:

Sitä kuvataan ruokakolmiomallin avulla. 50-60 prosenttia päivän energiantarpeesta olisi hyvä saada kolmion kantaosasta.....


Ja minkälaisiin tutkimuksiin tämä perustuu jotta on päädytty tuohon suositukseen. Millä tavoin niistä tutkimuksista ilmenee että sellainen ravitsemus on terveellisin. Onko kyse lääketieteestä, ravitsemistieteestä vai ravitsemispolitiikasta?

Osoita tutkimus jossa tuo määrä hiilihydraattia on optimaalinen ihmiselle.

Tuossahan se tutkimus on:
http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=224

Siitä on myös näyttöä, että kun suositusten mukaisesta tasapainoisesta ruokavaliosta ja liikunnasta tulee arkipäivää, sillä on monenlaisia hyviä terveydelliisä vaikutuksia. Se ei edistä pelkästään painonpudotusta, vaan ehkäisee monia sairauksia.

Tästä on todisteena suomalainen diabeteksen ehkäisytutkimus, jossa heikon sokerinsiedon omaavat ihmiset pystyivät välttymään tyypin 2 diabetekselta, kun he muuttivat ruokailutottumuksiaan suosituksen mukaisen ruokavalion suuntaan ja laihduttivat muutaman kilon. Myös heidän verenpaineensa ja rasva-arvonsa muuttuivat parempaan suuntaan.

Heitänkin vastakysymyksen: Miksi tähän tutkimukseen ei voi luottaa?


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-02 15:58:37 
Taistelutantereella pitääkin pölyn lentää. Täällä, jos missä, vai kuinka?
Minusta kyseessä on ehkä enemmänkin hämmästys siitä, että virallistahon ohjeet voisivat olla pielessä. Kukapa meistä ei olisi joskus niin ajatellut?

Markulle ehdotan, että tulostaisi kaikki nuo artikkelit, jotka tähän keskusteluun on annettu viitteiksi ja lukemaan ne rauhassa ja ajatuksella. Esimerkiksi Bravatasta oli melkoisesti juttua tässä ketjusta, lähinnä siitä, että se on otettu Kauffmannin artikkelissa malliesimerkiksi meta-analyysistä, jossa tutkimukset on valittu heppoisin perustein. Eli ko. meta-analyysin johtopäätökset ovat sitä sun tätä.
Nyt Markku olet ottanut sen uudelleen esimerkiksi :?:
Vaikuttaa siltä, että et lue artikkeleita, joihin viittauksia annetaan. Samojen juttujen toisto ei oikein johda mihinkään.

Mutta ymmärrän tuskan, minustakin oli ikävä huomata, että asiat ovatkin jotain muuta, kuin on annettu ymmärtää.

Terveisin Anja


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-02 15:59:35 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2005-01-28 14:59:06
Viestit: 196
Elka kirjoitti:
Noita ... diabetesliiton sivuilla esiteltäviä juttuja... en jaksa enää kommentoida.

En minäkään tällaista:
Elka kirjoitti:
Markku kirjoitti:
Laihtumiseen kuluva energia saadaan elimistön hajottaessa omia valkuaisaineitaan ja rasvakudoksiaan.


Sokerikäyttöinen jo vuosikymmeniä ollut keho, joka sitä jatkuvasti haluaa ja siksi on (makean)nälkä ei mielellään rasvaa polttoaineeksi käytä. Siinä voi sitten elimistö hajottaa omia valkuaisaineitaan energiaksi niin tehokkaasti, että 1,80 m pitkä mieskin voi painaa vain 55 kiloa, jos lihasmassaa on kovin vähän. (Ei ole terveellistä)

"Aivojen rappeutuminen on pysäytettävissä ja korjattavissa. Ruoki aivojasi tai menetät ne, pelkkä käyttäminen ei riitä." Totesi Paula Heinonen eilen televisiossa. Ja mitä pitää syödä? mm. "Pitää syödä rasvaa ja antioksidantteja".


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-02 16:04:36 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2005-01-28 14:59:06
Viestit: 196
Anja kirjoitti:
Markulle ehdotan, että tulostaisi kaikki nuo artikkelit, jotka tähän keskusteluun on annettu viitteiksi ja lukemaan ne rauhassa ja ajatuksella.
Vaikuttaa siltä, että et lue artikkeleita, joihin viittauksia annetaan.

Artikkeleja on tullut jo niin paljon. En jaksa ryhtyä niitä kaikkia lukemaan. Minulla on muutakin tekemistä. Luotan Diabetesliiton suosittelemaan ruokavalioon ja professori Aron asiantuntemukseen.


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-02 18:02:18 
Markku kirjoitti:
Artikkeleja on tullut jo niin paljon. En jaksa ryhtyä niitä kaikkia lukemaan. Minulla on muutakin tekemistä. Luotan Diabetesliiton suosittelemaan ruokavalioon ja professori Aron asiantuntemukseen.


Sääli, ettet jaksa (tai halua) lukea niitä. Niistä oppii uusia asioita tai mikä pahinta, ne voivat avata silmät.

Jotta asiat menevät eteenpäin, pitää vanhat totuudet joskus kyseenalaistaa, varsinkin, jos ne alkavat olla itsestäänselvyyksiä. Takinkääntö on vaikeaa, tiedän sen. Suosittelen silti lämpimästi viitteiden tutkimista.

Hyvää jatkoa!

Terv. Anja


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-02 18:22:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Markku kirjoitti:
Elka kirjoitti:
Noita ... diabetesliiton sivuilla esiteltäviä juttuja... en jaksa enää kommentoida.

En minäkään tällaista:
Elka kirjoitti:
Markku kirjoitti:
Laihtumiseen kuluva energia saadaan elimistön hajottaessa omia valkuaisaineitaan ja rasvakudoksiaan.


Sokerikäyttöinen jo vuosikymmeniä ollut keho, joka sitä jatkuvasti haluaa ja siksi on (makean)nälkä ei mielellään rasvaa polttoaineeksi käytä. Siinä voi sitten elimistö hajottaa omia valkuaisaineitaan energiaksi niin tehokkaasti, että 1,80 m pitkä mieskin voi painaa vain 55 kiloa, jos lihasmassaa on kovin vähän. (Ei ole terveellistä)

"Aivojen rappeutuminen on pysäytettävissä ja korjattavissa. Ruoki aivojasi tai menetät ne, pelkkä käyttäminen ei riitä." Totesi Paula Heinonen eilen televisiossa. Ja mitä pitää syödä? mm. "Pitää syödä rasvaa ja antioksidantteja".


Minä en kommentoi, koska siihen on vastattu jo monta kertaa aikaisemmin. Sinä et kommentoi, koska vastausta kysymykseen "Miksi 1,80 m pitkä mies painaa 55 kg ja jatkuvasti vaivaa sokerinnälkä?" ei löydy diabetesliiton sivuilta. Jos se diabetesliiton testi saa luottamaan alhaiseen sairastumisriskiin ei se ole ainoastaan hyödytön, vaan myös vaarallinen.

Tämän keskustelun päätän osaltani tähän, mutta suosittelen perusteellista lääkärintarkastusta.

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-02 18:32:31 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Markku kirjoitti:
Pappa kirjoitti:
Markku kirjoitti:

Sitä kuvataan ruokakolmiomallin avulla. 50-60 prosenttia päivän energiantarpeesta olisi hyvä saada kolmion kantaosasta.....


Ja minkälaisiin tutkimuksiin tämä perustuu jotta on päädytty tuohon suositukseen. Millä tavoin niistä tutkimuksista ilmenee että sellainen ravitsemus on terveellisin. Onko kyse lääketieteestä, ravitsemistieteestä vai ravitsemispolitiikasta?

Osoita tutkimus jossa tuo määrä hiilihydraattia on optimaalinen ihmiselle.

Tuossahan se tutkimus on:
http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=224



A-ha :idea: :arrow:


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-02 18:52:04 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2005-01-28 14:59:06
Viestit: 196
Elka kirjoitti:
Sinä et kommentoi, koska vastausta kysymykseen "Miksi 1,80 m pitkä mies painaa 55 kg ja jatkuvasti vaivaa sokerinnälkä?" ei löydy diabetesliiton sivuilta. Jos se diabetesliiton testi saa luottamaan alhaiseen sairastumisriskiin ei se ole ainoastaan hyödytön, vaan myös vaarallinen.

Tämän keskustelun päätän osaltani tähän, mutta suosittelen perusteellista lääkärintarkastusta.

No, kommentoin sittenkin.

Keskustelin asiasta vuonna 2000 terveyskeskuslääkärini kanssa. Olin ollut sairaalassa liukastumistapaturman vuoksi. Sen seurauksena oikea lonkkani murtui ja jouduin liikkumaan kesään asti kyynärsauvoilla. Asun yksin ja nukun yöt parvella, joten vietin lähes neljä viikkoa sairaalassa kunnes minulle järjestyi lainasänky ja kotisairaanhoito. Jo ensimmäisenä yönä kotiutumiseni jälkeen jouduin pahoinvointini vuoksi takaisin sairaalaan, jossa minulla todettiin laskimoveritulppa (verihyytymä) kipeässä jalassa. Se oli aiheutunut liian vähäisestä liikkumisesta. Minulle määrättiin liuotushoito, jota seurattiin parisen viikkoa, ja sen jälkeen minut kotiutettiin. Huolimatta vähäisestä liikkumisesta ja siitä, että olin 5-6 hengen huoneessa ainoa, joka söi kaiken tarjotun ruuan, laihduin niin paljon, että moni tuttu ilmaisi minulle huolensa. Liuotushoitoani seurattiin terveyskeskuksessa parin viikon välein, ja siinä yhteydessä ilmaisin asian hoitavalle lääkärilleni. Hän totesi, ettei minulla ole aihetta huoleen, jos saan välttämättömät ravintoaineet. Minulla on ilmeisesti vain suuri energian kulutus. Toisenlainen tilanne on anorektikoilla, jotka jäävät vaille välttämättömiä ravintoaineita.

Laskimotulppa liukeni ja tablettihoito lopetettiin puolen vuoden kuluttua.

Sairaalassakin tarjottiin hiilihydraatteja, mm. aamupuuroa ja jälkiruokia. Ei sielläkään noudatettu mitään vähähiilihydraattista dieettiä. Erityisruokavaliot (laktoositon, diabetes) kyllä huomioitiin. Huonetovereistani oli ainakin kaksi aikuisiän diabeetikkoa, ja heillekin tarjottiin mm. aamupuuroa.

Jouduttuani uudelleen sairaalaan minut sijoitettiin kahden hengen huoneeseen, ja huonetoverillani oli aikuisiän diabetes. Laskiaistiistaina meille tarjottiin hernekeittoa mutta ei mitään jälkiruokaa. Vasta kun ruokakärry oli kulkenut soikion muotoisen käytävän toiseen päähän, näin siinä laskiaispullia, joita tarjottiin toisille. Niitä ei ollut sokerittomina eikä laktoosittomina. Arvaa, raivostuttiko? Kun sitten oli kanttiinissa maksulliset päiväkahvit, pyysin kahvia ja laskiaispullaa. Minulle tarjottiin jotakin laktoositonta, jossa ei ollut kermaa. Vaadin ja sain oikean laiskiaspullan, koska kestän pieniä määriä laktoosia. Tarjoilija huomautti, että vastuu on yksinomaan minulla. Minun teki mieli sanoa, että ottaisin sen silloinkin, jos olisin diabeetikko. Koin todella vääryydeksi sen, ettei sairaala viitsinyt valmistaa sokerittomia eikä laktoosittomia laskiaispullia. Sellaisia voidaan kyllä valmistaa.

Diabetesliiton riskitesti on asiantuntijoiden laatima, ja minä kyllä luotan asiantuntijoihin. Valtaosa aikuisiän diabetekseen sairastuneista on ylipainoisia.


Ylös
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 352 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 114 15 16 17 18 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)