Niin paljonko te niitä makeutusaineita oikein aijotte käyttää?
On totta että makeutusaineissakin on hiiliksiä, mutta useimmiten niitä ei oteta huomioon normaalissa ruoanlaitossa. Nestemäiset makeutusaineet ovat niin ytyä tavaraa että sitä ei tarvita kuin teelusikallinen tai kaksi tuomaan tarvittavan makeuden isompaakin satsiin. Näin päätellen, vaikka makeutusaine olisi vaikka kokonaankin hiilistä (mikä olisi aika vaikeaa sillä mukana on vettä), montako grammaa hiiliksiä mahtuu teelusikalliseen?
Jauhemaista makeutusainetta tarvitaan enemmän, sillä se on tarkoitettu käytettäväksi suhteessa yksi yhteen sokerin sijasta. kuulostaa taas hiilaripommilta, mutta tässä pitää ottaa huomioon, että makeutusjauhe ei paina paljon mitään. Hiilarit saattavat tuntua suurilta per sata grammaa, mutta tuo sata grammaa vastaakin sitten tilavuudeltaan jo varmaan kokonaista kiloa sokeria (tai silleen. ei ole nyt purkkia ulottuvilla)
Jos makeutusaineet epäilyttävät, niitä ei ole mikään pakko käyttää. Yksi kartaa aineita kuin ruttoa, toinen popsii hyvällä halulla joka päivä. Jokainen voi päättää tästä itse. Itse en esim. söisi makeutusaineita jos imettäisin, mutta muuten kyllä.
Mitäs sitten makeutusaineiden tilalle? No pitääkö siihen tilalle sitten laittaa mitään? Jotkut suosivat hedelmäsokeria, mutta mielestäni moinen insuliinipiikin aiheuttaja ei sovi karppiruokavalioon. Lisäksi tavallisen tai hedelmäsokerin käyttö tässä ruokavaliossa ei todellakaan ole se, mihin pyritään.
Lainaa:
parempi tavallinen "luonnon" sokeri kuin keinotekoiset MYRKYT!!
Mikään kaupasta ostettava sokeri ei ole itse asiassa "luonnon" sokeria, vaan keinotekoisesti puhdistettua pitkälle jalostetun luonnossa esiintymättömän kasvin ravintoköyhä lopputuote.
Jos sokeria on pakko syödä, suosittelen tummaa ruskeaa sokeria. Mutta mieluummin ollaan kokonaan ilman. Ihmisen ei ole mikään tarve eikä tarkoitus syödä puhdistettua sokeria. Aikoinan makea oli äärimmäisen harvinaista ja sitä saatiin esimerkiksi villiampiaisten pesästä hunajana, keväällä koivunmahlana tai kesällä marjoina.
Ai niin ja Nici, tervetuloa joukkoon! Muista kuitenkin ensi kerralla keksiä viestiketjullesi sellainen otsikko, josta selviää, mistä aiheesta on kyse.