Kaikki ei vain sovi kaikille ihmisille, eikä kaiken pidäkään sopia kaikille ihmisille. Ja nyt en puhu allergian tai laktoosi-intoleranssin tahi keliakian kaltaisista yliherkkyyksistä, vaan siitä että ruokien
lektiinit saattavat tuottaa ongelmia.
Jep, veriryhmäruokavaliostahan minä puhun, joskin inhoan tuota nimeä jonka pitäisi olla immunotyyppiruokavalio, sillä veriryhmä on vain yksi immunotyypin ilmenemä. Tältä sivustolta lisää tietoa asiasta:
http://www.dadamo.com/ Kirjoja aiheesta löytyy pari kappaletta suomennettuna, saatavissa kirjastosta.
Minusta on hassu ajatus, että kaikkea pitäisi voida syödä. Itse kun olen lopettanut siedätyshoidon, eli minkävaansyömisen ongelmista huolimatta, tulevat ne reaktiot sopimattomiin ruoka-aineisiin tietenkin juuri niin voimakkaina kuin ne ansaitsenkin saada. Eli siis voimakkaampina, kuin sen siedätyshoidon aikana.
Kokeilemalla saat siis selville onko vaikka jotain pähkinöitä joita voit syödä tai jotain viljoja joita voit syödä. Omalta kantiltani katsoen juuri ongelmallisimpia asioita on runsaimmin tarjolla aina, kun ostaa mitään valmista tavaraa sen sijaan että tekisi ruokansa itse: Vehnä, ohra, ruis, maapähkinä (joka on papu eikä pähkinä!), cashew-pähkinä, hasselpähkinä, auringonkukansiemenet, seesaminsiemenet...
Onneksi on kuitenkin makadamiapähkinät, saksan- ja pekaanipähkinät, riisi silloin hyvin harvoin kun jotain viljaa kaipaan. Kokeilemalla (ja ehkä veriryhmäruokavalion ruoka-ainelistoista) selviää mitä voi syödä ja mikä taas tuottaa ongelmia.