karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-16 22:12:26

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 171 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 69 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-18 08:04:07 
Poissa
blondikarppi
blondikarppi

"kintTaat"? Ei missään suomenkielisessä sanassa ole isoa kirjainta välissä joten pieleen menee :wink: :lol: !!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-18 08:06:27 
Poissa
tunturikarppi
tunturikarppi

Itä-Lapissa asuessani kuulin kuinka pannukahvi pannaan ässittymmään :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-18 08:48:27 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liilia kirjoitti:
"kintTaat"? Ei missään suomenkielisessä sanassa ole isoa kirjainta välissä joten pieleen menee :wink: :lol: !!

:D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-18 09:29:22 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Kamari vai kammari?

Meillä päin kammari.

Ja "kehdata" (lausutaan meillä "kehata") tarkoittaa "ei jaksa/viitsi" - voidaan käyttää myös muodossa "kehtuuttaa", esim. "kylläpä kehtuuttaa lähtee töihin" = "eipä millään jaksaisi/viitsisi lähteä töihin"

Vasta on saunassa itseruoskimiseen tarkoitettu väline, joka - uskomatonta kyllä - on ihanan nautinnollista :)

Mutta mitenkäs tuo "sukkela"? Sekin tarkoittaa eri asiaa eri puolella Suomea. Meillä sukkela = nopea. Länsirannikolla taitaa tarkoittaa hankalaa tai jotain sinne päin.

Mummollani oli tapana sanoa: "nyt sievään sieltä sisälle" tmv. eli sievään = nopeasti, äkkiä - lienee paikallismurretta?

Uusi alku... 11.4.2011

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-18 09:43:09 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

uuma kirjoitti:
Itä-Lapissa asuessani kuulin kuinka pannukahvi pannaan ässittymmään :D

Meilläpäin taidetaan sanoa 'ässehtimään', muttei kyllä koskaan kahvista :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-18 11:44:49 
MsAmazoni kirjoitti:
Jamona kirjoitti:
MsAmazoni kirjoitti:
Mua on itse asiassa alkanut ärsyttää (tai no, ärsyttämään) se, että takerrun niin herkästi kieliasioihin. Voisin vaan relata, mut ei osaa.

Älä turhaa korjaa, "alkaa ärsyttää" on oikein. Tai no, Kielitoimistohan vissiin hyväksyi tuon "alkaa ärsyttämään" -versionkin, kun se on niin yleinen. Mutta aiemmin siis oli oikein vain "alkaa ärsyttää"/"rupeaa ärsyttämään".

Juu, tiedän että se on alkaa ärsyttää, laitoin ikään kuin vitsinä tonne sulkuihin ton (mun mielestä) väärän muodon, kun tuntuu että se on nykyään niin hirveen vakiintunut. Paska kielitoimisto ku hyväksyy kaikenlaista tyhmää.

Jostain syystä ihmisten keskuudessa on alkanut kiertää juttu, että "alkaa tekemään" -muoto olisi muka hyväksytty. Ei missään tapauksessa ole hyväksytty, sen vahvisti kielitoimiston puhelinpalvelun asiantuntija minulle viime keväänä. Kieli uudistuu yksittäisten sanojen kautta, ei kielioppia rapauttamalla. Onneksi. Mutta kyllähän ihmiset "alkavat tekemään" kaikennäköistä koko ajan. Ihan menee korva ruttuun, kun sellaista kuulee vaikkapa radiossa tai telkkarissa. Kirjoitettuna onneksi vähän harvemmin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-18 11:52:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ja mua ärsyttää kielioppivirheiden lisäksi myös turhat täytesanat, kuten itse asiassa, pitkässä juoksussa, niinku jne

Samoin korvaan särähtää erityisten nuorten naisten käyttämä etinen ässä ja intonaation nousu sanan lopussa. Ulkomailla asuvana reagoin välillä hyvinkin voimakkaasti esim. telkkarin nuoriso-ohjelmissa käytettävään kieleen ja tapaan puhua.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-18 12:05:06 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Ihan sen verran on pakko kommentoida, että mun mielestä on kyllä vähän nynnyksi mennyt taistelutanner, kun puhutaan kintaista ja rukkasista :lol:

Itse aiheeseen ei taida olla paljon sanottavaa, kun en juurikaan kirjoitusvirheistä (omista tai toisten) stressaa, joskus niitä vauhdilla naputellessa tapahtuu, eikä aina huomaa vaikka pikaisesti oikolukee. Mun bravuurit on yhdyssana- ja pilkkuvirheet sekä pakkomielle sulkeiden käyttämiseen :lol:

Kun joku kirjoittaa murteella tai luovuuden nimissä tarkoituksella väärin, on se mielestäni vain virkistävää, säännöt on tehty rikottaviksi :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-18 12:33:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Morrigan kirjoitti:

Rupesin tosa oikeen miettimään, että mitä kaikkia ruotsinkielestä väännettyjä jokapäiväsiä sanoja sitä on omassa käytössä ja mieleen tuli ainakin hantuuki, porstua, flikka, rööki, soffa...

Tietääkö kukaan, mikä on "horloikkari". On myös näitä väännöksiä ruotsista.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-18 12:56:11 
Voi niin moni asia särähtää tämmöisen vanhemman kielenkäyttäjän korvaan, mutta murreilmaisut kylläkin voivat olla viehkoja...

Eniten pännii ärsyttää raivostuttaa nyanssien puute. Esim. kun uutisissa sanotaan että turmassa kuoli VAJAAT 1000 ihmistä tai irtisanottiin VAJAAT 200 työntekijää. No montako lisää sitten olisi tarvittu? Kait se on niin että jos jotain jää vajaaksi niin se on huono juttu?
Jos taas ällistellään uhrien määrän suuruutta niin käytetään sitten vaikka sanaa LÄHES!

toivoo mummeli

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-18 13:34:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pienetär kirjoitti:
Mispäi buabosi sugu on? A minun sugu Salmispäi.

Suojärveltä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-18 14:33:02 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Hupaisaa oli myös todeta, kuinka paljon on juurtunut venäjän kielestä stadin slangiin. Ei meinannut kankaanpääläinen venäläissyntyinen aina edes uskoa, että ihan venäjäähän täällä puhellaan :wink:

Yritän nyt kovasti mielttiä mitä niitä oli...ainakin voda... äh, muisti ei pelitä, täytyy funtsia.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-18 18:26:12 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

marilyn kirjoitti:
Hupaisaa oli myös todeta, kuinka paljon on juurtunut venäjän kielestä stadin slangiin.

Yritän nyt kovasti mielttiä mitä niitä oli...ainakin voda... äh, muisti ei pelitä, täytyy funtsia.

Mun muistaakseni ainakin kartsa, sapuska, safka, lafka olis venäläisalkuisia. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Mulla olis Veijo Meren "Sanojen synty", mutta jäi duuniin.. Sieltä olisi varmaan löytynyt lisääkin ja olisi voinut tarkistaa nää mun ehdotukset.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-18 18:28:59 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kaizer kirjoitti:
Mutta mitenkäs tuo "sukkela"? Sekin tarkoittaa eri asiaa eri puolella Suomea. Meillä sukkela = nopea. Länsirannikolla taitaa tarkoittaa hankalaa tai jotain sinne päin.

Mun edesmennyt muurlalainen tätini käytti paljon tuota "sukkelaa", tyyliin: "..Se oli sit sukkelan näköinen...", tarkoittaen "outo", "kummallinen", "erikoinen".

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-19 08:30:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mitäs tarkottaa, kun turkulainen kaverini menee kesäisin "plutimaa"?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-19 08:32:55 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Delfiini kirjoitti:
Mitäs tarkottaa, kun turkulainen kaverini menee kesäisin "plutimaa"?

No sehän on tietysti uimista!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-19 13:41:25 
Poissa
kakarakarppi
kakarakarppi

marilyn kirjoitti:

Ainakin mesta on sellainen sana.
Fammoni oli ollut Venäjällä jossain teatterissa tms. niin lipussa oli lukenut siinä missä Suomessa lukee paikka niin mesta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-19 13:42:48 
Poissa
kakarakarppi
kakarakarppi

marilyn kirjoitti:
Hupaisaa oli myös todeta, kuinka paljon on juurtunut venäjän kielestä stadin slangiin. Ei meinannut kankaanpääläinen venäläissyntyinen aina edes uskoa, että ihan venäjäähän täällä puhellaan :wink:

ja Ruotsin kielestä on myös tosi paljon, mutta senhän kaikki jo varmaan tiesikin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-19 19:54:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

iida kirjoitti:
marilyn kirjoitti:

Ainakin mesta on sellainen sana.
Fammoni oli ollut Venäjällä jossain teatterissa tms. niin lipussa oli lukenut siinä missä Suomessa lukee paikka niin mesta.

Putka, tolkku (ja mulkku ja pili tulee venäjän rikollisslangista tosin hieman eri merkityksessä samoin tod.näk huijari). Bonjata ja snaijata.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-08-20 09:26:56 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

urakka, remontti

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 171 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 69 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00