marilyn kirjoitti:
Mutta jos olen blondimaiseen tapaani käsittänyt väärin, niin joku enemmän tietävä korjaa väärinkäsitykseni. Kun pelto jätetään kesannolle, niin eikö heinät ja ruohot ilmesty ihan itsekseen???
Kasvaahan se heinä itsekseen, mutta ei sellainen heinä, joka olisi hyvää ravintoa maito- tai lihakarjalle. Ja se ruoho kasvaa vain vähän aikaa. Sitten tulevat horsmat, sitten pajut ja pian koko pelto on umpeenkasvanutta pöpelikköä.
"Tukiaiskeskusteluun": Ketkähän olivat niitä, jotka kaikkein kiivaimmin vastustivat EU:ta juuri sen järjettömän tukipolitiikan vuoksi? Maanviljelijät. Aiemminkin he saivat tukia, mutta silloin perusteena oli tuotannon määrä ja sillä tuella kompensoitiin alhaisia tuottajahintoja, saatiin aikaan tuotannosta sen verran kannattavaa, että kuluttajahinnat eivät nousseet pilviin. Nyt tukea maksetaan täysin toisin perustein ja viljelijät ovat käärmeissään, koska tuki ei enää tule tehdystä työstä ja sen tuloksesta.
Yksi aiemman tukijärjestelmän erikoisuuksista oli "voivuorien" purkaminen. Kun katajainen kansamme opetettiin syömään vähärasvaista, jäi esimerkiksi maidon rasvaa reilusti ns. haaskiin. Valtio tuki voin vientiä mm. silloiseen Neuvostoliittoon, jotta sitä ei tarvinnut rahdata kaatopaikalle.
Sitä minä vaan en ymmärrä, että esimerkiksi telakkatuet ovat Suomessa ihan järjettömät. Täysin kannattamaton teollisuudenhaara ilman valtion rankkaa rahavirtaa. EU:nkin mielestä terveen kilpailun este. Mitä sitten ovat nämä starttirahat ja muut yritystuet? Pistetään tukien avulla pystyyn firma, hankitaan autot ja pelit (sukulaisten nimiin), keplotellaan rahat verottajan ulottumattomiin ja annetaan yrityksen mennä nurin. Tai sitten laitetaan yritys pystyyn valtion tuella ja siirretään sopivan ajan kuluttua koko höskä ulkomaille.
Enkä tällä tahdo morkata kaikkia yrittäjiä, mutta kun on kerran ryhdytty hutkimaan viljeijöitä, niin hutkitaan sitten muitakin, perustellusti tai perustelematta. Itse en muuten ole missään tekemisissä maatalouden kanssa muuten, kuin että nautin hyvällä halulla Suomessa tuotettua karppiruokaa. Karppiruoan tuottamisessahan meillä on kaksi erilaista Suomea. On vilja- ja sokerijuurikassuomi ja on maito- ja lihasuomi. Mistäköhän syystä maito-/lihasuomi on maan köyhimmillä alueilla, siellä joka on EU:nkin määrittelemän köyhyysrajan alapuolella?