karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-03 05:55:23

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 171 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 79 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-18 13:57:33 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Makarios, pyydän jo etukäteen anteeksi että kommentoin vaikka vastauksesi oli tarkoitettu Great Girlille. Eikä minulla ole lapsia. Mutta mikä on kasvatuksessa tärkeämpää kuin hyvät tavat (toki muuallakin kuin netissä)? Ja tuntuu hurjalta jos on ylpeä siitä etteivät lapset näistä piittaa. (vaikka suurin osa nuorista varmasti omaksuukin nämä netin etiketti "säännöt" ihan luonnostaankin yrittämisen ja erehtymisen kautta).

lainaus wikipediasta:
Lainaa:
Netiketti (neologismi sanoista "netti" ja "etiketti") tarkoittaa Internetissä (sähköposti, web-sivut, uutisryhmät jne.) tapahtuvassa kommunikoinnissa käytettäviä hyviä tapoja, "netin etikettiä".

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-18 14:04:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tämä keskustelu on nyt urautunut väärille poluille. Hyvien tapojen opettaminen on lastenkasvatuksessa kaiken alfa ja omega. Valitettavasti vain itsekkyys (tyyliin koska minun on täytynyt tehdä jotain, täytyy muidenkin) on mennyt nuorilla kaiken edelle. Sitä vastaan olen.

Carpe diem, carp in dies

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-18 14:14:00 
Poissa
vapaakarppi
vapaakarppi

Makarios kirjoitti:
Tämä keskustelu on nyt urautunut väärille poluille. Hyvien tapojen opettaminen on kasvatuksessa kaiken alfa ja omega. Valitettavasti vain itsekkyys (tyyliin koska minun on täytynyt tehdä jotain, täytyy muidienkin) on mennyt nuorilla kaiken edelle. Sitä vastaan olen.

Nyt en ymmärrä tuota logiikkaa. Hyvien tapojen opettaminen on siis hyvästä mutta kun joku sinua nuorempi on ne keskustelujen hyvät tavat sisäistänyt ja sinua neuvoo, se onkin itsekkyyttä?

Jos et halua niitä hyviä tapoja opetella tai noudattaa, ei sinun varmaan kannata keskustelupalstoilla pyöriä. Katsos kun kaikissa niissä vaaditaan juuri noita hyviä tapoja, jotka tässä mediassa tarkoittavat niin tässäkin ketjussa usein kerrottuja "sääntöjä" ja jotka sinun lapsesi oppivat koulussa, joihin sitoudut kun rekisteröidyt keskustelupalstalle ja joita interneteoperaattorisi vaatii.

Mutta koska minä olen ne opetellut (ja satun olemaan sinua nuorempi) niin sinun ei niitä hyviä tapoja tarvitse opetella. Selvä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-18 14:18:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Great Girl kirjoitti:
Nyt en ymmärrä tuota logiikkaa. Hyvien tapojen opettaminen on siis hyvästä mutta kun joku sinua nuorempi on ne keskustelujen hyvät tavat sisäistänyt ja sinua neuvoo, se onkin itsekkyyttä?

Mutta oletko aivan varma siitä, että ns. hyvät tapasi eivät olekaan iteskkyyttä?

Carpe diem, carp in dies

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-18 14:28:56 
Poissa
vapaakarppi
vapaakarppi

Makarios kirjoitti:
Great Girl kirjoitti:

Mutta oletko aivan varma siitä, että ns. hyvät tapasi eivät olekaan iteskkyyttä?

Sinä et ole pystynyt perustelemaan vielä kertaakaan että ne hyvät tavat eivät olisi itsekkyyttä. Minä esitin jo aikaisemmin pidemmän listan miksi ne tavat ovat kohteliaisuutta:

Lainaa:
Minun mielestäni on taas itsekkyyttää olla lukematta usein kysyttyjä kysymyksiä, vanhempia ketjuja, rasittaa muutenkin huonosti toimivaa hakua turhilla uusilla avauksilla, teettää turhaa työtä vapaaehtoisina (siis palkattomina) hommiaan hoitavilla modeilla kun ei vaan viitsi opetella foorumin (ja keskustelujen) etikettiä.

Lisäksi tuossa aikaisemmassa viestissäni oli linkki netiketistä yläkoululaisille, jossa sanotaan samat asiat kuin useammassa linkissä jonka olen tännekin laittanut mutta sinä et ilmeisesti ole lukenut. Syytät minua ja foorumin sääntöjä itsekkäiksi sillä perusteella että olen sinua nuorempi ja... :?: Itse kuitenkin vaadit että foorumin sääntöjen pitäisi noudattaa sinun käsitystäsi ja olla huomioimatta kanssakeskustelijoiden, moderaattoreiden ja foorumin toimivuuden kannalta olennaiset säännöt. Kumpikohan on itsekkyyttä?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-18 14:36:19 
Poissa
laihduttelijakarppi
laihduttelijakarppi

Minulle tulee mieleen mahdollinen uusavuttomuus
haun käyttöön liittyen...
yhdistettynä alku innostukseen.

Koska kuka nyt muuten haluaisi itsensä julkisesti nolata täällä
:fisu: lammikossa

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-18 15:00:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Makarios kirjoitti:
Hyvien tapojen opettaminen on lastenkasvatuksessa kaiken alfa ja omega. Valitettavasti vain itsekkyys (tyyliin koska minun on täytynyt tehdä jotain, täytyy muidenkin) on mennyt nuorilla kaiken edelle. Sitä vastaan olen.

Eikö hyviä tapoja tule harjoittaa myös kasvottomassa kommunikoinnissa keskustelufoorumilla, ihan ikään katsomatta? Mielestäni toisia foorumilaisia (sekä foorumin ylläpitoa) tulee kunnioittaa omaksumalla foorumin sisäiset säännöt sekä yleisesti internetissä oleva netiketti.

Millä tavalla se on itsekkyyttä, että joku haluaa kaikkien noudattavan foorumin sääntöjä? Netiketti kuuluu (tai ainakin pitäisi kuulua) jokaisen nettiä käyttävän yleissivistykseen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-18 15:24:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Arabella kirjoitti:
Netiketti kuuluu (tai ainakin pitäisi kuulua) jokaisen nettiä käyttävän yleissivistykseen.

Aivan niiin. Vaan kuka sen määritteleee? Mielestäni on vaarallista, jos sen tekevät Great Girlin kaltaiset kiroittajat . Tosin tämä on vain vanhan, erilaiseen kirjoituskulttuuriin tottuneen miehen mielipide.

Carpe diem, carp in dies

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-18 15:37:12 
Poissa
vapaakarppi
vapaakarppi

Makarios kirjoitti:
Arabella kirjoitti:
Netiketti kuuluu (tai ainakin pitäisi kuulua) jokaisen nettiä käyttävän yleissivistykseen.

Aivan niiin. Vaan kuka sen määritteleee? Mielestäni on vaarallista, jos sen tekevät Great Girlin kaltaiset kiroittajat . Tosin tämä on vain vanhan, erilaiseen kirjoituskulttuuriin tottuneen miehen mielipide.

Hehee!
Nyt annat minulle aivan liian paljon arvoa. Minä en niitä sääntöjä laadi. Minunkin on pitänyt ne opetella ihan niinkuin muidenkin netin käyttäjien. Paitsi siis sinun koska se on itsekkyyttä vaatia sinua opettelemaan yhteiset käytöstavat.

Esimerkiksi se opetushallituksen sivuilta löytyvä netiketti jota yläkoululaisille opetetaan sanoo:
Lainaa:
# "Piilottele" jonkin aikaa uudessa keskusteluryhmässä, niin että saat tuntuman siihen, millaisia viestejä ryhmään tulee ja miten niihin reagoidaan.
# Lähetä uutis- ja keskusteluryhmiin vain ryhmän aihepiiriin kuuluvia viestejä.
# Ole kohtelias ja kunnioita toisten mielipiteitä.
# Jaa muiden kanssa se, mitä tiedät. Tämä tekee keskusteluryhmät jännittäviksi paikoiksi!
# Katso, onko uutis- tai keskusteluryhmällä opastesivu (help-sivu) tai lue ryhmän FAQit (Frequently Asked Questions, Usein tehtyjä kysymyksiä), jos sellaiset on tarjolla.

Kokonaisuudessaan se löytyy tuolta.

http://www.edu.fi/pageLast.asp?path=498 ... 4432,14433

Sitten tässä ketjussa olen muutaman linkin laittanut jotka kannattaa myös lukea, uutisryhmien keskustelusäännöt tiettyjä teknisiä ominaisuuksia lukuunottamatta pätevät edelleen foorumimaailmassa.

Karppaus.infossa nuo keskustelusäännöt on auki kirjoittanut Cockton.
http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?t=6043

Muuten, minkä ikäiseksi sinä minua luulet ja miksi se ikä on peruste sille ettei toisen mielipiteestä tarvitse välittää?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-18 15:37:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Makarios kirjoitti:
Arabella kirjoitti:

Suomalaisten internetpalvelujetarjoajien määritelmä netiketistä löytyy täältä.

Olen 100% samaa mieltä Great Girlin tässä ketjussa esittämistä kommenteista netikettiä ja yleistä käyttäytymistä keskustelupalstalla kohtaan, en vaan osaa ilmaista itseäni yhtä kärkevästi :twisted:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-18 15:42:48 
Poissa
huuhaakarppi
huuhaakarppi

ja jos ei sivustolla kannata käyttää floodaamisen tapaisia sanoja, mikä oikeutta sitten ad hominen causa sanonnat...

"tee ittelles kivoja asioita!"
"Where is human nature so weak as in the bookstore?" - Henry Ward Beecher

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-18 15:46:16 
Poissa
vapaakarppi
vapaakarppi

tarjamaria kirjoitti:
ja jos ei sivustolla kannata käyttää floodaamisen tapaisia sanoja, mikä oikeutta sitten ad hominen causa sanonnat...

Voi kuule tarjamaria-kulta. Se oli ad hominem causa ihan sen takia että kyseessä olin minä, nuorempi ja nainen. Se on tullut ihan selkeästi esille. Onhan se toisaalta ihan kiva että nuorisoksi vieläkin luokitellaan. :D

Viestin otsikko: Mika ihmeen haku????
ViestiLähetetty: 2007-02-18 16:09:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Luin ihan sattumalta taistelutannerta ja haluan sanoa oman nakokantani asiaan/

HAKU: itse kirjoitin hakua kayttaen (sen jalkeen kun olin etsinyt ja lukenut tolkuttomasti asiaa ja sen vieresta) kaipaamastani aiheesta. Vanha ketju jatkui aloitetusta aiheesta enka koskaan saanut itselleni vastausta kysymyksiini. Jos olisin kirjoittanut sadannen kerran uuden aihen, vastaus olisi tullut TODENNAKOISESTI.

NETTIOPPI: ei kaikki nettia ja tata foorumia kayttavat ole huonosti kasvatettuja ja itsekkaita lukijoita ja kirjoittajia.
ITSE olen 46-vuotias, alalla, jossa ei tietokonetta ole koskaan tarvittu. Kotiimme ostimme vuosi sitten, vanhan kaytetyn ilman ohjeita olevan koneemme , lahinna pienille (4-6-9-vuotiaille)lapsillemme leluksi , jolloin myos ominpain olen opetellut internetin alkeiskayton. Foorumille tullessani kuukausi sitten en osannut mitaan palstalla olosta tai viesteihin vastaamisesta. En vielakaan osaa (asun ulkomailla) millaan kielella nettisanastoa saati sitten kayttohjeita lukea.
En ole yksinkertainen, ainoastaan ominpainkokeileva ja -oppiva. Kaikki eivat ole saaneet nettioppia....

Alkuun kirjoitin aina vaaralle palstalle vaaralla otsikolla, mutta olen oppinut. Ja opin koko ajan.

Vaikka taistelutantereella olemmekin , ei kannata tuomita silmat sidottuna vaan ottaa se side pois silmilta ja ajatella. Ajatteluun ei tarvita oppitunteja...

KIRJOITETTUJEN JUTTUJEN POISTAMISEEN AIKA AJOIN: hyva idea, se selkeyttaa lukemista, modet voisivat vapaasti paattaa mita poistaa mita jattaa....

Foorumin kayton oppitunti: se kuka osaa voisi antaa palstalla yleisohjeet miten toimia yhteisten saantojen mukaisesti niin ei tarvitsisi rutista taistellen tantereella , hah , ongelmasta jonka saa kuriin helposti.

Viestin otsikko: Re: Mika ihmeen haku????
ViestiLähetetty: 2007-02-18 16:17:14 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Ritasisko kirjoitti:
KIRJOITETTUJEN JUTTUJEN POISTAMISEEN AIKA AJOIN: hyva idea, se selkeyttaa lukemista, modet voisivat vapaasti paattaa mita poistaa mita jattaa....

Muuten hyvä idea, muttei tahdo aika riittää moiseen. Aikaleiman perusteella ei viitsi poistella ketjuja, koska siellä on paljon helmiä joukossa. Niinpä vanhoja ketjuja pitäisi selata läpi ennen poistoa, mihin menee kohtuuttoman paljon aikaa hyötyyn nähden. Testialuetta toki perataan aina silloin tällöin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-18 16:24:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Miten olisi jokaiselle uudelle, hyväksytylle rekisteröityjälle automaattisesti postautuva sähköposti, jossa on lyhyesti ja selkeäsanaisesti listattuna muutama perusohje foorumin käytöstä? Eli siis kehoitetaan aluksi
- FAQ:in käyttöön
- tutustumaan ruokamatriisiin
- ongelman tullessa silmäilemään vanhempia ketjuja parin sivun verran, ennen kuin postaa kysymyksensä foorumille
- käyttömään hakuohjelmaa
- pitämään jonkinlaista ruokapäiväkirjaa, jos on epävarma syömisistään
Nämä nyt tuli päällimmäisenä mieleen.

Ärsyttää minuakin nämä alituiset ketjunavaukset tyyliin Apua Mix Mä En Laihdu ja Mitä Mä Saan Syödä aiheet, mutta osaan ohittaa ne ja olla postaamatta kirpakkaita kommentteja. Tosin, niinkuin aikaisemmin sanottukin, haku-ohjelman käyttö vaan vaikeutuu, kun jostain asiasta on about 10 ketjua ja 2000 viestiä. Ala niitä sitten kahlaamaan läpi... :roll:

Ja netin käytöstä vielä, että kaikille se ei ole simppeliä hommaa. Se on ihan sama asia kuin moni muukin tekeminen - esim. autolla ajaminen on joillekin vaikeaa vielä 20 ajokokemusvuoden jälkeenkin. Me nyt vaan ollaan kaikki erilaisia, niin tässä foorumin käytössäkin. Mutta sen ei pitäisi tietenkään estää ketään tutustumasta muutamiin foorumin perusasioihin... :smt024

Viestin otsikko: Mika ihmeen haku?
ViestiLähetetty: 2007-02-18 16:33:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ajanpuutteen palstan siistimiseen ymmarran hyvin, palsta on tarkea meille jo tassa muodossakin.

"
IDEA tasta" pakkoluettavasta opintopaketista" on mainio, vaikka sita ei kaytannossa voisikaan jokaiselle erikseen lahettaa. Mitenka olisi ihan etusivulle "uusille kayttajille" oleva juttu sellaiseen paikkaan, josta se olisi pakko nahda. Helpottaisi modejekin tyota ja turhat (vahingonlaukaukset) viestit jaisivat pois.

Painimmehan aivan eri sarjassa tyokseen konetta kayttavien kanssa ja ymmarran hyvin heidan turhautumisensa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-18 16:41:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Komppaan Mässiä.

Ensimmäinen keskustelufoorumi tämä minullekin oli, ja into mitä suurinta alussa. Tunnustan nyt jälkikäteen, että Aloittelijoiden palsta tuli tutuksi vasta myöhemmin, koska muut keskustelualueet olivat niin mielenkiintoisia ja aikaavieviä juuri siksi. Ja kun alkuun ei sen yhden kuuluisan kirjan luettuani ollut mitään suurempaa häikkää karppauksen ja laihtumisen suhteen, jäi aloittelijoiden palsta pidemmäksi aikaa unohduksiin.

Onneksi minua ei ole silti potkittu pois vaikka olenkin keskustellut vain mutu-periaatteella. Toivonkin, että karppilammikko pysyy edelleen kaikki karppaajat tervetulleeksi toivottavana paikkana, on tämä silti sen arvoinen vertaistukifoorumi ja tietopankki! Meitä on tietysti monenlaisia, arvoiltamme ja periaatteiltamme..tylsäksihän täällä kävisi jos kaikki veisaisivat samoja virsiä. :smt034

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-18 17:03:33 
Poissa
karppikakara
karppikakara

MOT!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-18 17:05:28 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Pitäisi kai myös miettiä miksi ne loppujen lopuksi ärsyttävät?

Kyllä muakin pattiin ottaa välillä kun tuolla tiellä on muitakin menossa...

Muta mietitääs nyt sitäkin että jokainen ihminen on kuitenkin aika yksin itsensä kanssa tässäkin asiassa alkuun.

Minusta ihmisen rinnalla sellainen yksi ehkä vähän hätiköiden alettu sättityylinen avaus on kuitenkin aikalailla pikkuinen asia. Ehkä se hänelle on kuitenkin tavalla tai toisella tärkeä. Vai pitäskö tänne vaan taustalle yskiin tulla ja odottaa että joku nappaisi hihasta kiinni.

Tokihan maltillisempi voisi hetken katsella foorumia ja miettiä josko johonkin ketjuu lykkäisi kysymyksen koska me kuitenkin näemme ja kurkimme ne ketjut joihin on tullut uusia viestejä. Tai jos vaikkapa FAQ yms kahlaaminen asettaisi kysymyksen turhaksikin.

Toisaalta vaikka se vastaus olisi faqissa tai vanhassa ketjussa niin onhan se jotenkin kuitenkin inhimillisemmän tuntuista kysyä.. se kuitenkin tuntuu eri asialta kuin vain passiivisena lkemalla saatu.

Miksi me täällä edes olisimme, aika älytöntä. Jokainen 8000 voisi pitää turpansa rullalla ja mennä lukeen ne kirjoista.

Jos joskus aloittajan hätiköity triviaalikysymys ärsyttää niin silti se voi alkajalle olla paljon isompi asia kuin taas kokeneiden höpinät joissa ei aina ole päätä eikä häntää eikä ainakaan mitään arvoa käytännön syömisessä ruokavaliolle siirtyneelle vasta muutoksen tehneelle.

Pistäkää vaan rohkeesti uutta kyssäriä vaikka sitten sekin että hei mxen mä laihdu vaikka teen kaiken oikein.. (sellaista oikein tekemistä ei itseasiassa edes ole siinä mielessä tai ainakin sopii kysyä että kenen oikea se silloin on) kehiin ja lakatkaa pelkäämästä sitä että joku voi sanoa että olis paree olla kyselemättä.

Yleensä näissä kun jotakuta joku viesti ärsyttää on joku muu syy kuin itse viesti silloin kun se ei kohdistu kehenkään henkilöön.

Sitäpaitsi jos joku sanoo että ei jaksaisi kaikkia lukea kun noita ketjuja tulee niin paljon. Samat saattavat aloittajaa neuvoa käyttämään hakua.

Sanoisin siihen tautiin että käyttäkää itse hakua niin ei vaivaa ne lukuisat jonkun mielestä ehkä turhaan aloitetut ketjut. Haullahan nämä konkarit haluamasa löytää joten miksi närkästyä ja kahlata lukemassa ylimääräisistä avauksia ja niistä ärtyä. Haulla löytää ne mitä haluaa lukea. Eikö niin, niinhän alkajaakin neuvotaan. Käyttäkää siis hakua älkääkä ärtyilkö ehkä mielestänne turhista uusien kyssäreistä. Eikös se haku toimikin..

Pikku vihjeenä: googlellakin voi hakea foorumin sisältä eikä vain foorumin hakukoneella jonka olemassaoloa ei edes viitsisi mainita alkajalle vastauksien etsintään.

Jos me kerran halutaan täällä jutella niin jutellaan ja siedetään sen aloittamisyritykset olkoon aloitus joskus hiukan harkitsemattomankin tuntuinen.

Jos ihminen ilmaisee olemassaolonsa vaikka vähän kevyelläkin sisällöllä niin ihmisen käden ojennuksena meitä kohti sitä pitää pitää. Mikä siinä närkästyttää?

Lopuksi tähän sopineen todeta:
The quick brown fox jumped over the lazy dog's typewriter

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-18 17:09:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hyvä idea, Mässi! Tuleehan muistaakseni joku ilmoitus sähköpostiin kun tänne rekisteröityy, joten jos siihen liitteeksi saisi vähän lisäinfoa.

Ja kaikki pidempään foorumilla ollet voisivat muistella niitä ensimmäisiä viestejä joita tänne on kirjoittanut, löytynee helposti kun katsoo omat viestit. Aika moni meistä on kai niitä tyhmiä täällä kysellyt?

Ja edelleen ne käytöstavat voisi muistaa vaikka kuinka pännisi. En minä ainakaan oikeassa elämässä ole tyly ihmisille. Jos joku lapseni kaverin vanhemmista kysäisee että "onko niillä huomenna luistelua vai hiihtoa" niin en todellakaan vastaa mitään SVO (=soita vittu opelle) jos kerran vastauksen tiedän.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 171 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 79 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00