Puntari kirjoitti:
Mä kysyn nyt sulta Kutri ja muutkin, kun olen jo pitkään miettinyt yhtä asiaa. Täällä Jenkeissähän kun ihmiset puhuvat vain hiilihydraateista (poislukien alakarppaajat) eli total carbseista, ja Suomessa taas puhutaan imeytyvistä ja imeytymättomistä hiilareista (=kuiduista). Kuitenkin molemmissa maissa suositellaan samankaltaista ruokapyramidia samoine ravintoainesuhteineen.
--
Eli mun logiikan mukaan pyrkiessään syomään 50 E% hh suomalainen tulee suomalaisten tuotteiden tuoteselosteita seuratessaan syoneeksi huomattavasti enemmän (imeytyviä) hiilareita kuin amerikkalainen, samaan suositukseen pyrkivä lajitoverinsa (olettaen, ettei amerikkalaisen verrokin kuidunsaanti ole puhdas nolla) - pitääko paikkaansa? Ja ennen kaikkea, ovatko Suomen ravitsemussuosittelijat tästä erosta tietoisia?
Alakarppaajallehan tällä ei ole merkitystä, kun vain imeytyviä seurataan.
Logiikkasi on pielessä, koska suositukset on energiaprosentteina, ei grammoina.
Muut nopeat vastaukset: hyvä kunto koostuu monista eri osa-alueista (lihaskunnosta, kestävyyskunnosta, notkeudesta jne.) ja vaatii siksi monipuolista liikuntaa. Kaikki tutkimukset todistavat, että kehon monipuolinen ja sopivan rankka (ts. ei liian kova, muttei liian kevytkään) rasittaminen tekee siitä kestävämmän, kaikkien mitattavien terveysarvojen perusteella terveemmän ja keskimäärin pitkäikäisemmän. UKK:n kävelytesti mittaa peruskuntoa, joka sekin on tärkeää, muttei kerro kehon kokonaiskunnosta mitään.
No, tekemällä paljon erilaisia fyysisesti raskaita koti- tai työaskareita, kävelemällä aina kun voi, venyttelemällä jne. voi toki helpostikin pitää yllä hyvää peruskuntoa. Jos haluaa kuitenkin saada kokonaisvaltaisesti toimivan kehon, silloin todennäköisesti joutuu panostamaan enemmän niin liikunnan monipuolisuuteen, tehoon kuin kestoon.
Energiankulutuksen osalta sekä joidenkin terveysarvojen osalta kolme 10 minuutin rupeamaa vastaa yhtä 30 minuutin rupeamaa. Aluksi, kun liikunta ei luonnistu vielä "itsestään", se onkin hyvä tapa aloittaa. Myöhemmin kun liikunta on luonnollinen osa elämää, treenisessioita kannattaa pidentää, jotta myös kestävyyskunto kasvaisi. Samoin kannattaa miettiä jonkinlaisen vastusharjoittelun (punttitreeni tai raskaat jumppaliikkeet) ja mieli&keho-lajin tai venyttelyn harrastamista.
Entisenä superlaiskana sohvaperunana ymmärrän miksi ihmiset ovat niin liikuntavastaisia, mutta samaan aikaan tiedän, että todelliset syyt olla liikkumatta (pl. vakavat sairaudet ja vammat) ovat aina korvien välissä olevia tekosyitä ja luovuuden puutetta. Kuten joku fiksu sanoi: "eihän kenelläkään ole ylimääräistä aikaa -- silti miljoonat ihmiset pystyvät harrastamaan liikuntaa joka päivä".
Mikäs se kolmas kysymys oli? Kyllä, ihan tutkitusti sekä laihduttaminen, että runsaampi liikunta lisäävät proteiinintarvetta, vaikkakin pari vanhanaikaisempaa laihdutustutkijaa/ravintasiantuntijaa Suomessakin (ulkomaista nyt puhumattakaan) on eri mieltä. Ja mietittyäni viikonlopun yli olen alkanut ajatella, että todennäköisesti noi 0,8 g / painokilo suositukset ovat samanlaisia vähimmäissuosituksia kuin C-vitamiinintarve suositukset jne. Eli eivät todellakaan kerro mikä on optimaalinen määrä, ainoastaan sen, millä määrällä (ainakin pahimmat) puutosoireet pysyvät poissa. Ts. todennäköisesti optimaalinen proteiininsantimäärä on
vähintään jossain 1,25 g / painokilo tienoilla jopa ei-laihduttaville, passiivisille ihmisille.
Ilkan laskelma meni multa ihan ohi, vaikka yritin lukea sen pari kertaa läpi. Siis pointtisi oli mikä? Jos tarkkoja ollaan, ihannelaihdutus tapahtuisi niin, että alettaisiin heti alunperin syödä niin paljon, kuin tavoitepainossa syödään -- joo, loppuvaiheessa painon putoaminen hidastuisi radikaalisti, mutta vuosien mittaan asettuisi vastaamaan syötyä ruokamäärää.
Ja tässä kommentoin kun oli joskus tullut mieleen jostain viestistä, mutten silloin ehtinyt vastata/kommentoida.
Joku selitti sitä, miten hän syö vähemmän kuin mun sivujeni laskuri suosittaa eikä ole nälkä eikä huvita nostaa ruokamääriä. Todennäköisesti aineenvaihduntasi on jo hidastunut (= kulutus pienentynyt vähäisen ruokamäärän takia) niin, että laskurin antama arvio on pahasti yläkanttiin kohdallasi. Itse vanhana ruoan rakastajana uskon siihen, että yritetään saada kulutus niin kovaksi kuin mahdollista, että saa "kaloripuolella" mahdollisimman paljon pelivaraa. Ts. mieluummin laihdutan 1700-1800 kcalilla (viime vuonna) kuin 900-1100 kcalilla (painonvartijoissa), kun loppupaino on sama ja kehon kiinteys paljon parempi.
Toisaalta, jos kerran syömäsi kalorimäärä riittää pitämään sut tyytyväisenä ja tuottaa ajan mittaan toivottuja tuloksia, niin mikäpä siinä -- ts. ei korkea energiankulutus ole välttämättä mikään itseisarvo, jota jokaisen kannattaisi ehdottomasti tavoitella. Mutta pointtini on siis se, että sinä, joka kerroit syöväsi alle sen 1400 kcal (tai mitä se nyt olikaan), erittäin todennäköisesti kokonaiskulutuksesi on laskenut.
Ja siitä tuli vielä yksi juttu mieleen: palelu laihduttaessa on lähes poikkeuksetta merkki aineenvaihdunnan hidastumisesta.
Vielä yksi: proteiinin laihduttavuudessa yksi osatekijä lienee sen stimuloima (insuliinin vastavaikuttajan) glukagonin eritys. Rasva tai hiilarit eivät sitä (ainakaan samassa määrin) stimuloi.
Jees, lähden nyt itse treenaamaan ja sitten pitää taas tehdä töitä, mutta toivottavasti nämä vastaukset tyydyttivät edellisistä viesteistäni epätietoisimmiksi jääneet.