Leenuliinutiinu kirjoitti:
Riippuu aivan ruoka-aineesta ja ihmisestä. Jos kyse on siitä, että on haitallisia bakteereja suolistossa, jotka kuolevat yhtä aikaa aiheuttaen oireita, niin kyse on parantumisesta. Jos taas kyse on jostain entsyymistä tms., jotka eivät uusiudu tai yhtäkkiä "ala vain toimia", niin eiväthän ne sitten ala.
Jos kyse on ruoka-aineallergiasta, niin siedätyshoito ei mielestäni ole hyvä juttu, sillä suolisto alkaa vuotaa tosiaankin vain enemmän eli suolen seinämän solujen väliset liitokset löystyvät.
Ns. antibioottiset aineet saattavat vähentää huonoja bakteereja ja hiivoja suolistossa ja nämä aiheuttavat ikäviä oireita ensin. Valkosipuli voi olla tällainen. Myös kookosöljy voi olla sellainen. Mutta kookosöljyssä, samoin kuin valkosipulissa, on paljon muitakin juttuja, joihin keho reagoi.
Esimerkiksi kookoksessa (niin öljy, kuin hiutaleetkin jne) on LEKTIINEJÄ jotka eivät sovi kaikille ihmisille. Kyse EI ole allergiasta eikä suolistomikrobien epätasapainosta vaan ihan vain siitä että kaikkien ei edes kuulu pystyä syömään kaikkea. En ole allerginen kookokselle, mutta reagoin siitä huolimatta voimakkaasti (vatsavaivat, kuvotus, kurkkukipu ja kuumeinen olo) sen kylmäpuristetun kookosöljyn ohella myös teolliseen kookosrasvaan, kookoshiutaleisiin, kookosmaitoon jne. hyvin pieninäkin määrinä.
Minulle on tarjoiltu juuri tuota sinun nyt tarjoilemaasi 'se on paranemisreaktio' -selitystä tähän kookos asiaan, mutta siitä EI ole kyse ja juuri tämä on se turhauttava asia jonka aiemmin mainitsin!
Jos edellisestä antibioottikuuristani on nyt 22 vuotta, minulla ei ole mitään erityisiä vatsaongelmia muutenkaan ja olen vedellyt kotona tehtyä kefiiriä (delsilitrassa 300 miljardia mikrobia) viiden vuoden ajan päivittäin, niin todellakaan ei minun reaktiossani kookokseen voi olla kyse siitä että kookos alkaisi tuhota haitallisia bakteereja, kun se suolistofloora on jo valmiiksi parasta A-ryhmää. Lisäksi jos kyse olisi paranemisreaktiosta, niin kun se on se paljon puhuttu kylmäpuristettu laadukas kookosöljy jonka sitä mikrobiflooraa pitäisi muuttaa parempaan suuntaan, niin silloinhan minun EI pitäisi saada mitään oireita teollisesta kookosrasvasta, kookosmaidosta tai kookoshiutaleista, vaan vain siitä kylmäpuristetusta öljystä. Mutta kun saan oireet ihan kaikesta kookoksesta niin sekin puhuu tuota teoriaa vastaan minun kohdallani.
En ollenkaan kiistä sitä, että kookosöljy on varmasti hieno tuote niille joille se sopii, mutta haluan muistuttaa että kaikille se ei sovi ja jos henkilö jolle se ei sovi kuittaa aivan luonnollisen kropan torjuntareaktion jonain 'paranemisoireena' niin lopputulokset ovat pitkän päälle ehkä hyvinkin ikävät. Sen vuoksi muistutan tästä aina, kun kookosöljyä kovasti suitsutetaan ja kuitataan tuosta vain sen mahdollisesti aiheuttamat oireet paranemisreaktioksi tms.
Suolisto voi siis vuotaa ilman allergiaakin, jos ruoka-aine on sellainen että se tekee ohutsuolelle jotain ikävää. Ja ne oireet eivät välttämättä johdu mistään huonon mikrobiflooran tuhoutumisesta, vaan siitä että siellä tuhoutuu suolen pintasolukkoa ihan muista syistä kuin allergia tms.
Toinen esimerkki: Vahva sokeripitoinen liuos tuhoaa pintasolukkoja osmoosi-ilmiön vuoksi aivan samalla tavalla kuin vahva suolaliuos. Riittävän vahvaa suolaliuosta ei kuitenkaan pysty juomaan ilman että se tulisi ylös saman tien. Sokeriliuosta sen sijaan pystyy ja jos sen juo tyhjään vatsaan eli neste siirtyy hyvin pian ohutsuoleen, alkaa se vahingoittaa suolinukkaa. Voilá - vuotava suoli ilman minkäänlaista allergiaa, antibiootteja tai mikrobiflooran epätasapainoa! Vahvoja sokeripitoisia nesteitä ei tästä syystä saisikaan koskaan juoda tyhjään vatsaan! (Tavallinen tuoremehu tai limonaadi on ihan riittävän makeaa, jotta noin tapahtuisi.)
Väitän siis edelleen, että ihmisellä voi olla erinomaisen tasapainoinen vatsan mikrobifloora ja antibiootteja ei ole ehkä syöty vuosikymmeniin, entsyymitoiminta on kunnossa (ei siis ole esim. laktoosi-intoleranssin kaltaista entsyymipuutosta) ja SILTI tuore käsittelemätön ja hyvälaatuinen, mutta keholle sopimaton, ruoka-aine voi saada sen suolen vuotamaan.