karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-13 18:41:51

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 502 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 118 19 20 21 2226 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2015-07-27 20:55:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Siis onko se vesikefiiri eri sieni kokonaan vaiko vaan vesisokeriliemeen totutettu kefiiri?

C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6

ViestiLähetetty: 2015-07-28 08:00:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

erfyt kirjoitti:
Siis onko se vesikefiiri eri sieni kokonaan vaiko vaan vesisokeriliemeen totutettu kefiiri?

Se on ihan sama sieni, mutta se on totutettu pois maidosta jolloin siitä kuolevat ne mikrobit jotka välttämättä haluavat maitoa. Sienessä on 40-60 eri mikrobia, mutta vain osa niistä tarvitsee välttämättä maitoa. Loput jatkavat sitten iloisesti minkä tahansa sokeripitoisen nesteen käyttämistä.

Kefiirisienen voi siis opettaa pois maidosta, mutta sitten ei enää takaisin maitoon. Eli jos nyt joku maitokefiirin ystävä haluaa kokeilla, niin kannattaa jakaa se sieni niin että on yksi sieni maidolle ja toinen sitten 'vesikefiirille.'

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2015-07-28 10:05:54 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Onkohan Kombucha juurikin tuollainen maidoton kefiiri?
Meillä oli kotona joskus 80-luvun alkupuolella Igorin nimellä kulkenut elämänmuoto, ja jos oikein muistan niin sitä pidettiin pelkästään vedessä.

ViestiLähetetty: 2015-07-28 10:11:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

mika kirjoitti:
Onkohan Kombucha juurikin tuollainen maidoton kefiiri?
Meillä oli kotona joskus 80-luvun alkupuolella Igorin nimellä kulkenut elämänmuoto, ja jos oikein muistan niin sitä pidettiin pelkästään vedessä.

Ymmärtääkseni ei, kombucha eli volgansieni on eri juttu, mutta sama ajatus, eli ovat yhdistelmä useita mikrobeja ja fermentoivat makeita nesteitä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kombutsa

Toisaalta mistä sitä tietää: Voihan volgansieni/kombutsa olla perua siitä että joku joskus ammoin on jo opettanut kefiirinsä pois maidosta...

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2015-07-28 18:22:22 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Tänään aamulla join ensimmäisen kefiiri-smetana-mustikkasmoothien aamupalaksi! Virtanen tekee vielä melko lirua kefiiriä, ei ole ehkä jääkaappiloman jälkeen vielä kunnolla herännyt... Pakko oli tulla kertomaan, kun oon kokenut tänään tosi kummia tuntemuksia :lol: muistatte varmaan sen kurnivan nälän hiilariajoilta? No siis mulla oli tänään koko päivän sellainen kurniva nälkä ilman sitä nälkää. Tosi -TOSI- outo tunne!! Siis jotain tuolla suolistossa/sisuskaluissa tapahtui ja oletan että se johtui kefiiristä. Ei kuitenkaan mitenkään pahalta tuntunut, oudolta vaan. Suoli on myös toiminut tänään kummallisen hyvin, isolla asialla olen käynyt tänään jo kolmesti kun normaali tahti on joka toinen päivä! Ah, anteeksi jos tuli liikaa informaatiota :mrgreen:

Voi olen niin iloinen Virtasesta, tuntuu että tämä varmasti tekee mulle hyvää - heti kun elimistö toipuu ensijärkytyksestä... Äsken tuli muuten poikkeuksellista kyllä mielitekoja karppina! Teki mieli kefiiriä nimittäin. Joko pitää alkaa tekeen sitä enemmän kerralla tai sitten toivoa että Virtanen kasvaa ja laittaa kaksi satsia tuleen niin, että toinen on valmis aamulla ja toinen illalla :-k

ViestiLähetetty: 2015-07-28 19:34:27 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Henska, hyvin näyttää sulla toimivan. :D Mulla tuli aluksi kerman ja muidenkin maitotuotteiden himotuksia, mutta kyllä se siitä sitten tasaantui.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2015-07-28 22:22:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minun "Keiko" -kefiirini on niin tuottoisa tyttö, että oli nyt toisen kerran laitettava jäähylle, kun en kerkee millään kaikkea juoda.
Ihan hirmusen hyvää on ihan selkeästi minun keholleni tehnyt.
Kohta taas aktivoin "hänet". :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2015-07-29 07:18:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Laittelen tänne, jos jotakuta muutakin kiinnostaa. Löytyi jonkinmoisia ohjeita kookosmaitoon totuttamiseen, vaikka nämä ovatkin tarkoitettu kaupallisen toimijan omille tuotteille, ja soveltaminen Toisinsyöjän lemmikinpoikaseen täytyy vielä miettiä :)

Lainaa:
There are three options for making coconut milk kefir. The first two contain minimal dairy. The third option is completely dairy-free.

Option 1: Use Milk Kefir Grains

Ingredients:

Milk Kefir Grains
Coconut milk: Homemade or canned. Avoid brands with additives and sweeteners, as they can be hard on the kefir grains. Guar gum, which is a typical additive, does not seem to be problematic.

Instructions:

To make coconut milk kefir, place the milk kefir grains in coconut milk.
Stir with a non-metal spoon.
Cover with coffee filter or cloth, secured by a rubber band.
Culture at room temperature, 68°-85°F
After 12 hours, begin checking the coconut milk kefir every few hours, up to a maximum of 24 hours. Remove the milk kefir grains once the coconut kefir reaches the desired consistency.

Sometimes kefir grains will require an adjustment period, so the first batch of coconut milk kefir may not culture as desired. Use the coconut milk from this batch for cooking and place the milk kefir grains in fresh coconut milk. An adjustment period isn't uncommon whenever kefir grains are switched from one type of milk to another (cow to goat, pasteurized to raw, dairy to coconut, etc.).

Milk kefir grains can be cultured in coconut milk regularly but should be revitalized in dairy milk for 24 hours once every few batches.

Note that dehydrated milk kefir grains should be rehydrated and fully activated in dairy milk before being used to culture coconut milk.

Option 2: Use Kefir Starter Culture

This option is not completely dairy-free, but contains very little dairy and is much simpler than using milk kefir grains. Use a Kefir Starter Culture in coconut milk. Simply follow the included instructions.

Option 3: Use Finished Water Kefir

This option is completely dairy-free.

Add ¼ cup water kefir (finished kefir, not the water kefir grains) to 2-4 cups coconut milk.
Cover loosely and culture for 24 hours.

Mietin vaihtoehtoa kolme. Tarkoittaako tuo, että kefiirisieni pitäisi ensin opettaa vesikefiiriksi ja siitä sitten kookoskefiiriksi? En itse asiassa ymmärrä, miten nuo starterit eroavat "finished" kefiiristä. Minusta sana finished tarkoittaa ennemmin sellaista loppuun kulunutta, päättynyttä asiaa ennemmin kuin valmista, kypsää, elämänsä kunnossa olevaa vaikka finish off tarkoittaakin saattaa valmiiksi.

Vaihtoehdossa yksi kefiirisienelle pitäisi aina välillä antaa maitoa. Kuulostaa hieman hankalalta, vaikka mies sen suostuisikin käyttämään.

Haluan ehkä itsekin jossain vaiheessa palata maitotuotteiden käyttäjäksi. Tutkailen nyt ensin jonkin aikaa, auttaisiko maidoton ruokavalio, ja päätän sitten. Sikäli voisi olla järkevää ensin kasvatella poikasta isommaksi ja sitten ryhtyä siitä jaetuilla paloilla tekemään noita kokeiluja. Kuinkahan kauan poikasella kestää kasvaa sellaiseksi, että siitä voi jakaa kokeilupalan?

C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6

ViestiLähetetty: 2015-07-29 07:19:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tupla.

ViestiLähetetty: 2015-07-29 08:13:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Henska kirjoitti:
Voi olen niin iloinen Virtasesta, tuntuu että tämä varmasti tekee mulle hyvää - heti kun elimistö toipuu ensijärkytyksestä... Äsken tuli muuten poikkeuksellista kyllä mielitekoja karppina! Teki mieli kefiiriä nimittäin. Joko pitää alkaa tekeen sitä enemmän kerralla tai sitten toivoa että Virtanen kasvaa ja laittaa kaksi satsia tuleen niin, että toinen on valmis aamulla ja toinen illalla :-k

Minä taisin hapattaa suunnilleen saman kokoisella kuin sinulle annoin eli aika pikkuruisella semmoiset noin 7 dl maitoa heti alkuun kerralla. Hapanta oli, mutta erittäin ohutta lirua: Kefiirin paksuus näyttäisi olevan eniten kiinni siitä miten iso se sieni on suhteessa maitomäärään. Jos kefiifinhimo on siis kova, voit hapattaa enemmänkin kerralla, mutta sitä lirumpaa se sitten on.

Kyllä se siitä kasvaa isommaksi, minun rötkäleeni täyttää koko noin 5 dl siivilän. :D Sienen kasvua tuntuisivat edistävän mahdollisimman harvat 'nukkumisjaksot' jääkaapissa, se että käyminen tapahtuu nimenomaan pimeässä (veli piti ensin pöydällä ja ihmetteli kun kefiiri on hyvää mutta sieni ei kasva ollenkaan) ja voi olla että silläkin on jotain merkitystä että käytän lähes pelkästään raakamaitoa. Tosin kyllä se hyvin kasvoi kaupan homogenoimattomalla luomumaidollakin ennen kuin siirryin raakamaitoon. Ja vielä tuli mieleen, että en tiedä vaikuttaisiko käymisaikakin: Olen laiska, joten hapatan kerralla parin päivän satsia 2 vuorokautta (laiskuushuiput ovat osoittaneet että kolmekin se pärjää periaatteessa eli 2 ei ole mikään ongelma.)

(Enkä väheksyisi kefiirille juttelemistakaan, tykkääväthän huonekasvitkin semmoisesta. Oma juttelutyylini on lähinnä 'Kuka se on niin söpö pikku kulta' -tyyppistä lepertelyä. Siitä kun tuntuvat tykkäävän niin eläimet kuin kukatkin, niin miksei sitten kefiiri. Tärkeintä on tunnetila ja äänensävy. :D )

ViestiLähetetty: 2015-07-29 08:21:25 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:

(Enkä väheksyisi kefiirille juttelemistakaan, tykkääväthän huonekasvitkin semmoisesta. Oma juttelutyylini on lähinnä 'Kuka se on niin söpö pikku kulta' -tyyppistä lepertelyä. Siitä kun tuntuvat tykkäävän niin eläimet kuin kukatkin, niin miksei sitten kefiiri. Tärkeintä on tunnetila ja äänensävy. :D )

:smt043 Päivän parhaat naurut!

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2015-07-29 08:24:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

erfyt kirjoitti:
Laittelen tänne, jos jotakuta muutakin kiinnostaa. Löytyi jonkinmoisia ohjeita kookosmaitoon totuttamiseen, vaikka nämä ovatkin tarkoitettu kaupallisen
Mietin vaihtoehtoa kolme. Tarkoittaako tuo, että kefiirisieni pitäisi ensin opettaa vesikefiiriksi ja siitä sitten kookoskefiiriksi? En itse asiassa ymmärrä, miten nuo starterit eroavat "finished" kefiiristä. Minusta sana finished tarkoittaa ennemmin sellaista loppuun kulunutta, päättynyttä asiaa ennemmin kuin valmista, kypsää, elämänsä kunnossa olevaa vaikka finish off tarkoittaakin saattaa valmiiksi.

Ne starterit ovat jotain kaupallisia pakastekuivattuja tms. kefiirinalkuja, niistä ei tarvitse sinun siis välittää.

Minä ajattelen myös kookoskefiiriä vesikefiirinä: Kaikki mikä ei ole maaeläimen maitoon tehtyä on vesikefiiriä. :D

Toisaalta muistan jostain lukeneeni porukan kokemuksia siitä, että alkuvaiheessa saattoi joutua heittämään pari-kolme käymissatsia pois pahan hajun/maun vuoksi ennen kuin se sieni tottui pois maidosta. Sen vuoksi ehkä siis voisi olla kustannustehokasta käyttää jotain mahdollisimman halpaa (laimennettu hedelmämehu tms) sille kefiirille ruuaksi niin kauan kunnes se tottuu maidottomuuteen. Mutta tämä nyt on tämmöistä lätinää, en ole itse muuta hapattanut kuin maitoa.

En oikein muista kauanko kefiirilläni kesti kasvaa isoksi rötkäleeksi, ehkä puoli vuotta tai vuoden.

ViestiLähetetty: 2015-07-29 08:46:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Toisaalta muistan jostain lukeneeni porukan kokemuksia siitä, että alkuvaiheessa saattoi joutua heittämään pari-kolme käymissatsia pois pahan hajun/maun vuoksi ennen kuin se sieni tottui pois maidosta. Sen vuoksi ehkä siis voisi olla kustannustehokasta käyttää jotain mahdollisimman halpaa (laimennettu hedelmämehu tms) sille kefiirille ruuaksi niin kauan kunnes se tottuu maidottomuuteen. Mutta tämä nyt on tämmöistä lätinää, en ole itse muuta hapattanut kuin maitoa.

Jos noin käy, niin mitenhän toimii se vaihtoehto ykkönen, jossa aina parin satsin jälkeen sille annetaan maitoa.

ViestiLähetetty: 2015-07-29 09:01:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

erfyt kirjoitti:
Jos noin käy, niin mitenhän toimii se vaihtoehto ykkönen, jossa aina parin satsin jälkeen sille annetaan maitoa.

Tuo kuulostaa vähän hankalalta, koska kun kefiirin opettaa pois maidosta siitä kuolevat ne välttämättä maitoa tarvitsevat mikrobit ja sitä ei enää sitten voi opettaa takaisin maitoon. Eli sitten pitää vain hamaan ikuisuuteen asti antaa sienelle sitä maitoa muutaman käymiskerran välein, etteivät ne kuole pois. Sopii varmaan niille jotka muutenkin maitoa käyttävät, mutta sinähän et toistaiseksi niin tee.

Entäs jos vaan kokeilet opettaa saman tien kookosmaidolle, jos sitä muutenkin mieluiten käytät ja jos haluat myöhemmin maitoa hapattaa, voit saada minulta sitä varten uuden poikasen? Ja valmistaudut siihen että kun ne maitoa vaativat mikrobit kuolevat niin voi siirtymävaiheessa tulla muutama oudonmakuinen/hajuinen satsi tavaraa...

Taisit toisessa ketjussa mainita että käyttämäsi kookosmaito on lisäaineeton, joten sen pitäisi sinänsä kai sopia kefiirille.

ViestiLähetetty: 2015-07-29 10:21:43 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Henska kirjoitti:

Minä taisin hapattaa suunnilleen saman kokoisella kuin sinulle annoin eli aika pikkuruisella semmoiset noin 7 dl maitoa heti alkuun kerralla. Hapanta oli, mutta erittäin ohutta lirua: Kefiirin paksuus näyttäisi olevan eniten kiinni siitä miten iso se sieni on suhteessa maitomäärään. Jos kefiifinhimo on siis kova, voit hapattaa enemmänkin kerralla, mutta sitä lirumpaa se sitten on.

Huomasin tähän liittyen eilen illalla, että kefiiri oli alkanut vähän haiskahtaa hiivalta ja päättelin, että mun 2 dl satsi oli liian vähän/liian pitkän aikaa. Siispä hulautinkin illalla varmaan juuri tuon seitsemisen desiä sinne ja katsotaan miten nyt käy! (Oltuaan yön jääkaapissa se hiivanhajuinen ei muuten enää haissut hiivalta vaan ensimmäistä kertaa haistoin tuulahduksen piimää!)

Mulla on tullut koko ajan ihan lirua, vaikka maitoa on ollut noin vähän. Epäilen, että Virtaselta kestää hetki tottua uuteen maitoon, ero raakamaidon ja tavismaidon välillä voi tietysti olla jonkinmoinen :roll:

Näitä erilaisia kokeiluja on niin kiva lueskella, kyllä tästä lemmikistä on moneksi!

ViestiLähetetty: 2015-07-29 10:36:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Henska kirjoitti:
Huomasin tähän liittyen eilen illalla, että kefiiri oli alkanut vähän haiskahtaa hiivalta ja päättelin, että mun 2 dl satsi oli liian vähän/liian pitkän aikaa. Siispä hulautinkin illalla varmaan juuri tuon seitsemisen desiä sinne ja katsotaan miten nyt käy! (Oltuaan yön jääkaapissa se hiivanhajuinen ei muuten enää haissut hiivalta vaan ensimmäistä kertaa haistoin tuulahduksen piimää!)

On ihan normaalia että kefiiri haisee joskus hiivalta, koska siinä mikrobikombossa on myös hiivabakteereja. Nimenomaan sitten kun kefiiriä käyttää vähän pidempään tulee kaikenlaisia jänniä aromeja, hiivaa, juustoa jne.

Maidon laatu vaikuttaa myös: Kun vaihdoin kaupan pastöroidusta maidosta raakamaitoon tulivat juustoaromit selkeämmin esiin (monet juustot tehdäänkin raakamaitoon), vähän liikaakin itse asiassa. Ratkaisuni tähän oli ehkä hieman epätavallinen: Minä ihan vaan PYYSIN kefiirisientä olemaan vähemmän juustoista jos moisesta ei ole sille itselleen haittaa ja juustoaromit vähenivätkin aiemmalle tasolle! (En osannut itsekään odottaa että moinen toimisi, kunhan vaan kokeilin kun muutenkin kefiirille juttelen.)

ViestiLähetetty: 2015-07-29 11:34:11 
Poissa
sintti
sintti

Olen ymmärtänyt, että maitokefiirin kun "totuttaa" pois maitosokerin käytöstä niin se samalla lakkaa myös kasvamasta ja lisäämästä itseään. Osan satsista voisi siis uhrata kookosmaidon käyttämiseen, mutta vekslaaminen kookoksen ja lehmänmaidon välillä stressaisi kefiiriä häiriten kasvua. Myös kefiiriheraa voisi käyttää kookoksen "startterina", luulen ma.

ViestiLähetetty: 2015-07-29 11:43:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vesikefiiristä löytyi pikaisella google-haulla troubleshooting sivu. Tämä tosin koskee kuivattuna ostettuja jotka täytyy sitten 'nesteyttää' (rehydrate) ennen käyttöä, joten ne osat sivua voi jättää huomiotta:
http://www.culturesforhealth.com/water- ... faq-advice

Tämmöinen kysymys/vastaus oli kasvusta:

Q. My water kefir grains aren't multiplying. What can I do?

A. Water kefir grains are known to multiply, but at times they are reluctant to do so. Even if they do not multiply, with proper care, water kefir grains can be used indefinitely to brew water kefir. Learn more about Encouraging Water Kefir Grains to Multiply.

Ja linkki sivulle jossa kerrotaan miten vesikefiirin saa kasvamaan:
http://www.culturesforhealth.com/encour ... -multiply/

Pikavilkaisulla näyttäisi siltä, että tuo jälkimmäinen sivu antaa myös hyvää vinkkiä vesikefiirin tekoon muutenkin, eli esim. kuinka makeaa liuosta se tarvitsee jne.

ViestiLähetetty: 2015-07-29 18:08:37 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Kefiirisieni unohtui jääkaappiin lillumaan maidossa pilttipurkkiin pariksi kuukaudeksi. Haisee kovin tympeältä. Mitä mieltä olette uskaltaako kefiiriä vielä nauttia, josko sieni enää toimii? Liottelen sitä vielä maidossa ennenkuin laitan satsin valmistumaan "puhtaaseen maitoon".

ViestiLähetetty: 2015-07-29 20:38:08 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Pilttipurkkiin? Hih, mun kefiiristä mahtuisi siihen yksi pieni rihma :mrgreen: No, mut asiaan, kokeilisin. Minulla on jääkaappiolon jälkeen saattanut joskus kestää pari maidonvaihtoa ennenkuin on tullut normimakuista kefiiriä. Joskus jos ei ole jääkaappiaika ollut noin pitkä ja kefiiri on lillunut tyytyväisenä reilussa maidossa, niin se jääkaappikefiiri on ollut oikein hyvää. Olen siis juonut sen maidon, missä kefiiri on lepäillyt ja on ollut miedon ja samettisen makuista se. Mutta lepäilyt on siis runsaassa tuoreessa maidossa kyllä ja puhutaan yhdestä tai parista viikosta.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 502 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 118 19 20 21 2226 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00