karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-02 08:00:01

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 273 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 614 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2012-05-22 10:54:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

suopursu kirjoitti:

Mitähän tarkoittaa; lääkkeettömään diabeteksen torjuntaan....?
Mulla on "lääkkeetön diabetes", pitäiskö sitä torjua? :lol:

Mietin vaan, että oliskohan se niin, että paasto torjuu diabetestä, mutta ei taida olla niinkään hyvä diabeetikolle. #-o

Ei lääkkeetömÄn diabeteksen torjuntaan vaan lääkkeetömÄÄn diabeteksen torjuntaan. :)

.

ViestiLähetetty: 2012-05-22 11:12:37 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Kun en tiedä mihin neljästä paastopuolen päiväkirjastani tämän laittaisin, niin laitan yhteenvedon omistani tänne:
- Pari 2-5 päivän mehupaastoa kauan ennen karppia, 18-30 vuoden väillä. Nälkä tuli ja sassiin. Terveyskokeiluja nuo, mm ripuliin ja köyhäilyyn (laihdutustarvetta ei ollut).
- Pätkäpaastoilua (24h syöden, 24h syömättä, mutta vesi sallittu) melko tarkkaan kuukauden syksyllä 2006. Pitkään hyvä olo, sitten iho alkoi kuivua liikaa
- Soturointia eli iltavoittoista syömistä pari vuotta (keväästä 2007 kevääseen 2009)
- Sen jälkeen olen syönyt (näemmä jo neljättä vuotta) rasva-prode aamiaisen, kevyen lounaspalan (vähän juustoa/pähkinöitä ja juomaa) ja yhden ison iltasyömisrupeaman, ja tämä tuntuu edelleen sopivan sielulle hyvin.

Ja joo, tämä viimeinenkin on aika monen paastogurun mukaan vielä IFää eli pätkäilyä, vaikkei taukoa tule juuri koskaan yli 12 tuntia: näin koska kalorit ovat selvästi painottuneet vain tiettyyn vuorokaudenaikaan, koska syömisvälit ovat pitkiä ja koska veren sokeritasot pysyvät aisoissa. Eli tavalla tai toisella tämä ihmiskoe jatkuu jo kuudetta vuotta :)

Ja jooei, tämäkään EI sovi läheskään kaikille. Kannattaa testailla ihan itse, minkä kanssa kroppa ja sielu tulee toimeen.

Suopursulle:
Olen kuullut karppilääkärien kertovan, että diabeetikoille paasto EI toimi yhtä helpolla, koska pitkien syömättömien jaksojen aikana maksan sokerituotanto voi villiintyä, eikä kehossa ole sitä omaa insuliinia tasaamaan tilannetta. Toisaalta san martino on diabeetikko, ja hänellä paastoilu toimii, vaikkei hän olekaan (vielä) paljoa kertonut sen enempää kokeilun kestosta kuin sokeritasapainostaan. Ja mitä tulee kirjallisuuteen, niin kitukaloreita on käytetty diabeteksen hoitoon (mutta pakosta vain väliaikaisesti, eikä se yksin näytä riittävän pitkässä juoksussa), ihmiskokeet näyttävät tehdyn terveille ja hiiret eivät ehkä kerro ihan koko totuutta mistään - paitsi tietysti jos satut itse olemaan samalla tavalla geenimuunneltu hiiri.
Oma kokeilu oman sokerimittarin kanssa kertonee enemmän, aivan kuten muutenkin, on kyseessä sitten paasto, LCHF'ää tai jotain ihan muuta :)

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2012-05-22 11:28:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti: - Sen jälkeen olen syönyt (näemmä jo neljättä vuotta) rasva-prode aamiaisen, kevyen lounaspalan (vähän juustoa/pähkinöitä ja juomaa) ja yhden ison iltasyömisrupeaman, ja tämä tuntuu edelleen sopivan sielulle hyvin.

Syön itse hyvin samalla tavalla, kuin näköjään sinäkin tällähetkellä, ja se pitää verensokerit tasaisena ja kykenen elämään ilman lääkkeitä.
Ja vielä sekin, että on kokoajan tosi hyvä olo, eikä nälkää!

ViestiLähetetty: 2012-05-22 11:53:11 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Minulla taas pätkistely toimii niin että aamiaisen korvaan kahvilla jossa teelusikallinen kookosöljyä (ei minulla katkaise paastotilaa) ja sitten lounas noin klo 12, päivällinen 17 -18 maissa. Minusta tuo sana paasto antaa kuvan siitä että rajoitettaisiin ruoan määrää/kaloreita, näin en itse tee vaan ruokarytmini tulee siitä että syön kun on nälkä ja jos esimerkiksi päivällinen jää vähäiseksi niin syön kyllä illalla iltapalan eli tarkoituksena ei ole kalorien rajoitus.
els puhuu asiaa diabeetikoista, moni tarvitsee illalla paaston katkaisun joka auttaa palauttamaan maksan säädöt eli kannattaa tosiaan hakea sitä omaa toimivaa juttua. Osa diabeetikoista voi myös paremmin vähän korkeammilla hiilareilla.
Minä yhdistän tuossa tutkimuksessa olleen paaston niin ettei kituutella mutta ei syödä koko ajan vaan annetaan elimistölle sellaista lepoaikaa eli se on osa niitä karppauksen periaatteita joka oikean ruokavalion lisäksi toimii.

ViestiLähetetty: 2012-05-22 12:46:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mistä sen tietää katkeaako paastotila, jos se ei kerran pienestä rasvamäärästä katkea? :shock:
Kiinteässä ruuassa minulle kyllä tulee semmoinen minimissään 14 tunnin tauko per vrk, mutta kahviin on saatava se kerma.

Minä kun mukamas aamupätkäilen, mutta ehkä sittenkin aamuketoilen? Hiilarit jäävät toki pieniksi, mutta rasvakaloreita kyllä tulee jonkin verran. On meinaan reipas, nopea, kirkas ja jopa hieman euforinenkin olo aamupäivisin ja ajatus kiinteästä ruuasta kuvottaa. Eikös nuo ole ketoosin (sellaisen sopivan ja mukavan) oireita? Se eka ateria noin puoliltapäivin on sitten päivän hiilaripitoisin ja illalla vedän enempi rasvaa ja proteiinia.

Mutta jos soturointi tarkoittaa löysimmillään vain iltapainotteista syömistä ilman tarkkoja paastojaksoja, niin sitä se meikäläisen syöminen sitten kai on. Paleo-paimentolainen hyväkarppi-soturi? Kuulostaa melko hölmöltä noin kaikkineen, vaikka kertookin olennaisen. :D

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2012-05-22 14:11:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
Suopursulle:
Olen kuullut karppilääkärien kertovan, että diabeetikoille paasto EI toimi yhtä helpolla, koska pitkien syömättömien jaksojen aikana maksan sokerituotanto voi villiintyä, eikä kehossa ole sitä omaa insuliinia tasaamaan tilannetta. Toisaalta san martino on diabeetikko, ja hänellä paastoilu toimii, vaikkei hän olekaan (vielä) paljoa kertonut sen enempää kokeilun kestosta kuin sokeritasapainostaan.

San Martino on ollut vuodesta 2007 diabeetikko tyyppiä 0, kiitos VHHn (HbA1c 5,7%). VHH ei kuitenkaan auttanut yölliseen verensokerin heittelyyn, josta olen kärsinyt vuosia. Se on todella pirullinen vaiva....valvottaa,hikoiluttaa ja ahistaa. Puhuvat "aamunkoitto-ilmiöstä"...eipä ole tutkittu tarkemmin? Ehkä mitokondriot vuotavat,who knows?

Reilu annos ravintolisiä on auttanut vaivaan tuntuvasti,mutta niistähän ei kannata kirjoittaa täällä, kun musta tuntuu vaan siltä...

Varsinainen apu tuli noin 4 kuukautta sitten yhdistelmästä pätkäpaasto+1 kpl metformiini iltaisin.
Metformiinin otin takaisin vuosien tauon jälkeen. Siis menee minulla päinvastoin, kun karppilääkärit kertovat.
Toimii toistaiseksi? Pidetään peukkuja....

SANIN LUUPPI

ViestiLähetetty: 2012-05-22 14:21:32 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

^
Pidetään peukkuja!

Ihmiskoe jatkukoon myös mun osalta. Kyllä kroppa tietää ja kertoo onko hyvä vai huono olo.

ViestiLähetetty: 2012-05-22 15:11:24 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Kristinuskoonkin on paasto kuulunut erilaisin syklityksin. Esim. englannin aamiainen, break-fast, tarkoitti alkujaan sitä, että sunnuntaina piti paastota ennen ehtoollista, jolloin syömään päästiin vasta aamujumalanpalveluksen jälkeen. Normaalissa viikossa lisäksi kaksi paastopäivää (jotakin vaatimatonta sai kyllä syödä) sekä sitten juhlia edeltävät pidemmän paastot (suuri paasto, joulupaasto, jne). Onko taustalla ollut puhtaasti hengellisyys, vai havaittu terveysviisaus, vai tapa jakaa niukkaa ruokaa tasaisemmin rikkaiden ja köyhien välillä, ettei kaikki ruoka mene rikkaiden pöytiin, tulkintoja on monia.

Ja tietenkin buddhalaisuuteen.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2012-05-22 15:34:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Moniin uskontoihin kuuluu huomion pois vieminen ruumiin tarpeista - seksi, ruoka, uni, vaatteet jne - jotta huomiota kiinnitettäisiin enemmän hengellisiin asioihin.

Toisaalta tällainen luonnollisten tarpeiden tyydyttämisen rajoittaminen on myös maallisen vallankäytön motivoimaa. Kas näin hallitaan massoja:
1) Määrittele synniksi jokin luonnollinen toiminto, jonka rajoittaminen on ihmiselle vaikeaa tai mahdotonta
2) Jotakuinkin jokainen tekee syntiä, kun luonnollisten tarpeiden tyydytys määritellään synniksi
3) Näin saadaan suht kaikki ko. uskonnon jäsenet tuntemaan itsensä syntisiksi
4) Synnintunnossaan he sitten tottelevat mitä järjettömimpiäkin uskonnollisten auktoriteettien käskyjä ja jopa maksavat rahaa syntien anteeksisaamiseksi tai luovuttavat omaisuuttaan uskonnolliselle yhteisölleen.
5) Uskonnolliset auktoriteetit nauravat koko matkan pankkiin

Maallisen vallanhalun motivoimaa ihmisen kontrollointia mukamas uskontojen nimissä löytyy ihan jokaisesta hierarkkisesti organisoidusta uskonnosta. :smt078

Voi toki olla, että ihan millä tavalla tahansa motivoiminen rajoittamaan vähän on hyväksi niille, joilla menee överiksi esim. seksin tai ruuan kanssa, mutta hengellisyyden kanssa sillä ei pitäisi olla mitään tekemistä.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2012-05-22 16:44:26 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Menee jo OT mutta menköön: En nyt aivan tuohon. Tuo edustaa perin 1800-lukulaista, yksilöön keskittyvää syntikäsitystä. Tuo ajatus syntyi lähinnä 1800-luvun pietismin (protestanttinen maallikkoliikehdintä) parissa. Koko vanhan ajan synti on ollut yhteisön, esim. kokonaisen kaupungin ominaisuus (Sodoma ja Gomorra!) Eihän esim. Kreikan kirkko ole ikinä pitänyt syömistä tai lihaa syntinä, päin vastoin karitsan paisti = Jlan Karitsa, Kristus, pääsiäsipöydän pyhin kappale! Paasto ei ole liittynyt synti-käsitteeseen vaan juhlaan valmistautumiseen, virittymiseen. (Katolisella puolella on ehkä enmmän ollut semmoista lihan kuolettamista, sitä en tunne niin hyvin. Ja TOTTAKAI kaikkeen ihmisten toimintaan liittyy myös vallankäyttöä, aina.) Myöskään buddhlaisuus ei ole pitänyt lihaa syntinä. On vain elämäntilanteita, joissa siitä pidättäydytään. Toki luterilaisuudessa synti ja sen sovitus on ollut aika keskeisessä asemassa, mutta varsinkin toisen maailmansodan jälkeen koko käsitteestä on vieraannuttu aika tavalla, esim. tärkein luterilainen teologi Paul Tillich. Keskeistä on armon käsite, eräänlainen voimaantuminen, ei yksilön "syntien" sovitus.

Samalla kuitenkin paasto on tullut takaisin. Ei niinkään ruokien muodossa vaan esim. joukkoliikenteen käyttö, oman suun siivoaminen muiden haukkumisesta, nettiriippuvuuden kohtuullistaminen jne. Eräs tuntemani pappi tuossa pääsiäisen alla ilmoitti, ettei juo enää kupillistakaan huonoa kahvia! :lol:

Emme me karpatessakaan tarvitse synti-käsitettä pätkäpaastoiluun tai välipalamässyttämisestä luopumiseen. Enemmänkin se on käytöksen säätelyä. Ainakaan minusta ei pidä ajatella, että hiilari on synti johon ikäänkuin sorrutaan, joskin tämän tyyppistäkin kirjoittelua on palstalla esiintynyt.

ViestiLähetetty: 2012-05-22 17:19:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vielä vähän OT:
Minä en puhunut ollenkaan ainoastaan kristinuskosta enkä ollenkaan pelkästään syömiseen liittyvistä kielloista. Minun pointtini oli se, että minkä tahansa luonnollisten tarpeiden määrittämisellä synniksi tai vaihtoehtoisesti niiden rajoittaminen esim. uskonnollisten juhlapäivien aikana on tapa saada ihmiset synnintuntoon ja siten heistä kontrolloiva ote. Esimerkki:keskiajalla kirkko kielsi seksin kirkollisina juhlapäivinä ja niitä oli vuodessa lähes 200. Arvata vain voi, kuinka monella oli sen vuoksi sitten syntejä tunnustettavana... :lol:

Lähes kaikki järjestäytyneet hierarkkisesti organisoidut uskonnot harrastavat massojen hallintaa synnintunnon avulla. Hindulaisuudessa pelotellaan ikävällä karmalla, kaikki kirjan kansat sen sijaan pelottelevat Jumalan tuomiolla ja helvetillä. Buddhalaisuus on noista ehkä vähiten paha, sillä se kannustaa kohtuullisuuteen kaikessa.

Yhtä kaikki, massojen kontrollointi uskon varjolla: :smt078

Paastoa voi olla tosi monenlaista, eräs ortodoksikaveri on aina ennen pääsiäistä karkkilakossa, sillä se on se mikä hänelle on suurin kieltäymys. Voisin yhtä hyvin kuvitella että tietokonepeleistä tai Facebookista pidättäytyminen voisi olla jollekulle muulle se juttu. Syöminen ei välttämättä ole aina se, missä menee kohtuuttomuuksiin, yhtä hyvin se voi olla seksi, pelaaminen, kulutusjuhlan viettäminen tms.

Tuntuu vain, että ulkopuolisen pakon/uhan edessä tehty elämäntapamuutos on aina vähemmän pysyvä, kuin sisäisistä syistä tehty. Ja en nyt tarkoita ulkopuolisella uhalla prediabeettisia labratuloksia, vaan jotakuta auktoriteettia joka sanoo että asia on paha/synti/rajoitettava tms.

ViestiLähetetty: 2012-05-22 17:27:45 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Juu kyllä ,mä oon joskus muinoin jutellut room.kat.papin kanssa, joka ehdotti, että paaston aikana voisi kitkeä itsestää jonkun huonon tavan pois, esim. ettei kävelisi päin punaista liikennevaloissa. Mutta imho nykyihminen on omasta mielestään niin täydellinen, ettei hänessä ole mitään korjattavaa, muissa vain. Toisaalta kuinka paljon kaikkinainen "kiltteys" laihduttaa? Tai parantaa oloa? Tai tervehdyttää? On jopa teorioita esim. rintasyövän ja liikakiltteyden yhteydestä. Mutta ok. ylentäkää sielunne, en viitsi enää turhia jorinoita tulla tänne lukemaan.

ViestiLähetetty: 2012-05-22 18:48:49 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Lainaa:
Toisaalta kuinka paljon kaikkinainen "kiltteys" laihduttaa? Tai parantaa oloa? Tai tervehdyttää?

Olisiko syvä viisaus juuri siinä, että paasto on aina ajallisesti rajoitettu? Tipaton tammikuu ja silleen. Onko aikamme vitsaus, että kun ei ole selkeää jakoa paastoon ja juhlaan, niin sitten ollaankin ympäri käyden jatkuvassa epämukavuuden tuntoisessa puolipaastossa, sen sijaan että joskus otetaan härkää sarvista ja sitten taas on kunnon juhlan aika! Toteutunee monen syömisessäkin. Jos ei ole selkeää ateriajärjestystä, ihan kaikkeen syömiseen alkaa ryömiä syyllisyys?

(Epäilen muuten väärinkäistystä: ainkakaan ortodokseilla seksistä pitäydytään (jos jaksetaan :roll: :lol: ) nimenomaan paaston aikana. Ei juhlan! Juhla on nautinnon aikaa, Se päivä jonka Herra teki!)

ViestiLähetetty: 2012-05-22 21:30:18 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

En usko, että monikaan jaksaa mitään epämukavaa puolipaastoa. Sensijaan näyttäisi tuo napostelukulttuuri riistäytyneen märssäyskulttuuriksi.

Silloin tuollainen ateriarytmitys ja myös lepo aterioista lienee ihan hyvä veto. "Ja vatsallesi rauha."

ViestiLähetetty: 2012-05-23 10:14:30 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Minun silmääni kun näyttää, että huomattavan suuri osa luterilaistaustaisista suomalaisista nimenomaan elää syyllisessä puolipaastossa osaamatta kunnolla nauttia elämästä ja juhlia. Ruvetaan miettimään liikakiloja juuri silloin kuin EI pidä, eli kunnon moniruokalajisen herkkupäivällisen ääressä, kun asiaa sen sijaan pitäisi miettiä telkkarin ääressä kun ei "huomaa" syövänsä jotain ihan turhaa skeidaa. Ihan kuin nautittu ruoka lihottaisi, mutta huomaamatta naposteltu ei. :x

ViestiLähetetty: 2012-05-23 10:19:10 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Klassinen (muistinvarainen) kommentti 1800-luvun venäläisupseerilta, joka määrätty Suomeen: "Elämä täällä on tasaisen harmaata, ei tiedä onko keskiviikko vai sunnuntai". Pointti on, että keskiviikko on paastopäivä, sunnuntaina juhlitaan. Paitsi luterilaisessa Suomessa.

ViestiLähetetty: 2012-05-23 10:55:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Konnasintti kirjoitti:
Silloin tuollainen ateriarytmitys ja myös lepo aterioista lienee ihan hyvä veto. "Ja vatsallesi rauha."

Voisi ajatella niin, että kehon postprandiaalinen aika on vatsan arkipäivä ja sitä seuraava paasto sen juhlapäivä...vatsa kiittää!
Ihmisten suovaitsemattomuudesta pieni juttu 1900-luvun alun Lovisasta: Hospodi pomiloo, skiti pyttan o lâke poo....

SANIN LUUPPI

ViestiLähetetty: 2012-05-23 11:00:37 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Tuoreenpana tapauksena joku Foogelberi on kritisoinut karppeja juhlien pilaamisesta. :(

ViestiLähetetty: 2012-05-23 11:33:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:
Minun silmääni kun näyttää, että huomattavan suuri osa luterilaistaustaisista suomalaisista nimenomaan elää syyllisessä puolipaastossa osaamatta kunnolla nauttia elämästä ja juhlia. Ruvetaan miettimään liikakiloja juuri silloin kuin EI pidä, eli kunnon moniruokalajisen herkkupäivällisen ääressä, kun asiaa sen sijaan pitäisi miettiä telkkarin ääressä kun ei "huomaa" syövänsä jotain ihan turhaa skeidaa. Ihan kuin nautittu ruoka lihottaisi, mutta huomaamatta naposteltu ei. :x

Uskon tähän selitykseen! Ja THL on Suomen luterilaisin laitos...

SANIN LUUPPI

ViestiLähetetty: 2012-05-23 12:03:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Konnasintti kirjoitti:
Tuoreenpana tapauksena joku Foogelberi on kritisoinut karppeja juhlien pilaamisesta. :(

Alkoholia juovat myös jostain syystä pitävät minua bileidenpilaajana, vaikka juhlinkin selvin päin heidän seurassaan ihan iloisena ja huomauttelematta. Ihan vain se että en juo (enkä tee siitä juomattomuudesta mitään numeroa, tai vaadi alkoholitonta boolia tms.) tuntuu häiritsevän niin paljon että alkaa motkotus ja tuputus. :D

Ja ennen kaikkea: Häkellyttävän samanlaista palautetta tuntuu saavan, jos kieltäytyy sokerista ja viljoista. Eksorfiininarkkareita häiritsee raitis. :lol:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 273 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 614 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00