karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-18 16:26:02

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 117 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-28 14:33:06 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Niin, liikunnan vaikutus sairastavuuteen muodostaa V-mallisen käyrän. Molemmat ääripäät ovat pahaksi, se on se kohtuuliikunta kun rulettaa.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-28 14:43:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

vieras taas kirjoitti:
Kyse on siitä, että hyötyliikuntaa tai karppausta käytetään hessulaastarina sille, ettei viitsitä liikkua. Lisäksi valitellaan ettei aikaa ole. Urho Kekkonen sanoi aikoinaan viisaasti: "Kaikki syyt jotka estävät meitä liikkumasta ovat tekosyitä". Lulisin, että oli aika kiireinen kaveri??

Joka nimittää Kekkosta kiireiseksi, ei tiedä kiireestä mitään. Monet muutkaan hänen elintavoistaan eivät sellaisenaan sovi suositeltaviksi.

vieras taas kirjoitti:
Nyt valtaosa kirjoittajista on samaa mieltä.

En ole havainnut valtaosan kirjoittajista olevan vt:n kanssa samaa mieltä juuri mistään. Monet tosin eivät viitsi enää kommentoida.

Jonkin verran rasvakammoisia on tullut, mutta se on ymmärrettävää, koska on niin paljon uusia.

vieras taas kirjoitti:
Lopuksi totean, ettei karppausta tulla koskaan ottamaan vakavasti, jos nämä uskonnolliset piirteet säilyvät. Juuri kyseenalaistaminen on karppauksen tie valtaväestöön.

Urheilu ja liikunta on Suomessa suurin uskonlahko ja monet ottavat sen hyvin vakavasti. Ja kummasti on kyseenalaistamatta uponnut vähärasvaiset leivänsyöntiohjeet valtaväestöön.

"Lopuksi totean", että kyseenalaistan suurimman osan, varsinkin vähärasvaisemmista karppaussuunnista, ja erilaisten proteiinijauheiden ja -patukoiden ja ravintolisien käytön terveellisyyden.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-28 15:09:47 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

vieras taas kirjoitti:
Kyse on siitä, että hyötyliikuntaa tai karppausta käytetään hessulaastarina sille, ettei viitsitä liikkua. Lisäksi valitellaan ettei aikaa ole. Urho Kekkonen sanoi aikoinaan viisaasti: "Kaikki syyt jotka estävät meitä liikkumasta ovat tekosyitä". Lulisin, että oli aika kiireinen kaveri?.

Ärsyttävää yleistystä ja luulemista... :evil:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-28 15:14:49 
Poissa
prinssieversti
prinssieversti

Mauno Koivisto puolestaan: Ei pidä provosoitua, jos provosoidaan. :D

Viestin otsikko: huom
ViestiLähetetty: 2005-08-28 15:24:53 
Liikuntaongelma saattaa ratketa lähes itsestään sillä kaikkialla maailmassa eläimet jotka ovat kasvis- ja hiilihydraatti syöjiä, ovat kankeita, kuten vaikka lehmät, hirvet, jne. sitä vastoin lihansyöjät, kuten koira, kissa, kettu, susi ovat notkeampia ja liikkuvampia.
Lihansyönti siis lisää notkeutta ja liikkuvuutta.

Viestin otsikko: Re: huom
ViestiLähetetty: 2005-08-28 15:31:11 
Book kirjoitti:
Liikuntaongelma saattaa ratketa lähes itsestään sillä kaikkialla maailmassa eläimet jotka ovat kasvis- ja hiilihydraatti syöjiä, ovat kankeita, kuten vaikka lehmät, hirvet, jne. sitä vastoin lihansyöjät, kuten koira, kissa, kettu, susi ovat notkeampia ja liikkuvampia.

Mm. antiloopit ovat myös erittäin kankeita ja liikkumattomia :D Samoin pyöriäiset ja kastemadot...

Viestin otsikko: Re: huom
ViestiLähetetty: 2005-08-28 15:31:44 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Book kirjoitti:

:lol: Tästä tulikin mieleeni pandakarhu! Suom. karhuhan on kaikkiruokainen, mutta tälle pandaotukselle kelpaa vain bambun lehdet...ja liikkeet ovat kuin auringonnousu...siinä sen näkee, kun ei syödä TÄRKEITÄ PROTEIINEJÄ JA RASVAA ja eletään pelkillä hiiliksillä :wink: !

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-28 17:36:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kun nyt tälle OT-linjalle lähetään, niin voinkin nostaa esimerkiksi maakilpikonnamme Ismon. Kyseinen otus on täysin kasvishiilareilla elävä, mutta vauhtia siltä ei silti puutu :shock: Näkisitte kun tuo elukka kiipeilee asumuksessaan kaksi kertaa itsensä korkuisten puunrunkojen yli niin että kilpi vaan kolisee. Välillä vähän lämmitellään spottilampun alla, käydään tarkistamassa josko ruokakupissa olisi jotain ja sitten mennään taas. Epäilen kyllä, että jospa se löytää keittiömme lattialta jotain minulta tai mieheltä pudonnutta karppievästä kun siellä niin viihtyy... ja avokin varpaita yrittää aina syödä; mitä hikisemmät, sitä herkullisemmat...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-28 18:54:31 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

vieras taas kirjoitti:
...Oikeastaan kerroin asian muutama viesti taaksepäin. Ei liikkuvat tai urheilevat ihmiset mitenkään muita parempia ole. Kyse on siitä, että hyötyliikuntaa tai karppausta käytetään hessulaastarina sille, ettei viitsitä liikkua. Lisäksi valitellaan ettei aikaa ole. Urho Kekkonen sanoi aikoinaan viisaasti: "Kaikki syyt jotka estävät meitä liikkumasta ovat tekosyitä". Lulisin, että oli aika kiireinen kaveri??

Mielestäni on ainoastaan tasapuolista, etten läpsytä käsiäni, kun joku sanoo karppauksen korvaavan liikunnan. Lukija saa sitten päättää kuka on oikeassa.

Esimerkkinä tästä mainittakoon vaikka viimesyksyn kalorikeskustelut. Silloin olin vähemmistössä, kun yritin tuoda valoa siihen, että kulutus suhteessa energian saantiin on ylipainon takana. Nyt valtaosa kirjoittajista on samaa mieltä. Hiilihydraatti ei olekaan syy, vaan energian liian runsas saanti.

Lopuksi totean, ettei karppausta tulla koskaan ottamaan vakavasti, jos nämä uskonnolliset piirteet säilyvät. Mielestäni Pappa on viimeaikoina (?) osoittanut siviilirohkeutta ja kyseenalaistanut, mitä els ei juurikaan tee. Juuri kyseenalaistaminen on karppauksen tie valtaväestöön.

Miksi ihmeessä näet kaiken tämän vaivan koettaessasi käännyttää minua? Karppauksen saloinkikelpoisuudenko takia - faktoista välittämättä?

Urheilu on tässä maassa se uskonto, jota jokainen poliittisesti korrekti taho kumartaa. Itse asiassa, muita uskontojahan suomalaisilla ei enää olekaan. Mahdammeko olla samaa mieltä edes Urho Kekkosen henkisten lahjojen säilymisestä myöhemmällä iällä? Tuskin... vaikka siitä voisikin syntyä mielenkiintoinen ketju, kun alettaisiin miettiä, miten UKK:n liikuntaharrastus liittyi hänen hengenlahjojensa melko nopeaan katoamiseen? Tai miksei se ehkäissyt... ja mahtoivatko Vaclav Havel ja Arvo Ylppö olla yhtä freneettisiä urheilijoita :lol:

No mutta joka tapauksessa. Niin kauan kuin ranskalainen liikuntaa vieroksuva luomakunnan kruunu ja hänen hyötyliikuntaa harrastava vaimokkeensa elävät pitempään (ja kaikesta päätellen myös tyytyväisempinä) kuin lenkkipoluilla mupeltavat suomalaiset sauvakävelijäpariskunnat, en näe mitään syytä muuttaa mielipiteitäni. Sen sijaan saatan jopa kysyä, miksi mallimaa-Suomelle on laskettava jopa erilaiset kolesterolin riskitaulukot kuin noille eteläeurooppalaisille?? Mikä on yhtä kuin bye-bye salonkikelpoisuus...

Mutta olen toki iloinen, jos olet löytänyt saman sävelen papan kanssa. Ja olen (kai?) otettu siitä, että oletat minua tarvittavan salonkikelpoisen rintamaan. (tämä oli jo oudompi veto sinulta??? Jee, tästä vasta tulisikin mielenkiintoinen ketju...)

Me nimiittäin olemme edelleen auttamattomasti eri mieltä siinä, että minusta sekä diabeetikoille (oliko se nyt 200,000 suomalaista) että atoopikoille (noin miljoona suomalaista) että vakavasti ylipainoisille (niin, montakohan) kannattaisi ensin suositella oireiden poistamista ruokavaliolla, eli hiilihydraattien rajoittamista vähintäin aivohiilareiden tasolle. Ja että vasta kuntoutumisen jälkeen kannattaisi ihmetellä josko sitä haluaisi kokeilla jotain hyötyliikuntaa rasittavampaakin. Jos meinaan ei ole mielekkäämpääkään tekemistä. Näin siksi, että se 6%, jonka verran diabeetikko kaventaa riskiään liikkumalla, on mitätön verrattuna teollisten transsien poistoon ja glykeemisen kuorman rajoitukseen ainakin aivohiilareihin ... ja näin siis tutkimusdatan, ei mutun mukaan.

Minusta tulkintojen kyseenalaistaminen on elämän suola, oli kyse sitten urheilusta, virallisterveellisistä väärintulkinnoista tai ketogeenisen ruokavalion todelliseta luonteesta. Sen sijaan faktojen ja datan kyseenalaistaminen ja mantran toisto faktana on vaan tyhm... ei kun anteeksi, tietysti korkeintaan poliittisesti korrektia.

Mistä syystä olen varma, että vihreät, punaiset, apilakkaat tai ruiskaunokillisetkin vielä joskus verissä päin tappelevat sinusta, kuomaseni! MInä pidän ainoastaan leikekirjaa, sekä sinun että rakkaiden asiantuntijoidemme vilkaasti vaihtuvista mielipiteistä... eikä se tule koskaan olemaan poliittisesti suosittua, tai edes korrektia. Sen enempää kuin virheellisten tulkintojen paljastaminenkaan...

terv els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-28 20:07:47 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

els kirjoitti:
Mutta olen toki iloinen, jos olet löytänyt saman sävelen papan kanssa.
terv els

Jos koetkin VT kanssa jankuttamisen täällä foorumilla mielenkiintoiseksi ja tarpeelliseksi niin älä kytke minua niihin. :!:

EDIT: oikaisu:

Ai tämän onkin VT generoinut. ;) Sori, els, en lue useinkaan hänen kommenttejaan joten se mistä mainitsit jäi huomaamatta. Jos hän näkisi minun käsityksissä jotain konsensusta omaan linjaansa nähden voi se vain johtua hänen omia tarkoitusperiään tukevista villeistä tulkinnoista siitä mitä olen sanonut. Joten ylläoleva rävähdykseni on näinollen sinulle suunnattuna täydellisen aiheeton ja perusteeton!
Pahoitteluni, els. :oops:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-28 20:49:02 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Nou hätä, pappa! :lol:

Mahtaako muuten sinulla olla tietoa, mitä karppauksen kyseenalaistamista kiusavieraamme mahtoi tarkoittaa. Minä kun en enää pysynyt hänen perässään... Ja jos et, niin edelleenkin nou hätä. Utelinpahan vain.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-28 20:51:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En ole minäkään huomannut Papan kyseenalaistavan karppaamista tai olevan kiusavieraan kanssa mistään samaa mieltä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-28 21:09:18 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

els kirjoitti:

Mahtaako muuten sinulla olla tietoa, mitä karppauksen kyseenalaistamista kiusavieraamme mahtoi tarkoittaa. Minä kun en enää pysynyt hänen perässään... Ja jos et, niin edelleenkin nou hätä. Utelinpahan vain.

Ei ole. :roll: No, saahan minua toki VT:kin vapaasti tulkita omiin tarkoitusperiinsä. Minusta ei karppauksen kyseenalaistajaa tule toistaiseksi saamaan ja jos ajattelee elinaikaennustettani niin tuskin ehtisinkään enää takkiani kääntää. Senverran paljon saisi tapahtua että ei millään ehdi. Ei silti, on minulla ravitsemuksesta sekä terveyden ylläpitämisestä sekä kohentamisesta sellaisiakin mielipiteitä jotka eivät ehkä täällä ole niin muodissa mutta ne eivät ole minkäänlaisessa ristiriidassa karpauksen kanssa. Päinvastoin.

Haluaisinpa tietää mikä on VT mielestä taholtani karppauksen kyseenalaistamista. Tai no oikeastaan en ehkä sittenkään halua tietää... parempi ehkä niin. ;) Mitä minä sillä tiedolla tekisin. Joten älä VT kerro...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-29 05:56:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

vieras taas kirjoitti:
Esimerkkinä tästä mainittakoon vaikka viimesyksyn kalorikeskustelut. Silloin olin vähemmistössä, kun yritin tuoda valoa siihen, että kulutus suhteessa energian saantiin on ylipainon takana. Nyt valtaosa kirjoittajista on samaa mieltä. Hiilihydraatti ei olekaan syy, vaan energian liian runsas saanti.

Miljoona kärpästä ei muuta asiaa sen oikeammaksi. Ei myöskään se, että jankutat sitä yhä uudestaan.
Itseni lisäksi foorumilla on tapauksia jossa paino laskee kaloreita lisäämällä. On tunnettu tosiasia, että erittäin vähäkalorinen ruokavalio johtaa jumiutumiseen. Rasvapaastokin (alle 1 Mcal) johtaa painon jojoamiseen. Tällaisissa tapauksissa on viisasta nostaa syödyn energian määrää.

Kun katson ruokapäiväkirjojani 1½ vuoden ajalta ja samalla painokäyrääni ja käyrää kolmesta eri kohdasta mitatusta ympärysmitastani, minun on vaikea nähdä mitään korrelaatiota kalorien saannin ja kalorien kulutuksen suhteen.

Kalorien saannin vähentäminen on laihdutuskeinona on samaa uskottavuusluokkaa taikavarvun ja teelehtien lukemisen kanssa sillä erotuksella että se on vaarallista ja johtaa helposti syömishäiriöihin.En tiedä ainoatakaan karppaavaa anorektikkoa.

Paino vain katoaa "salaperäisesti" ja "itsekseen" kun hiilarit on alhaalla. Kun vielä lisäksi rajoittaa proteiinejakin, niin paino katoaa yhtä luonnollisesti kuin mitä paino tulikin. Minä en tarvitsisi minkäänlaisia punnituksia enkä mittauksia tietääkseni sen että syömällä kuten nyt syön olen vuoden päästä normaalipainossa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-29 07:02:42 
els kirjoitti:

Pappahan löysi karppauksen jopa paikkarien opeista taannoin ja karppiallas kuhisi :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-29 07:44:51 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Hmm.

Minä vieläkin odotan, että VT vastaa niihin elsin pari sivua sitten esittämiin kysymyksiin...

En ymmärrä, miksi omaa elämäntapaa pitää tyrkyttää ainoana oikeana, olipa kyseessä sitten syömiset tai liikunta...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-29 07:49:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

DaySleeper kirjoitti:
Kun nyt tälle OT-linjalle lähetään, niin voinkin nostaa esimerkiksi maakilpikonnamme Ismon. Kyseinen otus on täysin kasvishiilareilla elävä, mutta vauhtia siltä ei silti puutu

Pyton on lihansyöjä mutta silloinkin kun sillä on vauhti päällä se on varsin hidas. Toisaalta, kuka on koskaan nähnyt lihavaa käärmettä?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-29 08:24:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

misukisu kirjoitti:
En ymmärrä, miksi omaa elämäntapaa pitää tyrkyttää ainoana oikeana, olipa kyseessä sitten syömiset tai liikunta...

Koska ihmiset ovat valmiit uskomaan, että heidän tapa elää on ainoa
oikea. Tapahtuu myös kaikkien elämän saroilla, esim. kenen Jumala
on ainut oikea, hetskut ovat oikeassa, jne. Aika surullista.

-yupik

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-29 09:53:13 
Poissa
sintti
sintti

xxx kirjoitti:
Niin, mutta miksi jotkut valitsevat karrppiruokavalion laihduttaakaseen eikä vaikka liikunnan? jotain on pakko olla mätää ihmisessä!

Kertoisitiko, millä tavalla nämä kaksi asiaa sulkevat pois toisensa?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-29 10:23:29 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Laiska?

Juu, tästä syystä varmaan on töitä tarjolla enemmän kuin pystyy tekemään :wink:

Sairastaminen?

10v. aikana olen aktiivisuudeltani vaihdellut välillä sohvaperuna-himoliikkuja ja sairastuvuuteen sillä ei ole ollut mitään vaikutusta. Laskin keskimääräisen sairaspoissaolon, tekee 10v. ajalta 2pvää/vuosi 8)
Mulla siis vaikuttaa asiaan selvästi hyvät geenit ja perusterveet elämäntavat ja varmasti eniten hyvä työmoraali :D

ÄO?

Koska tahansa lähden viivalle vieraiden kanssa, joko varataan aikaa mensan testiin :lol:
Näitäkin on käyty läpi monissa tilanteissa :D

Sitä en tiedä, miksei kohdallani painonpudotukseen toiminut liikunnan lisääminen ja kalorirajoitteinen ruokavalio Personal Trainerin ohjauksessa. Lopputulos oli puolessa vuodessa -5kg, kunto kyllä nousi, mutta olo oli surkea.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 117 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00