http://www.hs.fi/kuukausiliite/a1459561980285Hesarissa kirjoitettiin uudesta Sydänliiton pääsihteeristä, mutta asiaan sotkettiin taas vt-propagandaa:
----------------------------
Sydänliitto täytti viime vuonna 60 vuotta. Siihen aikaan kun se perustettiin, Suomessa kuoli valtavasti nelikymppisiä miehiä sydänkohtauksiin kesken työpäivän.
”Sen jälkeen suomalaismiesten sepelvaltimotaudit ovat vähentyneet 80 prosenttia”, Brax sanoo. ”Me ollaan tehty tässä asiassa maailmanhistoriaa.”
Tärkeimpänä syynä muutokseen pidetään valistusta ja niin sanottua Pohjois-Karjala-hanketta. Suomalaisia opetettiin syömään terveellisemmin.
------------------------------
Ihmeekseni HS julkaisi oheisen kommenttini (anteeksi kirjoitusvirheet):
Toivottavasti Tuija tutkii asioita itsekin kriittisesti, eikä niele purematta järjestönsä vanhaa "tieteelllstä" tietoa, toisin kuin artikkelin kirjoittanut toimittaja on tehnyt.
Pohjois-Karjala - projekti, toimimaton,projekti, jota ylistetty vain Suomessa ja vain Puskan itsenäsä ja johtamansa THL:n toimesta.
http://ije.oxfordjournals.org/cgi/conte ... /30/2/201/"There were no demonstrable differences inrisk factors between the intervention region and Kuopio overthe duration of the study (Table 1Go) and the coronary heart diseasemortality trends showed similar downward trends throughout allcounties of the country"
Eli sama trendi kuolleisuudessa oli tuohon aikaan koko maassa (taisi olla koko Euroopassa).