karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-08 00:56:54

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 188 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 510 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-14 11:40:05 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

anmi kirjoitti:
Yritin ensimmäisellä kirjoituksellani ottaa kantaa rasvakeskusteluun ja kertoa että mielestäni ei rasvan vähyys tai paljous ruokavaliossa ole yksinään se merkittävä tekijä. Jos syö hiilaripitoista JA rasvapitoista ruokaa niin kyllähän se lihottaa. Eli ruokavalion olisi oltava joko hiilarista ja vähärasvaista=nälkä, mutta paino pysyy kurissa, tai vähähiilarista ja rasvaista=ei nälkä, mutta paino pysyy kurissa. En millään usko että pelkän rasvan lisääminen sinänsä laihduttaa. Kokonaisuus sen sijaan tekee sen että nälkä pysyy poissa ja sitä myötä alkaa syödä "fiksusti" ja sen mitä elimistö tarviikin. Ihminen siis palaa ikäänkuin juurilleen, eihän ennen vanhaan mitään kevytjuttuja ollut eikä normaali kansa ollut ihmeemmin ylipainoista.

:) :) kumpa riittävän moni tuon ymmärtäisi saattaisi diabetestilatotkin kaunistua. ym.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-14 11:45:07 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

anmi kirjoitti:
Yritin ensimmäisellä kirjoituksellani ottaa kantaa rasvakeskusteluun ja kertoa että mielestäni ei rasvan vähyys tai paljous ruokavaliossa ole yksinään se merkittävä tekijä. Jos syö hiilaripitoista JA rasvapitoista ruokaa niin kyllähän se lihottaa. Eli ruokavalion olisi oltava joko hiilarista ja vähärasvaista=nälkä, mutta paino pysyy kurissa, tai vähähiilarista ja rasvaista=ei nälkä, mutta paino pysyy kurissa.

Tämä pitää varmaan paikkansa useimmiten terveiden nuorten ihmisten suhteen, ei kuitenkaan aina. Monet todellakin lihovat vähärasvaisella hiilihydraattipitoisella ruoalla. Kuten joku jo tuolla aiemmin kertoi monet muutkin asiat vaikuttavat lihomiseen, mm. hormoonit. Asia ei ole noin yksiselitteinen, ja siitä on tälläkin palstalla keskusteltu moneen otteeseen. Enemmän avointa mieltä tässäkin asiassa, niin voit oppia täällä uusia asioita. :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-14 11:46:17 
anmi kirjoitti:

ps. Nist, jos viittasit aiemmin että anonymous olisi minun kirjoittamani niin nyt kyllä erehdyit pahan kerran, kyllä minä uskallan ihan omalla nimimerkilläni kirjoittaa. Vai ymmärisinkö väärin...

ip-osoite kertoo aika paljon.. :wink:

Mutta eniveis: Rauhaa ja rakkautta! *moiskis*

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-14 11:47:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

anmi kirjoitti:
mielestäni ei rasvan vähyys tai paljous ruokavaliossa ole yksinään se merkittävä tekijä. Jos syö hiilaripitoista JA rasvapitoista ruokaa niin kyllähän se lihottaa. Eli ruokavalion olisi oltava joko hiilarista ja vähärasvaista=nälkä, mutta paino pysyy kurissa, tai vähähiilarista ja rasvaista=ei nälkä, mutta paino pysyy kurissa. En millään usko että pelkän rasvan lisääminen sinänsä laihduttaa. Kokonaisuus sen sijaan tekee sen että nälkä pysyy poissa ja sitä myötä alkaa syödä "fiksusti" ja sen mitä elimistö tarviikin. Ihminen siis palaa ikäänkuin juurilleen, eihän ennen vanhaan mitään kevytjuttuja ollut eikä normaali kansa ollut ihmeemmin ylipainoista.

Minua ainakin häiritsi juuri tämä, eikä mikään oheisjutustelu.

Ja ykkösvaihtoehtosi kieltämättä monilla tietää nälkää, mutta siinä normaalipainoisillakin aikapommi tikittää ja ruokavalion pitkäaikaisvaikutuksia ei tunneta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-14 11:47:24 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Vielä viitatakseni ensimmäiseen kirjoitukseeni, kun kerroin ystävästäni tarkoitin todellakin ihmisiä jotka puhuvat että eivät syö mitään ja ehkä luulevatkin niin. Tosiasiassa pienistä jatkuvasti napsituista välipaloista (suklaista, sipseistä ym.) kertyykin syömistä vaikka kuinka paljon. Sitä vaan ei huomaa. Ja sitten ihmetyttää kun paino ei laske vaikka syö lounaaksi ja päivälliseksi pelkkää salaatinlehteä. Kehotin ystävääni pitämään ruokaäiväkirjaa ja kirjaamaan siihen kaiken syömänsä, yllättyi itsekin määristä. Atkinsia olen hänellekin mainostanut, juuri nuo pikkunapsittavat kun tuntuvat olevan kompastuskivenä. Aika sitten näyttää miten käy...
En siis tarkoittanut tätäkään yleisesti kaikkia ylipainoisia koskevaksi.

ps. samaa konetta voi lainata joku henkisen tuen tarjoaja joka ei viitsi rekisteröityä(tai itse asiassa yritti, mutta ei saanut vahvistusta sähköpostiinsa), omat mielipiteeni eivät ole niin jyrkkiä. En tiennytkään että täällä harrastetaan noin tiukkaa vakoilua. Joo enivei silti, eipä muistella pahalla

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-14 11:51:43 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Pappa kirjoitti:
:) :) kumpa riittävän moni tuon ymmärtäisi saattaisi diabetestilatotkin kaunistua. ym.

Tämä on minusta täysin käsittämätön juttu, siis tuo diabetesliiton kanta asiaan.
Kävin niiden sivuilla vähän lukemassa ohjeita, ja siellä opetetaan laskemaan kunkin aterian hiilihydraatit, ja sitten pistämään insuliinia sen verran, kun kulloinkin tarvitaan. Eli jos syö paljon hiilihydraatteja, niin pistetään paljon insuliinia, ja vähemmille hiilihydraateille riittää vähempi määrä. En ymmärrä :roll: Eikö insuliini ole vaarallinen myrkky, ja parempi olisi jos sitä ei kovin paljon tarvitsisi terveenkään ihmisen erittää? Saati sitten pistellä itseensä, jos on diabetes. Puhun siis kakkostyypin diabeteksestä. Vähähiilihydraattiseen ruokavalioon siellä tosiaankin suhtaudutaan hyvin kielteisesti. EI MITÄÄN JÄRKEÄ TÄSSÄ. :shock:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-14 11:56:34 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Lainaa:
Eli ruokavalion olisi oltava joko hiilarista ja vähärasvaista=nälkä, mutta paino pysyy kurissa, tai vähähiilarista ja rasvaista=ei nälkä, mutta paino pysyy kurissa.

On niitä muitakin vaihtoehtoja :)

Tuon saman, mihin anmi kömmähti, voi tehdä monessa muussakin. Minä erehdyin pari päivää sitten ihmettelemään miehelle, kuinka epäreilua se on kun joillain on niin hienot lihakset vaikkei ne tee mitään. No mies siihen, että
- "kenellä nyt sellaset on"?
- "no vaikka sinulla"
- "mutta minähän olen aina ollut liikunnallinen"

Aloin sitten ajattelemaan asiaa, ja joo, niinhän se on ollut. Jos olen itse kuntoillut 10 vuotta, ja joku toinen on kuntoillut 30, niin se voi vaikka näkyäkin jossain, vaikka viimeiset pari vuotta ei niin aktiivisia olisi ollutkaan. Ja kun lähdin miettimään, sama päti kaikkiin niihin ihmisiin, joita olin ajatellut.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-14 12:00:34 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Joo, toi olikin tommonen vähän kärjistetty esimerkki. Ainahan siltä väliltä löytyy kaikenlaista.

Viestin otsikko: hmm
ViestiLähetetty: 2005-07-14 12:18:34 
Poissa
karppikakara
karppikakara

Kyllä siinä pastassakin on kaloreita, ja leivässä. Törkypaljonkin, jos katsotaan suurennuslasilla. Ja mitä tapahtuu kun syö pastaa/leipää. No, vaalea leipä=sitä voi syödä vaikka 5 sämpylää ja nälkä ei lähde ja maha turpoaa. Rasvaa nolla. Ja vieläpä aika mautonta mässynmässyttämistä. Mutta veikkaan, että monikin syö noin hiilarinsa. Ilman rasvaa, joku 0,1% kinkku siinä päällä tai pelkkä ylähuuli. Mitkä kasvikset? Ja painoa tulee kun sama sämplärisatsi on vedettävä taas parin tunnin päästä kauheaan nälkään.

Viestin otsikko: Tarkennukseksi
ViestiLähetetty: 2005-07-14 12:19:46 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

anmi kirjoitti:
Eli ruokavalion olisi oltava joko hiilarista ja vähärasvaista=nälkä, mutta paino pysyy kurissa, tai vähähiilarista ja rasvaista=ei nälkä, mutta paino pysyy kurissa.

Toivottavasti tarkoitit lauseella "hiilarista ja vähärasvaista=nälkä" huonohiilarista ja vähärasvaista, muutoin toteamus on turhan yleistetty ja olen väittestä hieman eri mieltä.

Omassa hyvähiilihydraattisessa ruokavaliossani (alhaiseen sokeriin- ja glykemiaindeksiin perustuva Montignac) ovat mm. tärkkelyspitoiset hiilihydraatti(-proteiini)aamiaiset arkipäivää enkä taatusti ole ollut niiden takia nälkäinen. Oli sitten kyse hedelmä-, TÄYSJYVÄmysli (-bran tai lese) tai -täysjyväkaura/-ohrapuuroista tai -leipäaamiaisista.

Syön melko säännöllisesti kolme ateriaa päivässä (aamiainen klo 6 - 6.30, lounas 10.30 - 11.30 ja päivällinen 17 - 17.30) sekä yksi/kaksi välipalaa
(13.30 - 14.30 ja 19.30 - 20.00). Aikanaan laihdutusvaheessa, jolloin päivällisillä söin myös pelkkiä hiilihydraatti-proteiiniaterioita runsaiden kasvisten kera, ei myöskään nälkä päässyt niiden jälkeen yllättämään.

Kyse on siis siitä minkälaisia (tärkkelys)hiilihydraatteja hyvähiilihydraattisella ruokavaliolla syö ts. kyse on niiden laadusta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-14 12:20:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

"Eli ruokavalion olisi oltava joko hiilarista ja vähärasvaista=nälkä, mutta paino pysyy kurissa" ...

Ei pidä paikkaansa mun kohdalla ainakaan :)
Paljon hiilareita ja rasvaa ei juuri nimeksikään ja paino vaan nousi.
Ja aiemmin mainitut napostelut, suklaat ja sipsit yms ei kuulunut mun ruokavalioon. Silti lihoin :)
Ja myöskin pilleriaikana lihoin, kun sekin oli jossain kohtaa esillä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-14 12:20:30 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

TOSIASIAT tosiasioina.

Niinpä. Puhumme nyt kovin subjektiivisesta käsiteestä. Jos joku totee asian todeksi itsensä kohdalla, niin sitä ei ole kenenkään muun kieltäminen. Mutta toisaalta, omaa henkilökohtaista totuutta ei ikinä pitäisi yleistää oikeana tai vääränä.

Kaikkihan me täällä, ollaan sitten oltu ylipainoisia tai ei, pyritään TASAPAINOON, yhtäaikaa sekä henkiseen että fyysiseen. Että olisi hyvä olla, ilman nälkää, mutta kuitenkin niin, että paino pysyy vakiona, kuin itsestään, ilman ponnisteluja.... sitähän me kaikki etsitään. Mutta sillä tiellä ei voi kukaan muu meitä neuvoa loppuun asti, koska ne tiet on kaikki niin erilaisia...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-14 12:31:53 
Ewa kirjoitti:
TOSIASIAT tosiasioina.

Niinpä. Puhumme nyt kovin subjektiivisesta käsiteestä. Jos joku totee asian todeksi itsensä kohdalla, niin sitä ei ole kenenkään muun kieltäminen. Mutta toisaalta, omaa henkilökohtaista totuutta ei ikinä pitäisi yleistää oikeana tai vääränä.

Justiinsa näin.

Täällä foorumilla on lähes 1800 rekisteröitynyttä. Eli prikuulleen yhtä monta aineenvaihduntaa.

Ihmisen perusrakenne on sama. Mutta sama polttoaine ei käy kaikkien meidän moottoreille. Joku kulkee paremmin diisselillä, joku toinen taas kiihtyy bensalla, ja joku jopa prutkuttelee etiäppäin ihan aurinkoenergialla (ne on sit vissiin niitä valoravintoa nauttivia? :mrgreen: ). Väärällä polttoaineella ei välttämättä moottori leikkaa aina kiinni, mutta saattaa pahasti sylinterit karstoittua.. :wink:

Viestin otsikko: Re: hmm
ViestiLähetetty: 2005-07-14 12:32:00 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kinkku kirjoitti:
Kyllä siinä pastassakin on kaloreita, ja leivässä. Törkypaljonkin, jos katsotaan suurennuslasilla. Ja mitä tapahtuu kun syö pastaa/leipää. No, vaalea leipä=sitä voi syödä vaikka 5 sämpylää ja nälkä ei lähde ja maha turpoaa. Rasvaa nolla. Ja vieläpä aika mautonta mässynmässyttämistä. Mutta veikkaan, että monikin syö noin hiilarinsa. Ilman rasvaa, joku 0,1% kinkku siinä päällä tai pelkkä ylähuuli. Mitkä kasvikset? Ja painoa tulee kun sama sämplärisatsi on vedettävä taas parin tunnin päästä kauheaan nälkään.

...joo... sämplärit on hyviä =P~ , harmi vaan kun ne ei pidä nälkää :wink: ...siinäpä (mahdoton?) fysikaalinen tilanne, että maha todellakin on täynnä (niin että koskee!), mutta edelleen on nälkä :roll: ...on moni laiha ihminen vieressä ihmetellyt, että miksi pullero yhä vain syö :lol:

Syy on kai se että (vaaleissa) sämpylöissä ei ole niitä ravintoaineita...protskuja, vähähiilarisia kasviksia ja rasvaa syömällä huomattavasti pienempi määrä riittää tyydyttämään ravinnontarpeen ja pitää myös nälän poissa piiiitkään :lol:

Viestin otsikko: Lihavan arki
ViestiLähetetty: 2005-07-14 12:35:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tällaista on lihavan arki:

Lähteä kauppaan ostamaan ruokaa 5-henkiselle perheelle, saa
tuntea syyllisyyttä siitä, että laittaa mitään "herkkua" koriin
aiemmin saatujen kommenttien perusteella

Kaupassa hyökätään (ihan oikea sana joo) koriin syynäämään mitä
on korissa ja paheksumaan, jos jonkun tuntematon mielestä
olen laittanut väärät ruoat koriin?!?!? :x (Aiemmin olen maininnut
hullun mummelin, joka rupesi heittämään mieheni ruoat pois koristani,
koska hänen mielestä olin tarpeeksi lihava ilman niitä.)

Käyn lääkärillä poikki menneen varpaan takia (astuin lattialle jääneen
lasin päälle) ja käteen lykätään laihdutusbrosyyreita ja lääkäri
jatkaa painostani "rupattelua", eikä yhtään ota huomioon, että
jalkani vuotaa verta kaikkialle.

Menen vaatekauppaan ostamaan vaatteita lahjaksi ja myyjä tylysti
toteaa, ettei ole minunkokoisille mitään vaatteita.

Lähden jumppaan, jossa pari laihat tytöt alkavat supattaa (kuitenkin
tarpeeksi kovalla), että hyi helvettiä, tuosta saa hyviä syitä
olla syömättä. Etteivät halua näyttää minulta.

Liikuntakeskuksessa vaihdan vaatteita pukuhuoneessa, joku muija
tulee tarjoamaan minulle laihdutuspillereitä, koska olen niin pirun
lihava (hänen omin sanoin).

Lapsena, kun en ollut edes ylipainoinen sinänsä, eräs rakas opettaja
soitti äidilleni ja saarnasi sille liki tunnin siitä, kuinka hän syöttää minulle
liian paljon ruokaa ja vääränsorttisia ruokia, ja miten hän ei saisi antaa
minulle lihaa (ope oli itse kasvissyöjä). Ehkä olisi huvittanut, paitsi,
että äitini oli työtön ja meillä ei olleet edes vehnäjauhoa talossa, saatikka
muita ruokia (tästäkin olen puhunut jossain muuall tässä forumissa).

Koulussa pakolliset punnituspäivät kaikkien edessä. Sairaanhoitaja sitten
huutaa kovalla äänellä toiselle puolelle huonetta tuloksia. Hihhittelu
ja nimittely alkaa.

Tunnin sisällä siitä, kun synnytin viimeisen lapseni, sairaanhoitaja
tuli puhumaan minulle siitä, miten minun pitäis nyt ottaa itseäni niskasta
kiinni ja laihduttaa. Lykkäsi käteen PV-materiaalia.

Terveyskeskuksessa ei suosittu ottamaan pakollisia verikokeita ennen
kuin olin laihduttanut tarpeeksi (lääkärin mielestä).

Ainaisia syytöksiä siitä, miten itsekuri puuttuu. Ei ole kyllä ongelma.
Ongelma on toisin päin ainakin minulla.

Pidin lääkärin käskystä ruokapäiväkirjaa. Nähtyään sen, lääkäri totesi,
että varmaan syön unessani, koska ei voi olla niin lihava niin vähällä
ruoalla.

Gynen mielestä minun piti hankkia keittiöön pienempiä lautasia, jotta
en söisi niin paljon. En edelleenkään tiedä mitä tällä oli tekemistä papa-kokeen kanssa.

Lista jatkuisi hämärään tulevaisuuteen kyllä.

-yupik

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-14 12:36:02 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Lainaa:
sämplärit on hyviä

Yäk. Koskahan on viimeksi tullut syötyä sämpylä... siitä on jo useampi vuosi...

Viestin otsikko: Re: Lihavan arki
ViestiLähetetty: 2005-07-14 12:44:22 
yupik kirjoitti:
Tällaista on lihavan arki

:cry:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-14 12:51:24 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

misukisu kirjoitti:
Lainaa:
sämplärit on hyviä

Yäk. Koskahan on viimeksi tullut syötyä sämpylä... siitä on jo useampi vuosi...

... :( kai minäkin joskus tulen sanomaan noin...tai sitten kun ei tarvitse enää alakarpata, syön silloin tällöin täysjyväsämpylän...tuore leipä on vain aika hyvää (tai sitten olen siihen mennessä jo unohtanut sämpylöiden olemassaolon...)

ViestiLähetetty: 2005-07-14 12:56:13 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Nist kirjoitti:
yupik kirjoitti:
Tällaista on lihavan arki

:cry:

:cry: :cry: :cry: ... :evil: ...älä välitä...istutaan yhdessä niiden päälle :wink: ...*runts!*

ViestiLähetetty: 2005-07-14 12:59:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

yupik kirjoitti:
Tällaista on lihavan arki:

:cry: :cry: :cry:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 188 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 510 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00