vieras taas kirjoitti:
...Oikeastaan kerroin asian muutama viesti taaksepäin. Ei liikkuvat tai urheilevat ihmiset mitenkään muita parempia ole. Kyse on siitä, että hyötyliikuntaa tai karppausta käytetään hessulaastarina sille, ettei viitsitä liikkua. Lisäksi valitellaan ettei aikaa ole. Urho Kekkonen sanoi aikoinaan viisaasti: "Kaikki syyt jotka estävät meitä liikkumasta ovat tekosyitä". Lulisin, että oli aika kiireinen kaveri??
Mielestäni on ainoastaan tasapuolista, etten läpsytä käsiäni, kun joku sanoo karppauksen korvaavan liikunnan. Lukija saa sitten päättää kuka on oikeassa.
Esimerkkinä tästä mainittakoon vaikka viimesyksyn kalorikeskustelut. Silloin olin vähemmistössä, kun yritin tuoda valoa siihen, että kulutus suhteessa energian saantiin on ylipainon takana. Nyt valtaosa kirjoittajista on samaa mieltä. Hiilihydraatti ei olekaan syy, vaan energian liian runsas saanti.
Lopuksi totean, ettei karppausta tulla koskaan ottamaan vakavasti, jos nämä uskonnolliset piirteet säilyvät. Mielestäni Pappa on viimeaikoina (?) osoittanut siviilirohkeutta ja kyseenalaistanut, mitä els ei juurikaan tee. Juuri kyseenalaistaminen on karppauksen tie valtaväestöön.
Miksi ihmeessä näet kaiken tämän vaivan koettaessasi käännyttää minua? Karppauksen saloinkikelpoisuudenko takia - faktoista välittämättä?
Urheilu on tässä maassa se uskonto, jota jokainen poliittisesti korrekti taho kumartaa. Itse asiassa, muita uskontojahan suomalaisilla ei enää olekaan. Mahdammeko olla samaa mieltä edes Urho Kekkosen henkisten lahjojen säilymisestä myöhemmällä iällä? Tuskin... vaikka siitä voisikin syntyä mielenkiintoinen ketju, kun alettaisiin miettiä, miten UKK:n liikuntaharrastus liittyi hänen hengenlahjojensa melko nopeaan katoamiseen? Tai miksei se ehkäissyt... ja mahtoivatko Vaclav Havel ja Arvo Ylppö olla yhtä freneettisiä urheilijoita
No mutta joka tapauksessa.
Niin kauan kuin ranskalainen liikuntaa vieroksuva luomakunnan kruunu ja hänen hyötyliikuntaa harrastava vaimokkeensa elävät pitempään (ja kaikesta päätellen myös tyytyväisempinä) kuin lenkkipoluilla mupeltavat suomalaiset sauvakävelijäpariskunnat, en näe mitään syytä muuttaa mielipiteitäni. Sen sijaan saatan jopa kysyä, miksi mallimaa-Suomelle on laskettava jopa erilaiset kolesterolin riskitaulukot kuin noille eteläeurooppalaisille?? Mikä on yhtä kuin bye-bye salonkikelpoisuus...
Mutta olen toki iloinen, jos olet löytänyt saman sävelen papan kanssa. Ja olen (kai?) otettu siitä, että oletat minua tarvittavan salonkikelpoisen rintamaan. (tämä oli jo oudompi veto sinulta??? Jee, tästä vasta tulisikin mielenkiintoinen ketju...)
Me nimiittäin olemme edelleen auttamattomasti eri mieltä siinä, että minusta sekä diabeetikoille (oliko se nyt 200,000 suomalaista) että atoopikoille (noin miljoona suomalaista) että vakavasti ylipainoisille (niin, montakohan) kannattaisi ensin suositella oireiden poistamista ruokavaliolla, eli hiilihydraattien rajoittamista vähintäin aivohiilareiden tasolle. Ja että vasta kuntoutumisen jälkeen kannattaisi ihmetellä josko sitä haluaisi kokeilla jotain hyötyliikuntaa rasittavampaakin. Jos meinaan ei ole mielekkäämpääkään tekemistä. Näin siksi, että se 6%, jonka verran diabeetikko kaventaa riskiään liikkumalla, on mitätön verrattuna teollisten transsien poistoon ja glykeemisen kuorman rajoitukseen ainakin aivohiilareihin ... ja näin siis tutkimusdatan, ei mutun mukaan.
Minusta tulkintojen kyseenalaistaminen on elämän suola, oli kyse sitten urheilusta, virallisterveellisistä väärintulkinnoista tai ketogeenisen ruokavalion todelliseta luonteesta. Sen sijaan faktojen ja datan kyseenalaistaminen ja mantran toisto faktana on vaan tyhm... ei kun anteeksi, tietysti korkeintaan poliittisesti korrektia.
Mistä syystä olen varma, että vihreät, punaiset, apilakkaat tai ruiskaunokillisetkin vielä joskus verissä päin tappelevat sinusta, kuomaseni! MInä pidän ainoastaan leikekirjaa, sekä sinun että rakkaiden asiantuntijoidemme vilkaasti vaihtuvista mielipiteistä... eikä se tule koskaan olemaan poliittisesti suosittua, tai edes korrektia. Sen enempää kuin virheellisten tulkintojen paljastaminenkaan...
terv els