Dzinni kirjoitti:
smarko, lienet hoito.org:in Marko S?
koska karkuun ei enää pääse.. tunnustan.
Dzinni kirjoitti:
Mitä tulee varsinaiseen aiheeseen, on vaikea sanoa, johtuuko hyvä olo syomisistä vai syömiset hyvästä olosta. Niin monenlaiset asiat voivat vaikuttaa...
Näin yömyöhään tulee tälläistä juttua mieleen..
Itse ajattelen niin, että hyvä ruokavalio on se mikä muodostaa yhden niistä elämän kantavista rakenteista, jonka päälle voi sitten rakentaa muuta elämäänsä. Tämä kantava rakenne itsessään takaa sellaisen perushyvän olon. Mutta toisin kuin esim. talon tapauksessa, tämä rakenne on alati muuttuva ja vaikutuksille altis. Se voi sortua kasaan hyvinkin herkästi, jos sitä ei alati ole huoltamassa ja ylläpitämässä.
Perushyvän olon katson itse sellaiseksi, jossa ei esiinny tarvetta syödä lisää, vaan olo on harmonisen rauhallinen.
Perushyvästä olosta vielä paremmat olotilat voivat toki nekin johtua syömisistä ja sitä kautta aivojen välittäjäaineisiin vaikuttamisista. Toisaalta myös pelkkä ajatus siitä, että tarjolla olisi jotain, joka kokemuksen mukaan saa aikaan hyvän olon tunteita, saattaa saada tarttumaan tuohon ruoka-ainekseen (moni saattaisi nimetä suklaan tässä kohtaa).
Ns. hyvää oloa voi esiintyä samoihin aikoihin, kun tekee mieli ruokaa, mutta itse syömisenhalu voi tuolloin johtua siitäkin, että jostain yksittäisestä ravintoaineksesta on puutetta ja se pistää hälytilan päälle (ruokaa perkl!).
Dzinni kirjoitti:
Monet syövät suruunsa tai muihin ongelmiin (jos nyt yksinkertaistan ja kärjistän), mutta voisiko sitten tapahtua toisinkin päin (en tällä tarkoita syömättömyyttä vaan esim. makuaistin muutosta, tai vaikkapa vaan halua/motivaatiota muuttaa omia kuvioitaan)?
Voisin hyvinkin uskoa, että huomio makuaistin parantumisesta, voisi saada aikaan aivan uudenlaista halua ja kiinnostusta ruokaa kohtaan. Tosin en ole aivan varma siitä mitä "makuaistin parantuminen" tarkalleen ottaen tarkoittaa. Ilmeisesti mitään erityistä anatomisorgaanista muutosta ei tapahdu, joten kyse kai lienee muutoksista välittäjäaineiden toiminnassa (en kylläkään ole miettinyt tätä asiaa kovin hirmusti). Mahdollisuuksia voisivat olla esim. välittäjäaineiden "yleinen" tason muutos ja välittäjäainepurskeet (synapsirakoon pääsee paljon kamaa kerralla).
Siitä en ollut aivan varma mihin viittasit jälkimmäisellä esimerkilläsi. Vastaan siis vain.. kyllä.