Paikkarithan eivät koskaan ole kieltäneet sitä, että noudattavat tämänhetkisiä ravitsemussuosituksia, päin vastoin korostavat sitä. Otaksuisin, että johtuu ainakin osittain myös siitä, jotteivät joutuisi käräjille. On hyvä tukeutua siihen, että kansallinen terveyslaitos on se taho, jonka suosituksia noudatetaan ohjeissa. Uskoisin, että tästä syystä pitävät niin tiukasti kiinni hiilarisuosituksistaan. Heti, kun KTL antaa vähähiilarisuositukset, alkanee pv:kin mukata materiaaliaan siihen suuntaan. Tässä asiassa ei ole mitään epäselvää.
Lainaa:
Pappa: Osalla ihmisiä on tavaton herkkyys liittyen hiilihydraatteihin ja nälänhallintaan. KTL ja paikkarit eivät liiemmin huomioi tätä metabolista ja hormonalista loukkua. Ihmettelen kuinka vähäinen on tieto vai onko se piittaamattomuutta. Vai onko se tarkoituksellsita koukussa pitämistä.
En jaksa uskoa tuohon. Ehkä se johtuu siitä, että on myös paljon ihmisiä, joilla ei ole tuota oireyhtymää. Nythän on räjähtänyt tietoisuuteen tämän ongelman laajuus ja kun asiaa tutkitaan (hypoteesit tai yksittäiset tutkimukset eivät voi riittää tämän tason kansallisille laitoksille vaan tarvitaan useita tutkimussarjoja)suosituksetkin muuttuvat. Se vain tapahtuu hitaasti. koska tarvitaan pitkäkestoisia tutkimuksia, monivuotisia. Ajattele nyt, jos ne alkaisivat suositella jotain hypoteesiin perustuvaa asiaa muutaman vuoden välein yksittäisten tutkimusten pohjalta ja sitten kävisi ilmi, että homma ei pidäkään paikkaansa, eihän tuo laitos olisi enää uskottava sen jälkeen. Tämän asian kääntöpuolena on sitten tuo julmettu hitaus asioiden muuttamisessa, mikä tuntuu yksittäisestä ihmisestä aivan liiian hitaalta ja varmasti ottaa pannuun, jos syökin väärin luullen syöneensä oikein. Tarvitaan siis tutkimussarjoja empiirisillä kokeilla eri tutkimusongelmilla, siihen menee aikaan. Tuloksen pitää perustua siis kokeisiin, ei vain teoreettisiin päätelmiin. Tällä hetkellä minusta tässä lowcarbs-jutussa ollaan teoreettisen päätelmän vaiheessa, mutta lopulliset pitkän ajan tiedot puuttuvat.
Lainaa:
pappa:
Samalla ennustan että paikkarit saneeraavat ohjelmaansa tähän suuntaan jota jo lienevät hiljaa tehneetkin.
PAikkarit on aina toimineet sillä tavalla, että parin vuoden välein päivitetään uusi ohjelma, joka perustuu aina _sen hetkisiin_ suosituksiin.
Hiilariongelmaahan ei ollut aiemmin, koska työnteko ja hiilareiden laatu oli ennen niin eri tasolla kuin nykyään. Hiilarit kulutettiin fyysisessä työssä. Ongelma on ilmaantunut vasta äskettäin (muutaman kymmenen vuoden sisällä).
Lainaa:
pappa:
Kerro sinä mihin ihminen tarvitsee ruokavalion monipuolisena pitämiseen yli 200g hiilihydraatti nimistä tyhjää energiaravinnetta
Hiilareihin kuuluu lukuisa joukko erilaisia ruokia, joista saa vitamiineja ja hivenaineita. Aivot muodostavat hiilareista nopeasti aivojen tarvitsemaa glukoosia. Jos keho ei saa glukoosia suoraan hilareista, se joutuu tekemään sen proteiineista. Näin olen joltain nettisivulta lukenut, en tiedä sen kummemmin pitääkö tuo paikkaansa. Mitä järkeä muuten on kierrättää glukoosin valmistus proteiinien kautta aivojen ravinnoksi? Onko siitä jotain erityistä hyötyä? Lisäksi hiilarit antavat energiaa fyysiseen jaksamiseen.
Mutta pakottaisitko sinä sitten sellaiset ihmiset, jotka sietävät
hiilareita ja haluavat niitä syödä, syömään hh-niukkaa ruokaa? Alkaako ne sitten tappelemaan nettisivuilla, kun paska ktl pakottaa heidät syömään proteiinia ja rasvaa?
Lainaa:
pappa:
Mahdatko lainkaan käsitää paljonko tämä tulee terveydehuollossa ja muulla tavoin epäsuorasti kustantamaan. Olisi todellakin valtava kustannussäästö vaikkapa ilmaiseksi verovaroin kouluttaa ja opastaa halukkaat oikeaoppiselle hiilihydraattitietoiselle mahdollisesti jopa ketogeeniselle ruokavaliolle.
Jos tuo perustuu tieteellisesti hyväksyttyyn faktaan ja on hyväksytty teoriaksi eikä kyseessä ole vain hypoteesi, niin olisi todellakin järkevää. Vielä kalliimmaksi voi kuitenkin tulla, jos kansaa aletaan ruokkimaan pelkän hypoteesin varassa.
Mitä tulee vielä paikkareihin ja pisteisiin, niin päivittäisen pistemäärän voi syödä joko koostamalla muutaman voileipäaterian päivässä, johon kuluu melkein kaikki pisteet tai tekemällä oikeata ruokaa, käyttämällä ilmaiset pisteet ja suositellut rehut ja syömällä hyvin näillä vähäisillä pisteillä. Vaivaa se vaatii. Siihen minulla hommat kaatui laihdutuksen jälkeen. Nämä on ne ääripäät ja riippuu ihmisestä minkälaisen ruokakeon päivittäin osaa tai haluaa itselleen koota. Joku käyttää ne pullaan ja joku lihaan, itse asiassa tuossa välillä on lukematon määrä erilaisia ruokavaihtoehtoja, ei kukaan paikkarin ohjaaja tule kenellekään kotiin valmistamaan niitä aterioita.
Minun käsitykseni on, että atkinsilaisuus vetää nimenomaan puoleensa ihmisiä, jotka haluavat jatkaa ylensyöntiään ja ajattelevat, että tässä ruokaopissa niin saa ja voi tehdä ilman että siitä koituu kropalle vahinkoa.Tämä nyt vain on minun henk.kohtainen epäilys, mutta itse tunnesyöppönä luulen tunnistavani. Itse en voi kääntyä hiilarirasvasyöpöstä proteiinirasvasyöpöksi ihan sen takia, että olisi tavattoman vaikeaa minulle pitäytyä ketoosissa, enkä pystyisi noudattamaan noita äärimmäisen tiukkoja hiilarirajoituksia. Se olisi vielä vaikeampaa kuin pv:ssä laihduttaminen. Siksi joudun miettimään edelleenkin itselleni sopivaa tapaa yhdistää ruokavalioita, jota olisi helppo noudattaa loppuikänsä ja joka olisi terveellinen ja hoikkana pitävä.