karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-11 22:19:16

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 48 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2015-11-25 13:44:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Leenuliinutiinu kirjoitti:
Riippuu aivan ruoka-aineesta ja ihmisestä. Jos kyse on siitä, että on haitallisia bakteereja suolistossa, jotka kuolevat yhtä aikaa aiheuttaen oireita, niin kyse on parantumisesta. Jos taas kyse on jostain entsyymistä tms., jotka eivät uusiudu tai yhtäkkiä "ala vain toimia", niin eiväthän ne sitten ala.

Jos kyse on ruoka-aineallergiasta, niin siedätyshoito ei mielestäni ole hyvä juttu, sillä suolisto alkaa vuotaa tosiaankin vain enemmän eli suolen seinämän solujen väliset liitokset löystyvät.

Ns. antibioottiset aineet saattavat vähentää huonoja bakteereja ja hiivoja suolistossa ja nämä aiheuttavat ikäviä oireita ensin. Valkosipuli voi olla tällainen. Myös kookosöljy voi olla sellainen. Mutta kookosöljyssä, samoin kuin valkosipulissa, on paljon muitakin juttuja, joihin keho reagoi.

Esimerkiksi kookoksessa (niin öljy, kuin hiutaleetkin jne) on LEKTIINEJÄ jotka eivät sovi kaikille ihmisille. Kyse EI ole allergiasta eikä suolistomikrobien epätasapainosta vaan ihan vain siitä että kaikkien ei edes kuulu pystyä syömään kaikkea. En ole allerginen kookokselle, mutta reagoin siitä huolimatta voimakkaasti (vatsavaivat, kuvotus, kurkkukipu ja kuumeinen olo) sen kylmäpuristetun kookosöljyn ohella myös teolliseen kookosrasvaan, kookoshiutaleisiin, kookosmaitoon jne. hyvin pieninäkin määrinä.

Minulle on tarjoiltu juuri tuota sinun nyt tarjoilemaasi 'se on paranemisreaktio' -selitystä tähän kookos asiaan, mutta siitä EI ole kyse ja juuri tämä on se turhauttava asia jonka aiemmin mainitsin!

Jos edellisestä antibioottikuuristani on nyt 22 vuotta, minulla ei ole mitään erityisiä vatsaongelmia muutenkaan ja olen vedellyt kotona tehtyä kefiiriä (delsilitrassa 300 miljardia mikrobia) viiden vuoden ajan päivittäin, niin todellakaan ei minun reaktiossani kookokseen voi olla kyse siitä että kookos alkaisi tuhota haitallisia bakteereja, kun se suolistofloora on jo valmiiksi parasta A-ryhmää. Lisäksi jos kyse olisi paranemisreaktiosta, niin kun se on se paljon puhuttu kylmäpuristettu laadukas kookosöljy jonka sitä mikrobiflooraa pitäisi muuttaa parempaan suuntaan, niin silloinhan minun EI pitäisi saada mitään oireita teollisesta kookosrasvasta, kookosmaidosta tai kookoshiutaleista, vaan vain siitä kylmäpuristetusta öljystä. Mutta kun saan oireet ihan kaikesta kookoksesta niin sekin puhuu tuota teoriaa vastaan minun kohdallani.

En ollenkaan kiistä sitä, että kookosöljy on varmasti hieno tuote niille joille se sopii, mutta haluan muistuttaa että kaikille se ei sovi ja jos henkilö jolle se ei sovi kuittaa aivan luonnollisen kropan torjuntareaktion jonain 'paranemisoireena' niin lopputulokset ovat pitkän päälle ehkä hyvinkin ikävät. Sen vuoksi muistutan tästä aina, kun kookosöljyä kovasti suitsutetaan ja kuitataan tuosta vain sen mahdollisesti aiheuttamat oireet paranemisreaktioksi tms.

Suolisto voi siis vuotaa ilman allergiaakin, jos ruoka-aine on sellainen että se tekee ohutsuolelle jotain ikävää. Ja ne oireet eivät välttämättä johdu mistään huonon mikrobiflooran tuhoutumisesta, vaan siitä että siellä tuhoutuu suolen pintasolukkoa ihan muista syistä kuin allergia tms.

Toinen esimerkki: Vahva sokeripitoinen liuos tuhoaa pintasolukkoja osmoosi-ilmiön vuoksi aivan samalla tavalla kuin vahva suolaliuos. Riittävän vahvaa suolaliuosta ei kuitenkaan pysty juomaan ilman että se tulisi ylös saman tien. Sokeriliuosta sen sijaan pystyy ja jos sen juo tyhjään vatsaan eli neste siirtyy hyvin pian ohutsuoleen, alkaa se vahingoittaa suolinukkaa. Voilá - vuotava suoli ilman minkäänlaista allergiaa, antibiootteja tai mikrobiflooran epätasapainoa! Vahvoja sokeripitoisia nesteitä ei tästä syystä saisikaan koskaan juoda tyhjään vatsaan! (Tavallinen tuoremehu tai limonaadi on ihan riittävän makeaa, jotta noin tapahtuisi.)

Väitän siis edelleen, että ihmisellä voi olla erinomaisen tasapainoinen vatsan mikrobifloora ja antibiootteja ei ole ehkä syöty vuosikymmeniin, entsyymitoiminta on kunnossa (ei siis ole esim. laktoosi-intoleranssin kaltaista entsyymipuutosta) ja SILTI tuore käsittelemätön ja hyvälaatuinen, mutta keholle sopimaton, ruoka-aine voi saada sen suolen vuotamaan.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2015-11-25 13:57:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Riippuu aivan ruoka-aineesta ja ihmisestä. Jos kyse on siitä, että on haitallisia bakteereja suolistossa, jotka kuolevat yhtä aikaa aiheuttaen oireita, niin kyse on parantumisesta. Jos taas kyse on jostain entsyymistä tms., jotka eivät uusiudu tai yhtäkkiä "ala vain toimia", niin eiväthän ne sitten ala.

Jos kyse on ruoka-aineallergiasta, niin siedätyshoito ei mielestäni ole hyvä juttu, sillä suolisto alkaa vuotaa tosiaankin vain enemmän eli suolen seinämän solujen väliset liitokset löystyvät.

Ns. antibioottiset aineet saattavat vähentää huonoja bakteereja ja hiivoja suolistossa ja nämä aiheuttavat ikäviä oireita ensin. Valkosipuli voi olla tällainen. Myös kookosöljy voi olla sellainen. Mutta kookosöljyssä, samoin kuin valkosipulissa, on paljon muitakin juttuja, joihin keho reagoi.

Esimerkiksi kookoksessa (niin öljy, kuin hiutaleetkin jne) on LEKTIINEJÄ jotka eivät sovi kaikille ihmisille. Kyse EI ole allergiasta eikä suolistomikrobien epätasapainosta vaan ihan vain siitä että kaikkien ei edes kuulu pystyä syömään kaikkea. En ole allerginen kookokselle, mutta reagoin siitä huolimatta voimakkaasti (vatsavaivat, kuvotus, kurkkukipu ja kuumeinen olo) sen kylmäpuristetun kookosöljyn ohella myös teolliseen kookosrasvaan, kookoshiutaleisiin, kookosmaitoon jne. hyvin pieninäkin määrinä.

Minulle on tarjoiltu juuri tuota sinun nyt tarjoilemaasi 'se on paranemisreaktio' -selitystä tähän kookos asiaan, mutta siitä EI ole kyse ja juuri tämä on se turhauttava asia jonka aiemmin mainitsin!

Jos edellisestä antibioottikuuristani on nyt 22 vuotta, minulla ei ole mitään erityisiä vatsaongelmia muutenkaan ja olen vedellyt kotona tehtyä kefiiriä (delsilitrassa 300 miljardia mikrobia) viiden vuoden ajan päivittäin, niin todellakaan ei minun reaktiossani kookokseen voi olla kyse siitä että kookos alkaisi tuhota haitallisia bakteereja, kun se suolistofloora on jo valmiiksi parasta A-ryhmää. Lisäksi jos kyse olisi paranemisreaktiosta, niin kun se on se paljon puhuttu kylmäpuristettu laadukas kookosöljy jonka sitä mikrobiflooraa pitäisi muuttaa parempaan suuntaan, niin silloinhan minun EI pitäisi saada mitään oireita teollisesta kookosrasvasta, kookosmaidosta tai kookoshiutaleista, vaan vain siitä kylmäpuristetusta öljystä. Mutta kun saan oireet ihan kaikesta kookoksesta niin sekin puhuu tuota teoriaa vastaan minun kohdallani.

En ollenkaan kiistä sitä, että kookosöljy on varmasti hieno tuote niille joille se sopii, mutta haluan muistuttaa että kaikille se ei sovi ja jos henkilö jolle se ei sovi kuittaa aivan luonnollisen kropan torjuntareaktion jonain 'paranemisoireena' niin lopputulokset ovat pitkän päälle ehkä hyvinkin ikävät. Sen vuoksi muistutan tästä aina, kun kookosöljyä kovasti suitsutetaan ja kuitataan tuosta vain sen mahdollisesti aiheuttamat oireet paranemisreaktioksi tms.

Suolisto voi siis vuotaa ilman allergiaakin, jos ruoka-aine on sellainen että se tekee ohutsuolelle jotain ikävää. Ja ne oireet eivät välttämättä johdu mistään huonon mikrobiflooran tuhoutumisesta, vaan siitä että siellä tuhoutuu suolen pintasolukkoa ihan muista syistä kuin allergia tms.

Toinen esimerkki: Vahva sokeripitoinen liuos tuhoaa pintasolukkoja osmoosi-ilmiön vuoksi aivan samalla tavalla kuin vahva suolaliuos. Riittävän vahvaa suolaliuosta ei kuitenkaan pysty juomaan ilman että se tulisi ylös saman tien. Sokeriliuosta sen sijaan pystyy ja jos sen juo tyhjään vatsaan eli neste siirtyy hyvin pian ohutsuoleen, alkaa se vahingoittaa suolinukkaa. Voilá - vuotava suoli ilman minkäänlaista allergiaa, antibiootteja tai mikrobiflooran epätasapainoa! Vahvoja sokeripitoisia nesteitä ei tästä syystä saisikaan koskaan juoda tyhjään vatsaan! (Tavallinen tuoremehu tai limonaadi on ihan riittävän makeaa, jotta noin tapahtuisi.)

Väitän siis edelleen, että ihmisellä voi olla erinomaisen tasapainoinen vatsan mikrobifloora ja antibiootteja ei ole ehkä syöty vuosikymmeniin, entsyymitoiminta on kunnossa (ei siis ole esim. laktoosi-intoleranssin kaltaista entsyymipuutosta) ja SILTI tuore käsittelemätön ja hyvälaatuinen, mutta keholle sopimaton, ruoka-aine voi saada sen suolen vuotamaan.

Minä en tarjoillut sinulle mitään selitystä juuri sinun vaivoihisi, ihan vain yleisellä tasolla pohdin asiaa. Ei siis kannata turhautua ainakaan tässä tapauksessa. Ja muistan kyllä nämä juttusi jo aiemmilta kerroilta. En yleensäkään väittänyt mitään, vaan totesin, että on MONIA mahdollisuuksia. Eikä juuri sinun tapauksesi luultavasti samalla kertaa täytä niitä kaikkia.

MINULLA ei ole mitään allergioita, ei kerrassaan mitään, mutta suolistoni vuotaa eli minulla on ärtynyt suoli. Heti syötyäni lisäaineita ja viljoja, alkavat sorminivelet oireilla. Eikä siinä tarvita sokeria, vaan suht pienet hiilarimäärät riittävät, jos niitä syön useampana päivänä.

PS. Entsyymitoiminta ei voi olla "täysin kunnossa" koskaan. Eikös se ole niin, että entsyymejä ohjaavat erilaiset pikku proteiinit tms., joita bakteerikanta tuottaa merkkiaineeksi. Kestää siis aina vähän aikaa tottua aivan uuteen ruoka-aineeseen tai ruokavalioon, vaikka se sopisikin sinänsä keholle. Puhumattakaan siitä, että se loppujen lopuksi on sopimaton. Myös esimerkiksi veriryhmädieetti tuntuu aluksi puppupuheelta, mutta toisaalta sellaisia merkkejä on tutkimuksissa saatu, että tietty veriryhä eli geeniperimä ei reagoi kuten toinen johonkin tiettyyn ruoka-aineeseen...

ViestiLähetetty: 2015-11-25 14:08:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä en tarjoillut sinulle mitään selitystä juuri sinun vaivoihisi, ihan vain yleisellä tasolla pohdin asiaa. Ei siis kannata turhautua ainakaan tässä tapauksessa. Ja muistan kyllä nämä juttusi jo aiemmilta kerroilta. En yleensäkään väittänyt mitään, vaan totesin, että on MONIA mahdollisuuksia. Eikä juuri sinun tapauksesi luultavasti samalla kertaa täytä niitä kaikkia.

Yleisellä tasolla NIMENOMAAN haluankin puhua siitä, että ei kaikki sovi kaikille, edes se muuten erinomainen kylmäpuristettu kookosöljy. Haluan tuoda ihan vain muita lukijoita varten tiedoksi, että se ei sovi kaikille. Käytän itseäni ihan vaan esimerkkinä tällaisesta tapauksesta, siinä kaikki.

Pohdin nimenomaan juuri teoreettisella ja yleisellä tasolla niitä ikäviä seurauksia joita voisi tulla, jos joku samanlainen kookosta sietämätön kuin minä ei kuuntelekaan kroppansa torjuntaviestejä sen vuoksi, että hänelle on tällä foorumilla suitsutettu sen olevan niin loistava asia ja kerrottu että kaikki oireet johtuvat vain huonon bakteeriflooran korvautumisesta paremmalla tms.

(Minullahan ei ole mitään ongelmaa itselläni asian suhteen, minä vain pysyttelen erossa kookoksesta ja muista ruoka-aineista, jotka eivät minulle sovi.)

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2015-11-25 17:02:09 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Hmmm. Otsikon mukaan tämä on rasvakeskustelu?

ViestiLähetetty: 2015-11-26 12:28:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Greda Carpo kirjoitti:
Hmmm. Otsikon mukaan tämä on rasvakeskustelu?

Ja kookosöljyhän on rasva, eikö?

ViestiLähetetty: 2016-02-18 19:42:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Paulunista en tiedä mutta Malhotra on oikealla asialla.
MTV3
Lainaa:
Totuus rasvasta ja sokerista? Sydänlääkäri tyrmää täysin vuosikymmenten uskomukset
Lifestyle > Makuja Julkaistu 18.02.2016 10:57

Rasvan ja sokerin terveellisyydestä ja epäterveellisyydestä on keskusteltu pitkään. Nyt aiheeseen ottaa jyrkästi kantaa englantilainen sydänlääkäri Aseem Malhotra.

Ruotsalainen ravintofysiologi Fredrik Paulún kertoi taannoin Suomen vierailunsa yhteydessä sokerin olevan ihmiskehon pahin vihollinen. Paulúnin mukaan pelkästään ylimääräisen sokerin jättäminen pois ruokavaliosta voi polttaa vuodessa jopa 12 kiloa rasvaa.

Samoilla linjoilla on myös englantilainen sydänlääkäri, tohtori Aseem Malhotra, joka edustaa Britanniassa Action on Sugar -järjestöä. Malhotran mukaan rasvaa tulisi kohdella ennemmin kehon lääkkeenä kuin vihollisena. Professori kirjoitti aiheesta alun perin Men's Health -lehteen ja nyt asiasta uutisoi Daily Mail.

Vähärasvainen ruokavalio aiheutti lihavuusepidemian?
Tohtori Malhotran mukaan esimerkiksi täysrasvaisia maitotuotteita sisältävä ruokavalio ei suinkaan aiheuta sydänongelmia, vaan voi itse asiassa jopa suojata niiltä, samoin kuin kakkostyypin diabetekselta. Malhotra perustelee väitettään paitsi asiantuntemuksellaan ja useilla tieteellisillä tutkimuksilla, myös omalla empiirisellä kokemuksellaan.

– Tänä aamuna söin kuten normaalistikin, kookosöljyssä paistetun kolmen kananmunan munakkaan ja kupin kahvia täysmaidolla. Lounaaksi nautin ison palan täysrasvaista juustoa, kaadoin kunnon lorauksen oliiviöljyä illallisalaattiini ja napostelin pähkinöitä koko päivän. Nautin siis rasvaa kunnioitettavan määrän sydänlääkärinä, joka on hoitanut tuhansia sydänsairauspotilaita.

Malhotran mukaan moni on turhaan tukeutunut vuosien ajan vähärasvaisiin tuotteisiin saavuttaakseen terveellisen elämän. Itse asiassa, sydänlääkäri uskoo vähärasvaisen ruokavalion tehneen jopa hallaa kehoillemme.

– Menisin jopa niin pitkälle, että väitän vuonna 1977 annetun ravitsemussuosituksen rasvan vähentämisestä aiheuttaneen nykypäivän lihavuusepidemian.

"Sokeri aiheuttaa terveysongelmia, ei rasva"
Malhotra kertoo kannustavansa potilaitaan syömään enemmän rasvaa ja nimenomaan täysirasvaisia tuotteita. Rasvattomia tuotteita tulisi vältellä kuin ruttoa. Rasvaa ei tule vältellä lääkärin mukaan edes korkean kolesterolin pelossa.

Sydänlääkäri kertoo olleensa ennen itsekin hiilihydraattien ja sokeripitoisen ruoan suurkuluttaja. Hän puhui rasvattomuuden puolesta ahmiessaan samalla sokeripitoisia muroja ja leipää. Malhotran silmät kuitenkin avautuivat, kun hän luki professori Robert Lustigin teoksen The Toxic Truth about Sugar (suom. myrkyllinen totuus sokerista). Kalifornian yliopistossa työskentelevä professori Lustig väittää teoksessaan, että sokeripitoiset tuotteet ansaitsisivat todellisuudessa samanlaiset varoitukset pakkauksiinsa kuin alkoholikin.

– Se teos avasi silmäni. Mitä enemmän perehdyin asiaan, sitä selvemmäksi se tuli minulle: sokeri aiheuttaa meille terveysongelmia, ei rasva.

Kakkostyypin diabetes = hiilihydraatti-intoleranssi?
Toinen kelkkansa kääntäneistä asiantuntijoista on liikunta- ja urheilulääketieteen professori Timothy Noakes. Noakes puhui vuosikausia urheilijoiden korkeahiilihydraattipitoisen ruokavalion puolesta, kunnes sairastui itse maratonjuoksijana kakkostyypin diabetekseen. Nykypäivänä professori Noakes uskoo vakaasti urheilijoiden saavan energiansa paremmin rasvan ketoneista kuin glukoosista.

– Lustigin kirja aiheutti paljon kritiikkiä seitsemän vuotta sitten, kun se julkaistiin, mutta nyt viesti tuntuu vihdoin menevän perille. Ja se viesti on: liikalihavuutta ei aiheuta syömiemme kaloreiden määrä, vaan se mitä me syömme. Jalostetut hiilihydraatit saavat kehon tuottamaan liikaa insuliinia, joka lisää rasvan muodostumista kehossa, Malhotra muistuttaa.

Malhotra viittaa kirjoituksessaan vielä useaan eri tutkimukseen sekä asiantuntijalausuntoon ja muistuttaa, ettei kukaan käske kuitenkaan syömään vadillista rasvaista juustoa kerralla. Kohtuus täytyy muistaa myös rasvapitoista ruokaa sisältävässä dieetissä. Täysrasvaisia tuotteita ei kuitenkaan professorin mielestä tule demonisoida turhaan. Malhotran mukaan esimerkiksi kakkostyypin diabetesta tulisi oikeasti kutsua nimellä hiilihydraatti-intoleranssi, jotta ihmiset tajuaisivat oikeasti sokerin vaarat.

– Jo modernin lääketieteen isä Hippokrates totesi: anna ruoan olla lääkkeesi ja lääkkeesi olla ruokasi. Nyt on sen aika, että annamme rasvan olla lääkkeemme.

Lähde: Daily Mail

ViestiLähetetty: 2016-02-18 21:51:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mutta ei sydänlääkäriä pidä uskoa vaan Suomalaista "asiantuntijaa". Sitä kommenttia odotellessa...
Hienoa että tämä sensuuri edes vähän rakoilee.

Praise the lard!

ViestiLähetetty: 2016-02-18 22:02:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tarttee olla agronoomi.
Noi lääkärit mithään tiedä.
Lukeneet jotain hörhöjen, uusymmärtämättömien palstoja.
Luulee niitä tutkimuksiksi.
Kullä tämän foogeli saa vaiennettua huutelemalla p puskista
Nih.

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 48 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3

Kaikki ajat ovat UTC+02:00