karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-07 10:29:15

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 49 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-11 14:29:30 
Poissa
gourmetkarppi
gourmetkarppi

Pappa kirjoitti:
terhiha kirjoitti:
Eli lopputuloksena taisi olla:

Oivariini on ihan ok, jos ei ole tai halua olla hifistelijä.

?

Ylimalkaisesti näin.

En vaan käsitä miksi karpin kannattaisi lisätä muutenkin suureksi ehkä nousevaa monityydyttymätöntä rasvaa. Kun hiilaria korvataan rasvalla ei liene energiakäyttöön tarvetta nostaa pufan määrää vaan safan ja mufan.

Tämän kannan epäsuorasti ottaa myös Stipanuk kirjassaan "Biochemical, Physiological & Molecular Aspects of Human Nutrition" muun muassa mainitessaan oliiviöljystä (jota suosii yhtenä hyvänä mufan vuoksi) Peroksidaatio kun on hankala asia. No jos saa paljon pufaa on saatava paljon antioksidantteja. (esim E-vitamiini on osoittautumassa tässä suhteessa totaalipettymykseksi)

Eli voi on aina voita.

Mikä ihmeen saippuajuttu täällä on meneillään? :shock:

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-11 14:39:34 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

Voi notkistuu nopeasti, kun siitä vetää juustohöylällä siivuja. Opin tämän niksin, kun seurailin emäntää, joka teki ylioppilasjuhlissani valmiita voileipiä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-11 14:44:26 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Tiedän jonkun joka valmistaa itse (rypsi)"oivariinia". (uskoo niin saavansa terveellisempää kun valikoi itse öljyn sekä lienee myös vähemmän lisäaineita)

Samalla menetelmällä voisi tietenkin valmistaa karppi "oivariinia". (oliivi)

Kun en käytä voin kuljettamiseksi suuhun pehmeää vilja-alustaa jolle sen on levityttävä ei voin kylmäkovuudella ole merkitystä. Mutta juustohöylä on hyvä käytännöllinen keino.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-11 10:24:39 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kertokaapas, kuinka kauan Oivariini säilyy, jos parasta ennen päivä on mennyt? Oon yksineläjä, niin en ehdi koko pakettia käyttämään ennen tuota parasta ennen päivää...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-11 10:33:07 
Poissa
Höylä Voi
Höylä Voi

^Pakasta osa. Tässä linkkihirviössä lisää tuotteiden pakastamisesta:
http://www.valio.fi/portal/page/portal/ ... 2006154055

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-11 10:57:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lainaa:
en ehdi koko pakettia käyttämään ennen tuota parasta ennen päivää...

??? Meillä menee kolmen hengen taloudessa voita vähintään paketti viikossa.. Kun sitä rasvaa pitää saada.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-11 11:04:59 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi

Elka kirjoitti:

Syön kotimaista voita. Jos ranskalaista ruohoa syöneen lehmän voita olisi saatavilla, ostaisin sitä, mutta kun ei ole.

Minä ostin viime joulun aikaan Sokokselta ranskalaista voita, se oli pienen "kakun" muotoinen, siis kuten esim. pienikokoinen Ilves-juusto.
Voissa oli tummemman ja vaaleamman keltaisia "raitoja", vähän kuin marmoroitunut liha, ja pinnalla merisuolarakeita.
Sieluttoman hyvää! Sitä en tiedä, mitä ne lehmät olivat syöneet, joiden voita tää oli, enkä sitäkään, kuinka prosessoitua lie ollut. Hyvää oli jokatapauksessa. Ja kallista!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-11 18:18:46 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Calvin kirjoitti:
^Pakasta osa. Tässä linkkihirviössä lisää tuotteiden pakastamisesta:
http://www.valio.fi/portal/page/portal/ ... 2006154055

Kiitti linkistä. Vitsit, kun omistaisinkin pakastimen, mutta mulla ei täällä opiskelijaboksissa ole kuin pakastelokero. Mahtaakohan säilyä siellä? Ja miten sen sitten pakkaisin? Jos vaikka puolet säilyttäisin jääkaapissa ja puolet pakastelokerossa...Tai löytyykö markkinoilta oivariinia tai voita, joka säilyisi jääkaapissa puolikin vuotta?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-11 21:26:33 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

lillamaria kirjoitti:
Elka kirjoitti:

Syön kotimaista voita. Jos ranskalaista ruohoa syöneen lehmän voita olisi saatavilla, ostaisin sitä, mutta kun ei ole.

Minä ostin viime joulun aikaan Sokokselta ranskalaista voita, se oli pienen "kakun" muotoinen, siis kuten esim. pienikokoinen Ilves-juusto.
Voissa oli tummemman ja vaaleamman keltaisia "raitoja", vähän kuin marmoroitunut liha, ja pinnalla merisuolarakeita.
Sieluttoman hyvää! Sitä en tiedä, mitä ne lehmät olivat syöneet, joiden voita tää oli, enkä sitäkään, kuinka prosessoitua lie ollut. Hyvää oli jokatapauksessa. Ja kallista!

Mä oon mielestäni joskus tuota nähnyt Stokkalla. Sinne sitä saa ainakin tilaamalla jos ei muuten oo.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 49 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3

Kaikki ajat ovat UTC+02:00