karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-10-01 23:50:57

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2005-05-09 18:43:57 
Poissa
sintti
sintti

Hei,

Olen nyt kolmisen viikkoa lukenut vanhoja viestejä ahmien uutta tietoa, ja tulen koko ajan vakuuttuneemmaksi, että karppiruokavaliossa on järkeä ja voisi olla meidän perheelleemekin sopiva ruokavalio. Kirjoista olen lukenut vasta Searsin, mutta Varpun ja Ilkan kirjan haluan hankkia heti kun pääsen kirjakauppaan.

Olen 38-vuotias perheenäiti, perheeseen kuuluvat lisäkseni mies ja tytär. Olen ikäni ollut hoikka, painoindeksi tällä hetkellä 20 (korkeimmillaan milloinkaan ollut 22) ja miehellä varmaankin samaa luokkaa. Olemme perusterveitä, joten emme "tarvitse" karppausta laihduttamiseen tai jonkun sairauden hoitoon vaan se kiinnostaa "vain" terveellisenä ruokavaliona, joka antaisi enemmän energiaa ja auttaisi paremmin jaksamaan. Olemme aina pyrkineet syömään terveellisesti, mutta syöneet hyvin paljon hiilihydraatteja , ja ehkä siksi olleet enemmän tai vähemmän väsyneitä.

Olen nyt parin viikon ajan ollut kokeilumielessä noin 50g hiilareilla, syöden PALJON kasviksia ja olo on ollut paljon energisempi kuin aiemmin.

Haluaisinkin kysyä, onko täällä muita, jotka eivät ole aloittaneet karppausta laihduttaakseen?

Myös ketoosi askarruttaa... Onko elimistölle haittaa, jos se on välillä ketoosissa, välillä pois, jos tähtäisimme esimerkiksi noin 50 - 100g hiilareihin?

Todella moniin kysymyksiin olen jo saanut täältä vastauksen, muutama kysymys on vielä jäljellä, mutta niistä myöhemmin :) .

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-09 18:54:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mie ainakin. Ja on niitä muitakin...! :)
Ja hyvin on mitat pysynyt, tosin kilo- pari tullut lisää. Mutta uskoisin sen johtuvan siitä, että syön nyt terveellisemmin kuin ennen (erityisesti rasvojen osalta), enkä usko painon enempiä enää nousevan. Ja hyvin olen voinut!
Uskoakseni miullakin on voinut olla tuota vaihtelua ketoosin suhteen, en tiedä. Mutta kun pääosin syön aina samoilla kaavoilla (vain kaavat vaihtuu :wink: :lol: ), niin tasaista uskoisin elimistölläni kuitenkin pääsääntöisesti olevan. Jos sen nyt voi noin ilmaista! :roll:

ViestiLähetetty: 2005-05-09 19:05:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

SZCZ kirjoitti:
Hei,

Olen nyt kolmisen viikkoa lukenut vanhoja viestejä ahmien uutta tietoa, ja tulen koko ajan vakuuttuneemmaksi, että karppiruokavaliossa on järkeä ja voisi olla meidän perheelleemekin sopiva ruokavalio. Kirjoista olen lukenut vasta Searsin, mutta Varpun ja Ilkan kirjan haluan hankkia heti kun pääsen kirjakauppaan.

Olen 38-vuotias perheenäiti, perheeseen kuuluvat lisäkseni mies ja tytär. Olen ikäni ollut hoikka, painoindeksi tällä hetkellä 20 (korkeimmillaan milloinkaan ollut 22) ja miehellä varmaankin samaa luokkaa. Olemme perusterveitä, joten emme "tarvitse" karppausta laihduttamiseen tai jonkun sairauden hoitoon vaan se kiinnostaa "vain" terveellisenä ruokavaliona, joka antaisi enemmän energiaa ja auttaisi paremmin jaksamaan. Olemme aina pyrkineet syömään terveellisesti, mutta syöneet hyvin paljon hiilihydraatteja , ja ehkä siksi olleet enemmän tai vähemmän väsyneitä.

Olen nyt parin viikon ajan ollut kokeilumielessä noin 50g hiilareilla, syöden PALJON kasviksia ja olo on ollut paljon energisempi kuin aiemmin.

Haluaisinkin kysyä, onko täällä muita, jotka eivät ole aloittaneet karppausta laihduttaakseen?

Myös ketoosi askarruttaa... Onko elimistölle haittaa, jos se on välillä ketoosissa, välillä pois, jos tähtäisimme esimerkiksi noin 50 - 100g hiilareihin?

Todella moniin kysymyksiin olen jo saanut täältä vastauksen, muutama kysymys on vielä jäljellä, mutta niistä myöhemmin :) .

Ketoosi on ihmiselle täysin luonnollinen tila. Ihmiselimistö on normaalistikin "välillä ketoosissa, välillä pois", oli sitä millä ruokavaliolla tahansa: Pitkän urheilusuorituksen jälkeen, pitkien yöunien jälkeen, sairauksien kuten flunssan tai mahataudin aikana, naisilla raskauden aikana jne. ollaan ketoosissa silloin tällöin. Haittaa ei varmasti ole kenenkään kropalle, oli kyseessä jatkuva tai vaihteleva tila. Monet ovat päinvastoin kokeneet olotilan hyödylliseksi juuri tuon jaksamisen kannalta.

Siitä vaan karppaamaan, tervetuloa joukkoon ja onnea matkaan! Raportoihan kokemuksistasi! :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-09 19:12:09 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Itse olen ollut koko ikäni normaalipainoinen. Siitä huolimatta olen hyväkarpannut (luomuruisleipää kuluu), lähinnä paremman olon takia. Jo ruoan jälkeisen väsymyksen välttäminen riittää itselleni syyksi tämän jatkamiseen, mutta odotan kiinnostuneena ruokavalion muutoksen mahdollista vaikutusta tulevan kesän allergiaoireisiin. Toistaiseksi näyttää lupaavalta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-09 20:13:40 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Myös täällä yksi, joka on ollut aina normaalipainoinen. Kun aloitin vähähiilarisen, oli painoindeksini 22,5. Aloitin sen oikeastaan etsiessäni apua ihottumiin ja allergioihin. Oiva apu onkin ollut tämä vähähiilarinen, mutta sivuvaikutuksena on paino tipahtanut 12 kg ja nyt on painoindeksi 18,5. Muutos ei kuitenkaan oo ollut ollenkaan negatiivinen, näköjään oli hoikassakin ylimääräistä!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-10 09:13:58 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Minäkin nykyisin karppaan vain ja ainoastaan hyvän olon vuoksi.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-10 10:10:00 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Huonompi puoli hoikan karppauksessa on vain se, että monet asiaan perehtymättömät ympäristön ihmiset automaattisesti luulevat "poikkeavasti" syövän ihmisen olevat tottakai laihiksella. Jos ei työpaikan kahvitunnilla vedä pullaa kaksin käsin niin heti katotaan että mitäs tuo tuossa niuhottaa. Ottaa hermoon! Eikä auta selitellä, perinteisesti laihis on pällä jos et pullaa syö, ja viimeinen naula arkkuun on jos (ja kun) joku bongaa sut pupeltamasta vihanneksia :shock: No eihän tää mikään maailman suurin ongelma ole mutta piti vähän päästää höyryjä kun niin sapettaa :evil: !

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-10 10:25:03 
Poissa
herkuttelijakarppi
herkuttelijakarppi

Minäkin ilmoittaudun. Aloittaessa BMI oli 21, näiden kolmen kuukauden aikana kiloja on tippunut 7, vaikka se ei ollut tarkoitus. Minä kärsin kivuliaasta endometrioosista ja ajattelin kokeilla, josko tästä ruokavaliosta olisi apua. Ja onhan siitä ollut. Kaikki kivut eivät ole hävinneet, mutta vatsan jatkuva turvotus ja krooninen väsymys ovat poissa. Lisäksi saan jatkuvasti kehuja heleästä ihostani (kaikki kyselevät, olenko ollut auringossa, kun olen ruskettunut, enkä viimeisen 9 kk:n aikana ole juuri aurinkoa nähnytkään! :wink: )
Suosittelen siis lämpimästi, vaikkei painonpudotustarvetta olisikaan!

Muuten tuo susiruman kommentti on ihan totta. Täällä Saksassa tarjotaan aina iltapäiväkahvin kanssa jotain torttua, ja jos sanot ei kiitos, kaikki katsovat ihan kieroon. Olenkin alkanut sanoa, että minulle tulee vehnäjauhoista maha kipeäksi, ja siksi en halua kakkua. Se on itse asiassa ihan totta, ja silloin tuputtaminen lakkaa. Sitten kaikki vain surkuttelevat, että onpas ikävää, kun et saa syödä mitään hyvää. Ihan kuin täytekakut enää maistuiskaan... :evil:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-10 18:12:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Aivan. Joskus tuntuu että ihmisille on mahdoton ajatus se, että vaikka olet normaalipainoinen, niin siun ruokavalioosi EI mahdu pullat tahi muut hörhellykset. Laihiksellapa sitä sitten tietenkin ollaan ja painoa yritetään tiputtaa. Kieroja silmäyksiä saa osakseen... :roll: Mutta onneksi lähimmät ihmiset eivät -ainakaan toivon mukaan! :wink: - ajattele noin. Silloin voisi mennä herrrrmot! :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-10 23:24:58 
Poissa
herkuttelijakarppi
herkuttelijakarppi

Mulla itse asiassa lähipiiri on suhtautunut tosi ihanasti. Kun kerron, että särkylääkkeitä menee paljon vähemmän, niin omat perheenjäsenet ja kaverit on tosi iloisia. Yleensä jos menen jonkun luokse syömään, niin kyselevät etukäteen, että mitäs sinä nyt voisitkaan syödä.

Olen muuten saanut jo ainakin neljä ihmistä käännytettyä karpeiksi ihan vaan sen takia, että olen kertonut, miten paljon parempi olo mulla nyt on!!

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00