karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-21 19:35:04

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2016-05-19 06:33:55 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ennen karppaamista aivot tiedotti aina nälästä vaikka vatsa olisi ollut pinkeänä ruokaa. Nyt on tilanne kääntynyt päälaelleen. Maha saattaa kurista, mutta pää on sitä mieltä, että ei tässä nälkä vielä ole. Kumpaako sitä sitten pitäisi kuunnella tässä tapauksessa? Aiemmin juuri aivojen kuunteleminen johti ongelmiin, mutta nyt tuntuisi silti luontevammalta kuunnella aivoja.

ViestiLähetetty: 2016-05-19 08:43:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mulla taas yksi suurimmista fyysisistä muutoksista karppaukseen siirryttyäni on ollut mahan kurinan totaalinen loppuminen. Ilmeisesti vilja sai aikaan tuon kurinan/kouristuksen mahanpohjassa. Lukioaikaan hiljaisessa luokkahuoneessa hävetti monesti nuo äänekkäät kurinat...

ViestiLähetetty: 2016-05-19 09:18:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tuttu juttu minullekin tuo, että maha kurisee mutta pään mielestä ei ole nälkä. Omalla kohdallani olen huomannut että jos aina tuolloin jätän syömättä (syön vasta kun on päänkin mielestä nälkä), painoni putoaa aika vauhdilla.

Minulle tuo "maha kurisee mutta pään mielestä ei ole nälkä" tulee silloin, kun syön hyvin vähän hiilareita ja todella paljon rasvaa. Jos siitä määrästä vähänkin nostan hiilareita, niin tuota tilaa ei minulle tulekaan.

ViestiLähetetty: 2016-05-19 09:46:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Luin yhden suolistokirjan tässä taannoin (en nyt muista mikä, suht uusi ja kirjastosta löytyi) jossa kerrottiin että se kuriseva ääni ei yleensä johdu vatsan tyhjyydestä/ nälästä, vaan ihan toisesta asiasta joka vain sattuu samaan ajankohtaan kuin tyhjä vatsa ja toki on myös merkki siitä että taas voisi syödä:

Ohutsuolessa on aterioiden välillä puhdistus ja huoltojakso, jonka päätteeksi matamisliike ajaa nesteet ohutsuolesta paksuunsuoleen ja se huoltojakson 'lopputyhjennys' aiheuttaa usein tuommoisen kurisevan äänen.

Että on se sikäli kyllä merkki siitä että JOS on nälkä voisi olla aterian aika, kun on saatu putsaus- ja huoltovaihe tehtyä, mutta ääni sinänsä EI ole merkki nälästä/vatsan tyhjyydestä.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2016-05-19 10:23:01 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Giulia Endersin Suoliston salaisuushan se kertoi tuon siivousoperaation.

ViestiLähetetty: 2016-05-19 10:34:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiitos, sehän se kirja oli.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2016-05-20 11:53:58 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kiitos vastauksista!

Jepejee, itse kärsin IBS:stä, eli ymmärrän mistä puhut. IBS:n aiheuttamat kurinat ja pörinät ja kivut ovatkin jääneet pois, mutta puhuin nimen omaan siitä ns. nälkäkurinasta. Se on ainakin itselläni erilaista. Se nyt selvisikin miksi se on erilaista, kiitos tästä uudesta ja mielenkiintoisesta tiedosta toisinsyöjä ja mlv. :) Hiilarimättöaikoina ei tuommoista ääntä paljon kuulunut, kun aina aivot huusi nälkää ja niinpä oli siellä ohutsuolessa varmaan aina tungos. Ei ihme siis jos suolisto voi huonosti, jos kerran huolto jäi aina väliin. Mitenkähän tähän nyt sitten sopii ne virallisperseelliset suositukset 2-3 tunnin välein syömisestä kun kerran diabeetikko olen... Ja voisiko olla mahdollista, että yksi syy IBS:ään onkin tuon huollon väliin jääminen? No, se on aihe erikseen, mutta mielenkiintoista tosiaan. Pitää laittaa kyseinen kirja luettavien pitkälle listalle.

Meli, minähän syön jatkuvasti alle 20g hiilareita päivässä, paitsi niinä päivinä kun iskee himo juoda maitoa. Punaista tietenkin. Rasvaa menee paljon, pelkkä aamupala sisältää rasvaa n.75g. Se tosin onkin yleensä päivän rasvaisin ateria. Aamupalan jälkeen menee tosiaan nykyään heittämällä iltaan, ennen kuin pää alkaa olla sitä mieltä, että ruokaa pitäisi saada.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00