karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-29 09:47:13

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Pähkinät ja vatsaongelmat
ViestiLähetetty: 2011-12-29 14:47:40 
Poissa
sintti
sintti

Eli heissan kaikille.Karpannut olen jo tovin ja painoa pudonnut n.15 kg ja hieman tullut takaisin kun melkein jo luovutin koko homman mutta aion jatkaa kuitenkin .
Eli viisaammat kertokaa miksi vatsani ei kestä mitään pähkinöitä,manteleita tai jauhoa ja salaattisiemen mixitkin kokeiltu.Lopputulos pienelläkin määrällä kova vatsakipu ja jonkin asteinen kirvelevä uloste..Hmm älkää järkyttykö...
Mikään muu ei tee samaa kuin ruisleipäja hapankorppu muinoin kun tuli syötyä.Kokeiltu yksittäisiä tuotteita ja sitten sekalaisia ja mikään ei sovi.Olen nyt ollut sitten syömättä ja harmittaa kun niissä olisi hyvää niin paljon , jos vain voisi syödä.
Kiitos jo etukäteen jos joku viitsisi vastailla.

ViestiLähetetty: 2011-12-29 15:41:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kaikki ei vain sovi kaikille ihmisille, eikä kaiken pidäkään sopia kaikille ihmisille. Ja nyt en puhu allergian tai laktoosi-intoleranssin tahi keliakian kaltaisista yliherkkyyksistä, vaan siitä että ruokien lektiinit saattavat tuottaa ongelmia.

Jep, veriryhmäruokavaliostahan minä puhun, joskin inhoan tuota nimeä jonka pitäisi olla immunotyyppiruokavalio, sillä veriryhmä on vain yksi immunotyypin ilmenemä. Tältä sivustolta lisää tietoa asiasta: http://www.dadamo.com/ Kirjoja aiheesta löytyy pari kappaletta suomennettuna, saatavissa kirjastosta.

Minusta on hassu ajatus, että kaikkea pitäisi voida syödä. Itse kun olen lopettanut siedätyshoidon, eli minkävaansyömisen ongelmista huolimatta, tulevat ne reaktiot sopimattomiin ruoka-aineisiin tietenkin juuri niin voimakkaina kuin ne ansaitsenkin saada. Eli siis voimakkaampina, kuin sen siedätyshoidon aikana.

Kokeilemalla saat siis selville onko vaikka jotain pähkinöitä joita voit syödä tai jotain viljoja joita voit syödä. Omalta kantiltani katsoen juuri ongelmallisimpia asioita on runsaimmin tarjolla aina, kun ostaa mitään valmista tavaraa sen sijaan että tekisi ruokansa itse: Vehnä, ohra, ruis, maapähkinä (joka on papu eikä pähkinä!), cashew-pähkinä, hasselpähkinä, auringonkukansiemenet, seesaminsiemenet...

Onneksi on kuitenkin makadamiapähkinät, saksan- ja pekaanipähkinät, riisi silloin hyvin harvoin kun jotain viljaa kaipaan. Kokeilemalla (ja ehkä veriryhmäruokavalion ruoka-ainelistoista) selviää mitä voi syödä ja mikä taas tuottaa ongelmia.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2011-12-29 23:52:17 
Poissa
sintti
sintti

aivan olenkin kokeillut erikseen nuo pähkinät ja siemenet.
Mutta jätän pois niin ei tartte kiemurrella.Kiitos ja hyvää uutta vuotta kaikille.

ViestiLähetetty: 2011-12-30 01:25:18 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ite käytän liotettuina. Yleensä kippaan ostetut heti yöksi kippoon likoomaan ja kuivuriin seuraavaksi päiväksi-> käyttöönotto nopeentuu. Liottamattomista tulee äkkiä raskas olo ja väsy (entsyyminestäjät). Rasvaisimpia (macadamia, para) saattaa mennä joskus sellasenaankin, mutta yleensä käytän nekin vaikka chilisen marinadin kautta ennen napostelua.
Toki laatu on äärimmäisen tärkeää. Parapähkinöitä lukuunottamatta vähintään luomua. Homeet ja härskiintyneisyys on harmittavan yleistä, joten turvaudun usein laadukkaisiin nettipuljuihin ja bulkkiostoihin.

ViestiLähetetty: 2011-12-30 07:30:52 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Mun ukko ei nykyään pysty syömään kuin paraa. Siemenet leivässä ja mantelijauhe samoin menee. Erikseen pupellettuna ei.

ViestiLähetetty: 2011-12-30 08:26:32 
Poissa
sintti
sintti

minusta on vain niin outoa kun muistelen ennen karppausta jo vuosia niin pähkinä pussi meni iltapalana tosta vain..Mutta sillooin en osannutkaan erottaa siinä hiilari humalassa mistä kaikki paha olo tulikin..Olin vuosia väsynyt ja minulla on CRPS 2 jonka kivut välillä aivan sietämättömiä.Kokokisin että karppauksen aikana kivun sieto parantunut koska oma olo parantunut huimasti.
Nyt meni ohi mutta kiusallista on se että vaikka söisin lusikallisen siemeniä tai jotain pähkinää tai karppileipää joka tehty mantelijauhoon ,vatsakivut niin armottomat ja wc käynnit ikäviä.
Ja turvottaa vatsaa .

ViestiLähetetty: 2011-12-30 11:09:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ehkä tyhmä kysymys, mutta pureksithan pähkinät hyvin? Minun pitää pureskella pähkinät niin hyvin, että muuttuvat suussa ihan mössöksi. Tällöin ei tule ongelmia niiden sulattamisessa. Mantelijauhon sulamattomuus voisi johtua kenties tuon pureksimisen puutteesta, ehkä amylaasia ei erity tarpeeksi ja esipilko mantelijauhon hiilareita. Joku paremmin tietävä saa korjata. :D

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00